Předkládaná diplomová práce se věnuje problematice distanční výuky ve školní družině v průběhu koronavirové krize. V teoretické části je přiblížena tematika školní družiny, dítěte mladšího školního věku, dále problematika koronavirové krize a distanční výuky. Je zde také stanoven teoretický základ pro tvorbu pracovních listů, jejichž návrh je stěžejním cílem této práce. Dalším cílem práce je vytvoření metodických listů pro vychovatele. Posledním cílem je ověření srozumitelnosti, funkčnosti a využitelnosti předkládaných materiálů. Praktická část práce je založena na vlastní tvorbě pracovních a metodických listů. Tyto vytvořené materiály byly pak dále podrobeny výzkumu. Pomocí dotazníkového šetření zaměřeného na vychovatele byla zjišťována zejména funkčnost a využitelnost pracovních a metodických listů během distanční i prezenční výuky. Pro zjištění srozumitelnosti byl pro skupinu dětí mladšího školního věku navrhnut jednodušší typ dotazníku ve formě zpětné vazby na konci každého pracovního listu. Z výsledků dotazníkového šetření pak vyplynulo, že jsou pracovní listy pro děti mladšího školního věku srozumitelné a podle oslovených vychovatelů i využitelné a funkční jak pro distanční výuku, tak i v rámci činností školní družiny během klasické docházky. Vytvořené pracovní a metodické listy mohou být přínosem pro jiné vychovatele a mohou sloužit jako inspirace pro jejich další práci.
Annotation in English
The presented thesis focuses on the issue of distance learning in after-school care during the coronavirus crisis. The theoretical part deals with the topics of after-school care, a younger school age child, as well as the issue of the coronavirus crisis and distance learning. There is also a theoretical foundation for the creation of worksheets, which are the main goal of the diploma thesis. The second goal of the thesis is to create methodical sheets for educators. The third goal is to verify the comprehensibility, functionality and usability of the submitted materials. The practical part of the thesis is based on the creation of worksheets and methodical sheets. These created materials were then further subjected to research. With the help of a questionnaire survey focused on educators, the functionality and usability of worksheets and methodical sheets during distance and full-time teaching were determined. To find clarity, a simpler type of feedback questionnaire was proposed for a group of younger school-age children at the end of each worksheet. The results of the questionnaire survey showed that worksheets for children of younger school age are comprehensible. According to the addressed educators, worksheets are also usable and functional both in distance teaching and in the activities of the after-school club. The worksheets and methodical sheets created can benefit other educators and can serve as inspiration for their further work.
Keywords
školní družina, mladší školní věk, pracovní listy, distanční výuka, Covid-19
Keywords in English
after-school club, a younger school age, worksheets, distance learning, Covid-19
Length of the covering note
189 s. (133 083 zn. bez mezer)
Language
CZ
Annotation
Předkládaná diplomová práce se věnuje problematice distanční výuky ve školní družině v průběhu koronavirové krize. V teoretické části je přiblížena tematika školní družiny, dítěte mladšího školního věku, dále problematika koronavirové krize a distanční výuky. Je zde také stanoven teoretický základ pro tvorbu pracovních listů, jejichž návrh je stěžejním cílem této práce. Dalším cílem práce je vytvoření metodických listů pro vychovatele. Posledním cílem je ověření srozumitelnosti, funkčnosti a využitelnosti předkládaných materiálů. Praktická část práce je založena na vlastní tvorbě pracovních a metodických listů. Tyto vytvořené materiály byly pak dále podrobeny výzkumu. Pomocí dotazníkového šetření zaměřeného na vychovatele byla zjišťována zejména funkčnost a využitelnost pracovních a metodických listů během distanční i prezenční výuky. Pro zjištění srozumitelnosti byl pro skupinu dětí mladšího školního věku navrhnut jednodušší typ dotazníku ve formě zpětné vazby na konci každého pracovního listu. Z výsledků dotazníkového šetření pak vyplynulo, že jsou pracovní listy pro děti mladšího školního věku srozumitelné a podle oslovených vychovatelů i využitelné a funkční jak pro distanční výuku, tak i v rámci činností školní družiny během klasické docházky. Vytvořené pracovní a metodické listy mohou být přínosem pro jiné vychovatele a mohou sloužit jako inspirace pro jejich další práci.
Annotation in English
The presented thesis focuses on the issue of distance learning in after-school care during the coronavirus crisis. The theoretical part deals with the topics of after-school care, a younger school age child, as well as the issue of the coronavirus crisis and distance learning. There is also a theoretical foundation for the creation of worksheets, which are the main goal of the diploma thesis. The second goal of the thesis is to create methodical sheets for educators. The third goal is to verify the comprehensibility, functionality and usability of the submitted materials. The practical part of the thesis is based on the creation of worksheets and methodical sheets. These created materials were then further subjected to research. With the help of a questionnaire survey focused on educators, the functionality and usability of worksheets and methodical sheets during distance and full-time teaching were determined. To find clarity, a simpler type of feedback questionnaire was proposed for a group of younger school-age children at the end of each worksheet. The results of the questionnaire survey showed that worksheets for children of younger school age are comprehensible. According to the addressed educators, worksheets are also usable and functional both in distance teaching and in the activities of the after-school club. The worksheets and methodical sheets created can benefit other educators and can serve as inspiration for their further work.
