Bakalářská práce se zaobírá tématem tvorby interaktivních aktivit pro výuku
českého jazyka a literatury na 2. stupni základní školy ve vybraných výukových
technologiích a dotazníkovým šetřením využívání nejen těchto technologií
a aktivit, ale také digitálních zařízení v edukačním procesu v rámci tohoto
předmětu.
Teoretická část práce se soustředí na problematiku interaktivity ve výuce,
na digitální zařízení coby didaktické pomůcky pro práci s interaktivními aktivitami
a též na digitální učební materiál (DUM) spolu s metodikou správné
tvorby jeho podmnožiny - interaktivního DUMu.
Praktická část je zaměřena na vybrané výukové technologie, mezi něž patří
nativní SMART Notebook, jeho on-line verze Lumio a další on-line technologie
Wordwall, Wizer.me a LearningApps. Zřetel je upřen na jejich funkcionalitu,
poskytované nástroje, šablony a aktivity; rovněž není opomenuta ani jejich
vzájemná komparace - vše s ohledem na tvorbu interaktivních aktivit pro
výuku českého jazyka a literatury.
Součástí praktické části je rovněž zpracování dotazníkového šetření, zaměřeného
na využívání digitálních zařízení, výukových technologií a interaktivních
aktivit při výuce tohoto předmětu, a analýza jeho výsledků včetně jejich
interpretace.
Výstupem této práce jsou vlastní interaktivní aktivity, které byly vytvořeny
prostřednictvím výše zmíněných technologií, přičemž jejich obsahová a metodická
správnost byla konzultována s doc. Schacherlem, odborníkem pro oblast
českého jazyka a literatury. Následně byly umístěny na webový portál
VeŠkole.cz a otestovány v praxi během výuky.
Poznatky a výstupy celé práce mohou sloužit učitelům českého jazyka a literatury
na základních školách jednak jako demonstrace v tomto předmětu
nepříliš tradiční formy doplnění výuky a jednak jako materiální zdroj interaktivních
DUMů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of creating interactive activities for
teaching Czech language and literature at the 2nd grade of elementary school
in selected teaching technologies and questionnaire investigation of the use
not only of these technologies and activities, but also of digital devices in the
educational process within this subject.
The theoretical part of the thesis focuses on the issue of interactivity in
teaching, on digital devices as didactic aids for working with interactive activities
and also on digital learning object (DLO) together with the methodology
of the correct creation of its subset - interactive DLO.
The practical part is focused on selected teaching technologies, which include
the native SMART Notebook, its online version Lumio and other online
technologies Wordwall, Wizer.me and LearningApps. The focus is on their
functionality, provided tools, templates and activities; also their mutual comparison
is not omitted - everything with regard to creating interactive activities
for teaching Czech language and literature.
The practical part also includes the processing of a questionnaire survey,
focused on the use of digital devices, teaching technologies and interactive activities
in the teaching of this subject, and the analysis of its results, including
their interpretation.
The output of this work is the actual interactive activities, which were
created through the above-mentioned technologies, and their content and methodological
correctness was consulted with doc. Schacherl, an expert in the
field of Czech language and literature. Subsequently, they were placed on the
web portal VeŠkole.cz and tested in practice during the teaching.
The knowledge and outputs of the whole work can be used by teachers of
Czech language and literature at elementary schools both as a demonstration
in this subject of a not-so-traditional form of supplementing the teaching and
as a material source of interactive DLOs.
Klíčová slova
Český jazyk a literatura, interaktivní aktivity, digitální učební materiál, nativní a on-line technologie, SMART Notebook, Lumio, Wordwall, Wizer.me, LearningApps
Klíčová slova v angličtině
Czech language and literature, interactive activities, digital learning object, native and online technologies, SMART Notebook, Lumio, Wordwall, Wizer.me, LearningApps
Rozsah průvodní práce
134 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaobírá tématem tvorby interaktivních aktivit pro výuku
českého jazyka a literatury na 2. stupni základní školy ve vybraných výukových
technologiích a dotazníkovým šetřením využívání nejen těchto technologií
a aktivit, ale také digitálních zařízení v edukačním procesu v rámci tohoto
předmětu.
