Bakalářská práce se zabývá aplikovanou behaviorální analýzou, terapií u dětí s poruchou autistického spektra. Cílem bakalářské práce je zanalyzovat mínění rodičů dětí s poruchou autistického spektra o aplikované behaviorální analýze. Práce je dělena na dvě části.
V teoretické části nalezneme šest kapitol, které pojednávají o teoretickém vymezení poruch autistického spektra a aplikované behaviorální analýzy. Praktická část
je zpracována formou kvantitativní výzkumné strategie, s využitím metody dotazníkového šetření. Respondenty se stali rodiče dětí s poruchou autistického spektra. Výzkumu se zúčastnilo celkem 205 respondentů. Získaná data byla vyhodnocena pomocí popisné statistiky v programu MS Excel, hypotézy byly ověřovány pomocí statistického programu IBM SPSS s technikou t-testu a ANOVA.
Výsledky výzkumu ukázaly, že informovanost rodičů dětí s poruchou autistického spektra o aplikované behaviorální analýze je poměrně vysoká, nicméně neopomenutelné procento respondentů však o aplikované behaviorální analýze nikdy informováno nebylo. Postoj rodičů dětí s poruchou autistického spektra k aplikované behaviorální analýze
se z výsledků výzkumu jeví neutrálně, rodiče během využívání aplikované behaviorální analýzy převážně nezpozorovali žádný efekt. První hypotéza zjišťovala, zda je pozitivní vliv aplikované behaviorální analýzy ovlivněn druhem autismu, druhá hypotéza zkoumala, zda je kladnější postoj rodičů k aplikované behaviorální analýze ovlivněn věkem dítěte. Ani jedna hypotéza však nebyla potvrzena, výsledky neukázaly statisticky významný rozdíl.
Bakalářská práce může pomoci jako zpětná vazba pro terapeuty či organizace, které vykonávají aplikovanou behaviorální analýzu, nebo může sloužit k zvýšení informovanosti o dané terapii pro rodiče dětí s poruchou autistického spektra.
Annotation in English
The Bachelor's thesis focuses on applied behavioural analysis and therapy for children suffering from autism spectrum disorder. The Bachelor's thesis aims at analysing
the opinion of parents of children with ASD on applied behavioural analysis. The thesis is divided into two parts.
The theoretical section contains six chapters discussing the theoretical definition
of autism spectrum disorders and applied behavioural analysis. The practical part consists of a quantitative research strategy using a questionnaire survey method. The respondents were the parents of children diagnosed with an autism spectrum disorder. A total of 205 respondents participated in the research. The obtained data were assessed using descriptive statistics in MS Excel software; the hypotheses were tested using IBM SPSS statistical software applying t-test and ANOVA techniques.
The research results indicated that the awareness of parents of children diagnosed with ASD about the applied behavioural analysis is relatively high; nevertheless, a significant percentage of respondents had never been informed about this approach. Based
on the research results, the attitude of parents of children with ASD towards applied behavioural analysis appears to be neutral. Parents generally did not observe any effects when the applied behavioural analysis was used. The first hypothesis investigated whether any positive effects of applied behavioural analysis were influenced by the type of autism, while the second hypothesis tested whether the age of their child influenced parents' more positive attitudes towards applied behavioural analysis. However, neither hypothesis was confirmed; the results failed to indicate any statistically significant difference.
The Bachelor's thesis may provide feedback to therapists or organisations practising applied behaviour analysis. It may also help raise awareness of the therapy for parents
of children diagnosed with an autism spectrum disorder.
Keywords
Aplikovaná behaviorální analýza, Poruchy autistického spektra, Rodina, Terapie, Sociální služby.
Keywords in English
Applied behavioural analysis, Autism spectrum disorders, Family, Therapy, Social services.
Length of the covering note
70 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá aplikovanou behaviorální analýzou, terapií u dětí s poruchou autistického spektra. Cílem bakalářské práce je zanalyzovat mínění rodičů dětí s poruchou autistického spektra o aplikované behaviorální analýze. Práce je dělena na dvě části.
V teoretické části nalezneme šest kapitol, které pojednávají o teoretickém vymezení poruch autistického spektra a aplikované behaviorální analýzy. Praktická část
je zpracována formou kvantitativní výzkumné strategie, s využitím metody dotazníkového šetření. Respondenty se stali rodiče dětí s poruchou autistického spektra. Výzkumu se zúčastnilo celkem 205 respondentů. Získaná data byla vyhodnocena pomocí popisné statistiky v programu MS Excel, hypotézy byly ověřovány pomocí statistického programu IBM SPSS s technikou t-testu a ANOVA.
