Práce se zabývá vnímáním genderových rolí u lidí s mentálním postižením s ohledem na to, zda vyrůstali v rodině nebo vyrůstali v ústavní péči. Teoretická část této práce vysvětluje pojmy jako jsou genderové role, genderová identita, mentální postižení, rodina, výchova a ústavní péče. Praktická část práce zpracovává rozhovory s respondenty výzkumu, což jsou lidé s mentálním postižením. Dílčími cíli výzkumné práce jsou porovnání vlastností, vnímání mužských a ženských vzorů, zařazení typicky ženských a typicky mužských prací, preferencí a zájmů u lidí s mentálním postižením právě podle toho, v jakém prostředí vyrůstali.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the perception of gender roles of people with mental disabilities with regard to whether they grew up in a family environment or institutional care. The theoretical part of this thesis explains concepts such as gender roles, gender identity, mental disability, family, upbringing and institutional care. The practical part of the thesis processes interviews with the respondents of the research, who are people with mental disabilities. Partial targets of the research work are to compare the properties, perception of male and female role models, classification of typically female and typically male work, preferences and interests of people with mental disabilities according to the environment where they grew up.
mental disability, gender roles, gender identity, family, home care, institucional care
Rozsah průvodní práce
70 s.(100 927 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vnímáním genderových rolí u lidí s mentálním postižením s ohledem na to, zda vyrůstali v rodině nebo vyrůstali v ústavní péči. Teoretická část této práce vysvětluje pojmy jako jsou genderové role, genderová identita, mentální postižení, rodina, výchova a ústavní péče. Praktická část práce zpracovává rozhovory s respondenty výzkumu, což jsou lidé s mentálním postižením. Dílčími cíli výzkumné práce jsou porovnání vlastností, vnímání mužských a ženských vzorů, zařazení typicky ženských a typicky mužských prací, preferencí a zájmů u lidí s mentálním postižením právě podle toho, v jakém prostředí vyrůstali.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the perception of gender roles of people with mental disabilities with regard to whether they grew up in a family environment or institutional care. The theoretical part of this thesis explains concepts such as gender roles, gender identity, mental disability, family, upbringing and institutional care. The practical part of the thesis processes interviews with the respondents of the research, who are people with mental disabilities. Partial targets of the research work are to compare the properties, perception of male and female role models, classification of typically female and typically male work, preferences and interests of people with mental disabilities according to the environment where they grew up.
mental disability, gender roles, gender identity, family, home care, institucional care
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem této práce bude zjistit a popsat rozdíly ve vnímání genderových rolí lidí s mentálním postižením, kteří vyrůstali v rodině, a těch, kteří vyrůstali v ústavní péči. Teoretická část této práce bude zpracována na základě poznatků z odborné literatury. Konkrétně se bude zabývat vysvětlením pojmů jako jsou genderové role, genderová identita, mentální postižení, rodina, výchova a ústavní péče. V praktické části práce bude využita metoda kvalitativního výzkumu s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Respondenti výzkumu budou sociální pracovníci, pracovníci v sociálních službách a lidé s mentálním postižením, jako uživatelé služby chráněného bydlení v organizaci Kraje Vysočina. Dílčími cíli výzkumné práce pak bude porovnání chování, vlastností, vnímání mužských a ženských vzorů, zařazení typicky ženských a typicky mužských prací, preferencí a zájmů u lidí s mentálním postižením právě podle toho, v jakém prostředí vyrůstali.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem této práce bude zjistit a popsat rozdíly ve vnímání genderových rolí lidí s mentálním postižením, kteří vyrůstali v rodině, a těch, kteří vyrůstali v ústavní péči. Teoretická část této práce bude zpracována na základě poznatků z odborné literatury. Konkrétně se bude zabývat vysvětlením pojmů jako jsou genderové role, genderová identita, mentální postižení, rodina, výchova a ústavní péče. V praktické části práce bude využita metoda kvalitativního výzkumu s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Respondenti výzkumu budou sociální pracovníci, pracovníci v sociálních službách a lidé s mentálním postižením, jako uživatelé služby chráněného bydlení v organizaci Kraje Vysočina. Dílčími cíli výzkumné práce pak bude porovnání chování, vlastností, vnímání mužských a ženských vzorů, zařazení typicky ženských a typicky mužských prací, preferencí a zájmů u lidí s mentálním postižením právě podle toho, v jakém prostředí vyrůstali.
Seznam doporučené literatury
MAŘÍKOVÁ, Hana a Marie ČERMÁKOVÁ, ed. Proměny současné české rodiny: (rodina-gender-stratifikace). Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-93-1
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-060-7
OAKLEY, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6
VÁGNEROVÁ, Marie; HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a Stanislav ŠTĚCH. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-9294
Seznam doporučené literatury
MAŘÍKOVÁ, Hana a Marie ČERMÁKOVÁ, ed. Proměny současné české rodiny: (rodina-gender-stratifikace). Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-93-1
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-060-7
OAKLEY, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6
VÁGNEROVÁ, Marie; HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a Stanislav ŠTĚCH. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-9294