Teoretická část práce se soustředí na problematiku interaktivity ve výuce,
na digitální zařízení coby didaktické pomůcky pro práci s interaktivními aktivitami
a též na digitální učební materiál (DUM) spolu s metodikou správné
tvorby jeho podmnožiny - interaktivního DUMu.
Praktická část je zaměřena na vybrané výukové technologie, mezi něž patří
nativní SMART Notebook, jeho on-line verze Lumio a další on-line technologie
Wordwall, Wizer.me a LearningApps. Zřetel je upřen na jejich funkcionalitu,
poskytované nástroje, šablony a aktivity; rovněž není opomenuta ani jejich
vzájemná komparace - vše s ohledem na tvorbu interaktivních aktivit pro
výuku českého jazyka a literatury.
Součástí praktické části je rovněž zpracování dotazníkového šetření, zaměřeného
na využívání digitálních zařízení, výukových technologií a interaktivních
aktivit při výuce tohoto předmětu, a analýza jeho výsledků včetně jejich
interpretace.
Výstupem této práce jsou vlastní interaktivní aktivity, které byly vytvořeny
prostřednictvím výše zmíněných technologií, přičemž jejich obsahová a metodická
správnost byla konzultována s doc. Schacherlem, odborníkem pro oblast
českého jazyka a literatury. Následně byly umístěny na webový portál
VeŠkole.cz a otestovány v praxi během výuky.
Poznatky a výstupy celé práce mohou sloužit učitelům českého jazyka a literatury
na základních školách jednak jako demonstrace v tomto předmětu
nepříliš tradiční formy doplnění výuky a jednak jako materiální zdroj interaktivních
DUMů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of creating interactive activities for
teaching Czech language and literature at the 2nd grade of elementary school
in selected teaching technologies and questionnaire investigation of the use
not only of these technologies and activities, but also of digital devices in the
educational process within this subject.
The theoretical part of the thesis focuses on the issue of interactivity in
teaching, on digital devices as didactic aids for working with interactive activities
and also on digital learning object (DLO) together with the methodology
of the correct creation of its subset - interactive DLO.
The practical part is focused on selected teaching technologies, which include
the native SMART Notebook, its online version Lumio and other online
technologies Wordwall, Wizer.me and LearningApps. The focus is on their
functionality, provided tools, templates and activities; also their mutual comparison
is not omitted - everything with regard to creating interactive activities
for teaching Czech language and literature.
The practical part also includes the processing of a questionnaire survey,
focused on the use of digital devices, teaching technologies and interactive activities
in the teaching of this subject, and the analysis of its results, including
their interpretation.
The output of this work is the actual interactive activities, which were
created through the above-mentioned technologies, and their content and methodological
correctness was consulted with doc. Schacherl, an expert in the
field of Czech language and literature. Subsequently, they were placed on the
web portal VeŠkole.cz and tested in practice during the teaching.
The knowledge and outputs of the whole work can be used by teachers of
Czech language and literature at elementary schools both as a demonstration
in this subject of a not-so-traditional form of supplementing the teaching and
as a material source of interactive DLOs.
