Tato diplomová práce se zabývá vstupními znalostmi a představami, které mají žáci 6. a 7. tříd základních škol o evropských státech. Výsledná data vzešla z výzkumného šetření, kterému předcházela diskuse odborné literatury a dalších zdrojů spojených s tématem práce a koncipování samotného výzkumného šetření. Analytická část práce se zaměřuje na úroveň vstupních znalostí a představ, která je porovnána dle rozdílných typů, rozmístění a velikosti šetřených škol. Práce se také soustředí na rozdíly ve znalostech mezi jednotlivými ročníky a pohlavími a na zdroje těchto informací. Rovněž je zde předloženo několik možností aplikace těchto výsledků přímo do výuky Evropy na 1. i 2. stupni základních škol. Praktická část práce přináší návrh výukových aktivit s použitím metody CLIL, které vychází z výsledků výzkumného šetření, odborné literatury a praktických poznatků. Aktivity jsou doplněné o metodickou příručku pro učitele a jsou použitelné ve výuce zeměpisu i anglického jazyka.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the entrance knowledge and ideas that pupils in the 6th and 7th grades of primary schools have about European countries. The resulting data came from a research survey, which was preceded by a discussion of professional literature and other sources related to the topic of the thesis and the design of the research survey itself. The analytical part of the thesis focuses on the level of input knowledge and ideas, which is compared according to the different types, location and the size of the schools surveyed. The thesis also focuses on the differences in the knowledge between grades and genders and the sources of this information. There are also several possibilities of applying these results directly to the teaching of Europe at the 1st and 2nd stage of elementary schools. The practical part of the thesis presents a proposal for teaching activities using the CLIL method, which is based on the results of the research, professional literature and practical knowledge. The activities are complemented by a methodological manual for teachers and can be used in Geography and English language.
Klíčová slova
evropské státy, 2. stupeň ZŠ, zeměpis, vstupní znalosti, představy, výukové materiály, CLIL
Klíčová slova v angličtině
european countries, the lower secondary stage, geography, entrance knowledge, ideas, teaching materials, CLIL
Rozsah průvodní práce
121 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá vstupními znalostmi a představami, které mají žáci 6. a 7. tříd základních škol o evropských státech. Výsledná data vzešla z výzkumného šetření, kterému předcházela diskuse odborné literatury a dalších zdrojů spojených s tématem práce a koncipování samotného výzkumného šetření. Analytická část práce se zaměřuje na úroveň vstupních znalostí a představ, která je porovnána dle rozdílných typů, rozmístění a velikosti šetřených škol. Práce se také soustředí na rozdíly ve znalostech mezi jednotlivými ročníky a pohlavími a na zdroje těchto informací. Rovněž je zde předloženo několik možností aplikace těchto výsledků přímo do výuky Evropy na 1. i 2. stupni základních škol. Praktická část práce přináší návrh výukových aktivit s použitím metody CLIL, které vychází z výsledků výzkumného šetření, odborné literatury a praktických poznatků. Aktivity jsou doplněné o metodickou příručku pro učitele a jsou použitelné ve výuce zeměpisu i anglického jazyka.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the entrance knowledge and ideas that pupils in the 6th and 7th grades of primary schools have about European countries. The resulting data came from a research survey, which was preceded by a discussion of professional literature and other sources related to the topic of the thesis and the design of the research survey itself. The analytical part of the thesis focuses on the level of input knowledge and ideas, which is compared according to the different types, location and the size of the schools surveyed. The thesis also focuses on the differences in the knowledge between grades and genders and the sources of this information. There are also several possibilities of applying these results directly to the teaching of Europe at the 1st and 2nd stage of elementary schools. The practical part of the thesis presents a proposal for teaching activities using the CLIL method, which is based on the results of the research, professional literature and practical knowledge. The activities are complemented by a methodological manual for teachers and can be used in Geography and English language.
Klíčová slova
evropské státy, 2. stupeň ZŠ, zeměpis, vstupní znalosti, představy, výukové materiály, CLIL
Klíčová slova v angličtině
european countries, the lower secondary stage, geography, entrance knowledge, ideas, teaching materials, CLIL
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem diplomové práce je výzkum a hodnocení vstupních znalostí a přestav o evropských státech u žáků před začátkem výuky této látky v hodinách zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Výzkum bude proveden pomocí jednotného šetření v 6. a 7. třídách ZŠ na několika místech Česka. Následná analýza výsledků bude zaměřena na: zdroj, z nějž se žáci informace dozvídají; kvalitu, správnost, charakter a rozsah těchto znalostí a jejich rozdílnost (srovnání dle věku a lokalit šetření); emocionální rovinu kognice a prekoncept. Na samotný výzkum bude navazovat i praktická část s náměty, jak využít získané informace (případně samotné perceptivní metody) pro iniciaci výuky zeměpisu evropských států na 2. stupni ZŠ.
