Jako téma své bakalářské práce jsem zvolila profesní orientaci dětí z dětského domova. Studium střední školy a následná volba povolání je součástí života každého jedince. Profesní orientace utváří a rozvíjí profesní cíle mladého člověka. Cílem bakalářské práce bylo zjistit míru motivace dětí z dětských domovů ke studiu střední školy a vliv sociálních pracovníků na profesní orientaci dětí. Práce se skládá ze dvou celků. Teoretická část popisuje ústavní péči, dětské domovy, profesní orientaci a perspektivní orientaci. Praktickou částí je kvalitativní výzkumné šetření. Na základě dotazníků a rozhovorů se snažím odpovědět na základní výzkumné otázky: Mají děti z dětských domovů zájem o studium na střední škole? Podle čeho si děti vybírají střední školu? Jaké nástroje používají sociální pracovníci dětského domova k motivaci dětí?
Anotace v angličtině
As the topic of my bachelor thesis, I chose professional orientation of children from a children's home. Studying high school and then choosing a profession is part of everyone's life. Professional orientation shapes and develops the professional goals of a young person. The aim of the bachelor thesis was to determine the degree of motivation of children from children's homes and the influence of social workers on the professional orientation of children. The thesis consists of two units. The theoretical part describes institutional care, children's homes, professional orientation and perspective orientation. The practical part is a qualitative research survey. Based on questionnaires and interviews, I try to answer basic research questions: Are children from children's homes interested in high school? How do children choose high school? What kind of tools do social workers of the children's home use to motivate children?
Klíčová slova
ústavní péče, dětský domov, motivace, profesní orientace, perspektivní orientace
Klíčová slova v angličtině
institutional care, children's home, motivation, professional orientation, perspective orientation
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Jako téma své bakalářské práce jsem zvolila profesní orientaci dětí z dětského domova. Studium střední školy a následná volba povolání je součástí života každého jedince. Profesní orientace utváří a rozvíjí profesní cíle mladého člověka. Cílem bakalářské práce bylo zjistit míru motivace dětí z dětských domovů ke studiu střední školy a vliv sociálních pracovníků na profesní orientaci dětí. Práce se skládá ze dvou celků. Teoretická část popisuje ústavní péči, dětské domovy, profesní orientaci a perspektivní orientaci. Praktickou částí je kvalitativní výzkumné šetření. Na základě dotazníků a rozhovorů se snažím odpovědět na základní výzkumné otázky: Mají děti z dětských domovů zájem o studium na střední škole? Podle čeho si děti vybírají střední školu? Jaké nástroje používají sociální pracovníci dětského domova k motivaci dětí?
Anotace v angličtině
As the topic of my bachelor thesis, I chose professional orientation of children from a children's home. Studying high school and then choosing a profession is part of everyone's life. Professional orientation shapes and develops the professional goals of a young person. The aim of the bachelor thesis was to determine the degree of motivation of children from children's homes and the influence of social workers on the professional orientation of children. The thesis consists of two units. The theoretical part describes institutional care, children's homes, professional orientation and perspective orientation. The practical part is a qualitative research survey. Based on questionnaires and interviews, I try to answer basic research questions: Are children from children's homes interested in high school? How do children choose high school? What kind of tools do social workers of the children's home use to motivate children?
Klíčová slova
ústavní péče, dětský domov, motivace, profesní orientace, perspektivní orientace
Klíčová slova v angličtině
institutional care, children's home, motivation, professional orientation, perspective orientation
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na otázku profesní orientace u dětí - klientů dětského domova. Výzkumné otázky budou směřovat k typickým volbám, které děti vybírají, dále k formálním i neformálním nástrojům, které používají pracovníci domova, aby volbu dětí podpořili. \\
Metodologicky bude práce založena na dotaznících pro pracovníky dětského domova, dále na rozhovorech s dětmi i s pracovníky. Vyhodnocení bude převážně kvalitativní. Jako zdroj dat využije autorka také výroční zprávy sledovaného dětského domova. \\
Práce bude realizována v konkrétním vybraném dětském domově a bude reflektovat regionální specifika.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na otázku profesní orientace u dětí - klientů dětského domova. Výzkumné otázky budou směřovat k typickým volbám, které děti vybírají, dále k formálním i neformálním nástrojům, které používají pracovníci domova, aby volbu dětí podpořili. \\
Metodologicky bude práce založena na dotaznících pro pracovníky dětského domova, dále na rozhovorech s dětmi i s pracovníky. Vyhodnocení bude převážně kvalitativní. Jako zdroj dat využije autorka také výroční zprávy sledovaného dětského domova. \\
Práce bude realizována v konkrétním vybraném dětském domově a bude reflektovat regionální specifika.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2. \\
HRABAL, Vladimír., MAN, František., PAVELKOVÁ, Isabella. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 254 s. ISBN 800-42-3487- 9. \\
JANSKÝ, Pavel, 2014. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-534-9. \\
JEDLIČKA, R. aj. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.\\
KREJČOVÁ, Lenka. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3474-3. \\
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-08-7 \\
MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1362-4. \\
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. 248 s. ISBN 80- 7290-092-7. \\
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2. \\
HRABAL, Vladimír., MAN, František., PAVELKOVÁ, Isabella. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 254 s. ISBN 800-42-3487- 9. \\
JANSKÝ, Pavel, 2014. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-534-9. \\
JEDLIČKA, R. aj. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.\\
KREJČOVÁ, Lenka. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3474-3. \\
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-08-7 \\
MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1362-4. \\
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. 248 s. ISBN 80- 7290-092-7. \\
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.