Tato bakalářská práce se zaměřuje na současný stav vzdělání budoucích sester v oblasti transkulturního ošetřovatelství. Cíle práce: Zmapovat znalosti studentů zdravotnických oborů v oblasti transkulturního ošetřovatelství. Dále také zmapovat zkušenosti studentů v oblasti transkulturního ošetřovatelství. Výzkumná část se zaměřuje na zkušenosti a obecné znalosti transkulturního ošetřovatelství mezi studenty SZŠ a VŠ v oboru ošetřovatelství. K výzkumu byly použity tyto hypotézy: H1: Informovanost studentů zdravotnických oborů v transkulturním ošetřovatelství se liší podle typu studia. H2: Zkušenosti studentů zdravotnických oborů v transkulturním ošetřovatelství se liší podle typu studia. H3: Mezi studenty SZŠ a VŠ je rozdíl ve znalostech transkulturního ošetřovatelství. K ověření hypotéz byl zvolen kvantitativní výzkum. Výzkumný soubor tvořili studenti 3. ročníku SZŠ, 4. ročníku SZŠ a 3. ročník VŠ oboru praktická sestra/všeobecné ošetřovatelství. Výzkumné šetření následně ukázalo, že rozdíly ve znalostech mezi studenty SZŠ a
VŠ jsou, ačkoliv nejsou tak markantní, jak bylo předpokládáno před zahájením šetření. Znalosti budoucích zdravotníků je však nutné nadále rozvíjet a zdokonalovat a to v obou zkoumaných studijních programech.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the current state of education of future nurses in the field of transcultural nursing. Objectives: to map the knowledge of nursing students in the field of transcultural nursing. Also, to map students' experiences in transcultural nursing. The research part focuses on the experiences and general knowledge of transcultural nursing among nursing students in Nursing and College of Nursing. The following hypotheses were used for the research: H1: Awareness of nursing students in transcultural nursing varies according to the type of study. H2: The experiences of nursing students in transcultural nursing vary by type of study. H3: There is a difference in the knowledge of transcultural nursing between students of Nursing and Higher Education. Quantitative research was chosen to test the hypotheses. The research population consisted of 3rd year students of Nursing School, 4th year students of Nursing School and 3rd year students of University of Applied Science in Practical Nursing/General Nursing. The research investigation subsequently revealed that the differences in knowledge between the students of the Nursing School and College of Education exist, although they are not as marked as anticipated prior to the survey. However, the knowledge of future nursing students needs to be further developed and improved, and this needs to be done in both study programmes investigated.
Tato bakalářská práce se zaměřuje na současný stav vzdělání budoucích sester v oblasti transkulturního ošetřovatelství. Cíle práce: Zmapovat znalosti studentů zdravotnických oborů v oblasti transkulturního ošetřovatelství. Dále také zmapovat zkušenosti studentů v oblasti transkulturního ošetřovatelství. Výzkumná část se zaměřuje na zkušenosti a obecné znalosti transkulturního ošetřovatelství mezi studenty SZŠ a VŠ v oboru ošetřovatelství. K výzkumu byly použity tyto hypotézy: H1: Informovanost studentů zdravotnických oborů v transkulturním ošetřovatelství se liší podle typu studia. H2: Zkušenosti studentů zdravotnických oborů v transkulturním ošetřovatelství se liší podle typu studia. H3: Mezi studenty SZŠ a VŠ je rozdíl ve znalostech transkulturního ošetřovatelství. K ověření hypotéz byl zvolen kvantitativní výzkum. Výzkumný soubor tvořili studenti 3. ročníku SZŠ, 4. ročníku SZŠ a 3. ročník VŠ oboru praktická sestra/všeobecné ošetřovatelství. Výzkumné šetření následně ukázalo, že rozdíly ve znalostech mezi studenty SZŠ a
VŠ jsou, ačkoliv nejsou tak markantní, jak bylo předpokládáno před zahájením šetření. Znalosti budoucích zdravotníků je však nutné nadále rozvíjet a zdokonalovat a to v obou zkoumaných studijních programech.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the current state of education of future nurses in the field of transcultural nursing. Objectives: to map the knowledge of nursing students in the field of transcultural nursing. Also, to map students' experiences in transcultural nursing. The research part focuses on the experiences and general knowledge of transcultural nursing among nursing students in Nursing and College of Nursing. The following hypotheses were used for the research: H1: Awareness of nursing students in transcultural nursing varies according to the type of study. H2: The experiences of nursing students in transcultural nursing vary by type of study. H3: There is a difference in the knowledge of transcultural nursing between students of Nursing and Higher Education. Quantitative research was chosen to test the hypotheses. The research population consisted of 3rd year students of Nursing School, 4th year students of Nursing School and 3rd year students of University of Applied Science in Practical Nursing/General Nursing. The research investigation subsequently revealed that the differences in knowledge between the students of the Nursing School and College of Education exist, although they are not as marked as anticipated prior to the survey. However, the knowledge of future nursing students needs to be further developed and improved, and this needs to be done in both study programmes investigated.
