Diplomová práce se zabývá tématem "Technické památky regionu a jejich využití ve výuce na 1. stupni ZŠ". V teoretické části definuji pojem "technická gramotnost" a "technická památka" se zaměřením na aktivizující metody využívané na 1. stupni ZŠ v soulady s RVP ZV. Velká část je věnována projektové výuce a exkurzi, která je klíčovou součástí závěrečné práce. Dále jsou zde popsány vybrané technické památky Jihlavské podzemí, Větrný mlýn v Třebíči, Muzeum řemesel v Moravských Budějovicích a Železniční trať Moravské Budějovice - Jemnice. Praktická část obsahuje návrhy na projekty, jejichž součástí je exkurze a pracovní listy. Cílem diplomové práce je provedení navrhovaných exkurzí a jejich následné zhodnocení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of "Technical monuments in the region and their use in teaching at first grade of primary schools". In theoretical part there are defined terms "technical literacy" and "technical monument" with a focus on the activating teaching methods which are used at primary schools in accordance with FEP BE. A large part is devoted to project teaching and excursion, which plays the key role in the thesis. The technical monument are also described here, the Jihlava underground, the Windmill in Třebíč, the Museum of Crafts in Moravské Budějovice and the Raywail line Moravské Budějovice - Jemnice. The practical part contains project proposals which parts are the excursion and the worksheets. The aim of this thesis is to realize proposed excursions and their evaluation.
Klíčová slova
technická památka, technická gramotnost, technická výchova, technika, exkurze, projekt
Diplomová práce se zabývá tématem "Technické památky regionu a jejich využití ve výuce na 1. stupni ZŠ". V teoretické části definuji pojem "technická gramotnost" a "technická památka" se zaměřením na aktivizující metody využívané na 1. stupni ZŠ v soulady s RVP ZV. Velká část je věnována projektové výuce a exkurzi, která je klíčovou součástí závěrečné práce. Dále jsou zde popsány vybrané technické památky Jihlavské podzemí, Větrný mlýn v Třebíči, Muzeum řemesel v Moravských Budějovicích a Železniční trať Moravské Budějovice - Jemnice. Praktická část obsahuje návrhy na projekty, jejichž součástí je exkurze a pracovní listy. Cílem diplomové práce je provedení navrhovaných exkurzí a jejich následné zhodnocení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of "Technical monuments in the region and their use in teaching at first grade of primary schools". In theoretical part there are defined terms "technical literacy" and "technical monument" with a focus on the activating teaching methods which are used at primary schools in accordance with FEP BE. A large part is devoted to project teaching and excursion, which plays the key role in the thesis. The technical monument are also described here, the Jihlava underground, the Windmill in Třebíč, the Museum of Crafts in Moravské Budějovice and the Raywail line Moravské Budějovice - Jemnice. The practical part contains project proposals which parts are the excursion and the worksheets. The aim of this thesis is to realize proposed excursions and their evaluation.
Klíčová slova
technická památka, technická gramotnost, technická výchova, technika, exkurze, projekt
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, vážící se k tématu diplomové práce a zkonstruujte její adekvátní cíle.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce. Doporučuji vám se zabývat těmito teoretickými okruhy: badatelský přístup k výuce; integrovaná výuka na základní škole; charakteristika vybraných a zařazených technických památek; cíle a pojetí primární technické gramotnosti, charakteristika technických oblastí kapitoly Člověk a svět práce a Člověk a jeho svět v RVP ZV.
Na základě těchto přípravných studií navrhněte zhruba 3-6 námětů pro exkurze po technických památkách ve zvoleném regionu, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních příprav na výuku. Možnost výběru objektů: technická muzea, technické expozice muzeí, vodárny, science centra, architektonické a stavební památky, průmyslová architektura, dopravní stavby, kovárny, mlýny, hamry.
Soubory námětů na exkurze budou nosnou součástí diplomové práce, opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním výzkumu pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
V závěru práce popište vaše zkušenosti z realizace exkurzí ve škole, proveďte analýzu reflexe žáka a sebereflexe učitele ve výuce, shrňte výhody, nevýhody, překážky, reakce, činnosti a výsledky učení dětí apod. a formulujte obecnější doporučení pro originální využití technických památek ve výuce na 1. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, vážící se k tématu diplomové práce a zkonstruujte její adekvátní cíle.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce. Doporučuji vám se zabývat těmito teoretickými okruhy: badatelský přístup k výuce; integrovaná výuka na základní škole; charakteristika vybraných a zařazených technických památek; cíle a pojetí primární technické gramotnosti, charakteristika technických oblastí kapitoly Člověk a svět práce a Člověk a jeho svět v RVP ZV.
Na základě těchto přípravných studií navrhněte zhruba 3-6 námětů pro exkurze po technických památkách ve zvoleném regionu, které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních příprav na výuku. Možnost výběru objektů: technická muzea, technické expozice muzeí, vodárny, science centra, architektonické a stavební památky, průmyslová architektura, dopravní stavby, kovárny, mlýny, hamry.
Soubory námětů na exkurze budou nosnou součástí diplomové práce, opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Při terénním výzkumu pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
V závěru práce popište vaše zkušenosti z realizace exkurzí ve škole, proveďte analýzu reflexe žáka a sebereflexe učitele ve výuce, shrňte výhody, nevýhody, překážky, reakce, činnosti a výsledky učení dětí apod. a formulujte obecnější doporučení pro originální využití technických památek ve výuce na 1. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka- kompetence učitelů k jejich realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: PdF UP, 2015. 255 s. ISBN: 978-80-244-4515-1.
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007, 264 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. 180 s. ISBN 978-8085783-73-5.
HONZÍKOVÁ, J. BAJTOŠ, J.: Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň: ZČU, 2004. 120 s. ISBN 80-7043-255-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178- 585- 7.
ROUČOVÁ. E.: CŽV Člověk a svět práce. PdF JU, 2016. Dostupné na https://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=536 [cit. 2016-25-11].
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226 [cit. 2017-04-15].
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2017 dostupný z http://www.nuv.cz/t/aktualne-platne-zneni-rvp-zv [cit. 2020-04-15].
ŠÍROVÁ-MOTYČKOVÁ, K., ŠÍR, J.: Technické památky České republiky: mosty, železnice, přehrady, elektrárny, mlýny, opevnění, sklárny, doly a další. Olomouc: Rubico, 2012. Naše země. ISBN 978-80-7346-141-6.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka- kompetence učitelů k jejich realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: PdF UP, 2015. 255 s. ISBN: 978-80-244-4515-1.
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007, 264 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. 180 s. ISBN 978-8085783-73-5.
HONZÍKOVÁ, J. BAJTOŠ, J.: Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň: ZČU, 2004. 120 s. ISBN 80-7043-255-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178- 585- 7.
ROUČOVÁ. E.: CŽV Člověk a svět práce. PdF JU, 2016. Dostupné na https://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=536 [cit. 2016-25-11].
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226 [cit. 2017-04-15].
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2017 dostupný z http://www.nuv.cz/t/aktualne-platne-zneni-rvp-zv [cit. 2020-04-15].
ŠÍROVÁ-MOTYČKOVÁ, K., ŠÍR, J.: Technické památky České republiky: mosty, železnice, přehrady, elektrárny, mlýny, opevnění, sklárny, doly a další. Olomouc: Rubico, 2012. Naše země. ISBN 978-80-7346-141-6.