Bakalářská práce je věnována fenoménu zvanému volná hra. V teoretické části bakalářské práce jsou popsány pohledy známých teoretiků na hru, postupný vývoj hry u předškolního dítěte, dále přínos hry pro jeho komplexní rozvoj. Závěr teoretické části je věnován volné hře, jejím specifikům a významu pro předškolní vzdělávání. Cílem bakalářské práce je zmapovat, jaká je realita prostoru pro volnou hru v různých mateřských školách a jaký postoj ke hře zaujímají pedagogové mateřských škol. V praktické části byla pro výzkumné šetření použita metoda pozorování dětí nejen při volné hře, ale po celý den jejich pobytu v mateřské škole. Získávání dat o postojích jednotlivých pedagogů k volné hře bylo provedeno formou rozhovorů. Z výsledků pozorování a rozhovorů je zřejmé, že prostor pro volnou hru je především ovlivněn dobou pobytu dětí v mateřských školách, ale i schopnostmi pedagogů uspořádat režim dne tak, aby byla volná hra více zastoupena. Z výzkumu dále vyplývá, že prostor, který je věnován volné hře, se odvíjí od věku dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor work deals with the phenomenon called a free play. In the theoretical part of the bachelor work there are described the perspectives of famous theoreticians on the play, the gradual development of the play by preschool child and further the benefits of the play for his complex development. The conclusion of the theoretical part deals with a free play, its specifications and its sense for preschool education. The aim of the bachelor work is to monitor what space reality for a free play in different nursery schools there is and what attitude towards the play the nursery school pedagogues adopt. In the practical part the method of observation of children was used for the research, but not only in a free play but also all day long during their stay in the nursery school. The data acquisition of individual pedagogues´ attitudes to a free play was made in the form of interviews. From the results of the observations and interviews it is obvious that the space for a free play is mainly influenced by the total time of the children´s stay in nursery schools, but even by the pedagogues´ abilities to arrange the daily routine in such a way that the free play is more included. From the research further follows that the space, which is determined for the play, depends on the children´s age.
Klíčová slova
volná hra, předškolní vzdělávání, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
Free play, preschool education, preschool age
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je věnována fenoménu zvanému volná hra. V teoretické části bakalářské práce jsou popsány pohledy známých teoretiků na hru, postupný vývoj hry u předškolního dítěte, dále přínos hry pro jeho komplexní rozvoj. Závěr teoretické části je věnován volné hře, jejím specifikům a významu pro předškolní vzdělávání. Cílem bakalářské práce je zmapovat, jaká je realita prostoru pro volnou hru v různých mateřských školách a jaký postoj ke hře zaujímají pedagogové mateřských škol. V praktické části byla pro výzkumné šetření použita metoda pozorování dětí nejen při volné hře, ale po celý den jejich pobytu v mateřské škole. Získávání dat o postojích jednotlivých pedagogů k volné hře bylo provedeno formou rozhovorů. Z výsledků pozorování a rozhovorů je zřejmé, že prostor pro volnou hru je především ovlivněn dobou pobytu dětí v mateřských školách, ale i schopnostmi pedagogů uspořádat režim dne tak, aby byla volná hra více zastoupena. Z výzkumu dále vyplývá, že prostor, který je věnován volné hře, se odvíjí od věku dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor work deals with the phenomenon called a free play. In the theoretical part of the bachelor work there are described the perspectives of famous theoreticians on the play, the gradual development of the play by preschool child and further the benefits of the play for his complex development. The conclusion of the theoretical part deals with a free play, its specifications and its sense for preschool education. The aim of the bachelor work is to monitor what space reality for a free play in different nursery schools there is and what attitude towards the play the nursery school pedagogues adopt. In the practical part the method of observation of children was used for the research, but not only in a free play but also all day long during their stay in the nursery school. The data acquisition of individual pedagogues´ attitudes to a free play was made in the form of interviews. From the results of the observations and interviews it is obvious that the space for a free play is mainly influenced by the total time of the children´s stay in nursery schools, but even by the pedagogues´ abilities to arrange the daily routine in such a way that the free play is more included. From the research further follows that the space, which is determined for the play, depends on the children´s age.
Klíčová slova
volná hra, předškolní vzdělávání, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
Free play, preschool education, preschool age
Zásady pro vypracování
Volná hra je považována za velmi důležitou činnost předškolního dítěte. Umožňuje dítěti svobodně projevovat svou tvořivost, je spontánní a přirozená. Je základem pro další vzdělávání. Cílem práce je zjistit, jaký význam přikládají volné hře učitelé v MŠ a kolik prostoru je věnováno její realizaci.
