Diplomová práce je zaměřena na řečové dovednosti žáků v prvním ročníku základní školy. Teoretická část se věnuje jazykovému vývoji dítěte a jazykovým rovinám, nástupem dítěte do povinné školní docházky a charakteristice dítěte mladšího školního věku. Dále se věnuje čtenářské gramotnosti tomu, jak ji u dětí rozvíjet a podporovat, aby se naučily nejen číst a psát, ale především našly lásku ke knihám. Výzkumná část představuje kazuistiku deseti respondentů, která pomocí anamnézy a diagnostické baterie zjišťuje úroveň jazykových schopností dětí v první třídě v určitém časovém horizontu. Pro praktickou část byl vytvořen zásobník námětů, her a aktivit pro rozvoj řečových dovedností žáků v 1. ročníku základní školy a některé činnosti byly s dětmi ověřeny v praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the speech skills of pupils in the first year of primary school. The theoretical part is devoted to the child's language development and language levels, the child's entry into compulsory schooling and the characteristics of a child of younger school age. Furthermore, it focuses on reading literacy, how to develop and support children´s reading literacy, so that they learn not only to read and write, but above all to find passion for books. The research part presents a case study of ten respondents. Anamnesis and a diagnostic battery are used to determine the level of language abilities of children in the first grade during a certain period of time. For the practical part, stack of topics, games and activities developing speaking skills of pupils in the 1st year of primary school was created. Some activities had been practically tested with children.
child of younger school age; language development; language levels; pedagogical diagnostics; reading literacy; speaking skills
Rozsah průvodní práce
118 s. + přílohy 45 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na řečové dovednosti žáků v prvním ročníku základní školy. Teoretická část se věnuje jazykovému vývoji dítěte a jazykovým rovinám, nástupem dítěte do povinné školní docházky a charakteristice dítěte mladšího školního věku. Dále se věnuje čtenářské gramotnosti tomu, jak ji u dětí rozvíjet a podporovat, aby se naučily nejen číst a psát, ale především našly lásku ke knihám. Výzkumná část představuje kazuistiku deseti respondentů, která pomocí anamnézy a diagnostické baterie zjišťuje úroveň jazykových schopností dětí v první třídě v určitém časovém horizontu. Pro praktickou část byl vytvořen zásobník námětů, her a aktivit pro rozvoj řečových dovedností žáků v 1. ročníku základní školy a některé činnosti byly s dětmi ověřeny v praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the speech skills of pupils in the first year of primary school. The theoretical part is devoted to the child's language development and language levels, the child's entry into compulsory schooling and the characteristics of a child of younger school age. Furthermore, it focuses on reading literacy, how to develop and support children´s reading literacy, so that they learn not only to read and write, but above all to find passion for books. The research part presents a case study of ten respondents. Anamnesis and a diagnostic battery are used to determine the level of language abilities of children in the first grade during a certain period of time. For the practical part, stack of topics, games and activities developing speaking skills of pupils in the 1st year of primary school was created. Some activities had been practically tested with children.
child of younger school age; language development; language levels; pedagogical diagnostics; reading literacy; speaking skills
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na jazykový vývoj žáka 1. ročníku v kontextu čtenářské gramotnosti. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné i metodické literatuře. Diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku. Práce bude obsahovat část teoretickou, část výzkumnou a část praktickou.
Teoretická část práce se bude zabývat charakteristikou a vymezením základních pojmů tohoto tématu, žákem mladšího školního věku a jeho jazykovým vývojem, čtenářskou gramotností a faktory, které tuto gramotnost ovlivňují.
Výzkumná část práce zmapuje formou případové studie oblast řečových dovedností žáků experimentální a kontrolní skupiny pomocí vytvořeného programu pro rozvoj jednotlivých oblastí (pedagogická diagnostika). Výsledky výzkumného šetření budou analyzovány a prezentovány pomocí grafů a komentářů.
Praktická část práce pak bude zaměřena na vytvoření zásobníku námětů, her a aktivit pro rozvoj řečových dovedností žáků, některé aktivity budou ověřeny v praxi a doloženy vlastní reflexí.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na jazykový vývoj žáka 1. ročníku v kontextu čtenářské gramotnosti. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné i metodické literatuře. Diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku. Práce bude obsahovat část teoretickou, část výzkumnou a část praktickou.
Teoretická část práce se bude zabývat charakteristikou a vymezením základních pojmů tohoto tématu, žákem mladšího školního věku a jeho jazykovým vývojem, čtenářskou gramotností a faktory, které tuto gramotnost ovlivňují.
Výzkumná část práce zmapuje formou případové studie oblast řečových dovedností žáků experimentální a kontrolní skupiny pomocí vytvořeného programu pro rozvoj jednotlivých oblastí (pedagogická diagnostika). Výsledky výzkumného šetření budou analyzovány a prezentovány pomocí grafů a komentářů.
Praktická část práce pak bude zaměřena na vytvoření zásobníku námětů, her a aktivit pro rozvoj řečových dovedností žáků, některé aktivity budou ověřeny v praxi a doloženy vlastní reflexí.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Zrakové vnímání: optická diferenciace I. 3. vyd. Praha: DYS-centrum Praha, 2010. ISBN 978-80-904494-2-8.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Zrakové vnímání: optická diferenciace I a II. Praha: DYS-centrum Praha, 2010. ISBN 978-80-904494-2-8.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
DLOUHÁ, Olga. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén, 2017. ISBN 978-80-7492-314-2.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3941-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. 2. přeprac. vyd. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-88-5.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál, 1996. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-115-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila, ed. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Zrakové vnímání: optická diferenciace I. 3. vyd. Praha: DYS-centrum Praha, 2010. ISBN 978-80-904494-2-8.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Zrakové vnímání: optická diferenciace I a II. Praha: DYS-centrum Praha, 2010. ISBN 978-80-904494-2-8.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
DLOUHÁ, Olga. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén, 2017. ISBN 978-80-7492-314-2.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3941-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. 2. přeprac. vyd. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-88-5.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál, 1996. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-115-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila, ed. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.