Bakalářská práce se zabývá tématem role porodní asistentky v podpoře partnera ženy v období těhotenství, porodu a šestinedělí. Práce se skládá ze dvou částí, a to z části teoretické a části výzkumné. V teoretické části se objevují informace ohledně těhotenství, porodu, šestinedělí a témat týkajících se těchto oblastí. Edukace, zapojení partnera ženy a jeho spolupráce s porodní asistentkou jsou problematikou, kterou se zabývá výzkumná část bakalářské práce.
Ve výzkumné části bakalářské práce byla pro sběr dat použita kvantitativní metoda. Sběr dat probíhal za pomoci dotazníku, který se skládal ze 48 otázek,
z toho bylo 25 uzavřených, 9 polouzavřených a 14 otevřených. V úvodu se nacházely otázky třídicí. Dále byly otázky rozděleny do tří základních oblastí: těhotenství, porod a šestinedělí. Dotazník byl určen pro muže, jejichž žena již rodila. Dotazník byl šířen online prostřednictvím sociální sítě Facebook, nebo pomocí přímého odkazu a rozesílán byl mužům bez omezení věku, jejichž žena již rodila. Výzkumného šetření se zúčastnilo celkem 120 mužů. Zpracování dotazníku proběhlo pomocí programu Microsoft Excel. Odpovědi jsou zpracovány pomocí grafického vyobrazení doplněné o slovní popis.
V této práci jsme si stanovily 1 cíl: Zjistit, jaká je role porodní asistentky v podpoře partnera ženy v období těhotenství, porodu a šestinedělí.
Pro výzkumnou část byly stanoveny 3 hypotézy. První měla zjistit, zda partner,
který je edukován porodní asistentkou o období těhotenství u ženy, vnímá toto období více pozitivně než partner, který o období těhotenství edukován není. Zde nebyla nalezena závislost mezi informovaností partnera o průběhu těhotenství ženy a pozitivnějším vnímáním tohoto období. Druhá hypotéza měla zjistit, zda partner, který je edukován porodní asistentkou o období porodu u ženy, vnímá toto období více pozitivně než partner, který o období porodu edukován není. Hypotéza číslo dvě se nám potvrdila. Třetí hypotéza měla zjistit, zda partner, který je edukován porodní asistentkou o období šestinedělí u ženy, vnímá toto období více pozitivně než partner, který o období šestinedělí edukován není. Hypotéza číslo tři se nám též potvrdila.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis dealt with the topic of the role of midwives in supporting
a woman's partner during pregnancy, childbirth and the puerperium. The thesis consists of two parts, namely the theoretical part and the research part. In the theoretical part there is information about pregnancy, childbirth, puerperium and related issues. Education, involvement of the woman's partner and his cooperation with the midwife are issues that this bachelor thesis deals with.
In the research part of the bachelor thesis, a quantitative method was used for data collection. The data was collected using a questionnaire consisting of 48 questions, of which 25 were closed, 9 semi-closed and 14 open questions. In the introduction, there were sorting questions. Next, the questions were divided into three basic areas: pregnancy, childbirth and the puerperium. The questionnaire was directed for men whose wife already gave birth. The questionnaire was distributed online, via the social network Facebook and via a direct link and sent to men of an unlimited age category whose wife already gave birth. A total of 120 men participated in the research. The questionnaire was processed using Microsoft Excel. Answers were processed using graphic representation accompanied by a verbal description.
In this work, we set 1 goal: To find out what is the role of the midwife in supporting the woman's partner during pregnancy, childbirth and the puerperium.
For the research part, 3 hypotheses were established. The first was to find out whether a partner who is educated by a midwife during pregnancy in a woman perceives this period more positively than a partner who is not educated about the period of pregnancy. Here, a dependence was not found between the partner's awareness of the course of pregnancy in a woman and a more positive perception of this period. The second hypothesis was to find out whether a partner who is educated by a midwife during the period of childbirth in a woman perceives this period more positively than a partner who is not educated about the period of childbirth. Hypothesis number two has been confirmed. The third hypothesis was to find out whether a partner who is educated by a midwife in the postpartum period in a woman perceives this period more positively than a partner who is not educated about the postpartum period. Hypothesis number three has also been confirmed.
