Ionizující záření pochází z umělých nebo přírodních zdrojů. Větší kolektivní ozáření obyvatelstva je způsobeno zdroji přírodními. Přírodním zdrojem ionizujícího záření je kosmické záření a přírodní radionuklidy (kosmogenní a terestrální). Na přírodním ozáření se podílí nejvíce radon a jeho produkty. V České republice je v budovách průměrná hodnota objemové aktivity radonu 118 Bq/m3, což nás řadí mezi státy s nejvyšší průměrnou koncentrací radonu v bytech. Radon je považován za druhou hlavní příčinu vzniku karcinomu plic. Kvůli možným zdravotním rizikům radonu je u nás i v řadě dalších zemí snaha ozáření z radonu nějak regulovat. Cílem této diplomové práce bylo zjistit, jaká je informovanost obyvatelstva o problematice ionizujícího záření z přírodních zdrojů a vytvořit k této problematice informační materiál. Dále také porovnat, jak vybrané státy přistupují k problematice regulování radonu. Data potřebná pro svoji práci jsem získala z dotazníkového šetření a odborných zdrojů. Elektronický dotazník, vytvořený na internetové stránce www.vyplnto.cz, vyplnilo celkem 362 respondentů. Data z dotazníku jsem zpracovala do výsečových grafů. U otázek č. 3-16, které byly zaměřené na informovanost, jsem také do sloupcových grafů zpracovala procentuální zastoupení správných odpovědí podle nejvyššího dosaženého vzdělání. Díky získaným datům jsem mohla odpovědět na výzkumné otázky. V první jsem se tázala, zda je obyvatelstvo dostatečně informováno
o problematice ionizujícího záření z přírodních zdrojů; a v druhé, jaká skupina, podle nejvyššího dosaženého vzdělání, má nejmenší povědomí o problematice ionizujícího záření z přírodních zdrojů. Vyhodnotila jsem, že obyvatelstvo není dostatečně informováno a nejmenší povědomí má skupina, která má nejvyšší dosažené vzdělání pouze základní. V programu Canva jsem také vytvořila informační materiál o přírodním ozáření, ve formě oboustranného letáku velikosti A5. Ten může sloužit ke zvýšení povědomí obyvatelstva o dané problematice. Za pomoci odborných zdrojů jsem také zjišťovala, jak různé státy regulují radon. Věnovala jsem zde pozornost hlavně České republice, kde historie regulování radonu sahá až do 90. let minulého století.
Anotace v angličtině
Ionizing radiation comes from artificial or natural sources. Greater collective
exposure of the population is caused by natural resources. Natural sources of ionizing radiation are cosmic radiation and natural radionuclides (cosmogenic and terrestrial). Radon and its products are the main contributors of natural irradiation. In the Czech Republic, the average indoor radon concentration is 118 Bq/m3, which ranks us among the countries with the highest average concentration of radon in dwellings. Radon is considered to be the second leading cause of lung cancer. Due to the possible health risks from radon, there is an effort in our country and in many other countries to regulate radon concentration in some way. The purpose of this diploma thesis was to find out how much is the public aware of the issue of ionizing radiation from natural sources and to create information material on this topic. Also compare how some countries approach the issue of radon regulation. In order to collect necessary data for my thesis a questionnaire survey was conducted. I also used professional resources. The electronic survey, which I created on website
www.vyplnto.cz, was filled in by 362 respondents. All the results of the survey were displayed in pie charts. Questions no. 3-16, which were focused on awareness, were also displayed in bar charts, which show the percentage of correct answers by level of education. Thanks to the data from the survey I was able to answer research questions. In the first research question, I asked whether the public is sufficiently informed about ionizing radiation from natural sources; in the second research question, I wanted to know who has the least awareness on this topic based on education. I evaluated that the public
is not sufficiently informed and people with just primary education have the least awareness about this topic. In the Canva program, I also created information material about ionizing radiation, in the form of a double-sided A5 leaflet. It can serve to increase public awareness of the issue. With help of professional sources, I also found out how some countries regulate radon concentration. I paid particular attention to the Czech Republic, where the history of radon regulation dates back to the 1990.
