Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj řeči dítěte ve všech jazykových rovinách jako prevence poruch učení. Cílem je poukázat na podstatu rozvoje řeči dítěte před nástupem k povinné školní docházce, na jeho základě je vytvořen edukační materiál pro děti navštěvující předškolní vzdělávání, který vede k rozvoji jednotlivých jazykových rovin jako celku a snižuje riziko vzniku poruch učení. Zároveň přispívá k dětskému zájmu o psanou i mluvenou formu řeči. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretickými východisky jsou obecná charakteristika předškolního věku, vývoj řeči a její rozvoj s ohledem na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Jsou představeny čtyři jazykové roviny (foneticko-fonologická, lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická a pragmatická rovina), jejich vymezení a ontogeneze. Poslední kapitola teoretické části práce je věnována specifickým poruchám učení, které úzce souvisí s vývojem řeči a jazykovými rovinami. Praktická část obsahuje metodický materiál, který je rozdělen do tří tematických celků. Celky jsou následně realizovány v mateřské škole a vyhodnocovány. K evaluaci slouží metoda skupinového rozhovoru a zúčastněného i nepřímého pozorování. Ke každému tematickému celku jsou připojeny výsledky, rizika a doporučení. Praktická část je doplněna o šetření v rovině foneticko-fonologické, která je nejvíce akcentovaná v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the development of children's speech within all language levels as the prevention of learning disabilities. The aim is to point out the keystone of the development of children´s speech before attending school. Here, it was created the educational material for preschool children which support the language levels and decline in the risks of specific learning disabilities. Moreover, it contributes to the interest of children in written and spoken forms of speech. The theoretical premises are the general characterisation of preschool age and the development of speech with respect to the Framework Educational Programme for Preschool Education. The four language levels (phonetical-phonologic, lexical-semantic, morphological-syntactic, and pragmatic), their defining and ontogenesis, are presented in this thesis. Finally, the specific learning disabilities that relate to the development of speech and language levels, are presented in the last chapter of the theoretical part. The practical part is consisted of the methodology material, which is divided into three thematic units. The thematic units were proven in a kindergarten and they were evaluated subsequently. Methods of the group interviews, indirect and participant observations were used for the evaluation. Each thematic unit is supplemented by results, risks, and recommendations. The practical part is supplemented by an enquiry of the phonetical-phonologic language level, which is the most accented level in the kindergarten.
Klíčová slova
řeč, jazykové roviny, specifické vývojové poruchy učení, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
speech, language levels, specific learning disabilities, preschool age
Rozsah průvodní práce
67 s. (93 679), 6 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj řeči dítěte ve všech jazykových rovinách jako prevence poruch učení. Cílem je poukázat na podstatu rozvoje řeči dítěte před nástupem k povinné školní docházce, na jeho základě je vytvořen edukační materiál pro děti navštěvující předškolní vzdělávání, který vede k rozvoji jednotlivých jazykových rovin jako celku a snižuje riziko vzniku poruch učení. Zároveň přispívá k dětskému zájmu o psanou i mluvenou formu řeči. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretickými východisky jsou obecná charakteristika předškolního věku, vývoj řeči a její rozvoj s ohledem na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Jsou představeny čtyři jazykové roviny (foneticko-fonologická, lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická a pragmatická rovina), jejich vymezení a ontogeneze. Poslední kapitola teoretické části práce je věnována specifickým poruchám učení, které úzce souvisí s vývojem řeči a jazykovými rovinami. Praktická část obsahuje metodický materiál, který je rozdělen do tří tematických celků. Celky jsou následně realizovány v mateřské škole a vyhodnocovány. K evaluaci slouží metoda skupinového rozhovoru a zúčastněného i nepřímého pozorování. Ke každému tematickému celku jsou připojeny výsledky, rizika a doporučení. Praktická část je doplněna o šetření v rovině foneticko-fonologické, která je nejvíce akcentovaná v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the development of children's speech within all language levels as the prevention of learning disabilities. The aim is to point out the keystone of the development of children´s speech before attending school. Here, it was created the educational material for preschool children which support the language levels and decline in the risks of specific learning disabilities. Moreover, it contributes to the interest of children in written and spoken forms of speech. The theoretical premises are the general characterisation of preschool age and the development of speech with respect to the Framework Educational Programme for Preschool Education. The four language levels (phonetical-phonologic, lexical-semantic, morphological-syntactic, and pragmatic), their defining and ontogenesis, are presented in this thesis. Finally, the specific learning disabilities that relate to the development of speech and language levels, are presented in the last chapter of the theoretical part. The practical part is consisted of the methodology material, which is divided into three thematic units. The thematic units were proven in a kindergarten and they were evaluated subsequently. Methods of the group interviews, indirect and participant observations were used for the evaluation. Each thematic unit is supplemented by results, risks, and recommendations. The practical part is supplemented by an enquiry of the phonetical-phonologic language level, which is the most accented level in the kindergarten.
