Bakalářská práce pojednává o alternativní výživě a zkoumá znalosti a její využití u studentů pedagogické fakulty Jihočeské univerzity. Teoretická část se zabývá základními informacemi o alternativní výživě a rozebírá možné důvody vedoucí ke změně stravování. Dále podrobněji popisuje jednotlivé alternativní způsoby stravování. Nejznámějšími výživovými směry mezi studenty jsou vegetariánství a veganství, u nichž jsou podrobněji rozebrány nástrahy a možné deficitní látky v jídelníčku.
Praktická část zpracovává vědomosti a názor studentů na alternativní stravování, vztah ke zdravé výživě a užívání doplňků stravy. Kromě toho vyhodnocuje zastoupení jednotlivých alternativních způsobů stravování, důvody vedoucí ke změně stravy, pociťované změny nebo způsoby, jakými získávají alternativně se stravující studenti informace o výživě. Výsledky vychází z dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo dohromady 101 respondentů.
Z celkového počtu dotazovaných se mezi studenty vyskytuje 10 % vegetariánů. Další alternativní formy výživy se objevují v menším zastoupení. V hodnocení alternativních směrů z pohledu příznivého vlivu na zdraví si vedla nejlépe středomořská strava. Z dotazovaných studentů se podle jejích doporučení však nikdo nestravuje.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with alternative nutrition and examines the knowledge and its use among students of the Faculty of Education of the University of South Bohemia. The theoretical part deals with basic information about alternative nutrition and discusses possible reasons leading to dietary change. It also describes in more detail the different alternative ways of eating. The most well-known dietary trends among students are vegetarianism and veganism, for which the pitfalls and possible deficiencies in the diet are discussed in detail.
The practical part elaborates the students' knowledge and opinion on alternative diets, the relationship to healthy eating and the use of dietary supplements. In addition, it evaluates the representation of different alternative diets, the reasons leading to dietary changes, the perceived changes, or the ways for obtaining nutritional information. The results are based on a questionnaire survey with a total of 101 respondents.
Of the total number of respondents, 10% of the students were vegetarian. Other alternative forms of nutrition are less represented. The Mediterranean diet fared best in terms of health benefits in the evaluation of alternative forms of nutrition. However, none of the students surveyed follow its recommendations.
alternative nutrition, vegetarianism, veganism, health, dietary supplements, students
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o alternativní výživě a zkoumá znalosti a její využití u studentů pedagogické fakulty Jihočeské univerzity. Teoretická část se zabývá základními informacemi o alternativní výživě a rozebírá možné důvody vedoucí ke změně stravování. Dále podrobněji popisuje jednotlivé alternativní způsoby stravování. Nejznámějšími výživovými směry mezi studenty jsou vegetariánství a veganství, u nichž jsou podrobněji rozebrány nástrahy a možné deficitní látky v jídelníčku.
Praktická část zpracovává vědomosti a názor studentů na alternativní stravování, vztah ke zdravé výživě a užívání doplňků stravy. Kromě toho vyhodnocuje zastoupení jednotlivých alternativních způsobů stravování, důvody vedoucí ke změně stravy, pociťované změny nebo způsoby, jakými získávají alternativně se stravující studenti informace o výživě. Výsledky vychází z dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo dohromady 101 respondentů.
Z celkového počtu dotazovaných se mezi studenty vyskytuje 10 % vegetariánů. Další alternativní formy výživy se objevují v menším zastoupení. V hodnocení alternativních směrů z pohledu příznivého vlivu na zdraví si vedla nejlépe středomořská strava. Z dotazovaných studentů se podle jejích doporučení však nikdo nestravuje.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with alternative nutrition and examines the knowledge and its use among students of the Faculty of Education of the University of South Bohemia. The theoretical part deals with basic information about alternative nutrition and discusses possible reasons leading to dietary change. It also describes in more detail the different alternative ways of eating. The most well-known dietary trends among students are vegetarianism and veganism, for which the pitfalls and possible deficiencies in the diet are discussed in detail.
