Bakalářská práce se ve své teoretické části zaměřuje na pojetí a klasifikaci číslovek v akademických příručkách a ve vybraných učebnicích ČJ pro SŠ. Pozornost je věnována také diskutabilním jevům z hlediska jejich slovnědruhové příslušnosti, např. hodně x málo; jednička, dvojka, trojka atd.
V praktické části se autorka soustředí na otázku, do jaké míry je výklad číslovek ve sledovaných učebnicích ČJ dostačující z hlediska obsahového i z hlediska jejich praktického nácviku. Součástí práce je i návrh vlastního výukového a praktického listu zaměřeného na sledovanou problematiku.
Annotation in English
In its theoretical part, the Bachelor's thesis focuses on the concept and classification of numerals in academic books and selected textbooks of the Czech language for secondary schools. Attention is also paid to debatable phenomena in terms of their part-of-speech affiliation, e.g. a lot of x little; one, two, three... etc. In the practical part, the author focuses on the question of to what extent the interpretation of numerals in the monitored textbooks of the Czech language is sufficient from the point of view of content and from the point of view of their practical training. The work also includes the layout of a self-taught and practical paper focused on the issues of interest.
Keywords
číslovky, akademické příručky, učebnice českého jazyka, analýza, výklad, výukový list, pracovní list, metodické postupy
Bakalářská práce se ve své teoretické části zaměřuje na pojetí a klasifikaci číslovek v akademických příručkách a ve vybraných učebnicích ČJ pro SŠ. Pozornost je věnována také diskutabilním jevům z hlediska jejich slovnědruhové příslušnosti, např. hodně x málo; jednička, dvojka, trojka atd.
V praktické části se autorka soustředí na otázku, do jaké míry je výklad číslovek ve sledovaných učebnicích ČJ dostačující z hlediska obsahového i z hlediska jejich praktického nácviku. Součástí práce je i návrh vlastního výukového a praktického listu zaměřeného na sledovanou problematiku.
Annotation in English
In its theoretical part, the Bachelor's thesis focuses on the concept and classification of numerals in academic books and selected textbooks of the Czech language for secondary schools. Attention is also paid to debatable phenomena in terms of their part-of-speech affiliation, e.g. a lot of x little; one, two, three... etc. In the practical part, the author focuses on the question of to what extent the interpretation of numerals in the monitored textbooks of the Czech language is sufficient from the point of view of content and from the point of view of their practical training. The work also includes the layout of a self-taught and practical paper focused on the issues of interest.
Keywords
číslovky, akademické příručky, učebnice českého jazyka, analýza, výklad, výukový list, pracovní list, metodické postupy
Bakalářská práce se ve své teoretické části zaměřuje na pojetí a klasifikaci číslovek v akademických příručkách a ve vybraných učebnicích ČJ pro SŠ. Pozornost je věnována také diskutabilním jevům z hlediska jejich slovnědruhové příslušnosti, např. hodně x málo; jednička, dvojka, trojka? atd. V praktické části se autorka soustředí na otázku, do jaké míry je výklad číslovek ve sledovaných učebnicích ČJ dostačující z hlediska obsahového i z hlediska jejich praktického nácviku. Pro případ, že bude autorkou BP zjištěn v tomto směru určitý nedostatek, bude součástí praktické části BP též návrh vlastního výukového a praktického listu zaměřeného na sledovanou problematiku.
Research Plan
Bakalářská práce se ve své teoretické části zaměřuje na pojetí a klasifikaci číslovek v akademických příručkách a ve vybraných učebnicích ČJ pro SŠ. Pozornost je věnována také diskutabilním jevům z hlediska jejich slovnědruhové příslušnosti, např. hodně x málo; jednička, dvojka, trojka? atd. V praktické části se autorka soustředí na otázku, do jaké míry je výklad číslovek ve sledovaných učebnicích ČJ dostačující z hlediska obsahového i z hlediska jejich praktického nácviku. Pro případ, že bude autorkou BP zjištěn v tomto směru určitý nedostatek, bude součástí praktické části BP též návrh vlastního výukového a praktického listu zaměřeného na sledovanou problematiku.
Recommended resources
KOMÁREK, Miroslav; KOŘENSKÝ, Jan; PETR, Jan; VESELKOVÁ, Jarmila, kolektiv. Mluvnice češtiny. 1. vyd. Svazek 2: Tvarosloví. Praha: Academia, 1986.
KARLÍK, Petr, Marek NEKULA, Zdenka RUSÍNOVÁ a Miroslav GREPL. Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7106-624-8.
CVRČEK, Václav. Mluvnice současné češtiny. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2812-7.
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 2., přeprac. vyd. Praha: ISV, Jazykověda (Institut sociálních vztahů), 2000. ISBN 80-85866-57-9.
HUBÁČEK, Jaroslav. Čeština pro učitele. 4. vyd. Vade Mecum Bohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
ŠTÍCHA, František. Velká akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia, 2018. ISBN 978-80-200-2719-1.
ADÁMKOVÁ, Petra a kolektiv. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3. - 4. díl. 1. vyd. Brno: Didaktis. 2012. ISBN 978-80-7358-202-9.
MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Mrákotová, 2012. ISBN 80-902571-5-1.
KALUŽÍK, Jaroslav. Český jazyk pro střední školy. 1. vyd. Praha: Vydavatelství Taktik, 2020. ISBN 978-80-7563-303-3.
KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. 2. upravené vyd. Praha: SPN, 2012. ISBN 978-80-7235-632-4
Recommended resources
KOMÁREK, Miroslav; KOŘENSKÝ, Jan; PETR, Jan; VESELKOVÁ, Jarmila, kolektiv. Mluvnice češtiny. 1. vyd. Svazek 2: Tvarosloví. Praha: Academia, 1986.
KARLÍK, Petr, Marek NEKULA, Zdenka RUSÍNOVÁ a Miroslav GREPL. Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7106-624-8.
CVRČEK, Václav. Mluvnice současné češtiny. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2812-7.
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 2., přeprac. vyd. Praha: ISV, Jazykověda (Institut sociálních vztahů), 2000. ISBN 80-85866-57-9.
HUBÁČEK, Jaroslav. Čeština pro učitele. 4. vyd. Vade Mecum Bohemiae, 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.
ŠTÍCHA, František. Velká akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia, 2018. ISBN 978-80-200-2719-1.
ADÁMKOVÁ, Petra a kolektiv. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3. - 4. díl. 1. vyd. Brno: Didaktis. 2012. ISBN 978-80-7358-202-9.
MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Mrákotová, 2012. ISBN 80-902571-5-1.
KALUŽÍK, Jaroslav. Český jazyk pro střední školy. 1. vyd. Praha: Vydavatelství Taktik, 2020. ISBN 978-80-7563-303-3.
KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. 2. upravené vyd. Praha: SPN, 2012. ISBN 978-80-7235-632-4