Cílem této diplomové práce bude zamyslet se nad tím, jak může být autentický anglický literární text využit k rozšíření slovní zásoby ve výuce angličtiny na 2. stupni ZŠ. Naše pedagogická praxe i výzkumy v této oblasti ukazují, že žáci základních škol velmi rádi čtou žánr fantasy. Literární texty nejen tohoto žánru mohou být tedy motivující pro učení se anglickému jazyku. Rozsah slovní zásoby pro 2. stupeň ZŠ, tedy úroveň A2, není konkrétně specifikován, kurikulární dokumenty nabízejí pouze obecná témata, ve kterých by si žáci měli slovní zásobu osvojovat. Víme ale, že žáci se lépe učí takovou slovní zásobu, která je jim blízká, kterou skutečně mohou využít ve svém životě. S tím souvisí i autonomie žáka v oblasti výběru, učení se a s tím spojenými strategiemi osvojování si slovní zásoby včetně odhadování neznámé slovní zásoby z textu.
V teoretické části se diplomantka soustředí na otázku výběru slovní zásoby pro výuku s ohledem na věk a pokročilost žáků, seznámí se s metodami a technikami výuky slovní zásoby. Kromě toho se bude zabývat tím, jak se dá využít autentického textu s cílem rozšiřování slovní zásoby.
V praktické části nejdříve diplomantka provede výzkum čtenářství se žáky vybrané třídy, zjistí, jaké texty nejraději ve volném čase čtou a jaké by tedy ve výuce číst chtěli. Na základě tohoto výzkumu potom připraví např. tři vyučovací hodiny, které budou zaměřené na rozvoj slovní zásoby ve vztahu k RVP pro danou třídu a ŠVP dané školy. Pokud to situace umožní, připravené hodiny odučí a následně bude reflektovat.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce bude zamyslet se nad tím, jak může být autentický anglický literární text využit k rozšíření slovní zásoby ve výuce angličtiny na 2. stupni ZŠ. Naše pedagogická praxe i výzkumy v této oblasti ukazují, že žáci základních škol velmi rádi čtou žánr fantasy. Literární texty nejen tohoto žánru mohou být tedy motivující pro učení se anglickému jazyku. Rozsah slovní zásoby pro 2. stupeň ZŠ, tedy úroveň A2, není konkrétně specifikován, kurikulární dokumenty nabízejí pouze obecná témata, ve kterých by si žáci měli slovní zásobu osvojovat. Víme ale, že žáci se lépe učí takovou slovní zásobu, která je jim blízká, kterou skutečně mohou využít ve svém životě. S tím souvisí i autonomie žáka v oblasti výběru, učení se a s tím spojenými strategiemi osvojování si slovní zásoby včetně odhadování neznámé slovní zásoby z textu.
V teoretické části se diplomantka soustředí na otázku výběru slovní zásoby pro výuku s ohledem na věk a pokročilost žáků, seznámí se s metodami a technikami výuky slovní zásoby. Kromě toho se bude zabývat tím, jak se dá využít autentického textu s cílem rozšiřování slovní zásoby.
V praktické části nejdříve diplomantka provede výzkum čtenářství se žáky vybrané třídy, zjistí, jaké texty nejraději ve volném čase čtou a jaké by tedy ve výuce číst chtěli. Na základě tohoto výzkumu potom připraví např. tři vyučovací hodiny, které budou zaměřené na rozvoj slovní zásoby ve vztahu k RVP pro danou třídu a ŠVP dané školy. Pokud to situace umožní, připravené hodiny odučí a následně bude reflektovat.
Seznam doporučené literatury
AZRI, R., H. & RASHDI, M., H. (2014). The effect of using authentic materials in teaching. International journal of scientific & technology research.
3(10), 249-254. Dostupné z: http://www.ijstr.org/final-print/oct2014/The-Effect-Of-Using-Authentic-Materials-In-Teaching.pdf
ALLEN, Virginia French. Techniques in Teaching Vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1983. ISBN 0-19-434130-5.
ALEXIOU, Thomai a James MILTON. Vocabulary Size and the Common European Framework of Reference for Languages. MEARA, Paul aj. Vocabulary Studies in First and Second Language Acquisition: The Interface Between Theory a Application. 1. UK: Palgrave Macmillan, 2009, s. 194-210. ISBN 9780230206687.
