Bakalářská práce se zaměřuje na žákovské znalosti fotosyntézy a dalších souvisejících procesů u terestrických rostlin. Obsah práce poukazuje na mylné představy u žáků 9. ročníků základních škol a nižšího gymnázia. Dále se zabývá postoji učitelů přírodopisu k náročnosti a realizaci výuky fotosyntézy. V rámci teoretické části jsou představeny fyziologické procesy rostlin a jejich případné miskoncepce, jejichž výskyt je častý v českých i zahraničních výzkumech.
Studie byla realizována na čtyřech základních školách a nižším gymnáziu pomocí dotazníkového šetření. Výsledky šetření deklarují, že mezi žáky panují mylné předpoklady a nedostatečné znalosti z fyziologie rostlin. Responze učitelů přírodopisu poukazují na náročnost výuky biochemických procesů v nižších ročnících základní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on pupil's knowledge about photosynthesis and the other related processes in the terrestrial plants. The aim of the thesis was to find out misconceptions of the ninth grade pupils of elementary schools and lower grammar schools. It also deals with attitudes of teachers about teaching photosynthesis. Theoretical part of this thesis mentions physiological processes of plants and their possible misconceptions. These misconceptions are common in Czech and foreign studies. The study was realized in four elementary schools and lower grammar school using a questionnaire survey. The results of the survey declare that there are misconceptions and insufficient knowledge of plant physiology. Answers from biology teachers state that teaching biochemical processes in lower grades of primary school is difficult.
Klíčová slova
biomasa, fotosyntéza, respirace, miskoncepce, základní školy, učitelé,
dotazníkové šetření
Bakalářská práce se zaměřuje na žákovské znalosti fotosyntézy a dalších souvisejících procesů u terestrických rostlin. Obsah práce poukazuje na mylné představy u žáků 9. ročníků základních škol a nižšího gymnázia. Dále se zabývá postoji učitelů přírodopisu k náročnosti a realizaci výuky fotosyntézy. V rámci teoretické části jsou představeny fyziologické procesy rostlin a jejich případné miskoncepce, jejichž výskyt je častý v českých i zahraničních výzkumech.
Studie byla realizována na čtyřech základních školách a nižším gymnáziu pomocí dotazníkového šetření. Výsledky šetření deklarují, že mezi žáky panují mylné předpoklady a nedostatečné znalosti z fyziologie rostlin. Responze učitelů přírodopisu poukazují na náročnost výuky biochemických procesů v nižších ročnících základní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on pupil's knowledge about photosynthesis and the other related processes in the terrestrial plants. The aim of the thesis was to find out misconceptions of the ninth grade pupils of elementary schools and lower grammar schools. It also deals with attitudes of teachers about teaching photosynthesis. Theoretical part of this thesis mentions physiological processes of plants and their possible misconceptions. These misconceptions are common in Czech and foreign studies. The study was realized in four elementary schools and lower grammar school using a questionnaire survey. The results of the survey declare that there are misconceptions and insufficient knowledge of plant physiology. Answers from biology teachers state that teaching biochemical processes in lower grades of primary school is difficult.
Klíčová slova
biomasa, fotosyntéza, respirace, miskoncepce, základní školy, učitelé,
dotazníkové šetření
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce. První část bakalářské práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (viz doporučená, ale i další běžně dostupná literatura).
Výběr vhodného souboru škol pro uskutečnění průzkumu s ohledem na téma závěrečné práce.
Vytvoření vhodného výzkumného nástroje (dotazníku).
S využitím dotazníkové šetření autorka provede sondu znalostí ověřující žákovské znalosti v oblasti fotosyntézy suchozemských rostlin.
Autorka zpracuje na základě výše uvedených bodů vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce. První část bakalářské práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (viz doporučená, ale i další běžně dostupná literatura).
Výběr vhodného souboru škol pro uskutečnění průzkumu s ohledem na téma závěrečné práce.
Vytvoření vhodného výzkumného nástroje (dotazníku).
S využitím dotazníkové šetření autorka provede sondu znalostí ověřující žákovské znalosti v oblasti fotosyntézy suchozemských rostlin.
Autorka zpracuje na základě výše uvedených bodů vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 265 s.
Procházka a kol. (1998) Fyziologie rostlin, Academia Praha.
Kincl M. a Krpeš, V., 2006: Základy fyziologie rostlin. Ostrava: Tiskárny Baloušek, 220 s.
Larcher W. (1988). Fyziologická ekologie rostlin, Academia Praha.
Luštinec, J. a Žárský, V. (2003). Úvod do fyziologie vyšších rostlin. Praha: Nakladatelství Karolinum, 261 s.
Procházka a kol. (1998) Fyziologie rostlin, Academia Praha.
Ryplová, R. (2014) Fyziologie rostlin. Skriptum pro studující Učitelství přírodopisu pro 2. stupeň ZŠ. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 113 s.
+ aktuální články k tématu v odborných periodikách
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 265 s.
Procházka a kol. (1998) Fyziologie rostlin, Academia Praha.
Kincl M. a Krpeš, V., 2006: Základy fyziologie rostlin. Ostrava: Tiskárny Baloušek, 220 s.
Larcher W. (1988). Fyziologická ekologie rostlin, Academia Praha.
Luštinec, J. a Žárský, V. (2003). Úvod do fyziologie vyšších rostlin. Praha: Nakladatelství Karolinum, 261 s.
Procházka a kol. (1998) Fyziologie rostlin, Academia Praha.
Ryplová, R. (2014) Fyziologie rostlin. Skriptum pro studující Učitelství přírodopisu pro 2. stupeň ZŠ. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 113 s.
+ aktuální články k tématu v odborných periodikách
\end{quote}