The practical part elaborates the students' knowledge and opinion on alternative diets, the relationship to healthy eating and the use of dietary supplements. In addition, it evaluates the representation of different alternative diets, the reasons leading to dietary changes, the perceived changes, or the ways for obtaining nutritional information. The results are based on a questionnaire survey with a total of 101 respondents.
Of the total number of respondents, 10% of the students were vegetarian. Other alternative forms of nutrition are less represented. The Mediterranean diet fared best in terms of health benefits in the evaluation of alternative forms of nutrition. However, none of the students surveyed follow its recommendations.
alternative nutrition, vegetarianism, veganism, health, dietary supplements, students
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zmapovat využívání alternativních způsobů výživy u studentů PF JU\\
Zásady pro vypracování:\\
1. Sestavení obsahu bakalářské práce na základě konzultací s vedoucí práce. Předmětem zkoumání jsou alternativní výživové styly.\\
2. Stanovit cíle, úkoly a metodiku práce. Metoda teoretické analýzy a syntézy odborné a vědecké literatury bude doplněna dotazníkovou metodou na zjištění vědomostí a zkušeností s uvedenou problematikou u studentů PF JU.\\
3. Obsahová analýza české a zahraniční odborné časopisecké a knižní literatury vztahující se k tématu BP.\\
4. Vyhodnocení a systematické zpracování údajů z dotazníku.. Vytvoření grafů a tabulek na dokumentaci zjištěných faktů. Interpretace zjištěných údajů.\\
5. Prostudovat výsledky a závěry týkající se podobně zaměřených prací a názorů a výsledků v diskusi.\\
6. Stanovení závěrů v podobě konkrétních doporučení pro doporučení či nedoporučení některých stylů alternativní výživy.\\
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zmapovat využívání alternativních způsobů výživy u studentů PF JU\\
Zásady pro vypracování:\\
1. Sestavení obsahu bakalářské práce na základě konzultací s vedoucí práce. Předmětem zkoumání jsou alternativní výživové styly.\\
2. Stanovit cíle, úkoly a metodiku práce. Metoda teoretické analýzy a syntézy odborné a vědecké literatury bude doplněna dotazníkovou metodou na zjištění vědomostí a zkušeností s uvedenou problematikou u studentů PF JU.\\
3. Obsahová analýza české a zahraniční odborné časopisecké a knižní literatury vztahující se k tématu BP.\\
4. Vyhodnocení a systematické zpracování údajů z dotazníku.. Vytvoření grafů a tabulek na dokumentaci zjištěných faktů. Interpretace zjištěných údajů.\\
5. Prostudovat výsledky a závěry týkající se podobně zaměřených prací a názorů a výsledků v diskusi.\\
6. Stanovení závěrů v podobě konkrétních doporučení pro doporučení či nedoporučení některých stylů alternativní výživy.\\
Seznam doporučené literatury
BROWN, Simon G. Makrobiotika pro každý den. 1. vyd. Praha: Ikar, 2010.\\
CLARK, Nancy. Sportovní výživa. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2014.\\
D'ADAMO, Peter a Catherine WHITNEY. Výživa a krevní skupiny: 4 krevní skupiny - 4 diety: individuální řešení diety k uchování zdraví, pro dlouhověkost a k dosažení ideální hmotnosti. Praha: California Fitness (Bohemia), 1998.\\
FOŘT, Petr. Tak co mám jíst? 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007.\\
HAMMOND, Christopher. Dělená strava podle krevních skupin. Praha: Ikar, 2001.\\
HLÔŠKA, Pavol. Ájurvéda duše a těla. Olomouc: Fontána, 2004.\\
KASTNEROVÁ, Markéta. Poradce pro výživu. 1. vyd. České Budějovice: Nová Forma, 2011.\\