Metodika práce:
Stanovení cílů (příp. hypotéz), heuristika, tvorba metodiky. Šetření provedené mezi žáky 6. a 7. tříd ZŠ. Analýza a zpracování výsledků šetření. Syntéza a interpretace poznatků (detekce zdrojů informací o státech, hodnocení míry a adekvátnosti představ apod.). Implementace současných didaktických prostředků s využitím perceptivních metod (brainstorming apod.), tvorba materiálů, námětů pro iniciaci výuky zeměpisu evropských států na 2. stupni ZŠ.
Osnova:
Úvod vč. cílů; teoretické přístupy a diskuse s literaturou; metodika; výzkumná část (výsledky šetření, jejich analýza a hodnocení, syntéza poznatků); praktická část (náměty pro iniciaci a realizaci výuky, didaktická transformace); závěr.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem diplomové práce je výzkum a hodnocení vstupních znalostí a přestav o evropských státech u žáků před začátkem výuky této látky v hodinách zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Výzkum bude proveden pomocí jednotného šetření v 6. a 7. třídách ZŠ na několika místech Česka. Následná analýza výsledků bude zaměřena na: zdroj, z nějž se žáci informace dozvídají; kvalitu, správnost, charakter a rozsah těchto znalostí a jejich rozdílnost (srovnání dle věku a lokalit šetření); emocionální rovinu kognice a prekoncept. Na samotný výzkum bude navazovat i praktická část s náměty, jak využít získané informace (případně samotné perceptivní metody) pro iniciaci výuky zeměpisu evropských států na 2. stupni ZŠ.
Metodika práce:
Stanovení cílů (příp. hypotéz), heuristika, tvorba metodiky. Šetření provedené mezi žáky 6. a 7. tříd ZŠ. Analýza a zpracování výsledků šetření. Syntéza a interpretace poznatků (detekce zdrojů informací o státech, hodnocení míry a adekvátnosti představ apod.). Implementace současných didaktických prostředků s využitím perceptivních metod (brainstorming apod.), tvorba materiálů, námětů pro iniciaci výuky zeměpisu evropských států na 2. stupni ZŠ.
Osnova:
Úvod vč. cílů; teoretické přístupy a diskuse s literaturou; metodika; výzkumná část (výsledky šetření, jejich analýza a hodnocení, syntéza poznatků); praktická část (náměty pro iniciaci a realizaci výuky, didaktická transformace); závěr.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. (2015): Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Školní didaktika. Grada, Praha.
GAVORA, P. (2000): Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno.
CHÁSKA, M. (2007): Moderní pedagogický výzkum. Grada, Praha,
KÜHNLOVÁ, H. (1998): Kapitoly z didaktiky geografie. Karolinum, Praha
MŠMT (2017): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. www.msmt.cz/file/43792 (24. 8. 2020).
PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha.
PRÁŠKOVÁ, A. (2018): Vstupní znalosti a představy o světadílech u žáků mladšího školního věku. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, České Budějovice.
PRÁŠKOVÁ, A., NOVÁČEK, A. (2020): Co žáci vědí o světadílech před vstupem na druhý stupeň základních škol? Geografické rozhledy, 30, 2, s. 16-19.
SKUTIL, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Portál, Praha,
Učebnice zeměpisu pro 2. stupeň ZŠ.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. (2015): Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Školní didaktika. Grada, Praha.
GAVORA, P. (2000): Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno.
CHÁSKA, M. (2007): Moderní pedagogický výzkum. Grada, Praha,
KÜHNLOVÁ, H. (1998): Kapitoly z didaktiky geografie. Karolinum, Praha
MŠMT (2017): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. www.msmt.cz/file/43792 (24. 8. 2020).
PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha.
PRÁŠKOVÁ, A. (2018): Vstupní znalosti a představy o světadílech u žáků mladšího školního věku. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, České Budějovice.
PRÁŠKOVÁ, A., NOVÁČEK, A. (2020): Co žáci vědí o světadílech před vstupem na druhý stupeň základních škol? Geografické rozhledy, 30, 2, s. 16-19.
SKUTIL, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Portál, Praha,
Učebnice zeměpisu pro 2. stupeň ZŠ.