Klíčová slova
Novorozenec, partner, podpora, porod, porodní asistentka, šestinedělí, těhotenství, žena
Bakalářská práce se zabývá tématem role porodní asistentky v podpoře partnera ženy v období těhotenství, porodu a šestinedělí. Práce se skládá ze dvou částí, a to z části teoretické a části výzkumné. V teoretické části se objevují informace ohledně těhotenství, porodu, šestinedělí a témat týkajících se těchto oblastí. Edukace, zapojení partnera ženy a jeho spolupráce s porodní asistentkou jsou problematikou, kterou se zabývá výzkumná část bakalářské práce.
Ve výzkumné části bakalářské práce byla pro sběr dat použita kvantitativní metoda. Sběr dat probíhal za pomoci dotazníku, který se skládal ze 48 otázek,
z toho bylo 25 uzavřených, 9 polouzavřených a 14 otevřených. V úvodu se nacházely otázky třídicí. Dále byly otázky rozděleny do tří základních oblastí: těhotenství, porod a šestinedělí. Dotazník byl určen pro muže, jejichž žena již rodila. Dotazník byl šířen online prostřednictvím sociální sítě Facebook, nebo pomocí přímého odkazu a rozesílán byl mužům bez omezení věku, jejichž žena již rodila. Výzkumného šetření se zúčastnilo celkem 120 mužů. Zpracování dotazníku proběhlo pomocí programu Microsoft Excel. Odpovědi jsou zpracovány pomocí grafického vyobrazení doplněné o slovní popis.
V této práci jsme si stanovily 1 cíl: Zjistit, jaká je role porodní asistentky v podpoře partnera ženy v období těhotenství, porodu a šestinedělí.
Pro výzkumnou část byly stanoveny 3 hypotézy. První měla zjistit, zda partner,
který je edukován porodní asistentkou o období těhotenství u ženy, vnímá toto období více pozitivně než partner, který o období těhotenství edukován není. Zde nebyla nalezena závislost mezi informovaností partnera o průběhu těhotenství ženy a pozitivnějším vnímáním tohoto období. Druhá hypotéza měla zjistit, zda partner, který je edukován porodní asistentkou o období porodu u ženy, vnímá toto období více pozitivně než partner, který o období porodu edukován není. Hypotéza číslo dvě se nám potvrdila. Třetí hypotéza měla zjistit, zda partner, který je edukován porodní asistentkou o období šestinedělí u ženy, vnímá toto období více pozitivně než partner, který o období šestinedělí edukován není. Hypotéza číslo tři se nám též potvrdila.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis dealt with the topic of the role of midwives in supporting
a woman's partner during pregnancy, childbirth and the puerperium. The thesis consists of two parts, namely the theoretical part and the research part. In the theoretical part there is information about pregnancy, childbirth, puerperium and related issues. Education, involvement of the woman's partner and his cooperation with the midwife are issues that this bachelor thesis deals with.
In the research part of the bachelor thesis, a quantitative method was used for data collection. The data was collected using a questionnaire consisting of 48 questions, of which 25 were closed, 9 semi-closed and 14 open questions. In the introduction, there were sorting questions. Next, the questions were divided into three basic areas: pregnancy, childbirth and the puerperium. The questionnaire was directed for men whose wife already gave birth. The questionnaire was distributed online, via the social network Facebook and via a direct link and sent to men of an unlimited age category whose wife already gave birth. A total of 120 men participated in the research. The questionnaire was processed using Microsoft Excel. Answers were processed using graphic representation accompanied by a verbal description.
In this work, we set 1 goal: To find out what is the role of the midwife in supporting the woman's partner during pregnancy, childbirth and the puerperium.
