Bakalářská práce se zabývá problematikou úlohy sestry při komunikaci s manipulativním pacientem. Věnuje se správnosti komunikačních přístupů k pacientům s manipulativním chováním v nemocničním prostředí. Tato práce poukazuje na důležité činnosti sestry, na její komunikaci a jednání s těmito pacienty ve svém oboru. Práce poskytuje pohled sestry na činnosti v poskytování péče a komunikaci, ale také i pohled na zkušenosti, potřeby a očekávání pacientů. Teoretická část se zaměřuje na definici komunikace a manipulace, nejčastější způsob využití komunikace v české zdravotnické praxi, zaměřené manipulaci na proces, příčiny, rozpoznání a aplikaci komunikace mezi sestrou a pacientem. Definuje a přibližuje komunikaci, která se nejčastěji pojí s manipulativním chováním pacienta v nemocničním prostředí. Z rozhovorů se sestrami a pacienty vyplynul jejich pohled na manipulaci jako ne obvykle řešitelnou ve zdravotnické praxi, ale přesto velice viditelnou a ovlivnitelnou problematiku, která má velmi veliký psychický dopad na sestry. Z pohledu pacientů se na základě rozhovorů řeší jejich pohled na chování sester a dalšího zdravotnického personálu. Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat dovednost sester komunikace s manipulativním pacientem a jaké dovednosti sestry používají při komunikaci s manipulativním pacientem v nemocničním prostředí. Z výzkumného šetření vyplynulo, že sestry pracující v nemocničních oddělení jsou nejvíce zaměstnané pozorností pacientů a snaží se k nim přistupovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí ze všech dotazovaných sester. Kvalitu sester z každého uvedeného oddělení potvrdily znalosti a rozhled dotázaných pacientů hospitalizovaných na lůžkovém oddělení. Dále z výzkumného šetření vyplývá, že se sestry setkávají s různými typy chování, které s manipulací souvisí a pacienti nemají obavy se tímto způsobem projevit. Na základě rozhovorů se sestrami se dozvídáme o individuálním pohledu na manipulaci každé z nich a také díky vykonávání práce na jednotlivých oddělení. Na základě rozhovorů s pacienty se dozvídáme o kvalitní péči sester a také o individuálním přístupu každé z nich.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the problem of the role of the nurse in communication with a manipulative patient. It is dedicated to the correctness of communication approaches to patients with manipulative behaviour in a hospital settings. This work highlights the important activities of the nurse, her communication and dealings with these patients in her field. Thhe work provides a nurse's perspective on activites in the provision of care and communication, but also a look at the experiences, needs and expectations of patients. The theoretical part focuses on the definition of communication and manipulation, the most common way of using communication in Czech health practice, focused on process manipulation, causes, recognition and application of communication between nurse and patient. It defines and approximates the communication most commonly associated with a patient's manipulative behaviour in a hospital setting. From interviews with nurses a patients, their view of manipulation as not usually solvable in health practice, but nevertheless a highly visible and impactful issue, which has a very large psychological impact on nurses. From the patient's point of view, their perspective on the behaviour of nurses and other medical staff is addressed based on interviews. The aim of this bachelor thesis was to map the skill of nurses communicating with a manipulative patient and what skills nurses use when communitacing with a manipulative patient in a hospital setting. The investigation revealed that nurses working in hospital units are the most preoccupied with patient's attention and try to treat them to the best of their knowledge and conscience of all nurses surveved. The quality of the nurses from each listed unit was confirmed by the knowledge and insight of the patients interviewed hospitalised in the inpatient ward. Furthermore, the research investigation shows that nurses encounter different types of behaviour stemming from manipulation and patients have no concerns about showing up in this way. Based on interviews with nurses, we learn about the individual view of the manipulation of each of them, as well as through the execution of work on each ward. Based on interviews with patients, we learn about the quality care of nurses, as well as the individual approach of each of them.