KLIMEŠOVÁ, Iva a STELZER, Jiří. Fyziologie výživy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.\\
KOMPRDA, Tomáš. Výživou ke zdraví. Velké Bílovice: TeMi CZ, s. r. o., 2009.\\
KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. 2. přepracované vyd. Praha 7: Grada Publishing, a.s., 2011.\\
MANDELOVÁ, Lucie a HRNČIŘÍKOVÁ, Iva. Základy výživy ve sportu. 1. vyd. Brno: M U, 2007.\\
MANDŽUKOVÁ, Jarmila. Dělená strava: nejíst méně, ale jinak: 161 receptů. Vyd. 2. Praha: Vyšehrad, 2012.\\
MELINA, Vesanto a Brenda DAVIS. Průvodce (začínajícího) vegetariána: Radňovice: Andrea Komínková, 2008.\\
MOLNÁROVÁ, Lucie. Studenti a zdravá výživa: bakalářská práce. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta zdravotnických studií, 2016.\\
PETROVÁ, Jana. Alternativní způsoby stravování vysokoškolských studentů v Brně. M U, 2008.\\
SANDJON, Chantal-Fleur. Raw pro začátečníky. Bratislava: Noxi, s.r.o., 2015.\\
SHELTON, Penni. Pročištění syrovou stravou: Jak se uzdravit a zhubnout pomocí přirozených potravin. 1. vyd. Olomouc: Fontána, 2014.\\
VERMA, Vinod. Ájurvéda: cesta zdravého života: základy, metody a recepty tradičního indického léčebného umění. Praha: Pragma, 1997.\\
ZAMCOVÁ, Irena. Konzumace energetických nápojů u studentů základních, středních a vysokých škol: bakalářská práce. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2012.\\
Seznam doporučené literatury
BROWN, Simon G. Makrobiotika pro každý den. 1. vyd. Praha: Ikar, 2010.\\
CLARK, Nancy. Sportovní výživa. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2014.\\
D'ADAMO, Peter a Catherine WHITNEY. Výživa a krevní skupiny: 4 krevní skupiny - 4 diety: individuální řešení diety k uchování zdraví, pro dlouhověkost a k dosažení ideální hmotnosti. Praha: California Fitness (Bohemia), 1998.\\
FOŘT, Petr. Tak co mám jíst? 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007.\\
HAMMOND, Christopher. Dělená strava podle krevních skupin. Praha: Ikar, 2001.\\
HLÔŠKA, Pavol. Ájurvéda duše a těla. Olomouc: Fontána, 2004.\\
KASTNEROVÁ, Markéta. Poradce pro výživu. 1. vyd. České Budějovice: Nová Forma, 2011.\\
KLIMEŠOVÁ, Iva a STELZER, Jiří. Fyziologie výživy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.\\
KOMPRDA, Tomáš. Výživou ke zdraví. Velké Bílovice: TeMi CZ, s. r. o., 2009.\\
KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. 2. přepracované vyd. Praha 7: Grada Publishing, a.s., 2011.\\
MANDELOVÁ, Lucie a HRNČIŘÍKOVÁ, Iva. Základy výživy ve sportu. 1. vyd. Brno: M U, 2007.\\
MANDŽUKOVÁ, Jarmila. Dělená strava: nejíst méně, ale jinak: 161 receptů. Vyd. 2. Praha: Vyšehrad, 2012.\\
MELINA, Vesanto a Brenda DAVIS. Průvodce (začínajícího) vegetariána: Radňovice: Andrea Komínková, 2008.\\
MOLNÁROVÁ, Lucie. Studenti a zdravá výživa: bakalářská práce. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta zdravotnických studií, 2016.\\
PETROVÁ, Jana. Alternativní způsoby stravování vysokoškolských studentů v Brně. M U, 2008.\\
SANDJON, Chantal-Fleur. Raw pro začátečníky. Bratislava: Noxi, s.r.o., 2015.\\
SHELTON, Penni. Pročištění syrovou stravou: Jak se uzdravit a zhubnout pomocí přirozených potravin. 1. vyd. Olomouc: Fontána, 2014.\\
VERMA, Vinod. Ájurvéda: cesta zdravého života: základy, metody a recepty tradičního indického léčebného umění. Praha: Pragma, 1997.\\
ZAMCOVÁ, Irena. Konzumace energetických nápojů u studentů základních, středních a vysokých škol: bakalářská práce. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2012.\\