CARTER, Ronald. Vocabulary: Applied Linguistic Perspectives. 5. London: Routledge, 1996. ISBN 0-521-56764-5.
COADY, Thomas a HUCKIN, Thomas. Second Language Vocabulary Acquisition: A Rationale for Pedagogy. 1. UK: Cambridge University Press, 1997. ISBN 0-521-56764-5.
http://catdir.loc.gov/catdir/samples/cam034/96003115.pdf
COLLIE, J and SLATER, S. (2011) Literature in the Language Classroom, Cambridge University Press, ISBN 978-0-521-31224-0.
GAIRNS, Ruth and Stuart REDMAN. Working with Words: A Guide to Teaching and Learning Vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. ISBN 0-521-31709-6.
HISMANOGLU, M. (2005). Teaching English through Literature. Journal of Language and Linguistic Studies. 1(1), 53-66. Dostupné z: http://www.jlls.org/index.php/jlls/article/view/6
HWANG, C., C. (2005). Effective EFL Education Through Popular Authentic Materials. Asian EFL Journal. 7 (1), 1-12. Dostupné z: http://www.asian-efl-journal.com/March_05_ch.pdf
MCCARTHY, Michael. Vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1990. Language teaching. ISBN 0-19-437136-0.
NATION, Ian Stephen Paul. Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 978-0-521-80498-1.
Peacock, M. (1997). The effect of authentic materials on the motivation of EFL learners. ELT Journal, 51(2), 144-156. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/elt/51.2.144
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017 [cit. 2020-05-15]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
SCHMITT, Norbert. Vocabulary in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University, 2000. ISBN 978-0-521-66938-2.
THORNBURY, Scott. How to Teach Vocabulary. Harlow: Pearson Education, 2002. ISBN: 0-582-42966-8.
Seznam doporučené literatury
AZRI, R., H. & RASHDI, M., H. (2014). The effect of using authentic materials in teaching. International journal of scientific & technology research.
3(10), 249-254. Dostupné z: http://www.ijstr.org/final-print/oct2014/The-Effect-Of-Using-Authentic-Materials-In-Teaching.pdf
ALLEN, Virginia French. Techniques in Teaching Vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1983. ISBN 0-19-434130-5.
ALEXIOU, Thomai a James MILTON. Vocabulary Size and the Common European Framework of Reference for Languages. MEARA, Paul aj. Vocabulary Studies in First and Second Language Acquisition: The Interface Between Theory a Application. 1. UK: Palgrave Macmillan, 2009, s. 194-210. ISBN 9780230206687.
CARTER, Ronald. Vocabulary: Applied Linguistic Perspectives. 5. London: Routledge, 1996. ISBN 0-521-56764-5.
COADY, Thomas a HUCKIN, Thomas. Second Language Vocabulary Acquisition: A Rationale for Pedagogy. 1. UK: Cambridge University Press, 1997. ISBN 0-521-56764-5.
http://catdir.loc.gov/catdir/samples/cam034/96003115.pdf
COLLIE, J and SLATER, S. (2011) Literature in the Language Classroom, Cambridge University Press, ISBN 978-0-521-31224-0.
GAIRNS, Ruth and Stuart REDMAN. Working with Words: A Guide to Teaching and Learning Vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. ISBN 0-521-31709-6.
HISMANOGLU, M. (2005). Teaching English through Literature. Journal of Language and Linguistic Studies. 1(1), 53-66. Dostupné z: http://www.jlls.org/index.php/jlls/article/view/6
HWANG, C., C. (2005). Effective EFL Education Through Popular Authentic Materials. Asian EFL Journal. 7 (1), 1-12. Dostupné z: http://www.asian-efl-journal.com/March_05_ch.pdf
MCCARTHY, Michael. Vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1990. Language teaching. ISBN 0-19-437136-0.
NATION, Ian Stephen Paul. Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 978-0-521-80498-1.
Peacock, M. (1997). The effect of authentic materials on the motivation of EFL learners. ELT Journal, 51(2), 144-156. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/elt/51.2.144
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017 [cit. 2020-05-15]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
SCHMITT, Norbert. Vocabulary in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University, 2000. ISBN 978-0-521-66938-2.
THORNBURY, Scott. How to Teach Vocabulary. Harlow: Pearson Education, 2002. ISBN: 0-582-42966-8.