Výsledky výzkumu ukázaly, že informovanost rodičů dětí s poruchou autistického spektra o aplikované behaviorální analýze je poměrně vysoká, nicméně neopomenutelné procento respondentů však o aplikované behaviorální analýze nikdy informováno nebylo. Postoj rodičů dětí s poruchou autistického spektra k aplikované behaviorální analýze
se z výsledků výzkumu jeví neutrálně, rodiče během využívání aplikované behaviorální analýzy převážně nezpozorovali žádný efekt. První hypotéza zjišťovala, zda je pozitivní vliv aplikované behaviorální analýzy ovlivněn druhem autismu, druhá hypotéza zkoumala, zda je kladnější postoj rodičů k aplikované behaviorální analýze ovlivněn věkem dítěte. Ani jedna hypotéza však nebyla potvrzena, výsledky neukázaly statisticky významný rozdíl.
Bakalářská práce může pomoci jako zpětná vazba pro terapeuty či organizace, které vykonávají aplikovanou behaviorální analýzu, nebo může sloužit k zvýšení informovanosti o dané terapii pro rodiče dětí s poruchou autistického spektra.
Annotation in English
The Bachelor's thesis focuses on applied behavioural analysis and therapy for children suffering from autism spectrum disorder. The Bachelor's thesis aims at analysing
the opinion of parents of children with ASD on applied behavioural analysis. The thesis is divided into two parts.
The theoretical section contains six chapters discussing the theoretical definition
of autism spectrum disorders and applied behavioural analysis. The practical part consists of a quantitative research strategy using a questionnaire survey method. The respondents were the parents of children diagnosed with an autism spectrum disorder. A total of 205 respondents participated in the research. The obtained data were assessed using descriptive statistics in MS Excel software; the hypotheses were tested using IBM SPSS statistical software applying t-test and ANOVA techniques.
The research results indicated that the awareness of parents of children diagnosed with ASD about the applied behavioural analysis is relatively high; nevertheless, a significant percentage of respondents had never been informed about this approach. Based
on the research results, the attitude of parents of children with ASD towards applied behavioural analysis appears to be neutral. Parents generally did not observe any effects when the applied behavioural analysis was used. The first hypothesis investigated whether any positive effects of applied behavioural analysis were influenced by the type of autism, while the second hypothesis tested whether the age of their child influenced parents' more positive attitudes towards applied behavioural analysis. However, neither hypothesis was confirmed; the results failed to indicate any statistically significant difference.
The Bachelor's thesis may provide feedback to therapists or organisations practising applied behaviour analysis. It may also help raise awareness of the therapy for parents
of children diagnosed with an autism spectrum disorder.
Keywords
Aplikovaná behaviorální analýza, Poruchy autistického spektra, Rodina, Terapie, Sociální služby.
Keywords in English
Applied behavioural analysis, Autism spectrum disorders, Family, Therapy, Social services.
Research Plan
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Dětský autismus představuje závažnou vývojovou poruchu, pro niž je příznačná narušená schopnost vytvářet vztahy s lidmi, přiměřeně reagovat na podněty z okolí, a další příznaky vážně postihující život jedince i jeho okolí. Ve světě k nejrozšířenějším a nejpoužívanějším metodám v péči o osoby s autismem patří ABA terapie, její dostupnost je však v České republice nedostatečná. Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) vychází z teorie, že autismus je neurologický syndrom, který se projeví v chování postiženého. ABA pracuje s deficity chování tak, že učí a posiluje žádané chování. Poměrně často se v rámci ABA pracuje s pozitivními odměnami, čímž se žádoucí projevy dítěte posilují. Při učení je kladen důraz na motivaci dítěte tak, aby pro něj slova nabyly především funkční charakter.
Cíl bakalářské práce
Cílem bakalářské práce je zanalyzovat mínění rodičů dětí s PAS o ABA terapii.
Výzkumné otázky
Jaká je informovanost rodičů dětí s poruchou autistického spektra o ABA terapii?
Jaký postoj mají rodiče dětí s poruchou autistického spektra k ABA terapii?
Hypotézy
H1: Rodiče dětí s poruchou autistického spektra s trvalým bydlištěm na území Hlavního města Prahy, mají rozsáhlejší znalosti o ABA terapii než rodiče z jiných měst České republiky.