Klíčová slova
Český jazyk a literatura, interaktivní aktivity, digitální učební materiál, nativní a on-line technologie, SMART Notebook, Lumio, Wordwall, Wizer.me, LearningApps
Klíčová slova v angličtině
Czech language and literature, interactive activities, digital learning object, native and online technologies, SMART Notebook, Lumio, Wordwall, Wizer.me, LearningApps
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je tvorba metodicky a obsahově správných interaktivních žákovských aktivit, sloužících k podpoře výuky českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy. Aktivity budou převážně vytvořeny v nativní technologii Smart Notebook, ale také v její on-line verzi Lumio a dalších on-line přístupných technologiích Wordwall, Wizer, LearningApps apod. Teoretická část práce bude zaměřena na samotné výukové technologie, a to zejména na jejich funkčnost, poskytované nástroje, služby a potenciální využitelnost, nebude opomenuto ani vzájemné porovnání zvolených technologií. V této části bude též zahrnuto dotazníkové šetření využívání těchto technologií v hodinách českého jazyka a literatury na vybraných základních školách. Praktickou část práce pak bude tvořit sada vlastních žákovských aktivit, vytvořených v prostředí výše zmíněných aplikací, aktivity budou ověřeny při výuce českého jazyka v rámci studentských asistentských praxí a poté publikovány na vzdělávacím portálu Veskole.cz včetně metodiky jejich správného používání. Poznatky a výstupy celé práce mohou sloužit učitelům českého jazyka na základních školách nejen v časech on-line výuky, ale i jako doplňkové, motivační a aktivizující prvky při běžné výuce prezenční.
Odborný garant pro oblast českého jazyka a literatury: doc. PhDr. Martin Schacherl, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je tvorba metodicky a obsahově správných interaktivních žákovských aktivit, sloužících k podpoře výuky českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy. Aktivity budou převážně vytvořeny v nativní technologii Smart Notebook, ale také v její on-line verzi Lumio a dalších on-line přístupných technologiích Wordwall, Wizer, LearningApps apod. Teoretická část práce bude zaměřena na samotné výukové technologie, a to zejména na jejich funkčnost, poskytované nástroje, služby a potenciální využitelnost, nebude opomenuto ani vzájemné porovnání zvolených technologií. V této části bude též zahrnuto dotazníkové šetření využívání těchto technologií v hodinách českého jazyka a literatury na vybraných základních školách. Praktickou část práce pak bude tvořit sada vlastních žákovských aktivit, vytvořených v prostředí výše zmíněných aplikací, aktivity budou ověřeny při výuce českého jazyka v rámci studentských asistentských praxí a poté publikovány na vzdělávacím portálu Veskole.cz včetně metodiky jejich správného používání. Poznatky a výstupy celé práce mohou sloužit učitelům českého jazyka na základních školách nejen v časech on-line výuky, ale i jako doplňkové, motivační a aktivizující prvky při běžné výuce prezenční.
Odborný garant pro oblast českého jazyka a literatury: doc. PhDr. Martin Schacherl, Ph.D.
Seznam doporučené literatury
BUŠOVÁ, Lucie. Využití ICT ve výuce českého jazyka. Praha, 2011. Disertační práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost. Vedoucí práce Hájková, Eva.
LEPIL, Oldřich. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů: zvyšování kvality vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů. Olomouc, 2010. Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-2489-7.
DOSTÁL, Jiří. Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc, 2011. Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-2720-1.
PEXA, Petr. Kritéria hodnocení elektronických forem vzdělávacích materiálů se zvláštním zřetelem na modernizační trendy ve výuce. Olomouc, 2012. Disertační práce. Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Milan Klement.
PEXA, Petr. Interaktivní výuka 1; 2; 3: Záznamy live webinářů. Petr Pexa - pepe - osobní stránky [online]. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2019. Dostupné z: https://www.petrpexa.cz/webinare.php
Seznam doporučené literatury
BUŠOVÁ, Lucie. Využití ICT ve výuce českého jazyka. Praha, 2011. Disertační práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost. Vedoucí práce Hájková, Eva.
LEPIL, Oldřich. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů: zvyšování kvality vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů. Olomouc, 2010. Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-2489-7.
DOSTÁL, Jiří. Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc, 2011. Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-2720-1.
PEXA, Petr. Kritéria hodnocení elektronických forem vzdělávacích materiálů se zvláštním zřetelem na modernizační trendy ve výuce. Olomouc, 2012. Disertační práce. Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Milan Klement.
PEXA, Petr. Interaktivní výuka 1; 2; 3: Záznamy live webinářů. Petr Pexa - pepe - osobní stránky [online]. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2019. Dostupné z: https://www.petrpexa.cz/webinare.php