Tato bakalářská práce pojednává o rozvoji hudebních dovedností a schopností u dětí předškolního věku za pomoci hudebního díla. Cílem této práce je vzdělávací program, který představí možnosti rozvoje hudebních schopností a dovedností hudebním dílem - operou. Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku současného pojetí hudebního vzdělávání s ohledem na požadavky na předškolní rámcový vzdělávací program, zaměřuje se na hudební činnosti v mateřské škole, rozdělení do jednotlivých kategorií a jejich popis. Dále teoretická část charakterizuje vývojové zvláštnosti předškolního dítěte se zřetelem na rozvoj hudebních dovedností a schopností. Následně je text věnován i tématu operní dílo a pohádka jako motivační činitel. Praktická část obsahuje vzdělávací program zaměřený na hudební činnosti, kdy pěvecké, instrumentální, poslechové a hudebně pohybové jsou motivovány hudebním dílem Rusalka od Antonína Dvořáka. Vzdělávací program je ověřený v praxi v mateřské škole. K vyhodnocení byly použity metody pozorování a analýzy edukačních činností.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the development of musical skills and abilities in preschool children with the help of a piece of music. The aim of this thesis is an educational program that will present the possibilities of developing musical skills and abilities through a musical work - opera. The thesis consists of two parts. The theoretical part is focused on the characteristics of the current concept of music education with regard to the requirements of the Framework Educational Program for preschool education, focusing on musical activities in kindergarten, division into categories and their description. Furthermore, the theoretical part characterizes the developmental peculiarities of the preschool child with regard to the development of musical skills and abilities. Subsequently, the text is also devoted to the topic of opera and fairy tale as a motivating factor. The practical part contains a curriculum focused on musical activities, where singing, instrumental, listening and musical movement activities are motivated by the musical work Rusalka by Antonín Dvořák. The educational programme is tested in practice in a kindergarten. The methods of observation and analysis of educational activities were used for evaluation.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, hudební činnosti, opera, RVP PV
Klíčová slova v angličtině
Preschool child, musical activities, opera, framework educational program for preschool education (RVP PV)
Rozsah průvodní práce
74 s. (145 257 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o rozvoji hudebních dovedností a schopností u dětí předškolního věku za pomoci hudebního díla. Cílem této práce je vzdělávací program, který představí možnosti rozvoje hudebních schopností a dovedností hudebním dílem - operou. Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku současného pojetí hudebního vzdělávání s ohledem na požadavky na předškolní rámcový vzdělávací program, zaměřuje se na hudební činnosti v mateřské škole, rozdělení do jednotlivých kategorií a jejich popis. Dále teoretická část charakterizuje vývojové zvláštnosti předškolního dítěte se zřetelem na rozvoj hudebních dovedností a schopností. Následně je text věnován i tématu operní dílo a pohádka jako motivační činitel. Praktická část obsahuje vzdělávací program zaměřený na hudební činnosti, kdy pěvecké, instrumentální, poslechové a hudebně pohybové jsou motivovány hudebním dílem Rusalka od Antonína Dvořáka. Vzdělávací program je ověřený v praxi v mateřské škole. K vyhodnocení byly použity metody pozorování a analýzy edukačních činností.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the development of musical skills and abilities in preschool children with the help of a piece of music. The aim of this thesis is an educational program that will present the possibilities of developing musical skills and abilities through a musical work - opera. The thesis consists of two parts. The theoretical part is focused on the characteristics of the current concept of music education with regard to the requirements of the Framework Educational Program for preschool education, focusing on musical activities in kindergarten, division into categories and their description. Furthermore, the theoretical part characterizes the developmental peculiarities of the preschool child with regard to the development of musical skills and abilities. Subsequently, the text is also devoted to the topic of opera and fairy tale as a motivating factor. The practical part contains a curriculum focused on musical activities, where singing, instrumental, listening and musical movement activities are motivated by the musical work Rusalka by Antonín Dvořák. The educational programme is tested in practice in a kindergarten. The methods of observation and analysis of educational activities were used for evaluation.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, hudební činnosti, opera, RVP PV
Klíčová slova v angličtině
Preschool child, musical activities, opera, framework educational program for preschool education (RVP PV)
Zásady pro vypracování
V teoretické části se bude autorka zabývat charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání s ohledem na požadavky RVP PV a hudební výchovy, hudebními činnostmi v mateřské škole a charakteristikou vývojových zvláštností předškolního dítěte s ohledem na rozvoj hudebních schopností a dovedností. V druhé části se bude autorka věnovat tématu opera a pohádka jako motivační činitel při volbě hudebních činností.