H2: Rodiče dětí s poruchou autistického spektra, ve věku 12 měsíců až 6 let, mají kladnější postoj k ABA terapii, než rodiče dětí s poruchou autistického spektra starších 6 let.
Metodika
U výzkumné části bakalářské práce bude použita kvantitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, technika dotazníku. Data budou získávána pomocí online dotazníku, který bude šířen přes webovou stránku. Následně bude provedena statistická analýza dat.
Výzkumný soubor
Výzkumu se zúčastní rodiče dětí s poruchou autistického spektra ve věku od 18 měsíců do 15 let, kteří společně se svými dětmi navštěvují organizace nebo terapeutická centra specializující se pro lidi s PAS. Při výzkumu bude použit náhodný stratifikovaný výběr.
Předpokládaný přínos pro praxi
Bakalářská práce může pomoci jako zpětná vazba pro terapeuty, kteří vykonávají ABA terapii, nebo pomoci k zvýšení informovanosti o dané terapii pro rodiče dětí s poruchou autistického spektra.
Research Plan
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Dětský autismus představuje závažnou vývojovou poruchu, pro niž je příznačná narušená schopnost vytvářet vztahy s lidmi, přiměřeně reagovat na podněty z okolí, a další příznaky vážně postihující život jedince i jeho okolí. Ve světě k nejrozšířenějším a nejpoužívanějším metodám v péči o osoby s autismem patří ABA terapie, její dostupnost je však v České republice nedostatečná. Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) vychází z teorie, že autismus je neurologický syndrom, který se projeví v chování postiženého. ABA pracuje s deficity chování tak, že učí a posiluje žádané chování. Poměrně často se v rámci ABA pracuje s pozitivními odměnami, čímž se žádoucí projevy dítěte posilují. Při učení je kladen důraz na motivaci dítěte tak, aby pro něj slova nabyly především funkční charakter.
Cíl bakalářské práce
Cílem bakalářské práce je zanalyzovat mínění rodičů dětí s PAS o ABA terapii.
Výzkumné otázky
Jaká je informovanost rodičů dětí s poruchou autistického spektra o ABA terapii?
Jaký postoj mají rodiče dětí s poruchou autistického spektra k ABA terapii?
Hypotézy
H1: Rodiče dětí s poruchou autistického spektra s trvalým bydlištěm na území Hlavního města Prahy, mají rozsáhlejší znalosti o ABA terapii než rodiče z jiných měst České republiky.
H2: Rodiče dětí s poruchou autistického spektra, ve věku 12 měsíců až 6 let, mají kladnější postoj k ABA terapii, než rodiče dětí s poruchou autistického spektra starších 6 let.
Metodika
U výzkumné části bakalářské práce bude použita kvantitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, technika dotazníku. Data budou získávána pomocí online dotazníku, který bude šířen přes webovou stránku. Následně bude provedena statistická analýza dat.
Výzkumný soubor
Výzkumu se zúčastní rodiče dětí s poruchou autistického spektra ve věku od 18 měsíců do 15 let, kteří společně se svými dětmi navštěvují organizace nebo terapeutická centra specializující se pro lidi s PAS. Při výzkumu bude použit náhodný stratifikovaný výběr.
Předpokládaný přínos pro praxi
Bakalářská práce může pomoci jako zpětná vazba pro terapeuty, kteří vykonávají ABA terapii, nebo pomoci k zvýšení informovanosti o dané terapii pro rodiče dětí s poruchou autistického spektra.
Recommended resources
ADAMUS, P., 2014. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 182 s. ISBN 978-80-7464-661-4.
BAZALOVÁ, B., 2017. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál. 208 s. ISBN 978-80-262-1195-2.
MÜLLER, O., 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 508 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
RICHMAN, S., 2015. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Vydání třetí. Praha: Portál, 122 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0984-3.
THOROVÁ, K., 2016. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 488 s. ISBN 978-80-262-0768-9.
Recommended resources
ADAMUS, P., 2014. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 182 s. ISBN 978-80-7464-661-4.
BAZALOVÁ, B., 2017. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál. 208 s. ISBN 978-80-262-1195-2.
MÜLLER, O., 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 508 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
RICHMAN, S., 2015. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Vydání třetí. Praha: Portál, 122 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0984-3.
THOROVÁ, K., 2016. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 488 s. ISBN 978-80-262-0768-9.