Tématem bakalářské práce je motorika a grafomotorika u dítěte předškolního věku s narušenou komunikační schopností. Hlavní cíl bakalářské práce zahrnuje trénink a nácvik hrubé motoriky, oromotoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností ve věku od pěti do šesti let, které navštěvují logopedickou třídu zřízenou při běžné mateřské škole. Dalším cílem se stalo vypracování metodologického programu. Mezi dílčí cíle patřilo pozorovat a natáčet vybraný výzkumný vzorek při činnostech rozvíjející motoriku. V teoretické části je zpracováno téma narušená komunikační schopnost u dítěte předškolního věku, možnosti požádání o odklad povinné školní docházky a také vybrané kognitivní funkce ovlivňující motorické činnosti. Hlavní část teoretické práce tvoří kapitola motorika, pod kterou se řadí motorické dovednosti, hrubá motorika a koordinace pohybu, grafomotorika, oromotorika a také jemná motorika. Obsah další části tvoří lateralita a logopedická péče v České republice. V praktické části byla aplikována metoda pozorování a to především díky video záznamu a také metoda individuálního přístupu a rozhovoru. Metodický program pro rozvoj motoriky obsahuje metodické postupy cviků, prvky z oblasti oromotoriky a grafomotorické listy. Všechny tyto materiály byly aplikovány po dobu jednoho měsíce a vyhodnoceny dle vybraných či zvolených hodnotících škál. Výsledky jsou zdařilé, jelikož se všechny děti z vybraného výzkumného vzorku zlepšovaly ve všech stimulovaných oblastech.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is motor skills and graphomotor skills in a preschool child with impaired communication ability. The aim of the bachelor's thesis is the training and practice of gross motor skills, oromotor skills and graphomotor skills in preschool children with impaired communication skills aged five to six years who attend a speech therapy class established at a regular kindergarten. Another goal was to develop a methodological program. One of the partial goals was to observe and shoot a selected research sample during activities developing motor skills. The theoretical part deals with the topic of impaired communication skills in preschool children, the possibility of requesting a postponement of compulsory school attendance and also selected cognitive functions affecting motor activities. The main part of the theoretical work consists of the chapter on motor skills, which includes motor skills, gross motor skills and coordination of movement, graphomotor skills, oromotor skills and also fine motor skills. The content of the next part consists of laterality and speech therapy in the Czech Republic. In the practical part, the method of observation was applied, mainly due to video recording and also the method of individual approach and interview. The methodical program for the development of motor skills contains methodical procedures of exercises, elements from the field of oromotor skills and graphomotor sheets. All these materials were applied for one month and evaluated according to selected or elected evaluation scales. The results are successful, as all children from the selected research sample improved in all stimulated areas.
impaired communication ability, motor skills, gross motor skills, graphomotor skills, oromotor skills, preschool child, laterality, speech therapy
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je motorika a grafomotorika u dítěte předškolního věku s narušenou komunikační schopností. Hlavní cíl bakalářské práce zahrnuje trénink a nácvik hrubé motoriky, oromotoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností ve věku od pěti do šesti let, které navštěvují logopedickou třídu zřízenou při běžné mateřské škole. Dalším cílem se stalo vypracování metodologického programu. Mezi dílčí cíle patřilo pozorovat a natáčet vybraný výzkumný vzorek při činnostech rozvíjející motoriku. V teoretické části je zpracováno téma narušená komunikační schopnost u dítěte předškolního věku, možnosti požádání o odklad povinné školní docházky a také vybrané kognitivní funkce ovlivňující motorické činnosti. Hlavní část teoretické práce tvoří kapitola motorika, pod kterou se řadí motorické dovednosti, hrubá motorika a koordinace pohybu, grafomotorika, oromotorika a také jemná motorika. Obsah další části tvoří lateralita a logopedická péče v České republice. V praktické části byla aplikována metoda pozorování a to především díky video záznamu a také metoda individuálního přístupu a rozhovoru. Metodický program pro rozvoj motoriky obsahuje metodické postupy cviků, prvky z oblasti oromotoriky a grafomotorické listy. Všechny tyto materiály byly aplikovány po dobu jednoho měsíce a vyhodnoceny dle vybraných či zvolených hodnotících škál. Výsledky jsou zdařilé, jelikož se všechny děti z vybraného výzkumného vzorku zlepšovaly ve všech stimulovaných oblastech.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is motor skills and graphomotor skills in a preschool child with impaired communication ability. The aim of the bachelor's thesis is the training and practice of gross motor skills, oromotor skills and graphomotor skills in preschool children with impaired communication skills aged five to six years who attend a speech therapy class established at a regular kindergarten. Another goal was to develop a methodological program. One of the partial goals was to observe and shoot a selected research sample during activities developing motor skills. The theoretical part deals with the topic of impaired communication skills in preschool children, the possibility of requesting a postponement of compulsory school attendance and also selected cognitive functions affecting motor activities. The main part of the theoretical work consists of the chapter on motor skills, which includes motor skills, gross motor skills and coordination of movement, graphomotor skills, oromotor skills and also fine motor skills. The content of the next part consists of laterality and speech therapy in the Czech Republic. In the practical part, the method of observation was applied, mainly due to video recording and also the method of individual approach and interview. The methodical program for the development of motor skills contains methodical procedures of exercises, elements from the field of oromotor skills and graphomotor sheets. All these materials were applied for one month and evaluated according to selected or elected evaluation scales. The results are successful, as all children from the selected research sample improved in all stimulated areas.