Vlivem zvýšené migrace v naší zemi přibývá cizinců. Lidé do naší země cestují z různých kontinentů a s sebou si přináší i svou kulturu a náboženství. Ať už jsou cizinci v naší zemi jen přechodně, či zde žijí dlouhodobě, je nutné jim poskytnout tu nejkvalitnější zdravotní péči v případě hospitalizace. Pro poskytnutí kvalitní ošetřovatelské péče je důležité se orientovat v oblasti transkulturního ošetřovatelství. Tento obor studuje kultury a náboženství z hlediska ošetřovatelské péče. Práce všeobecné či praktické sestry se zakládá na respektu ke všem aspektům jiných kultur. Jde o zvyklosti jako například stravování, komunikace, rodinné a mezilidské vztahy, či pojetí zdraví a nemoci. Proto je nedílnou součástí studia zdravotnických oborů studium různých kultur a náboženství. Základní znalosti v oblasti transkulturního ošetřovatelství a specifika kultur jsou součástí osnov na SZŠ i VŠ. Pro práci sestry je však nutné se dále vzdělávat, a to i v této oblasti.
Cíl práce:
Zmapovat znalosti studentů zdravotnických oborů v oblasti transkulturního ošetřovatelství.
Zmapovat zkušenosti studentů v oblasti transkulturního ošetřovatelství.
Hypotézy:
Informovanost studentů zdravotnických oborů v transkulturním ošetřovatelství se liší podle typu studia.
Zkušenosti studentů zdravotnických oborů v transkulturním ošetřovatelství se liší podle typu studia.
Mezi studenty SZŠ a VŠ je rozdíl ve znalostech transkulturního ošetřovatelství.
Metodika:
Sběr dat bude realizován kvantitativním šetřením pomocí dotazníků. Výzkumný soubor budou tvořit studenti středních zdravotnických škol a vysokých škol z oboru ošetřovatelství.
Předpokládané využití pro praxi:
Tato práce bude sloužit ke zmapování problematiky transkulturního ošetřovatelství na daných typech škol. Výstupem práce bude odborný článek pro informování širší veřejnosti o dané problematice.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Vlivem zvýšené migrace v naší zemi přibývá cizinců. Lidé do naší země cestují z různých kontinentů a s sebou si přináší i svou kulturu a náboženství. Ať už jsou cizinci v naší zemi jen přechodně, či zde žijí dlouhodobě, je nutné jim poskytnout tu nejkvalitnější zdravotní péči v případě hospitalizace. Pro poskytnutí kvalitní ošetřovatelské péče je důležité se orientovat v oblasti transkulturního ošetřovatelství. Tento obor studuje kultury a náboženství z hlediska ošetřovatelské péče. Práce všeobecné či praktické sestry se zakládá na respektu ke všem aspektům jiných kultur. Jde o zvyklosti jako například stravování, komunikace, rodinné a mezilidské vztahy, či pojetí zdraví a nemoci. Proto je nedílnou součástí studia zdravotnických oborů studium různých kultur a náboženství. Základní znalosti v oblasti transkulturního ošetřovatelství a specifika kultur jsou součástí osnov na SZŠ i VŠ. Pro práci sestry je však nutné se dále vzdělávat, a to i v této oblasti.
Cíl práce:
Zmapovat znalosti studentů zdravotnických oborů v oblasti transkulturního ošetřovatelství.
Zmapovat zkušenosti studentů v oblasti transkulturního ošetřovatelství.
Hypotézy:
Informovanost studentů zdravotnických oborů v transkulturním ošetřovatelství se liší podle typu studia.
Zkušenosti studentů zdravotnických oborů v transkulturním ošetřovatelství se liší podle typu studia.
Mezi studenty SZŠ a VŠ je rozdíl ve znalostech transkulturního ošetřovatelství.
Metodika:
Sběr dat bude realizován kvantitativním šetřením pomocí dotazníků. Výzkumný soubor budou tvořit studenti středních zdravotnických škol a vysokých škol z oboru ošetřovatelství.
Předpokládané využití pro praxi:
Tato práce bude sloužit ke zmapování problematiky transkulturního ošetřovatelství na daných typech škol. Výstupem práce bude odborný článek pro informování širší veřejnosti o dané problematice.
Seznam doporučené literatury
BĚLKA, L., FUJDA, M., KUBOVČÁKOVÁ, Z., 2014., Náboženství světa II. Východní tradice. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-72-7203-9
KUTNOHORSKÁ, J., 2013., Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4413-1
MUCHOVÁ, L., 2015. Morální výchova v nemorální společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 978-80-7325-389-8
TÓTHOVÁ, V., 2012., Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-645-6
VACKOVÁ, J., 2012., Zdravotně sociální aspekty života imigrantů v České republice. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-514-5
Seznam doporučené literatury
BĚLKA, L., FUJDA, M., KUBOVČÁKOVÁ, Z., 2014., Náboženství světa II. Východní tradice. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-72-7203-9
KUTNOHORSKÁ, J., 2013., Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4413-1
MUCHOVÁ, L., 2015. Morální výchova v nemorální společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 978-80-7325-389-8
TÓTHOVÁ, V., 2012., Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-645-6
VACKOVÁ, J., 2012., Zdravotně sociální aspekty života imigrantů v České republice. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-514-5