Diplomová práce se věnuje vrozené vývojové vadě srdce, a to syndromu hypoplastického levého srdce z pohledu všeobecných či dětských sester.
Teoretická část slouží k seznámení s touto diagnózou, její problematikou, diagnostikou a léčbou. Začíná základy anatomie, aby se čtenář nejprve seznámil či si připomenul funkci srdce a její stavbu. Také nabízí náhled na základy genetiky pro vrozené vady srdeční, embryologii srdce a prenatální screening, který je na území České republiky velmi vyvinutý. Teoretická část obsahuje také popis ošetřovatelského procesu.
V empirické části jsou stanoveny následující cíle: Zjistit specifika ošetřovatelské péče u syndromu hypoplastického levého srdce. Zmapovat spolupráci všeobecných/dětských sester s rodiči při ošetřování dítěte se syndromem hypoplastického levého srdce. Zjistit obtížnost péče o dítě se syndromem hypoplastického levého srdce. Zmapovat zdravotnickou gramotnost dětských/všeobecných sester pracujících v dětských kardiocentrech.
Pro dosažení výzkumných cílů bylo využito kvalitativního výzkumného šetření. Sběr dat byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů s 10 dětskými a všeobecnými sestrami z kardiologických center. Dětská kardiocentra zastupují Fakultní nemocnice v Motole a Národný ústav srdcových a cievních chorôb, a.s. v Bratislavě. Získané informace byly následně zpracovány otevřeným kódováním, metodou tužka-papír. Empirickou část doplňuje také kazuistika dítěte s touto diagnózou.
Z výsledků vyplývá, že poskytována péče o syndrom hypoplastického levého srdce se výrazně neliší od jiných vývojových vrozených srdečních vad. Také byl zjištěn vztah sester a rodičů, jejich zapojení do péče a edukaci. Případné zajištění návštěv nebo přítomnosti u vyšetření dítěte. V rámci ošetřovatelské péče bylo také zmapováno kojení, popřípadě krmení, či dietní opatření takto nemocných dětí. Obtížnost ošetřovatelské péče byla potvrzena komplexní a intenzivní péčí, kterou sestry uváděly, a také pomocí úkonů a ošetřovatelských intervencí, jež sestry vykonávaly.
Všeobecné či dětské sestry, pro které byly rozhovor určen, se rády vzdělávají a myslí si, že je to důležitým prvkem pro jejich práci. Také dle jejich tvrzení musí být pracovité, empatické, pozorné a musí umět správně zhodnotit situaci a musí ji umět předvídat. Jedinou výtkou je stále si pletoucí ošetřovatelské a medicínské diagnózy.
Jako výstup této diplomové práce je přiložen leták, jenž edukuje ve správné masáži jizvy vzniklé po operaci srdce.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the congenital heart disease namely hypoplastic left heart syndrome from the perspective of general or pediatric nurses.
The theoretical part serves to introduce this diagnosis, its problems, diagnosis and treatment. It begins with the basics of anatomy to first familiarize or remind the reader of the function of the heart and its structure. It also offers insight into the basics of genetics for congenital heart defects, cardiac embryology, and prenatal screening, which is well developed in the Czech Republic. The theoretical part also includes a description of the nursing process.
In the empirical part, the following objectives are set: to determine the specifics of nursing care in hypoplastic left heart syndrome. To map the collaboration between general/child nurses and parents in the care of the child with hypoplastic left heart syndrome. To investigate the difficulty of caring for a child with hypoplastic left heart syndrome. To map the health literacy of pediatric/general nurses working in pediatric cardiac centers.
A qualitative research inquiry was used to achieve the research objectives. Data collection was done through semi-structured interviews with 10 pediatric/general nurses from cardiac centres. Children's cardiac centres are represented by the University Hospital in Motol and the National Institute of Heart and Vascular Diseases, a.s. in Bratislava. The information obtained was subsequently processed by open coding, using the pencil-and-paper method. The empirical part is supplemented by a case report of a child with this diagnosis.
The results show that the care provided for hypoplastic left heart syndrome does not differ significantly from other developmental congenital heart defects. Also, the relationship between nurses and parents, their involvement in care and education was identified. Arrangements were made for visits or attendance at the child's examination where appropriate. Nursing care was also mapped to breastfeeding, or feeding, or dietary arrangements for children so affected. The difficulty of nursing care was confirmed by the complex and intensive care reported by the nurses and by the actions and nursing interventions performed by the nurses.
The general or pediatric nurses interviewed were keen to learn and thought it was an important element for their work. Also, according to them, they have to be hardworking, empathetic, attentive and must be able to assess a situation correctly and be able to anticipate it. The only criticism is the constant confusion between nursing and medical diagnoses.
As an output of this thesis, a leaflet is attached that educates in the proper massage of the scar resulting from heart surgery.
Heart, congenital developmental defects, pediatrics, heart disease, critical care, nursing care, cardiac surgery
Rozsah průvodní práce
119
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje vrozené vývojové vadě srdce, a to syndromu hypoplastického levého srdce z pohledu všeobecných či dětských sester.
Teoretická část slouží k seznámení s touto diagnózou, její problematikou, diagnostikou a léčbou. Začíná základy anatomie, aby se čtenář nejprve seznámil či si připomenul funkci srdce a její stavbu. Také nabízí náhled na základy genetiky pro vrozené vady srdeční, embryologii srdce a prenatální screening, který je na území České republiky velmi vyvinutý. Teoretická část obsahuje také popis ošetřovatelského procesu.
V empirické části jsou stanoveny následující cíle: Zjistit specifika ošetřovatelské péče u syndromu hypoplastického levého srdce. Zmapovat spolupráci všeobecných/dětských sester s rodiči při ošetřování dítěte se syndromem hypoplastického levého srdce. Zjistit obtížnost péče o dítě se syndromem hypoplastického levého srdce. Zmapovat zdravotnickou gramotnost dětských/všeobecných sester pracujících v dětských kardiocentrech.
Pro dosažení výzkumných cílů bylo využito kvalitativního výzkumného šetření. Sběr dat byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů s 10 dětskými a všeobecnými sestrami z kardiologických center. Dětská kardiocentra zastupují Fakultní nemocnice v Motole a Národný ústav srdcových a cievních chorôb, a.s. v Bratislavě. Získané informace byly následně zpracovány otevřeným kódováním, metodou tužka-papír. Empirickou část doplňuje také kazuistika dítěte s touto diagnózou.
Z výsledků vyplývá, že poskytována péče o syndrom hypoplastického levého srdce se výrazně neliší od jiných vývojových vrozených srdečních vad. Také byl zjištěn vztah sester a rodičů, jejich zapojení do péče a edukaci. Případné zajištění návštěv nebo přítomnosti u vyšetření dítěte. V rámci ošetřovatelské péče bylo také zmapováno kojení, popřípadě krmení, či dietní opatření takto nemocných dětí. Obtížnost ošetřovatelské péče byla potvrzena komplexní a intenzivní péčí, kterou sestry uváděly, a také pomocí úkonů a ošetřovatelských intervencí, jež sestry vykonávaly.
Všeobecné či dětské sestry, pro které byly rozhovor určen, se rády vzdělávají a myslí si, že je to důležitým prvkem pro jejich práci. Také dle jejich tvrzení musí být pracovité, empatické, pozorné a musí umět správně zhodnotit situaci a musí ji umět předvídat. Jedinou výtkou je stále si pletoucí ošetřovatelské a medicínské diagnózy.
Jako výstup této diplomové práce je přiložen leták, jenž edukuje ve správné masáži jizvy vzniklé po operaci srdce.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the congenital heart disease namely hypoplastic left heart syndrome from the perspective of general or pediatric nurses.
The theoretical part serves to introduce this diagnosis, its problems, diagnosis and treatment. It begins with the basics of anatomy to first familiarize or remind the reader of the function of the heart and its structure. It also offers insight into the basics of genetics for congenital heart defects, cardiac embryology, and prenatal screening, which is well developed in the Czech Republic. The theoretical part also includes a description of the nursing process.
In the empirical part, the following objectives are set: to determine the specifics of nursing care in hypoplastic left heart syndrome. To map the collaboration between general/child nurses and parents in the care of the child with hypoplastic left heart syndrome. To investigate the difficulty of caring for a child with hypoplastic left heart syndrome. To map the health literacy of pediatric/general nurses working in pediatric cardiac centers.
A qualitative research inquiry was used to achieve the research objectives. Data collection was done through semi-structured interviews with 10 pediatric/general nurses from cardiac centres. Children's cardiac centres are represented by the University Hospital in Motol and the National Institute of Heart and Vascular Diseases, a.s. in Bratislava. The information obtained was subsequently processed by open coding, using the pencil-and-paper method. The empirical part is supplemented by a case report of a child with this diagnosis.
The results show that the care provided for hypoplastic left heart syndrome does not differ significantly from other developmental congenital heart defects. Also, the relationship between nurses and parents, their involvement in care and education was identified. Arrangements were made for visits or attendance at the child's examination where appropriate. Nursing care was also mapped to breastfeeding, or feeding, or dietary arrangements for children so affected. The difficulty of nursing care was confirmed by the complex and intensive care reported by the nurses and by the actions and nursing interventions performed by the nurses.
The general or pediatric nurses interviewed were keen to learn and thought it was an important element for their work. Also, according to them, they have to be hardworking, empathetic, attentive and must be able to assess a situation correctly and be able to anticipate it. The only criticism is the constant confusion between nursing and medical diagnoses.
As an output of this thesis, a leaflet is attached that educates in the proper massage of the scar resulting from heart surgery.
Heart, congenital developmental defects, pediatrics, heart disease, critical care, nursing care, cardiac surgery
Zásady pro vypracování
Syndrom hypoplastického levého srdce je vrozenou vývojovou vadou srdce. Při této vadě není vyvinuta funkčně zdatná levá komora. Ještě před nedávnem se vyskytovala často, nyní je již rozpoznávána v prenatálním vyšetření plodu. Pokud je zjištění této vývojové vady včasné, rodiče se mohou rozhodnou o přerušení těhotenství, proto se i snížil její výskyt. Jestliže se dítě s touto vadou narodí, je ve většině případů tuto vadu možné operovat.
Cíl práce:
1. Zjistit specifika ošetřovatelské péče u syndromu hypoplastického levého srdce.
2. Zmapovat spolupráci všeobecných/dětských sester s rodiči při ošetřování dítěte se syndromem hypoplastického levého srdce.
3. Zjistit obtížnost péče o dítě se syndromem hypoplastického levého srdce.
4. Zmapovat zdravotnickou gramotnost dětských/všeobecných sester pracujících na kardiologické JIP.
Výzkumné otázky:
1. Jaká jsou specifika ošetřovatelské péče u dětí se syndromem hypoplastického levého srdce?
2. Jak jsou rodiče edukováni o péči dítěte se syndromem hypoplastického levého srdce?
3. Jak se orientují sestry v ošetřovatelské péči u syndromu hypoplastického levého srdce?
4. Jaké jsou hlavní zásady ošetřovatelské péče o dítě se syndromem hypoplastického levého srdce?
6. Jakou úroveň zdravotnické gramotnosti mají sestry pečující na jednotkách intenzivní péče a kardiochirurgiích o děti se syndromem hypoplastického levého srdce?
Výzkumná strategie: Kvalitativní.
Technika sběru dat: Tuto diplomovou práci budu zpracovávat metodou kvalitativního výzkumného šetření, pomocí rozhovorů.
Vzorek: Všeobecné a dětské sestry na jednotkách intenzivní péče a kardiochirurgiích.
Výstup kvalifikační práce: Jako výstup mé diplomové práce bude zpracován edukační materiál pro všeobecné a dětské sestry na jednotkách intenzivní péče, kardiochirurgiích a novorozeneckém oddělení, a také pro rodiče dětí s touto diagnózou.
Zásady pro vypracování
Syndrom hypoplastického levého srdce je vrozenou vývojovou vadou srdce. Při této vadě není vyvinuta funkčně zdatná levá komora. Ještě před nedávnem se vyskytovala často, nyní je již rozpoznávána v prenatálním vyšetření plodu. Pokud je zjištění této vývojové vady včasné, rodiče se mohou rozhodnou o přerušení těhotenství, proto se i snížil její výskyt. Jestliže se dítě s touto vadou narodí, je ve většině případů tuto vadu možné operovat.
Cíl práce:
1. Zjistit specifika ošetřovatelské péče u syndromu hypoplastického levého srdce.
2. Zmapovat spolupráci všeobecných/dětských sester s rodiči při ošetřování dítěte se syndromem hypoplastického levého srdce.
3. Zjistit obtížnost péče o dítě se syndromem hypoplastického levého srdce.
4. Zmapovat zdravotnickou gramotnost dětských/všeobecných sester pracujících na kardiologické JIP.
Výzkumné otázky:
1. Jaká jsou specifika ošetřovatelské péče u dětí se syndromem hypoplastického levého srdce?
2. Jak jsou rodiče edukováni o péči dítěte se syndromem hypoplastického levého srdce?
3. Jak se orientují sestry v ošetřovatelské péči u syndromu hypoplastického levého srdce?
4. Jaké jsou hlavní zásady ošetřovatelské péče o dítě se syndromem hypoplastického levého srdce?
6. Jakou úroveň zdravotnické gramotnosti mají sestry pečující na jednotkách intenzivní péče a kardiochirurgiích o děti se syndromem hypoplastického levého srdce?
Výzkumná strategie: Kvalitativní.
Technika sběru dat: Tuto diplomovou práci budu zpracovávat metodou kvalitativního výzkumného šetření, pomocí rozhovorů.
Vzorek: Všeobecné a dětské sestry na jednotkách intenzivní péče a kardiochirurgiích.
Výstup kvalifikační práce: Jako výstup mé diplomové práce bude zpracován edukační materiál pro všeobecné a dětské sestry na jednotkách intenzivní péče, kardiochirurgiích a novorozeneckém oddělení, a také pro rodiče dětí s touto diagnózou.
Seznam doporučené literatury
FENDRYCHOVÁ, J., 2012. Intenzivní péče o novorozence. 2. přepracované vydání. Brno: NCO NZO. 447 s. ISBN 978-80-7013-547-1.
HUČÍN, B., ŽÁČEK P., 2012. Dětská kardiochirurgie. 2. doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. 320 s. ISBN 978-80-247-4497-1.
KAPOUNOVÁ, G., 2020. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, Sestra (Grada). 404 s. ISBN 978-80-271-0130-6.
MUNTAU, A., 2014. Pediatrie. 2. české vyd. Praha: Grada. 608 s. ISBN 9788024745886.
URBANOVÁ, Z., ŠAMÁNEK, M., 2013. Dětská kardiologie: do kapsy. Praha: Mladá fronta. 144 s. ISBN 978-80-204-3082-3.
SLEZÁKOVÁ, L., 2010. Ošetřovatelství v pediatrii. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s. 292 s. ISBN 978-80-247-3286-2.
Seznam doporučené literatury
FENDRYCHOVÁ, J., 2012. Intenzivní péče o novorozence. 2. přepracované vydání. Brno: NCO NZO. 447 s. ISBN 978-80-7013-547-1.
HUČÍN, B., ŽÁČEK P., 2012. Dětská kardiochirurgie. 2. doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. 320 s. ISBN 978-80-247-4497-1.
KAPOUNOVÁ, G., 2020. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, Sestra (Grada). 404 s. ISBN 978-80-271-0130-6.
MUNTAU, A., 2014. Pediatrie. 2. české vyd. Praha: Grada. 608 s. ISBN 9788024745886.
URBANOVÁ, Z., ŠAMÁNEK, M., 2013. Dětská kardiologie: do kapsy. Praha: Mladá fronta. 144 s. ISBN 978-80-204-3082-3.
SLEZÁKOVÁ, L., 2010. Ošetřovatelství v pediatrii. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s. 292 s. ISBN 978-80-247-3286-2.