Klíčová slova
Komunikace, zdravotní sestra, manipulativní chování, pacient
Bakalářská práce se zabývá problematikou úlohy sestry při komunikaci s manipulativním pacientem. Věnuje se správnosti komunikačních přístupů k pacientům s manipulativním chováním v nemocničním prostředí. Tato práce poukazuje na důležité činnosti sestry, na její komunikaci a jednání s těmito pacienty ve svém oboru. Práce poskytuje pohled sestry na činnosti v poskytování péče a komunikaci, ale také i pohled na zkušenosti, potřeby a očekávání pacientů. Teoretická část se zaměřuje na definici komunikace a manipulace, nejčastější způsob využití komunikace v české zdravotnické praxi, zaměřené manipulaci na proces, příčiny, rozpoznání a aplikaci komunikace mezi sestrou a pacientem. Definuje a přibližuje komunikaci, která se nejčastěji pojí s manipulativním chováním pacienta v nemocničním prostředí. Z rozhovorů se sestrami a pacienty vyplynul jejich pohled na manipulaci jako ne obvykle řešitelnou ve zdravotnické praxi, ale přesto velice viditelnou a ovlivnitelnou problematiku, která má velmi veliký psychický dopad na sestry. Z pohledu pacientů se na základě rozhovorů řeší jejich pohled na chování sester a dalšího zdravotnického personálu. Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat dovednost sester komunikace s manipulativním pacientem a jaké dovednosti sestry používají při komunikaci s manipulativním pacientem v nemocničním prostředí. Z výzkumného šetření vyplynulo, že sestry pracující v nemocničních oddělení jsou nejvíce zaměstnané pozorností pacientů a snaží se k nim přistupovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí ze všech dotazovaných sester. Kvalitu sester z každého uvedeného oddělení potvrdily znalosti a rozhled dotázaných pacientů hospitalizovaných na lůžkovém oddělení. Dále z výzkumného šetření vyplývá, že se sestry setkávají s různými typy chování, které s manipulací souvisí a pacienti nemají obavy se tímto způsobem projevit. Na základě rozhovorů se sestrami se dozvídáme o individuálním pohledu na manipulaci každé z nich a také díky vykonávání práce na jednotlivých oddělení. Na základě rozhovorů s pacienty se dozvídáme o kvalitní péči sester a také o individuálním přístupu každé z nich.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the problem of the role of the nurse in communication with a manipulative patient. It is dedicated to the correctness of communication approaches to patients with manipulative behaviour in a hospital settings. This work highlights the important activities of the nurse, her communication and dealings with these patients in her field. Thhe work provides a nurse's perspective on activites in the provision of care and communication, but also a look at the experiences, needs and expectations of patients. The theoretical part focuses on the definition of communication and manipulation, the most common way of using communication in Czech health practice, focused on process manipulation, causes, recognition and application of communication between nurse and patient. It defines and approximates the communication most commonly associated with a patient's manipulative behaviour in a hospital setting. From interviews with nurses a patients, their view of manipulation as not usually solvable in health practice, but nevertheless a highly visible and impactful issue, which has a very large psychological impact on nurses. From the patient's point of view, their perspective on the behaviour of nurses and other medical staff is addressed based on interviews. The aim of this bachelor thesis was to map the skill of nurses communicating with a manipulative patient and what skills nurses use when communitacing with a manipulative patient in a hospital setting. The investigation revealed that nurses working in hospital units are the most preoccupied with patient's attention and try to treat them to the best of their knowledge and conscience of all nurses surveved. The quality of the nurses from each listed unit was confirmed by the knowledge and insight of the patients interviewed hospitalised in the inpatient ward. Furthermore, the research investigation shows that nurses encounter different types of behaviour stemming from manipulation and patients have no concerns about showing up in this way. Based on interviews with nurses, we learn about the individual view of the manipulation of each of them, as well as through the execution of work on each ward. Based on interviews with patients, we learn about the quality care of nurses, as well as the individual approach of each of them.
Klíčová slova
Komunikace, zdravotní sestra, manipulativní chování, pacient
Současný stav problematiky: V současné době je téma manipulativní chování často zmiňované. Je na popředí zájmu v rámci lékařské a ošetřovatelské péče. Je záludné, nevypočítatelné a často se nedá poznat na první pohled. Způsoby manipulace mohou být velmi různorodé a často bývají závislé na typu osobnosti. V tomto případě to může být jak ze strany zdravotnického personálu za účelem brzkého navrácení pacienta do plného zdraví, tak ze strany nemocného k přesvědčení zdravotnického personálu o nastavení léčby dle jeho aktuálních potřeb. Problematika komunikace s těmito pacienty je nejen dle náročnosti práce, ale i zkušenosti zdravotnických pracovníků s komunikací s manipulativním pacientem. Tato práce bude popisovat komunikaci zdravotnického personálu s manipulativním chováním pacienta a rozkrytím této problematiky. Komunikace je základní stavební prvek. Sestra musí mít dostatek zkušeností, aby dokázala rozpoznat manipulativního pacienta a dostatek vědomostí ke správné komunikaci s tímto pacientem. Zkušenosti zdravotnického personálu zde hrají v oblasti komunikace s manipulativním pacientem velkou roli. Cíl: C1 Zmapovat, jak sestry komunikují s manipulativním pacientem? C2 Zmapovat, jaké používají dovednosti sestry při komunikaci s manipulativním pacientem? Výzkumné otázky: V1 Jak sestry zvládají komunikaci s manipulativním pacientem? V2 Jaké dovednosti sestry používají při komunikaci s manipulativním pacientem? Metodika: Výzkumná část práce bude zpracována jako kvalitativní výzkumné šetření s využitím metody dotazování, technikou polostrukturovaného rozhovoru. Po důkladné kvalitativní analýze a kategorizaci budou data zpracovaná a vyhodnocena. Výzkumný soubor: Bude tvořen sestrami z oddělení : (Interní, Chirurgické, ONP, Gynekologické) v českobudějovické nemocnici a pacienty hospitalizovanými na těchto odděleních. Využití v praxi: Na podkladě výsledku výzkumu bakalářské práce bude edukační brožura obsahující desatero komunikace s manipulativním pacientem. Tento edukační materiál bude k dispozici pro všechna oddělení podílejícím výzkumu.