Klíčová slova
ionizující záření, přírodní zdroje, radon, informovanost obyvatelstva, leták
Klíčová slova v angličtině
ionizing radiation, natural sources, radon, public awareness, leaflet
Rozsah průvodní práce
102 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ionizující záření pochází z umělých nebo přírodních zdrojů. Větší kolektivní ozáření obyvatelstva je způsobeno zdroji přírodními. Přírodním zdrojem ionizujícího záření je kosmické záření a přírodní radionuklidy (kosmogenní a terestrální). Na přírodním ozáření se podílí nejvíce radon a jeho produkty. V České republice je v budovách průměrná hodnota objemové aktivity radonu 118 Bq/m3, což nás řadí mezi státy s nejvyšší průměrnou koncentrací radonu v bytech. Radon je považován za druhou hlavní příčinu vzniku karcinomu plic. Kvůli možným zdravotním rizikům radonu je u nás i v řadě dalších zemí snaha ozáření z radonu nějak regulovat. Cílem této diplomové práce bylo zjistit, jaká je informovanost obyvatelstva o problematice ionizujícího záření z přírodních zdrojů a vytvořit k této problematice informační materiál. Dále také porovnat, jak vybrané státy přistupují k problematice regulování radonu. Data potřebná pro svoji práci jsem získala z dotazníkového šetření a odborných zdrojů. Elektronický dotazník, vytvořený na internetové stránce www.vyplnto.cz, vyplnilo celkem 362 respondentů. Data z dotazníku jsem zpracovala do výsečových grafů. U otázek č. 3-16, které byly zaměřené na informovanost, jsem také do sloupcových grafů zpracovala procentuální zastoupení správných odpovědí podle nejvyššího dosaženého vzdělání. Díky získaným datům jsem mohla odpovědět na výzkumné otázky. V první jsem se tázala, zda je obyvatelstvo dostatečně informováno
o problematice ionizujícího záření z přírodních zdrojů; a v druhé, jaká skupina, podle nejvyššího dosaženého vzdělání, má nejmenší povědomí o problematice ionizujícího záření z přírodních zdrojů. Vyhodnotila jsem, že obyvatelstvo není dostatečně informováno a nejmenší povědomí má skupina, která má nejvyšší dosažené vzdělání pouze základní. V programu Canva jsem také vytvořila informační materiál o přírodním ozáření, ve formě oboustranného letáku velikosti A5. Ten může sloužit ke zvýšení povědomí obyvatelstva o dané problematice. Za pomoci odborných zdrojů jsem také zjišťovala, jak různé státy regulují radon. Věnovala jsem zde pozornost hlavně České republice, kde historie regulování radonu sahá až do 90. let minulého století.
Anotace v angličtině
Ionizing radiation comes from artificial or natural sources. Greater collective
exposure of the population is caused by natural resources. Natural sources of ionizing radiation are cosmic radiation and natural radionuclides (cosmogenic and terrestrial). Radon and its products are the main contributors of natural irradiation. In the Czech Republic, the average indoor radon concentration is 118 Bq/m3, which ranks us among the countries with the highest average concentration of radon in dwellings. Radon is considered to be the second leading cause of lung cancer. Due to the possible health risks from radon, there is an effort in our country and in many other countries to regulate radon concentration in some way. The purpose of this diploma thesis was to find out how much is the public aware of the issue of ionizing radiation from natural sources and to create information material on this topic. Also compare how some countries approach the issue of radon regulation. In order to collect necessary data for my thesis a questionnaire survey was conducted. I also used professional resources. The electronic survey, which I created on website
www.vyplnto.cz, was filled in by 362 respondents. All the results of the survey were displayed in pie charts. Questions no. 3-16, which were focused on awareness, were also displayed in bar charts, which show the percentage of correct answers by level of education. Thanks to the data from the survey I was able to answer research questions. In the first research question, I asked whether the public is sufficiently informed about ionizing radiation from natural sources; in the second research question, I wanted to know who has the least awareness on this topic based on education. I evaluated that the public
is not sufficiently informed and people with just primary education have the least awareness about this topic. In the Canva program, I also created information material about ionizing radiation, in the form of a double-sided A5 leaflet. It can serve to increase public awareness of the issue. With help of professional sources, I also found out how some countries regulate radon concentration. I paid particular attention to the Czech Republic, where the history of radon regulation dates back to the 1990.
Klíčová slova
ionizující záření, přírodní zdroje, radon, informovanost obyvatelstva, leták
Klíčová slova v angličtině
ionizing radiation, natural sources, radon, public awareness, leaflet
Zásady pro vypracování
SOUČASNÝ STAV:
Ionizující záření je vysokoenergetické záření, které má dostatečnou energii k ionizaci atomů nebo molekul. Když se mluví o ionizujícím záření, většina lidí si představí záření z umělých zdrojů, jako je lékařské ozáření nebo jaderné zbraně. Mezi přírodní zdroje se řadí například radon, záření ze zemské kůry nebo kosmické záření.
