Tématem bakalářské práce je působení asistenta pedagoga v mateřské škole v rámci inkluzivního vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, a to z pohledu pedagoga mateřské školy. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy jako je předškolní vzdělávání, inkluzivní vzdělávání včetně příslušných legislativních podmínek. Dále se práce věnuje dítěti se speciálně vzdělávacími potřebami, typům jednotlivých podpůrných opatření a podmínkám jejich zajištění. V bakalářské práci je věnován prostor pozici asistenta pedagoga, historii a právnímu ukotvení této pozice, jeho kompetencím, kvalifikačním a osobnostním předpokladům, náplni práce, jeho metodickému vedení a případných rizik spojených s výkonem této profese. Výzkumná část analyzuje získaná data z dotazníkového šetření, kdy respondenty byli pedagogové mateřských škol, jež mají či měli zkušenosti spůsobením asistenta pedagoga vmateřské škole. Dotazníkové otázky byly cíleny na spolupráci mezi asistentem pedagoga a učitelem, na jejich vzájemný vztah a celkové působení asistenta v mateřské škole. V závěru práce jsou zodpovězeny výzkumné otázky a z nich plynoucí zjištění, že pozice asistenta pedagoga je nezbytnou podporou předškolního vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is the role of a kindergarten teacher's assistant in the context of inclusive education of the children with special educational needs, from a kindergarten teacher's perspective. In the theoretical part, concepts such as preschool education, and inclusive education including relevant legislative conditions are explained. Furthermore, the thesis deals with the child with special educational needs, and types of individual support measures and conditions of their provision. The bachelor's thesis devotes space to the position of teacher's assistant, the history and legal anchorage of this position, its competences, qualification and personality prerequisites, job description, and its methodological guidance and possible risks associated with the performance of this profession. The research part analyses the data obtained from a questionnaire survey, where the respondents were kindergarten teachers who have or had work experience with a teacher's assistant in a kindergarten. The survey questions were aimed at the cooperation between the teacher's assistant and the teacher, their mutual relationship, and the overall performance of the teacher's assistant in the kindergarten. The thesis concludes the research questions and the resulting findings that the position of teacher's assistant is an essential support for the preschool education of children with special educational needs.
Tématem bakalářské práce je působení asistenta pedagoga v mateřské škole v rámci inkluzivního vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, a to z pohledu pedagoga mateřské školy. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy jako je předškolní vzdělávání, inkluzivní vzdělávání včetně příslušných legislativních podmínek. Dále se práce věnuje dítěti se speciálně vzdělávacími potřebami, typům jednotlivých podpůrných opatření a podmínkám jejich zajištění. V bakalářské práci je věnován prostor pozici asistenta pedagoga, historii a právnímu ukotvení této pozice, jeho kompetencím, kvalifikačním a osobnostním předpokladům, náplni práce, jeho metodickému vedení a případných rizik spojených s výkonem této profese. Výzkumná část analyzuje získaná data z dotazníkového šetření, kdy respondenty byli pedagogové mateřských škol, jež mají či měli zkušenosti spůsobením asistenta pedagoga vmateřské škole. Dotazníkové otázky byly cíleny na spolupráci mezi asistentem pedagoga a učitelem, na jejich vzájemný vztah a celkové působení asistenta v mateřské škole. V závěru práce jsou zodpovězeny výzkumné otázky a z nich plynoucí zjištění, že pozice asistenta pedagoga je nezbytnou podporou předškolního vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is the role of a kindergarten teacher's assistant in the context of inclusive education of the children with special educational needs, from a kindergarten teacher's perspective. In the theoretical part, concepts such as preschool education, and inclusive education including relevant legislative conditions are explained. Furthermore, the thesis deals with the child with special educational needs, and types of individual support measures and conditions of their provision. The bachelor's thesis devotes space to the position of teacher's assistant, the history and legal anchorage of this position, its competences, qualification and personality prerequisites, job description, and its methodological guidance and possible risks associated with the performance of this profession. The research part analyses the data obtained from a questionnaire survey, where the respondents were kindergarten teachers who have or had work experience with a teacher's assistant in a kindergarten. The survey questions were aimed at the cooperation between the teacher's assistant and the teacher, their mutual relationship, and the overall performance of the teacher's assistant in the kindergarten. The thesis concludes the research questions and the resulting findings that the position of teacher's assistant is an essential support for the preschool education of children with special educational needs.
V teoretické časti autorka předloží komplexní pohled na činnost asistenta pedagoga v prostředí mateřské školy. Zejména se bude věnovat možnostem přidělení asistenta pedagoga do mateřské školy, uvedení asistenta pedagoga do praxe a jeho kompetencím. Dotazníkovým šetřením bude zjišťovat, jaká pozitiva a negativa spatřují učitelky mateřských škol na Benešovsku v přidělování asistentů pedagoga.
Zásady pro vypracování
V teoretické časti autorka předloží komplexní pohled na činnost asistenta pedagoga v prostředí mateřské školy. Zejména se bude věnovat možnostem přidělení asistenta pedagoga do mateřské školy, uvedení asistenta pedagoga do praxe a jeho kompetencím. Dotazníkovým šetřením bude zjišťovat, jaká pozitiva a negativa spatřují učitelky mateřských škol na Benešovsku v přidělování asistentů pedagoga.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-2471-568-1.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-494-x.
NĚMEC, Zbyněk a Petra MARTINOVSKÁ. Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-394-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN isbn80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-2471-568-1.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-494-x.
NĚMEC, Zbyněk a Petra MARTINOVSKÁ. Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-394-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN isbn80-246-0956-8.