Zásady pro vypracování
Současný stav problematiky: V současné době je téma manipulativní chování často zmiňované. Je na popředí zájmu v rámci lékařské a ošetřovatelské péče. Je záludné, nevypočítatelné a často se nedá poznat na první pohled. Způsoby manipulace mohou být velmi různorodé a často bývají závislé na typu osobnosti. V tomto případě to může být jak ze strany zdravotnického personálu za účelem brzkého navrácení pacienta do plného zdraví, tak ze strany nemocného k přesvědčení zdravotnického personálu o nastavení léčby dle jeho aktuálních potřeb. Problematika komunikace s těmito pacienty je nejen dle náročnosti práce, ale i zkušenosti zdravotnických pracovníků s komunikací s manipulativním pacientem. Tato práce bude popisovat komunikaci zdravotnického personálu s manipulativním chováním pacienta a rozkrytím této problematiky. Komunikace je základní stavební prvek. Sestra musí mít dostatek zkušeností, aby dokázala rozpoznat manipulativního pacienta a dostatek vědomostí ke správné komunikaci s tímto pacientem. Zkušenosti zdravotnického personálu zde hrají v oblasti komunikace s manipulativním pacientem velkou roli. Cíl: C1 Zmapovat, jak sestry komunikují s manipulativním pacientem? C2 Zmapovat, jaké používají dovednosti sestry při komunikaci s manipulativním pacientem? Výzkumné otázky: V1 Jak sestry zvládají komunikaci s manipulativním pacientem? V2 Jaké dovednosti sestry používají při komunikaci s manipulativním pacientem? Metodika: Výzkumná část práce bude zpracována jako kvalitativní výzkumné šetření s využitím metody dotazování, technikou polostrukturovaného rozhovoru. Po důkladné kvalitativní analýze a kategorizaci budou data zpracovaná a vyhodnocena. Výzkumný soubor: Bude tvořen sestrami z oddělení : (Interní, Chirurgické, ONP, Gynekologické) v českobudějovické nemocnici a pacienty hospitalizovanými na těchto odděleních. Využití v praxi: Na podkladě výsledku výzkumu bakalářské práce bude edukační brožura obsahující desatero komunikace s manipulativním pacientem. Tento edukační materiál bude k dispozici pro všechna oddělení podílejícím výzkumu.
Seznam doporučené literatury
1. PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK, 2011. Etika a komunikace v medicíně. U Průhonu 22, Praha 7: Grada Publishing, 528 s. ISBN 978-80-247-3976-2. 2. BEDNAŘÍK, Aleš a Mária ANDRÁŠIOVÁ, 2020. Komunikace s nemocným: sdělování nepříznivých informací. U Průhonu 22, Praha 7: Grada Publishing, 232 s. ISBN 978-80-271-2288-2. 3.ZACHAROVÁ, Eva, 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. U Průhonu 22, Praha 7: Grada Publishing, 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6. 4. ZACHAROVÁ, Eva, 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. U Průhonu 22, Praha 7: Grada Publishing, 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6. 5. EDMÜLLER, Andreas a Thomas WILHELM, 2011. Velká kniha manipulativních technik. U Průhonu 22, 170, 00 Praha 7: Grada Publishing, 272 s. ISBN 978-80-247-3778-2. 6. ANDERSON, Nick, 2019. The Art of Manipulation: Powerful Techniques to Influence Decisions, Learn Exactly What To Say and Convince People to Get What You Want [online]. 460 Bryant Street, č. 100 San Francisco, Kalifornie 94107-2594 USA: Scribd, 59 s. [cit. 2021-4-29]. ISBN 9781386058298. Dostupné z: https://www.scribd.com/book/401697143/The-Art-of-Manipulation
Seznam doporučené literatury
1. PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK, 2011. Etika a komunikace v medicíně. U Průhonu 22, Praha 7: Grada Publishing, 528 s. ISBN 978-80-247-3976-2. 2. BEDNAŘÍK, Aleš a Mária ANDRÁŠIOVÁ, 2020. Komunikace s nemocným: sdělování nepříznivých informací. U Průhonu 22, Praha 7: Grada Publishing, 232 s. ISBN 978-80-271-2288-2. 3.ZACHAROVÁ, Eva, 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. U Průhonu 22, Praha 7: Grada Publishing, 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6. 4. ZACHAROVÁ, Eva, 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. U Průhonu 22, Praha 7: Grada Publishing, 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6. 5. EDMÜLLER, Andreas a Thomas WILHELM, 2011. Velká kniha manipulativních technik. U Průhonu 22, 170, 00 Praha 7: Grada Publishing, 272 s. ISBN 978-80-247-3778-2. 6. ANDERSON, Nick, 2019. The Art of Manipulation: Powerful Techniques to Influence Decisions, Learn Exactly What To Say and Convince People to Get What You Want [online]. 460 Bryant Street, č. 100 San Francisco, Kalifornie 94107-2594 USA: Scribd, 59 s. [cit. 2021-4-29]. ISBN 9781386058298. Dostupné z: https://www.scribd.com/book/401697143/The-Art-of-Manipulation