For the research part, 3 hypotheses were established. The first was to find out whether a partner who is educated by a midwife during pregnancy in a woman perceives this period more positively than a partner who is not educated about the period of pregnancy. Here, a dependence was not found between the partner's awareness of the course of pregnancy in a woman and a more positive perception of this period. The second hypothesis was to find out whether a partner who is educated by a midwife during the period of childbirth in a woman perceives this period more positively than a partner who is not educated about the period of childbirth. Hypothesis number two has been confirmed. The third hypothesis was to find out whether a partner who is educated by a midwife in the postpartum period in a woman perceives this period more positively than a partner who is not educated about the postpartum period. Hypothesis number three has also been confirmed.
Klíčová slova
Novorozenec, partner, podpora, porod, porodní asistentka, šestinedělí, těhotenství, žena
Partner je pro ženu během těhotenství, porodu a šestinedělí nezastupitelnou podporou. Žena si prochází velkými psychickými, ale také fyzickými změnami. Pokud je partner již od začátku těhotenství připravován na tato období společně se ženou, je to výhodou jak pro něj, tak pro ženu. V případě, že má partner dostatek informací o tom, co od období těhotenství, porodu a šestinedělí čekat, může být v těchto obdobích součástí ženy a kdykoli ji podporovat. Porodní asistentka má v tomto období roli edukátorky nejen ženy, ale i jejího partnera. Jestliže je partner ženy informován, přispívá to k lepší spolupráci s porodní asistentkou v období těhotenství, porodu a šestinedělí.
Cíl práce:
Cíl 1: Zjistit, jaká je role porodní asistentky v podpoře partnera ženy v období těhotenství, porodu a šestinedělí.
Hypotézy:
H1: Partner, který je edukován porodní asistentkou v období těhotenství u ženy, vnímá toto období více pozitivně než partner, který o období těhotenství edukován není.
H2: Partner, který je edukován porodní asistentkou v období porodu u ženy, vnímá toto období více pozitivně než partner, který o období porodu edukován není.
H3: Partner, který je edukován porodní asistentkou v období šestinedělí u ženy, vnímá toto období více pozitivně než partner, který o období šestinedělí edukován není.
Metodika:
V bakalářské práci bude použita metoda kvantitativního výzkumu. Pro sběr dat bude použit polostrukturovaný dotazník, který bude určený pro muže, jejichž žena porodila. Získaná data budou zpracována statisticky.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit muži (neomezené věkové hranice), jejichž žena porodila.
Výstup BP:
Výsledky výzkumného šetření mohou být prezentovány na konferencích a odborných seminářích pro porodní asistentky.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Partner je pro ženu během těhotenství, porodu a šestinedělí nezastupitelnou podporou. Žena si prochází velkými psychickými, ale také fyzickými změnami. Pokud je partner již od začátku těhotenství připravován na tato období společně se ženou, je to výhodou jak pro něj, tak pro ženu. V případě, že má partner dostatek informací o tom, co od období těhotenství, porodu a šestinedělí čekat, může být v těchto obdobích součástí ženy a kdykoli ji podporovat. Porodní asistentka má v tomto období roli edukátorky nejen ženy, ale i jejího partnera. Jestliže je partner ženy informován, přispívá to k lepší spolupráci s porodní asistentkou v období těhotenství, porodu a šestinedělí.
Cíl práce:
Cíl 1: Zjistit, jaká je role porodní asistentky v podpoře partnera ženy v období těhotenství, porodu a šestinedělí.
Hypotézy:
H1: Partner, který je edukován porodní asistentkou v období těhotenství u ženy, vnímá toto období více pozitivně než partner, který o období těhotenství edukován není.
H2: Partner, který je edukován porodní asistentkou v období porodu u ženy, vnímá toto období více pozitivně než partner, který o období porodu edukován není.
H3: Partner, který je edukován porodní asistentkou v období šestinedělí u ženy, vnímá toto období více pozitivně než partner, který o období šestinedělí edukován není.
Metodika:
V bakalářské práci bude použita metoda kvantitativního výzkumu. Pro sběr dat bude použit polostrukturovaný dotazník, který bude určený pro muže, jejichž žena porodila. Získaná data budou zpracována statisticky.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit muži (neomezené věkové hranice), jejichž žena porodila.
