Tato diplomová se zabývá ověřením a aplikací tříměsíčního intervenčního pohybového
programu zaměřeného na dance jógu, který byl určen žákům na 2. stupni ZŠ. V teoretické
části jsou shrnuty dosavadní poznatky o přínosech jógové a taneční praxe pro mládež
včetně aspektu kvality života. V rámci výzkumného šetření byly sledovány ukazatele
kvality života v oblasti fyzického a psychosociálního zdraví za použití standardizovaného
dotazníku PedsQL 4.0 určeného pro děti a mládež. Na základě aplikace intervenčního
programu dance jógy bylo u experimentálního souboru předpokládáno zlepšení ukazatelů
fyzického a psychosociálního zdraví oproti kontrolnímu souboru. Pro posouzení
stanovených hypotéz byl použit Pearsonův korelační koeficient r, který byl následně
ověřen dle p-hodnoty vzhledem k hladině statistické významnosti o výši 0,05. Na základě
výsledků statistické analýzy datových souborů je možno konstatovat, že u testovaných
jedinců v průběhu sledovaného období došlo k signifikantnímu zvýšení kvality života
v oblasti psychosociálního zdraví, zatímco v oblasti fyzického zdraví statisticky
významná změna nebyla zaznamenána.
Anotace v angličtině
This diploma deals with verifying and applying a three-month intervention movement
program focused on dance yoga, intended for pupils in the 2nd grade of elementary
school. The theoretical part summarizes the findings about the benefits of yoga and dance
practice for young people, including quality of life. As part of the research investigation,
quality of life indicators in physical and psychosocial health was monitored using the
standardized PedsQL 4.0 questionnaire for children and youth. Based on the application
of the dance yoga intervention program, the experimental group was expected to improve
physical and psychosocial health indicators compared to the control group. Pearson's
correlation coefficient r was used to assess the established hypotheses, which was
subsequently verified according to the p-value due to the level of statistical significance
of 0.05. Based on the results of the statistical analysis of the datasets, it can be concluded
that the quality of life in the area of psychosocial health increased significantly in the
tested individuals during the monitored period, while no statistically significant change
was recorded in the area of physical health.
Klíčová slova
Dance jóga, mládež, kvalita života, fyzické zdraví, psychosociální zdraví
Klíčová slova v angličtině
Dance yoga, youths, the quality of life, physical health, psychosocial health
Rozsah průvodní práce
88
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová se zabývá ověřením a aplikací tříměsíčního intervenčního pohybového
programu zaměřeného na dance jógu, který byl určen žákům na 2. stupni ZŠ. V teoretické
části jsou shrnuty dosavadní poznatky o přínosech jógové a taneční praxe pro mládež
včetně aspektu kvality života. V rámci výzkumného šetření byly sledovány ukazatele
kvality života v oblasti fyzického a psychosociálního zdraví za použití standardizovaného
dotazníku PedsQL 4.0 určeného pro děti a mládež. Na základě aplikace intervenčního
programu dance jógy bylo u experimentálního souboru předpokládáno zlepšení ukazatelů
fyzického a psychosociálního zdraví oproti kontrolnímu souboru. Pro posouzení
stanovených hypotéz byl použit Pearsonův korelační koeficient r, který byl následně
ověřen dle p-hodnoty vzhledem k hladině statistické významnosti o výši 0,05. Na základě
výsledků statistické analýzy datových souborů je možno konstatovat, že u testovaných
jedinců v průběhu sledovaného období došlo k signifikantnímu zvýšení kvality života
v oblasti psychosociálního zdraví, zatímco v oblasti fyzického zdraví statisticky
významná změna nebyla zaznamenána.
Anotace v angličtině
This diploma deals with verifying and applying a three-month intervention movement
program focused on dance yoga, intended for pupils in the 2nd grade of elementary
school. The theoretical part summarizes the findings about the benefits of yoga and dance
practice for young people, including quality of life. As part of the research investigation,
quality of life indicators in physical and psychosocial health was monitored using the
standardized PedsQL 4.0 questionnaire for children and youth. Based on the application
of the dance yoga intervention program, the experimental group was expected to improve
physical and psychosocial health indicators compared to the control group. Pearson's
correlation coefficient r was used to assess the established hypotheses, which was
subsequently verified according to the p-value due to the level of statistical significance
of 0.05. Based on the results of the statistical analysis of the datasets, it can be concluded
that the quality of life in the area of psychosocial health increased significantly in the
tested individuals during the monitored period, while no statistically significant change
was recorded in the area of physical health.
Klíčová slova
Dance jóga, mládež, kvalita života, fyzické zdraví, psychosociální zdraví
Klíčová slova v angličtině
Dance yoga, youths, the quality of life, physical health, psychosocial health
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Jaký vztah k józe mají žáci na 2. stupni ZŠ? Má pravidelné cvičení dance jógy vliv na kvalitu života žáků? Jaká očekávání mají žáci od cvičení jógy? Jakým způsobem je vhodné vést lekce pro žáky na 2. stupni ZŠ?\\
Cíl práce:\\
Cílem práce je vytvořit intervenční pohybový program zaměřený na dance jógu pro žáky na 2. stupni ZŠ v rámci volnočasových aktivit.