V praktické části autorka vytvoří program hudebních činností, kdy pěvecké, instrumentální, poslechové a hudebně pohybové budou motivovány hudebním dílem - Rusalka Antonína Dvořáka. Program bude obsahovat činnosti naplňující cíle hudební výchovy a bude respektovat požadavky RVP PV. V průběhu realizace činností a následné podrobné evaluace bude využito metody pozorování a analýzy edukačních činností, případně materiálů. Každá část bude podrobně reflektována s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy.
Zásady pro vypracování
V teoretické části se bude autorka zabývat charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání s ohledem na požadavky RVP PV a hudební výchovy, hudebními činnostmi v mateřské škole a charakteristikou vývojových zvláštností předškolního dítěte s ohledem na rozvoj hudebních schopností a dovedností. V druhé části se bude autorka věnovat tématu opera a pohádka jako motivační činitel při volbě hudebních činností.
V praktické části autorka vytvoří program hudebních činností, kdy pěvecké, instrumentální, poslechové a hudebně pohybové budou motivovány hudebním dílem - Rusalka Antonína Dvořáka. Program bude obsahovat činnosti naplňující cíle hudební výchovy a bude respektovat požadavky RVP PV. V průběhu realizace činností a následné podrobné evaluace bude využito metody pozorování a analýzy edukačních činností, případně materiálů. Každá část bude podrobně reflektována s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy.
Seznam doporučené literatury
DRÁBEK, Václav. Stručný průvodce hudební psychologií. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-161-3.
HOLAS, Milan. Hudební nadání aneb Otázky hudebně psychologické diagnostiky. Praha: Akademie múzických umění, 1994. ISBN 80-85883-007.
HOLAS, Milan. Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. 2. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2013. ISBN 978-80-7331-262-6.
HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola. Praha: Muzikservis, 1996.
JURKOVIČ, P. Na Orffovských cestách I. Písničky pro malé i větší. Netolice: Churáček-Jc-Audio, 2007. ISMN M-706532-00-4.
KODEJŠKA, M., VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku I. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-035-X.
KOPECKÝ, Jiří, Jaromír SYNEK a Vít ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
KUBECOVÁ, M. et al. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, 2007. ISBN 978-80-7496-322-2.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
LUSKA, Jiří. Vývoj sluchu pro harmonii v ontogenezi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1487-2.
MARKOVÁ-KRYSTLÍKOVÁ, J. Rusalka. Praha: Albatros, 2017. ISBN 978-80-00-04791-1.
MARKOVÁ-KRYSTLÍKOVÁ, Jiřina a Anna NOVOTNÁ. Opera nás baví. Praha: Práh, 2005. ISBN 80-7252-121-7.
POLEDŇÁK, Ivan. Šestnáct kapitolek z hudební psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1127-X.
PRŮŠA, Radoslav. Česká Orffova škola v učebnicích a metodických materiálech. 1999.
RVP PV, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2018
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. Comenium musicum (Supraphon).
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Supraphon, 1989. Comenium musicum (Supraphon). ISBN 80-7058-073-9.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 80-7194-864-0.
Seznam doporučené literatury
DRÁBEK, Václav. Stručný průvodce hudební psychologií. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-161-3.
HOLAS, Milan. Hudební nadání aneb Otázky hudebně psychologické diagnostiky. Praha: Akademie múzických umění, 1994. ISBN 80-85883-007.
HOLAS, Milan. Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. 2. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2013. ISBN 978-80-7331-262-6.
HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola. Praha: Muzikservis, 1996.
JURKOVIČ, P. Na Orffovských cestách I. Písničky pro malé i větší. Netolice: Churáček-Jc-Audio, 2007. ISMN M-706532-00-4.
KODEJŠKA, M., VÁŇOVÁ, H. Hudební výchova dětí předškolního věku I. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-035-X.
KOPECKÝ, Jiří, Jaromír SYNEK a Vít ZOUHAR. Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování : [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1.
KUBECOVÁ, M. et al. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, 2007. ISBN 978-80-7496-322-2.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
LUSKA, Jiří. Vývoj sluchu pro harmonii v ontogenezi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1487-2.
MARKOVÁ-KRYSTLÍKOVÁ, J. Rusalka. Praha: Albatros, 2017. ISBN 978-80-00-04791-1.
MARKOVÁ-KRYSTLÍKOVÁ, Jiřina a Anna NOVOTNÁ. Opera nás baví. Praha: Práh, 2005. ISBN 80-7252-121-7.
POLEDŇÁK, Ivan. Šestnáct kapitolek z hudební psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1127-X.
PRŮŠA, Radoslav. Česká Orffova škola v učebnicích a metodických materiálech. 1999.
RVP PV, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2018
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. Comenium musicum (Supraphon).
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Supraphon, 1989. Comenium musicum (Supraphon). ISBN 80-7058-073-9.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 80-7194-864-0.