V teoretické části se studentka zaměří na hru v pojetí různých teorií, popíše vývoj hry u předškolních dětí a její přínos pro všestranný rozvoj dítěte. Dále objasní pojem volná hra a její význam pro vzdělávání předškolních dětí.
V praktické části bude studentka zjišťovat, jaký postoj zaujímají učitelé v různých mateřských školách k volné hře a jaká je realita prostoru pro volnou hru v mateřské škole.
Zásady pro vypracování
Volná hra je považována za velmi důležitou činnost předškolního dítěte. Umožňuje dítěti svobodně projevovat svou tvořivost, je spontánní a přirozená. Je základem pro další vzdělávání. Cílem práce je zjistit, jaký význam přikládají volné hře učitelé v MŠ a kolik prostoru je věnováno její realizaci.
V teoretické části se studentka zaměří na hru v pojetí různých teorií, popíše vývoj hry u předškolních dětí a její přínos pro všestranný rozvoj dítěte. Dále objasní pojem volná hra a její význam pro vzdělávání předškolních dětí.
V praktické části bude studentka zjišťovat, jaký postoj zaujímají učitelé v různých mateřských školách k volné hře a jaká je realita prostoru pro volnou hru v mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
1. BACUS-LINDROTH, A. (2009) Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Praha: Portál.
2. BERNE, E. (2011) Jak si lidé hrají. Praha: Portál.
3. CAIATI, M. (1994) Volná hra: zkušenosti a náměty. Praha: Portál.
4. CAILLOIS, R. (1998) Hry a lidé: maska a závrať. Přeložil Nina VANGELI. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
5. FINK, E. (1992) Oáza štěstí. Přeložil Jiří ČERNÝ, Věra KOUBOVÁ. Praha: Mladá fronta.
6. HELUS, Z. (2009) Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.
7. HUIZINGA, J. (2000) Homo ludens: o původu kultury ve hře. Přeložil Jaroslav VÁCHA. Praha: Dauphin.
8. KOPŘIVA, P. (2008) Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
9. KOŤÁTKOVÁ, S. (2005) Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada.
10. LANGMEIER, J. (2006) Vývojová psychologie. Praha: Grada.
11. MATĚJČEK, Z. (2015) Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál.
12. MERTIN, V. a I. GILLERNOVÁ. (2015) Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
13. OPRAVILOVÁ, E. a V. GEBHARTOVÁ. (2011) Rok v mateřské škole: kurikulum předškolní výchovy. Praha: Portál.
14. OPRAVILOVÁ, E. (2016) Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
15. SUCHÁNKOVÁ, E. (2014) Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál.
16. SVOBODOVÁ, E. (2010) Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
17. SVOBODOVÁ, E. (2017) Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Seznam doporučené literatury
1. BACUS-LINDROTH, A. (2009) Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Praha: Portál.
2. BERNE, E. (2011) Jak si lidé hrají. Praha: Portál.
3. CAIATI, M. (1994) Volná hra: zkušenosti a náměty. Praha: Portál.
4. CAILLOIS, R. (1998) Hry a lidé: maska a závrať. Přeložil Nina VANGELI. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
5. FINK, E. (1992) Oáza štěstí. Přeložil Jiří ČERNÝ, Věra KOUBOVÁ. Praha: Mladá fronta.
6. HELUS, Z. (2009) Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.
7. HUIZINGA, J. (2000) Homo ludens: o původu kultury ve hře. Přeložil Jaroslav VÁCHA. Praha: Dauphin.
8. KOPŘIVA, P. (2008) Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
9. KOŤÁTKOVÁ, S. (2005) Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada.
10. LANGMEIER, J. (2006) Vývojová psychologie. Praha: Grada.
11. MATĚJČEK, Z. (2015) Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál.
12. MERTIN, V. a I. GILLERNOVÁ. (2015) Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
13. OPRAVILOVÁ, E. a V. GEBHARTOVÁ. (2011) Rok v mateřské škole: kurikulum předškolní výchovy. Praha: Portál.
14. OPRAVILOVÁ, E. (2016) Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
15. SUCHÁNKOVÁ, E. (2014) Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál.
16. SVOBODOVÁ, E. (2010) Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
17. SVOBODOVÁ, E. (2017) Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.