Keywords
školní družina, mladší školní věk, pracovní listy, distanční výuka, Covid-19
Keywords in English
after-school club, a younger school age, worksheets, distance learning, Covid-19
Research Plan
Problém:\\
Tradiční fungování školní družiny jako výchovného školského zařízení pro zájmové vzdělávání je kvůli pandemii covidu - 19 omezeno. Kvůli pandemii a distanční výuce se celkově změnil režim dne dětí, odlišné je i uspořádání volného času dětí.
Je možné zprostředkovat dětem náplň školní družiny prostřednictvím pracovních listů zasílaných elektronickou podobou? Připravit pro děti vhodnou alternativu činností, kterou si mohou vyzkoušet samy v domácím prostředí?\\
Cíl práce:\\
1. Vypracování pracovních listů pro děti 1. stupně.\\
2. Vypracování metodických listů pro vychovatele.\\
3. Ověřit srozumitelnost a funkčnost předkládaných materiálů.\\
Postup řešení - metody:\\
1. Provést obsahovou analýzu odborných a vědeckých zdrojů - českých i zahraničních.\\
2. Stanovit metody z hlediska cíle DP (diagnostické, evaluační).\\
3. Provést výběr respondentů, tj. dětí ve věku 6-11 let, které navštěvují školní družinu.\\
4. Provést investigativní šetření, sběr dat.\\
5. Vypracování metodických listů pro vychovatele a pracovních listů pro děti ze školní družiny.\\
6. Zadání pracovních listů dětem.\\
7. Výsledky - ověřitelnosti a funkčnosti předkládaných materiálů.\\
8. Diskuse.\\
9. Stanovit závěry.\\
Výzkumný soubor: Žáci 1. stupně Základní školy a Mateřské školy Šlapanov\\
Využití výsledků:\\
Možná inspirace pro další vychovatele\\
Specializace v disciplíně: Pedagogika, vychovatelství\\
Research Plan
Problém:\\
Tradiční fungování školní družiny jako výchovného školského zařízení pro zájmové vzdělávání je kvůli pandemii covidu - 19 omezeno. Kvůli pandemii a distanční výuce se celkově změnil režim dne dětí, odlišné je i uspořádání volného času dětí.
Je možné zprostředkovat dětem náplň školní družiny prostřednictvím pracovních listů zasílaných elektronickou podobou? Připravit pro děti vhodnou alternativu činností, kterou si mohou vyzkoušet samy v domácím prostředí?\\
Cíl práce:\\
1. Vypracování pracovních listů pro děti 1. stupně.\\
2. Vypracování metodických listů pro vychovatele.\\
3. Ověřit srozumitelnost a funkčnost předkládaných materiálů.\\
Postup řešení - metody:\\
1. Provést obsahovou analýzu odborných a vědeckých zdrojů - českých i zahraničních.\\
2. Stanovit metody z hlediska cíle DP (diagnostické, evaluační).\\
3. Provést výběr respondentů, tj. dětí ve věku 6-11 let, které navštěvují školní družinu.\\
4. Provést investigativní šetření, sběr dat.\\
5. Vypracování metodických listů pro vychovatele a pracovních listů pro děti ze školní družiny.\\
6. Zadání pracovních listů dětem.\\
7. Výsledky - ověřitelnosti a funkčnosti předkládaných materiálů.\\
8. Diskuse.\\
9. Stanovit závěry.\\
Výzkumný soubor: Žáci 1. stupně Základní školy a Mateřské školy Šlapanov\\
Využití výsledků:\\
Možná inspirace pro další vychovatele\\
Specializace v disciplíně: Pedagogika, vychovatelství\\
Recommended resources
BENDL, Stanislav. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4248-9.\\
HÁJEK, Bedřich. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-233-1.\\
SLATER, Alan a J.Gavin BREMNER. An Introduction to Developmental Psychology: BPS Textbooks in Psychology. 3rd Edition. John Wiley, 2017. ISBN 978-1-1187-6720-7.\\
WESTWOOD, Peter S. What Teachers Need to Know about Teaching Methods. Victoria: Aust Council for Ed Research, 2008. ISBN 978-0-86431-912-8.\\
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. [i.e. 3. vyd.]. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.\\
BALKOVÁ, Krista. Náměty pro školní družinu: deset projektů s konkrétními činnostmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-802-9.\\
KULHÁNKOVÁ, Alena. Kreslíme a hrajeme si ve školní družině. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-394-9.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.\\
Recommended resources
BENDL, Stanislav. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4248-9.\\
HÁJEK, Bedřich. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-233-1.\\
SLATER, Alan a J.Gavin BREMNER. An Introduction to Developmental Psychology: BPS Textbooks in Psychology. 3rd Edition. John Wiley, 2017. ISBN 978-1-1187-6720-7.\\
WESTWOOD, Peter S. What Teachers Need to Know about Teaching Methods. Victoria: Aust Council for Ed Research, 2008. ISBN 978-0-86431-912-8.\\
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. [i.e. 3. vyd.]. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.\\
BALKOVÁ, Krista. Náměty pro školní družinu: deset projektů s konkrétními činnostmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-802-9.\\
KULHÁNKOVÁ, Alena. Kreslíme a hrajeme si ve školní družině. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-394-9.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.\\