Výstup BP:
Výsledky výzkumného šetření mohou být prezentovány na konferencích a odborných seminářích pro porodní asistentky.
Seznam doporučené literatury
BADINTER, É., 2005. XY: o mužské identitě. Praha: Paseka. 266 s. ISBN 978-80-7185-727-0.
COOPER, C., 2009. Příručka pro tatínky. Brno: Computer Press. 128 s. ISBN 978-80-251-2170-2.
VELEMÍNSKÝ, M., GREGORA, M., 2013. Čekáme děťátko. Praha: Grada. 384 s. ISBN 978-80-247-1489-9.
HÁJEK, Z., ČECH, E., MARŠÁL, K., 2014. Porodnictví: 3., zcela přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. 580 s. ISBN 978-80-247-4529-9.
IANNELLI, V., 2013. Budeš táta!: 150 tipů a triků pro novopečeného tátu. Brno: Jota. 208 s. ISBN 978-80-7462-304-2.
NOVÁK, T., 2013. O otcovské roli: (význam otce v rodině). Praha: Grada. 128 s. ISBN 978-80-247-4498-8.
RATISLAVOVÁ, K., 2008. Aplikovaná psychologie porodnictví: (psychologie těhotenství, porodu a šestinedělí: psychosomatická medicína: učební texty pro porodní asistentky). Praha: Reklamní ateliér Area. 106 s. ISBN 978-80-254-2186-4.
TRČA, S., 2004. Partner v těhotenství a při porodu. Praha: Grada. 108 s. ISBN 978-80-247-0869-8.
SIMKIN, P., ŠTROMEROVÁ, Z., 2000. Partner u porodu, vše, co potřebujete vědět, abyste mohli ženě při porodu pomoci. Praha: Argo. 245 s. ISBN 978-80-7203-308-5.
PROCHÁZKA, M. et al., 2020. Porodní asistence. Praha: Maxdorf. 788 s. ISBN 978-80-7345-618-4.
STADELMANN, I., 2006. Zdravé těhotenství, přirozený porod. Praha: Kosmas. 512 s. ISBN 978-80-86356-50-1.
Seznam doporučené literatury
BADINTER, É., 2005. XY: o mužské identitě. Praha: Paseka. 266 s. ISBN 978-80-7185-727-0.
COOPER, C., 2009. Příručka pro tatínky. Brno: Computer Press. 128 s. ISBN 978-80-251-2170-2.
VELEMÍNSKÝ, M., GREGORA, M., 2013. Čekáme děťátko. Praha: Grada. 384 s. ISBN 978-80-247-1489-9.
HÁJEK, Z., ČECH, E., MARŠÁL, K., 2014. Porodnictví: 3., zcela přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. 580 s. ISBN 978-80-247-4529-9.
IANNELLI, V., 2013. Budeš táta!: 150 tipů a triků pro novopečeného tátu. Brno: Jota. 208 s. ISBN 978-80-7462-304-2.
NOVÁK, T., 2013. O otcovské roli: (význam otce v rodině). Praha: Grada. 128 s. ISBN 978-80-247-4498-8.
RATISLAVOVÁ, K., 2008. Aplikovaná psychologie porodnictví: (psychologie těhotenství, porodu a šestinedělí: psychosomatická medicína: učební texty pro porodní asistentky). Praha: Reklamní ateliér Area. 106 s. ISBN 978-80-254-2186-4.
TRČA, S., 2004. Partner v těhotenství a při porodu. Praha: Grada. 108 s. ISBN 978-80-247-0869-8.
SIMKIN, P., ŠTROMEROVÁ, Z., 2000. Partner u porodu, vše, co potřebujete vědět, abyste mohli ženě při porodu pomoci. Praha: Argo. 245 s. ISBN 978-80-7203-308-5.
PROCHÁZKA, M. et al., 2020. Porodní asistence. Praha: Maxdorf. 788 s. ISBN 978-80-7345-618-4.
STADELMANN, I., 2006. Zdravé těhotenství, přirozený porod. Praha: Kosmas. 512 s. ISBN 978-80-86356-50-1.