impaired communication ability, motor skills, gross motor skills, graphomotor skills, oromotor skills, preschool child, laterality, speech therapy
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat oblasti motoriky předškolního dítěte s narušenou komunikační schopností. Cílem práce bude ověřit program pro rozvoj motoriky v logopedické a běžné třídě mateřské školy. V teoretické části se studentka zaměří na charakteristiku vývoje předškolního dítěte a u dítěte s narušenou komunikační schopností s akcentem na jemnou a hrubou motoriku, oromotoriku, koordinaci pohybů a lateralitu.\\
Pro praktickou část studentka připraví program činností a bude jej realizovat s předškolními dětmi v běžné třídě MŠ a ve třídě logopedické. Bude využito strukturovaného pozorování a za pomocí videozáznamu pak vyhodnocena náročnost jednotlivých činností a jejich účinnost. K metodickému materiálu budou na základě pozorování vypracovány obtížnosti a obměny u jednotlivých činností. Bude přidána reflexe paní učitelky, která vyplní postupně údaje u vybraných dětí.
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat oblasti motoriky předškolního dítěte s narušenou komunikační schopností. Cílem práce bude ověřit program pro rozvoj motoriky v logopedické a běžné třídě mateřské školy. V teoretické části se studentka zaměří na charakteristiku vývoje předškolního dítěte a u dítěte s narušenou komunikační schopností s akcentem na jemnou a hrubou motoriku, oromotoriku, koordinaci pohybů a lateralitu.\\
Pro praktickou část studentka připraví program činností a bude jej realizovat s předškolními dětmi v běžné třídě MŠ a ve třídě logopedické. Bude využito strukturovaného pozorování a za pomocí videozáznamu pak vyhodnocena náročnost jednotlivých činností a jejich účinnost. K metodickému materiálu budou na základě pozorování vypracovány obtížnosti a obměny u jednotlivých činností. Bude přidána reflexe paní učitelky, která vyplní postupně údaje u vybraných dětí.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., & ŠMARDOVÁ, V., (2006). Rozvoj grafomotoriky. Computer Press.\\
LIETAVCOVÁ, M., KUKAČKOVÁ, M. (2018). Jemná motorika a grafomotorika. In Dvořáková, H. et al. Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí (s. 83-122). Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe.\\
KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti; logopedická prevence; logopedická intervence v ČR; příklady z praxe. Praha: Grada Publishing.\\
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. (2003). Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství.\\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.\\
LECHTA, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.\\
LECHTA, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava.\\
LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ G. (2011). Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál.\\
VÁGNEROVÁ, M. (2015). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.\\
VÁGNEROVÁ, M. (2020). Vývoj pozornosti a exekutivních funkcí. Praha: RAABE.\\
ZAJITZOVÁ, U. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., & ŠMARDOVÁ, V., (2006). Rozvoj grafomotoriky. Computer Press.\\
LIETAVCOVÁ, M., KUKAČKOVÁ, M. (2018). Jemná motorika a grafomotorika. In Dvořáková, H. et al. Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí (s. 83-122). Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe.\\
KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti; logopedická prevence; logopedická intervence v ČR; příklady z praxe. Praha: Grada Publishing.\\
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. (2003). Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství.\\
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.\\
LECHTA, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.\\
LECHTA, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava.\\
LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ G. (2011). Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál.\\
VÁGNEROVÁ, M. (2015). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.\\
VÁGNEROVÁ, M. (2020). Vývoj pozornosti a exekutivních funkcí. Praha: RAABE.\\
ZAJITZOVÁ, U. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.
Přílohy volně vložené
metodologický program, grafomotorické listy, fotografie