Diplomová práce se zabývá využitím písní od Petra Ebena a Jiřího Pavlici ve výuce
hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Věnuje se především různým druhům doprovodů
k písním těchto dvou autorů. Teoretická část zmiňuje pojetí hudební výchovy na
1. stupni ZŠ a její hlavní cíle. Lze v ní nalézt metody nácviku písní. Dále popisuje různé druhy doprovodů, nástroje, jež lze k doprovodné hře využít, a v neposlední řadě zdůrazňuje metodiku nácviku doprovodů. Ukazuje doprovodné činnosti v učebnicích
hudební výchovy, jež jsou aktuálně používány ve školách. V závěru se nachází stručný
životopis Petra Ebena a Jiřího Pavlici. Praktická část obsahuje devět příprav na hodiny hudební výchovy. Hlavní náplní vyučovacích hodin jsou doprovodné aktivity k písním výše zmíněných autorů. Práce obsahuje i notové záznamy využitých písní a k nim vytvořených doprovodů. Přípravy na hodiny jsou ověřeny v praxi. Na základě ověření příprav se v závěru práce nachází doporučení pro učitele hudební výchovy, což si také práce pokládá za cíl.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the use of songs by Petr Eben and Jiří Pavlica in the
teaching of music education at the 1st grade of elementary school. It is mainly devoted himself to various types of accompaniments to the songs of these two authors. The theoretical part mentions the concept of music education at 1st grade of elementary school and its main goals. You can find song practice methods in it. It also describes different types of accompaniments, instruments that can be used for accompaniment, and last but not least, it emphasizes the methodology of practicing accompaniments. It shows accompanying activities in music education textbooks that are currently used in schools. At the end there is a brief biography of Petr Eben and Jiří Pavlica. The practical part contains nine preparations for music lessons. The main content of the lessons are accompanying activities to the songs of the above-mentioned authors. The work also contains musical notations of the songs used and accompaniments created for them. Preparations for lessons are verified in practice. Based on the verification of the preparations, at the end of the thesis there are recommendations for music teachers, which is also the aim of the thesis.
Klíčová slova
hudební výchova, doprovody k písním, Petr Eben, Jiří Pavlica
Klíčová slova v angličtině
music education, accompaniments to songs, Petr Eben, Jiří Pavlica
Rozsah průvodní práce
147 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím písní od Petra Ebena a Jiřího Pavlici ve výuce
hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Věnuje se především různým druhům doprovodů
k písním těchto dvou autorů. Teoretická část zmiňuje pojetí hudební výchovy na
1. stupni ZŠ a její hlavní cíle. Lze v ní nalézt metody nácviku písní. Dále popisuje různé druhy doprovodů, nástroje, jež lze k doprovodné hře využít, a v neposlední řadě zdůrazňuje metodiku nácviku doprovodů. Ukazuje doprovodné činnosti v učebnicích
hudební výchovy, jež jsou aktuálně používány ve školách. V závěru se nachází stručný
životopis Petra Ebena a Jiřího Pavlici. Praktická část obsahuje devět příprav na hodiny hudební výchovy. Hlavní náplní vyučovacích hodin jsou doprovodné aktivity k písním výše zmíněných autorů. Práce obsahuje i notové záznamy využitých písní a k nim vytvořených doprovodů. Přípravy na hodiny jsou ověřeny v praxi. Na základě ověření příprav se v závěru práce nachází doporučení pro učitele hudební výchovy, což si také práce pokládá za cíl.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the use of songs by Petr Eben and Jiří Pavlica in the
teaching of music education at the 1st grade of elementary school. It is mainly devoted himself to various types of accompaniments to the songs of these two authors. The theoretical part mentions the concept of music education at 1st grade of elementary school and its main goals. You can find song practice methods in it. It also describes different types of accompaniments, instruments that can be used for accompaniment, and last but not least, it emphasizes the methodology of practicing accompaniments. It shows accompanying activities in music education textbooks that are currently used in schools. At the end there is a brief biography of Petr Eben and Jiří Pavlica. The practical part contains nine preparations for music lessons. The main content of the lessons are accompanying activities to the songs of the above-mentioned authors. The work also contains musical notations of the songs used and accompaniments created for them. Preparations for lessons are verified in practice. Based on the verification of the preparations, at the end of the thesis there are recommendations for music teachers, which is also the aim of the thesis.
Klíčová slova
hudební výchova, doprovody k písním, Petr Eben, Jiří Pavlica
Klíčová slova v angličtině
music education, accompaniments to songs, Petr Eben, Jiří Pavlica
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své diplomové práci zaměří na přípravu a nácvik hudebních doprovodů k písním Petra Ebena a Jiřího Pavlici. Teoretická část diplomové práce bude obsahovat didaktické problémy nácviku a učitelovy přípravy hudebních doprovodů dětí na 1. stupni základní školy. Diplomantka dále popíše život a dílo dvou českých hudebních skladatelů, P. Ebena a J. Pavlici. Pro svůj výzkum, který proběhne na 1. stupni ZŠ, vybere písně inspirované pentatonikou. K těmto písním připraví melodické či rytmické hudební doprovody v závislosti na ročníku ZŠ. Cílem praktické části diplomové práce bude představit rozbor nácviku a následnou reflexi, respektive návrhy k vylepšení. Součástí diplomové práce mohou být notové materiály či fotografie.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své diplomové práci zaměří na přípravu a nácvik hudebních doprovodů k písním Petra Ebena a Jiřího Pavlici. Teoretická část diplomové práce bude obsahovat didaktické problémy nácviku a učitelovy přípravy hudebních doprovodů dětí na 1. stupni základní školy. Diplomantka dále popíše život a dílo dvou českých hudebních skladatelů, P. Ebena a J. Pavlici. Pro svůj výzkum, který proběhne na 1. stupni ZŠ, vybere písně inspirované pentatonikou. K těmto písním připraví melodické či rytmické hudební doprovody v závislosti na ročníku ZŠ. Cílem praktické části diplomové práce bude představit rozbor nácviku a následnou reflexi, respektive návrhy k vylepšení. Součástí diplomové práce mohou být notové materiály či fotografie.
Seznam doporučené literatury
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2010.
HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola I. II. III. Editio Supraphon, Praha, 1969.
LÝSEK, František. Metodika hudební výchovy v 1. - 5. ročníku ZŠ. Praha: SPN, 1972.
SEDLÁK, František a kol. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1988.
SEDLÁK, František, VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
Časopisy Hudební výchova, Estetická výchova, Musica viva in schola, Talent
RVP, Školní vzdělávací plány, Tematické plány
Učebnice hudební výchovy pro 1. - 5. ročník ZŠ
Seznam doporučené literatury
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2010.
HURNÍK, Ilja, EBEN, Petr. Česká Orffova škola I. II. III. Editio Supraphon, Praha, 1969.
LÝSEK, František. Metodika hudební výchovy v 1. - 5. ročníku ZŠ. Praha: SPN, 1972.
SEDLÁK, František a kol. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1988.
SEDLÁK, František, VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
Časopisy Hudební výchova, Estetická výchova, Musica viva in schola, Talent
RVP, Školní vzdělávací plány, Tematické plány
Učebnice hudební výchovy pro 1. - 5. ročník ZŠ