Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi fyzioterapie u tanečníků irského tance.
Irský tanec je folklórním tancem pocházejícím z Irska. Vyvinul se do podoby soutěžního sportu, kde je kladen velký důraz na technické provedení tance a držení těla (Wallace, 2020). Tanec se provádí na špičkách v obuvi s minimální oporou. Typické je rychlé střídání dolních končetin a vysoké výskoky s nárazovým dopadem na extendovanou dolní končetinu v plantární flexi. Výchozí pozice tance s pravou dolní končetinou předsunutou před tělo a vahou na levé dolní končetině kladou vysoké nároky na pohybový aparát tanečníků a ti jsou tak ohrožení vznikem zranění (Buck, 2012).
Prvním cílem výzkumu bylo popsat potíže pohybového aparátu u tanečníků irského tance.
Druhým cílem bylo na základě popsaných potíží navrhnout kompenzační cvičení a třetím
cílem zhodnotit výsledky aplikovaného kompenzačního cvičení na pohybový aparát
tanečníků irského tance.
V teoretické části je shrnuta historie irského tance, irská taneční hudba, druhy tance a taneční obuvi. Jsou popsána specifika irského tance, nejčastější zranění tanečníků irského tance a ideální struktura tanečního tréninku. Dále jsou zde zmíněny metody, které mohou být využity v terapii.
Praktická část probíhala formou kvalitativního výzkumu se 3 probandkami,
neprofesionálními tanečnicemi irského tance. Výsledky jsou zpracovány formou
kazuistik, kdy bylo u všech probandek provedeno vstupní kineziologické vyšetření
a navržena terapie, která probíhala formou 8 individuálních terapií a domácí autoterapie po dobu 3 měsíců. Následně bylo provedeno výstupní kineziologické vyšetření a porovnáním se vstupním kineziologickým vyšetřením zhodnoceny výsledky výzkumu. Bylo zjištěno, že nejvíce problematickými partiemi tanečnic irského tance jsou oslabené stabilizátory kyčelního kloubu, nedostatečná trupová stabilizace, nedostatečná aktivace svalů chodidla a oslabené dolní fixátory lopatek.
Bakalářská práce může být využita jako informační a edukační materiál pro tanečníky
a trenéry irského tance, nebo pro veřejnost, která by se o tuto problematiku zajímala.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis explores the possibilities of physiotherapy for Irish dancers.
Irish dance is a folkloric dance originating from Ireland. It has developed into
a competitive sport where there is a strong emphasis on technical dance execution and posture (Wallace, 2020). The dance is performed on tiptoe in shoes with minimal support. Typically, there is rapid alternation of the lower limbs and high lunges with impact on the extended lower limb in plantar flexion. Starting dance positions with the right lower limb extended in front of the body and the weight on the left lower limb place high demands on the dancers' musculoskeletal system, putting them at risk of injury (Buck, 2012).
The first aim of this research was to describe musculoskeletal difficulties of Irish dancers. The second aim was to design compensatory exercises based on the described difficulties and the third aim was to evaluate the results of the applied compensatory exercises on the musculoskeletal system of Irish dancers.
The theoretical part summarizes the history of Irish dance, Irish dance music, types of dance and dance shoes. The specifics of Irish dance, the most common injuries of Irish dancers, and the ideal structure of dance training are described. Methods that can be used in therapy are also mentioned.
The practical part took the form of qualitative research with 3 probands, non-professional
Irish dancers. The results are presented in the form of case studies, where an initial kinesiological examination was performed on all probands and therapy was proposed, which took the form of 8 individual therapies and home self-therapy for 3 months. Subsequently, an exit kinesiological examination was performed and the results of the research were evaluated by comparison with the entry kinesiological examination. It was found that the most problematic parts of the Irish dancers were weakened hip stabilizers, insufficient trunk stabilization, insufficient activation of the foot muscles and weakened lower scapular fixators.
The thesis can be used as an informative and educational material for dancers and trainers of Irish dance, or for the public interested in this issue.
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi fyzioterapie u tanečníků irského tance.
Irský tanec je folklórním tancem pocházejícím z Irska. Vyvinul se do podoby soutěžního sportu, kde je kladen velký důraz na technické provedení tance a držení těla (Wallace, 2020). Tanec se provádí na špičkách v obuvi s minimální oporou. Typické je rychlé střídání dolních končetin a vysoké výskoky s nárazovým dopadem na extendovanou dolní končetinu v plantární flexi. Výchozí pozice tance s pravou dolní končetinou předsunutou před tělo a vahou na levé dolní končetině kladou vysoké nároky na pohybový aparát tanečníků a ti jsou tak ohrožení vznikem zranění (Buck, 2012).