Klíčová slova
řeč, jazykové roviny, specifické vývojové poruchy učení, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
speech, language levels, specific learning disabilities, preschool age
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na oblast řeči, zejména na rozvoj všech jazykových rovin u dítěte předškolního věku jako prevence vzniku poruch učení.\\
Cílem práce je vytvořit soubor činností ve všech oblastech jazykových rovin řeči dítěte předškolního věku, který povede k podpoře a posílení jazykových schopností a snížení rizika specifických vývojových poruch učení.\\
Teoretická část se bude zabývat charakteristikou předškolního období a následně vývojem řeči u dětí předškolního věku. Bude zaměřena na popis jednotlivých jazykových rovin (foneticko-fonologickou, morfologicko-syntaktickou, lexikálně-sémantickou a pragmatickou) a na vysvětlení pojmu specifické vývojové poruchy učení a jejich příčiny.\\
V praktické části bude vytvořen soubor činností v jednotlivých oblastech: foneticko-fonologické, morfologicko-syntaktické, lexikálně-sémantické a pragmatické, které budou podporovat rozvoj jazykových schopností u dítěte předškolního věku. Tento materiál bude ověřen v praxi a následně evaluován. Při evaluaci bude využita metoda pozorování.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na oblast řeči, zejména na rozvoj všech jazykových rovin u dítěte předškolního věku jako prevence vzniku poruch učení.\\
Cílem práce je vytvořit soubor činností ve všech oblastech jazykových rovin řeči dítěte předškolního věku, který povede k podpoře a posílení jazykových schopností a snížení rizika specifických vývojových poruch učení.\\
Teoretická část se bude zabývat charakteristikou předškolního období a následně vývojem řeči u dětí předškolního věku. Bude zaměřena na popis jednotlivých jazykových rovin (foneticko-fonologickou, morfologicko-syntaktickou, lexikálně-sémantickou a pragmatickou) a na vysvětlení pojmu specifické vývojové poruchy učení a jejich příčiny.\\
V praktické části bude vytvořen soubor činností v jednotlivých oblastech: foneticko-fonologické, morfologicko-syntaktické, lexikálně-sémantické a pragmatické, které budou podporovat rozvoj jazykových schopností u dítěte předškolního věku. Tento materiál bude ověřen v praxi a následně evaluován. Při evaluaci bude využita metoda pozorování.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press.\\
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.\\
DVOŘÁK, Josef. (2003). Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.\\
KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora a BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. (2012). Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.\\
KLENKOVÁ, Jiřina a KOLBÁBKOVÁ, Helena. (2002). Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství.\\
KUTÁLKOVÁ, Dana. (2010). Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada.\\
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada. \\
LECHTA, Viktor. (2008). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.\\
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky.\\
SLOWÍK, Josef. (2000). Speciální pedagogika. Praha: Grada.\\
ZAJITZOVÁ, U. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.\\
ZELINKOVÁ, Olga. (2003). Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál.\\
ZELINKOVÁ, O. (2007). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.\\
ZELINKOVÁ, O. (2008). Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press.\\
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.\\
DVOŘÁK, Josef. (2003). Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.\\
KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora a BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. (2012). Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.\\
KLENKOVÁ, Jiřina a KOLBÁBKOVÁ, Helena. (2002). Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství.\\
KUTÁLKOVÁ, Dana. (2010). Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada.\\
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada. \\
LECHTA, Viktor. (2008). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.\\
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky.\\
SLOWÍK, Josef. (2000). Speciální pedagogika. Praha: Grada.\\
ZAJITZOVÁ, U. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.\\
ZELINKOVÁ, Olga. (2003). Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál.\\
ZELINKOVÁ, O. (2007). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.\\
ZELINKOVÁ, O. (2008). Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál.