Tato bakalářská práce si klade za cíl porovnání dvou podob autorské pohádky, klasické od Karla Jaromíra Erbena a modernistické od Jiřího Mahena. Nejdříve se zaměřujeme na jednotlivé shodné a rozdílné prvky mezi zkoumanými pohádkami. K naší analýze nám pomůže dílo Morfologie pohádky od V. J. Proppa a další odborná literatura. Následná teoretická kapitola je věnována právě hlubšímu seznámení s jednotlivými publikacemi. V závěru se budeme věnovat shrnutí všech dosažených poznatků.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis aims to compare two forms of the author's fairy tale, the classic of Karel Jaromír Erben and the modernist of Jiří Mahen. First, we focus on the individual identical and different elements between the fairy tales examined. The work Morphology of a Fairy Tale by V. J. Propp and other professional literature will help us with our analysis. The following theoretical chapter is devoted to a deeper acquaintance with individual publications. In the end, we will summarize all the findings.
Klíčová slova
pohádka, Karel Jaromír Erben, Jiří Mahen, Vladimir Jakovlevič Propp, Morfologie pohádky, klasická pohádka, moderní pohádka
Klíčová slova v angličtině
fairy tale, Karel Jaromír Erben, Jiří Mahen, Vladimir Jakovlevič Propp, Morphology of a Fairy tale, classic fairy tale, modern fairy tale
Rozsah průvodní práce
44 s. (84 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce si klade za cíl porovnání dvou podob autorské pohádky, klasické od Karla Jaromíra Erbena a modernistické od Jiřího Mahena. Nejdříve se zaměřujeme na jednotlivé shodné a rozdílné prvky mezi zkoumanými pohádkami. K naší analýze nám pomůže dílo Morfologie pohádky od V. J. Proppa a další odborná literatura. Následná teoretická kapitola je věnována právě hlubšímu seznámení s jednotlivými publikacemi. V závěru se budeme věnovat shrnutí všech dosažených poznatků.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis aims to compare two forms of the author's fairy tale, the classic of Karel Jaromír Erben and the modernist of Jiří Mahen. First, we focus on the individual identical and different elements between the fairy tales examined. The work Morphology of a Fairy Tale by V. J. Propp and other professional literature will help us with our analysis. The following theoretical chapter is devoted to a deeper acquaintance with individual publications. In the end, we will summarize all the findings.
Klíčová slova
pohádka, Karel Jaromír Erben, Jiří Mahen, Vladimir Jakovlevič Propp, Morfologie pohádky, klasická pohádka, moderní pohádka
Klíčová slova v angličtině
fairy tale, Karel Jaromír Erben, Jiří Mahen, Vladimir Jakovlevič Propp, Morphology of a Fairy tale, classic fairy tale, modern fairy tale
Zásady pro vypracování
Práce porovná dvě podoby autorské pohádky, klasickou K. J. Erbena a modernistickou J. Mahena. Autorka se nejprve seznámí s teoretickou problematikou zkoumání pohádek, zejména s prací V. J. Proppa Morfologie pohádky, dále s knihou D. Klímové a J. Otčenáška Česká pohádka v 19. století. Dále s pomocí příslušných hesel Lexikonu české literatury najde relevantní odborné práce týkající se pohádek obou autorů a následně je excerpuje. Hlavní částí práce budou srovnávací analýzy, jejichž cílem bude postihnout specifika romantické a modernistické podoby autorské pohádky.
Zásady pro vypracování
Práce porovná dvě podoby autorské pohádky, klasickou K. J. Erbena a modernistickou J. Mahena. Autorka se nejprve seznámí s teoretickou problematikou zkoumání pohádek, zejména s prací V. J. Proppa Morfologie pohádky, dále s knihou D. Klímové a J. Otčenáška Česká pohádka v 19. století. Dále s pomocí příslušných hesel Lexikonu české literatury najde relevantní odborné práce týkající se pohádek obou autorů a následně je excerpuje. Hlavní částí práce budou srovnávací analýzy, jejichž cílem bude postihnout specifika romantické a modernistické podoby autorské pohádky.
Seznam doporučené literatury
Vyhledání studijní literatury je součástí práce a bude specifikováno v konzultacích se školitelem.
Seznam doporučené literatury
Vyhledání studijní literatury je součástí práce a bude specifikováno v konzultacích se školitelem.