CÍLE PRÁCE:
1. Zjistit, jaká je informovanost obyvatelstva o problematice ionizujícího záření z přírodních zdrojů.
2. Vytvořit informační materiál o ionizujícím záření z přírodních zdrojů.
3. Porovnat, jak vybrané státy přistupují k problematice regulování radonu.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY:
1. Je obyvatelstvo dostatečně informováno o problematice ionizujícího záření z přírodních zdrojů?
2. Jaká skupina, podle nejvyššího dosaženého vzdělání, má nejmenší povědomí o problematice ionizujícího záření z přírodních zdrojů?
METODIKA: K vypracování diplomové práce budou využity odborné materiály. V práci použiji kvantitativní výzkum – dotazníkové šetření. Dotazníky zpracuji a vyhodnotím. Poté vytvořím informační materiál o daném tématu, kde také využiji poznatky z dotazníkového šetření.
VYUŽITÍ PRÁCE V PRAXI: Diplomová práce bude moci sloužit jako učební zdroj pro studenty, a to například pro obory ochrana obyvatelstva nebo radiologická asistence.
Zásady pro vypracování
SOUČASNÝ STAV:
Ionizující záření je vysokoenergetické záření, které má dostatečnou energii k ionizaci atomů nebo molekul. Když se mluví o ionizujícím záření, většina lidí si představí záření z umělých zdrojů, jako je lékařské ozáření nebo jaderné zbraně. Mezi přírodní zdroje se řadí například radon, záření ze zemské kůry nebo kosmické záření.
CÍLE PRÁCE:
1. Zjistit, jaká je informovanost obyvatelstva o problematice ionizujícího záření z přírodních zdrojů.
2. Vytvořit informační materiál o ionizujícím záření z přírodních zdrojů.
3. Porovnat, jak vybrané státy přistupují k problematice regulování radonu.
VÝZKUMNÉ OTÁZKY:
1. Je obyvatelstvo dostatečně informováno o problematice ionizujícího záření z přírodních zdrojů?
2. Jaká skupina, podle nejvyššího dosaženého vzdělání, má nejmenší povědomí o problematice ionizujícího záření z přírodních zdrojů?
METODIKA: K vypracování diplomové práce budou využity odborné materiály. V práci použiji kvantitativní výzkum – dotazníkové šetření. Dotazníky zpracuji a vyhodnotím. Poté vytvořím informační materiál o daném tématu, kde také využiji poznatky z dotazníkového šetření.
VYUŽITÍ PRÁCE V PRAXI: Diplomová práce bude moci sloužit jako učební zdroj pro studenty, a to například pro obory ochrana obyvatelstva nebo radiologická asistence.
Seznam doporučené literatury
HAVRÁNKOVÁ, Renata, Zuzana FREITINGER SKALICKÁ, Jiří HAVRÁNEK, Friedo ZÖLZER a Pavel KUNA. Základy radiobiologie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2018. ISBN 978-80-7394-696-8.
HÁLA, Jiří. Radioaktivita, ionizující záření, jaderná energie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 1998. 310 s. ISBN 80-85615-56-8
SÚRO (2018). Přírodní radioaktivita a problematika radonu, [online] [cit. 2021-04-09]. Dostupné z: https://www.suro.cz/cz/prirodnioz
PODZIMEK, František, 2013. Radiologická fyzika: fyzika ionizujícího záření. V Praze: České vysoké učení technické. ISBN 978-80-01-05319-5.
GRUPEN, Claus a Mark RODGERS, 2016. Radioactivity and Radiation. Springer International Publishing. ISBN 978-3-319-42330-2.
Seznam doporučené literatury
HAVRÁNKOVÁ, Renata, Zuzana FREITINGER SKALICKÁ, Jiří HAVRÁNEK, Friedo ZÖLZER a Pavel KUNA. Základy radiobiologie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2018. ISBN 978-80-7394-696-8.
HÁLA, Jiří. Radioaktivita, ionizující záření, jaderná energie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 1998. 310 s. ISBN 80-85615-56-8
SÚRO (2018). Přírodní radioaktivita a problematika radonu, [online] [cit. 2021-04-09]. Dostupné z: https://www.suro.cz/cz/prirodnioz
PODZIMEK, František, 2013. Radiologická fyzika: fyzika ionizujícího záření. V Praze: České vysoké učení technické. ISBN 978-80-01-05319-5.
GRUPEN, Claus a Mark RODGERS, 2016. Radioactivity and Radiation. Springer International Publishing. ISBN 978-3-319-42330-2.