Prvním cílem výzkumu bylo popsat potíže pohybového aparátu u tanečníků irského tance.
Druhým cílem bylo na základě popsaných potíží navrhnout kompenzační cvičení a třetím
cílem zhodnotit výsledky aplikovaného kompenzačního cvičení na pohybový aparát
tanečníků irského tance.
V teoretické části je shrnuta historie irského tance, irská taneční hudba, druhy tance a taneční obuvi. Jsou popsána specifika irského tance, nejčastější zranění tanečníků irského tance a ideální struktura tanečního tréninku. Dále jsou zde zmíněny metody, které mohou být využity v terapii.
Praktická část probíhala formou kvalitativního výzkumu se 3 probandkami,
neprofesionálními tanečnicemi irského tance. Výsledky jsou zpracovány formou
kazuistik, kdy bylo u všech probandek provedeno vstupní kineziologické vyšetření
a navržena terapie, která probíhala formou 8 individuálních terapií a domácí autoterapie po dobu 3 měsíců. Následně bylo provedeno výstupní kineziologické vyšetření a porovnáním se vstupním kineziologickým vyšetřením zhodnoceny výsledky výzkumu. Bylo zjištěno, že nejvíce problematickými partiemi tanečnic irského tance jsou oslabené stabilizátory kyčelního kloubu, nedostatečná trupová stabilizace, nedostatečná aktivace svalů chodidla a oslabené dolní fixátory lopatek.
Bakalářská práce může být využita jako informační a edukační materiál pro tanečníky
a trenéry irského tance, nebo pro veřejnost, která by se o tuto problematiku zajímala.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis explores the possibilities of physiotherapy for Irish dancers.
Irish dance is a folkloric dance originating from Ireland. It has developed into
a competitive sport where there is a strong emphasis on technical dance execution and posture (Wallace, 2020). The dance is performed on tiptoe in shoes with minimal support. Typically, there is rapid alternation of the lower limbs and high lunges with impact on the extended lower limb in plantar flexion. Starting dance positions with the right lower limb extended in front of the body and the weight on the left lower limb place high demands on the dancers' musculoskeletal system, putting them at risk of injury (Buck, 2012).
The first aim of this research was to describe musculoskeletal difficulties of Irish dancers. The second aim was to design compensatory exercises based on the described difficulties and the third aim was to evaluate the results of the applied compensatory exercises on the musculoskeletal system of Irish dancers.
The theoretical part summarizes the history of Irish dance, Irish dance music, types of dance and dance shoes. The specifics of Irish dance, the most common injuries of Irish dancers, and the ideal structure of dance training are described. Methods that can be used in therapy are also mentioned.
The practical part took the form of qualitative research with 3 probands, non-professional
Irish dancers. The results are presented in the form of case studies, where an initial kinesiological examination was performed on all probands and therapy was proposed, which took the form of 8 individual therapies and home self-therapy for 3 months. Subsequently, an exit kinesiological examination was performed and the results of the research were evaluated by comparison with the entry kinesiological examination. It was found that the most problematic parts of the Irish dancers were weakened hip stabilizers, insufficient trunk stabilization, insufficient activation of the foot muscles and weakened lower scapular fixators.
The thesis can be used as an informative and educational material for dancers and trainers of Irish dance, or for the public interested in this issue.
Současný stav dané problematiky: Mezi irské tance patří sólový a společenský tanec. Tancuje se v měkkých botách (tzv. ghillies) nebo ve speciálních botách pro irský step. Typický je tanec vysoko na špičkách, horní polovina těla bývá v klidu a horní končetiny jsou napnuté podél těla. Dolní končetiny jsou převážně v zevní rotaci a addukci v kyčelních kloubech a extenzi v kloubech kolenních. Kvůli dopadům bývají často namáhány hlezenní a kolenní klouby. Ačkoliv se většinou daná část tance opakuje na pravou i levou dolní končetinu, vždy se v irském tanci začíná končetinou pravou, která tak bývá více asymetricky zatěžována. Správně zvolené kompenzační cvičení by tak mohlo pomoci ulevit od bolestí přetěžovaných partií a předejít případným zraněním.
Cíle práce:
Popsat potíže pohybového aparátu u tanečníků irského tance.
Na základě popsaných potíží navrhnout kompenzační cvičení.
Zhodnotit výsledky aplikovaného kompenzačního cvičení na pohybový aparát tanečníků.
Výzkumné otázky:
Jaké potíže pohybového aparátu se objevují u tanečníků irského tance?
Jaký vliv má kompenzační cvičení na tanečníky irského tance?
