Bakalářská práce je zaměřena na jazykový vývoj dítěte předškolního věku. Teoretická část se věnuje rozvoji řeči, jednotlivým jazykovým rovinám, předškolnímu dítěti a jeho vzdělávání. Okrajově se dotýká tématu čtenářské pregramotnosti a gramotnosti, které je nutné rozvíjet u dítěte již v předškolním věku, aby na získané dovednosti mohlo dítě později navázat v základním vzdělávání při osvojování si prvopočátečního čtení a psaní. Praktická část zahrnuje kvalitativní šetření, které pomocí diagnostické baterie zjišťuje jazykovou úroveň dětí před nástupem povinné školní docházky. Následně je realizován program na podporu jazykové oblasti a čtenářské pregramotnosti s deseti respondenty. Výsledky dokládají, že pokud se jazyková oblast nejen přirozeně, ale také cíleně rozvíjí, dochází ke zlepšení výsledků v řeči dítěte. Děti si své jazykové dovednosti lépe osvojují a gramaticky jazyk správně používají.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the language development of a preschool child. The theoretical part deals with the development of speech, individual language levels, preschool children, and their education. It marginally mentions the topic of reading pre-literacy and literacy, which a child must develop at a preschool age, so it can build on the acquired skills later in the basic education of acquisition of initial reading and writing. The practical part includes a qualitative survey, which uses a diagnostic battery to determine the language level of children before the start of compulsory schooling. Subsequently, a program to support language and reading pre-literacy is implemented with ten respondents. The results show that if the language area not only develops naturally but also purposefully, the results in the child's speech improve. Children learn their language skills better and use the grammar of the particular language correctly.
language development, language levels, pedagogical diagnostics, preschool child, reading literacy, reading pre-literacy
Rozsah průvodní práce
76 s. + přílohy 55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na jazykový vývoj dítěte předškolního věku. Teoretická část se věnuje rozvoji řeči, jednotlivým jazykovým rovinám, předškolnímu dítěti a jeho vzdělávání. Okrajově se dotýká tématu čtenářské pregramotnosti a gramotnosti, které je nutné rozvíjet u dítěte již v předškolním věku, aby na získané dovednosti mohlo dítě později navázat v základním vzdělávání při osvojování si prvopočátečního čtení a psaní. Praktická část zahrnuje kvalitativní šetření, které pomocí diagnostické baterie zjišťuje jazykovou úroveň dětí před nástupem povinné školní docházky. Následně je realizován program na podporu jazykové oblasti a čtenářské pregramotnosti s deseti respondenty. Výsledky dokládají, že pokud se jazyková oblast nejen přirozeně, ale také cíleně rozvíjí, dochází ke zlepšení výsledků v řeči dítěte. Děti si své jazykové dovednosti lépe osvojují a gramaticky jazyk správně používají.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the language development of a preschool child. The theoretical part deals with the development of speech, individual language levels, preschool children, and their education. It marginally mentions the topic of reading pre-literacy and literacy, which a child must develop at a preschool age, so it can build on the acquired skills later in the basic education of acquisition of initial reading and writing. The practical part includes a qualitative survey, which uses a diagnostic battery to determine the language level of children before the start of compulsory schooling. Subsequently, a program to support language and reading pre-literacy is implemented with ten respondents. The results show that if the language area not only develops naturally but also purposefully, the results in the child's speech improve. Children learn their language skills better and use the grammar of the particular language correctly.
language development, language levels, pedagogical diagnostics, preschool child, reading literacy, reading pre-literacy
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na rozvoj jazykového vývoje dítěte v kontextu čtenářské gramotnosti. Cílem práce bude vytvořit diagnostický materiál pro zmapování úrovně jednotlivých oblastí jazykového vývoje. Na něj naváže program na podporu této oblasti realizovaný se skupinou dětí.\\
V teoretické části se studentka zaměří na dítě předškolního věku s akcentem na oblast jazyka a řeči ve všech rovinách. Vysvětlí pojmy čtenářská gramotnost a pregramotnost a propojí s oblastí řečového vývoje.\\
V praktické části bude zmapována oblast řeči jednotlivých dětí ve třídě MŠ (pedagogická diagnostika), bude vytvořen program pro rozvíjení jednotlivých oblastí a realizován se skupinou dětí, ověřena jeho přiměřenost.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na rozvoj jazykového vývoje dítěte v kontextu čtenářské gramotnosti. Cílem práce bude vytvořit diagnostický materiál pro zmapování úrovně jednotlivých oblastí jazykového vývoje. Na něj naváže program na podporu této oblasti realizovaný se skupinou dětí.\\
V teoretické části se studentka zaměří na dítě předškolního věku s akcentem na oblast jazyka a řeči ve všech rovinách. Vysvětlí pojmy čtenářská gramotnost a pregramotnost a propojí s oblastí řečového vývoje.\\
V praktické části bude zmapována oblast řeči jednotlivých dětí ve třídě MŠ (pedagogická diagnostika), bude vytvořen program pro rozvíjení jednotlivých oblastí a realizován se skupinou dětí, ověřena jeho přiměřenost.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J. a ŠMARDOVÁ, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press\\
BOWERS, P. N., KIRBY, J. R., & DEACON, S. H. (2010). The Effects of Morphological Instruction on Literacy Skills: A Systematic Review of the Literature. Review of Educational Research 80(2), 144-179. \\
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada\\
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. (2003). Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství.\\
KROPÁČKOVÁ J., WILDOVÁ, R., & KUCHARSKÁ A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace 24(4). \\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha: Grada, 2006.\\
MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK (2014). Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Praha: Grada.\\
PRŮCHA, Jan (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.\\
SKARNITZL, R., ŠTURM, P. a VOLÍN, J. (2016). Zvuková báze řečové komunikace: fonetický a fonologický popis řeči. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum.\\
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada.\\
TOMÁŠKOVÁ, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.\\
VÁGNEROVÁ, M. (2008) Vývojová psychologie. Praha: Karolinum.\\
ZAJITZOVÁ, U. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.\\
ZELINKOVÁ, O. (2007). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J. a ŠMARDOVÁ, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press\\
BOWERS, P. N., KIRBY, J. R., & DEACON, S. H. (2010). The Effects of Morphological Instruction on Literacy Skills: A Systematic Review of the Literature. Review of Educational Research 80(2), 144-179. \\
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada\\
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. (2003). Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství.\\
KROPÁČKOVÁ J., WILDOVÁ, R., & KUCHARSKÁ A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace 24(4). \\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha: Grada, 2006.\\
MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK (2014). Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Praha: Grada.\\
PRŮCHA, Jan (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.\\
SKARNITZL, R., ŠTURM, P. a VOLÍN, J. (2016). Zvuková báze řečové komunikace: fonetický a fonologický popis řeči. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum.\\
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada.\\
TOMÁŠKOVÁ, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.\\
VÁGNEROVÁ, M. (2008) Vývojová psychologie. Praha: Karolinum.\\
ZAJITZOVÁ, U. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.\\
ZELINKOVÁ, O. (2007). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.