Sekundárním cílem magisterské práce je zjistit, zda má pravidelné cvičení dance jógy vliv na kvalitu života žáků na 2. stupni ZŠ.\\
Postup řešení - metody:\\
1. Provést obsahovou analýzu českých a zahraničních odborných zdrojů.\\
2. Stanovit metody (dotazník kvality života, intervenční pohybový program).\\
3. Charakterizovat referenční skupinu a provést výběr participantů.\\
4. Vytvořit intervenční pohybový program zaměřený na dance jógu pro vybranou skupinu dětí.\\
5. Provést aplikaci intervenčního programu a sběr dat.\\
6. Vyhodnotit a interpretovat výsledky.\\
7. Diskuse.\\
8. Stanovit závěry.\\
Výzkumný soubor: Žáci ZŠ 11-15 let, 20 žáků 2. stupně ZŠ\\
Využití výsledků: Vytvoření posteru zobrazujícího dance jógové ásany vhodné pro žáky na 2. stupni ZŠ.\\
Specializace v disciplíně: Pedagogika, výchova ke zdraví\\
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Jaký vztah k józe mají žáci na 2. stupni ZŠ? Má pravidelné cvičení dance jógy vliv na kvalitu života žáků? Jaká očekávání mají žáci od cvičení jógy? Jakým způsobem je vhodné vést lekce pro žáky na 2. stupni ZŠ?\\
Cíl práce:\\
Cílem práce je vytvořit intervenční pohybový program zaměřený na dance jógu pro žáky na 2. stupni ZŠ v rámci volnočasových aktivit.
Sekundárním cílem magisterské práce je zjistit, zda má pravidelné cvičení dance jógy vliv na kvalitu života žáků na 2. stupni ZŠ.\\
Postup řešení - metody:\\
1. Provést obsahovou analýzu českých a zahraničních odborných zdrojů.\\
2. Stanovit metody (dotazník kvality života, intervenční pohybový program).\\
3. Charakterizovat referenční skupinu a provést výběr participantů.\\
4. Vytvořit intervenční pohybový program zaměřený na dance jógu pro vybranou skupinu dětí.\\
5. Provést aplikaci intervenčního programu a sběr dat.\\
6. Vyhodnotit a interpretovat výsledky.\\
7. Diskuse.\\
8. Stanovit závěry.\\
Výzkumný soubor: Žáci ZŠ 11-15 let, 20 žáků 2. stupně ZŠ\\
Využití výsledků: Vytvoření posteru zobrazujícího dance jógové ásany vhodné pro žáky na 2. stupni ZŠ.\\
Specializace v disciplíně: Pedagogika, výchova ke zdraví\\
Seznam doporučené literatury
NEŠPOR, K. Jóga pro děti. Praha: Velryba 1998.\\
MAHESHWARANANDA, P., & Bucher, H. Jóga proti bolestem v zádech: terapeutická cvičení doplněná o relaxační a dechové techniky. Střílky: DNM 2003.\\
GÍTÁNANDA, G. Jóga krok za krokem: učebnice pro učitele a žáky. Olomouc: Dobra & Fontána 1999.\\
PHILIPSON, A. et al. An Intervention With Dance and Yoga for Girls With Functional Abdominal Pain Disorders (Just in TIME): Protocol for a Randomized Controlled Trial. Örebro: JMIR Research Protocols 2020. 9 (12).\\
BARTON, E. J. Movement and Mindfulness: A Formative Evaluation of a Dance/Movement and Yoga Therapy Program with Participants Experiencing Severe Mental Illness. Boston: American Dance Therapy Association 2011. 33:157-181. DOI 10.1007/s10465-011-9121-7.\\
Seznam doporučené literatury
NEŠPOR, K. Jóga pro děti. Praha: Velryba 1998.\\
MAHESHWARANANDA, P., & Bucher, H. Jóga proti bolestem v zádech: terapeutická cvičení doplněná o relaxační a dechové techniky. Střílky: DNM 2003.\\
GÍTÁNANDA, G. Jóga krok za krokem: učebnice pro učitele a žáky. Olomouc: Dobra & Fontána 1999.\\
PHILIPSON, A. et al. An Intervention With Dance and Yoga for Girls With Functional Abdominal Pain Disorders (Just in TIME): Protocol for a Randomized Controlled Trial. Örebro: JMIR Research Protocols 2020. 9 (12).\\
BARTON, E. J. Movement and Mindfulness: A Formative Evaluation of a Dance/Movement and Yoga Therapy Program with Participants Experiencing Severe Mental Illness. Boston: American Dance Therapy Association 2011. 33:157-181. DOI 10.1007/s10465-011-9121-7.\\