Popis metodiky: Praktická část bakalářské práce bude zpracována formou kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor bude tvořit 2-5 dospělých amatérských tanečníků irského tance. Výzkum bude proveden na ambulantních pacientech v domácím prostředí pod přímým vedením vedoucího bakalářské práce. Na začátku bude proveden vstupní kineziologický rozbor, aspekční a palpační vyšetření. Následně bude navrženo kompenzační cvičení, které budou probandi cvičit po dobu 3 měsíců. Po dobu těchto 3 měsíců bude prováděna i terapie. Po ukončení cvičení a terapie bude proveden výstupní kineziologický rozbor. Výzkum bude vyhodnocen na základě porovnání vstupního a výstupního kineziologického rozboru.
Předpokládané využití práce v praxi: Práce může posloužit fyzioterapeutům, samotným tanečníkům a trenérům, nebo může sloužit jako edukační materiál pro širokou veřejnost se zájmem o tuto problematiku.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky: Mezi irské tance patří sólový a společenský tanec. Tancuje se v měkkých botách (tzv. ghillies) nebo ve speciálních botách pro irský step. Typický je tanec vysoko na špičkách, horní polovina těla bývá v klidu a horní končetiny jsou napnuté podél těla. Dolní končetiny jsou převážně v zevní rotaci a addukci v kyčelních kloubech a extenzi v kloubech kolenních. Kvůli dopadům bývají často namáhány hlezenní a kolenní klouby. Ačkoliv se většinou daná část tance opakuje na pravou i levou dolní končetinu, vždy se v irském tanci začíná končetinou pravou, která tak bývá více asymetricky zatěžována. Správně zvolené kompenzační cvičení by tak mohlo pomoci ulevit od bolestí přetěžovaných partií a předejít případným zraněním.
Cíle práce:
Popsat potíže pohybového aparátu u tanečníků irského tance.
Na základě popsaných potíží navrhnout kompenzační cvičení.
Zhodnotit výsledky aplikovaného kompenzačního cvičení na pohybový aparát tanečníků.
Výzkumné otázky:
Jaké potíže pohybového aparátu se objevují u tanečníků irského tance?
Jaký vliv má kompenzační cvičení na tanečníky irského tance?
Popis metodiky: Praktická část bakalářské práce bude zpracována formou kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor bude tvořit 2-5 dospělých amatérských tanečníků irského tance. Výzkum bude proveden na ambulantních pacientech v domácím prostředí pod přímým vedením vedoucího bakalářské práce. Na začátku bude proveden vstupní kineziologický rozbor, aspekční a palpační vyšetření. Následně bude navrženo kompenzační cvičení, které budou probandi cvičit po dobu 3 měsíců. Po dobu těchto 3 měsíců bude prováděna i terapie. Po ukončení cvičení a terapie bude proveden výstupní kineziologický rozbor. Výzkum bude vyhodnocen na základě porovnání vstupního a výstupního kineziologického rozboru.
Předpokládané využití práce v praxi: Práce může posloužit fyzioterapeutům, samotným tanečníkům a trenérům, nebo může sloužit jako edukační materiál pro širokou veřejnost se zájmem o tuto problematiku.
Seznam doporučené literatury
ČIHÁK, R., 2011. Anatomie 1. 3. vydání. Praha: Grada. 552 s. ISBN 978-80-247-3817-8.
JANDA, V., 2004. Svalové funkční testy. Praha: Grada. 328 s. ISBN 978-80-247-0722-8.
HALADOVÁ, E., NECHVÁTALOVÁ, L., 2011. Vyšetřovací metody hybného systému. 3. vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. 135 s. ISBN 978-80-7013-516-7.
KOLÁŘ, P., 2020. Rehabilitace v klinické praxi. 2. vydání. Praha: Galén. 714 s. ISBN 978-80-7492-500-9.
LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B., 2015. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada. 112 s. ISBN 978-80-247-4836-8.
Seznam doporučené literatury
ČIHÁK, R., 2011. Anatomie 1. 3. vydání. Praha: Grada. 552 s. ISBN 978-80-247-3817-8.
JANDA, V., 2004. Svalové funkční testy. Praha: Grada. 328 s. ISBN 978-80-247-0722-8.
HALADOVÁ, E., NECHVÁTALOVÁ, L., 2011. Vyšetřovací metody hybného systému. 3. vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. 135 s. ISBN 978-80-7013-516-7.
KOLÁŘ, P., 2020. Rehabilitace v klinické praxi. 2. vydání. Praha: Galén. 714 s. ISBN 978-80-7492-500-9.
LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B., 2015. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada. 112 s. ISBN 978-80-247-4836-8.