Bakalářská práce se zabývá problematikou výchovy a vzdělávání dětí s kochleárním implantátem v běžné třídě mateřské školy. Hlavním cílem je zjistit, jak probíhá spolupráce mezi mateřskou školou a odbornými pracovišti a zda tato spolupráce je dostačující pro celkový rozvoj dítěte po kochleární implantaci. Teoretická část je zpracována do čtyř kapitol, které zahrnují základní pojmy, definice, etiologii, vývojové zvláštnosti dětí předškolního věku se sluchovým postižením a legislativní rámec. V první kapitole se věnuji sluchovému postižení, ve druhé kapitole se zabývám charakteristikou předškolního věku a specifickými zvláštnostmi tohoto období. Kapitola třetí rozebírá legislativní rámec a závěrečná kapitola je zaměřena na možnosti vzdělávání dítěte se sluchovým postižením předškolního věku v mateřské škole. V praktické části je zpracován dotazník, o jehož vyplnění jsem žádala pedagogické pracovníky běžných mateřských škol, kteří mají zkušenost s inkluzivním vzděláváním dítěte s kochleárním implantátem. Dotazníkové šetření s výsledky je zpracováno v praktické části bakalářské práce. Probíhalo elektronickou formou tři týdny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of education of children with cochlear implants in a regular kindergarten class. The main aim is to find out how the cooperation between the kindergarten and the specialist departments takes place and whether this cooperation is sufficient for the overall development of the child after cochlear implantation. The theoretical part is developed in four chapters, which include basic concepts, definitions, aetiology, developmental peculiarities of preschool children with hearing impairment and the legislative framework. In the first chapter I discuss hearing impairment, in the second chapter I discuss the characteristics of preschool and the specific peculiarities of this period. Chapter three discusses the legislative framework and the final chapter focuses on the possibilities of educating a preschool child with a hearing impairment in kindergarten. In the practical part, a questionnaire is developed, which I asked the teaching staff of regular kindergartens who have experience with inclusive education of a child with a cochlear implant to fill in. The questionnaire survey with the results is elaborated in the practical part of the bachelor thesis. It was conducted electronically for three weeks.
Klíčová slova
kochleární implantát, předškolní věk, sluchové postižení, předškolní vzdělávání, spolupráce
Bakalářská práce se zabývá problematikou výchovy a vzdělávání dětí s kochleárním implantátem v běžné třídě mateřské školy. Hlavním cílem je zjistit, jak probíhá spolupráce mezi mateřskou školou a odbornými pracovišti a zda tato spolupráce je dostačující pro celkový rozvoj dítěte po kochleární implantaci. Teoretická část je zpracována do čtyř kapitol, které zahrnují základní pojmy, definice, etiologii, vývojové zvláštnosti dětí předškolního věku se sluchovým postižením a legislativní rámec. V první kapitole se věnuji sluchovému postižení, ve druhé kapitole se zabývám charakteristikou předškolního věku a specifickými zvláštnostmi tohoto období. Kapitola třetí rozebírá legislativní rámec a závěrečná kapitola je zaměřena na možnosti vzdělávání dítěte se sluchovým postižením předškolního věku v mateřské škole. V praktické části je zpracován dotazník, o jehož vyplnění jsem žádala pedagogické pracovníky běžných mateřských škol, kteří mají zkušenost s inkluzivním vzděláváním dítěte s kochleárním implantátem. Dotazníkové šetření s výsledky je zpracováno v praktické části bakalářské práce. Probíhalo elektronickou formou tři týdny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of education of children with cochlear implants in a regular kindergarten class. The main aim is to find out how the cooperation between the kindergarten and the specialist departments takes place and whether this cooperation is sufficient for the overall development of the child after cochlear implantation. The theoretical part is developed in four chapters, which include basic concepts, definitions, aetiology, developmental peculiarities of preschool children with hearing impairment and the legislative framework. In the first chapter I discuss hearing impairment, in the second chapter I discuss the characteristics of preschool and the specific peculiarities of this period. Chapter three discusses the legislative framework and the final chapter focuses on the possibilities of educating a preschool child with a hearing impairment in kindergarten. In the practical part, a questionnaire is developed, which I asked the teaching staff of regular kindergartens who have experience with inclusive education of a child with a cochlear implant to fill in. The questionnaire survey with the results is elaborated in the practical part of the bachelor thesis. It was conducted electronically for three weeks.
Klíčová slova
kochleární implantát, předškolní věk, sluchové postižení, předškolní vzdělávání, spolupráce
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou aktuální, začleněním dítěte s kochleárním implantátem (KI) do běžné mateřské školy. Dětí s KI je podle zdravotnických statistik v současné době v běžných školách poměrně vysoké procento, okolo 40% a následná rehabilitace po implantaci je dlouhodobý a složitý proces, na ktrém se podílí zdravotníci, rodiče, logopedi i učitelé. Cílem práce bude zmapovat funkční parametry spolupráce učitele MŠ s dalšími odborníky v kontextu procesu dlouhodobé rehabilitace.\\
V teoretické části budou vymezeny základní terminologické pojmy souvisejících sluchových postižení, bude popsána kochleární impantace a protetika a kompexní služby, které garantují jednotlivá ministerstva (MŠMT, MZ, MPSV) a neziskový sektor.\\
V praktické části práce bude provedeno šetření, v rámci kterého budou realizovány rozhovory s učiteli MŠ, kteří ve své třídě vzdělávají dítě s KI. Šetření bude doplněno o rozhovor s lékařem, logopedem a rodiči dětí s KI.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou aktuální, začleněním dítěte s kochleárním implantátem (KI) do běžné mateřské školy. Dětí s KI je podle zdravotnických statistik v současné době v běžných školách poměrně vysoké procento, okolo 40% a následná rehabilitace po implantaci je dlouhodobý a složitý proces, na ktrém se podílí zdravotníci, rodiče, logopedi i učitelé. Cílem práce bude zmapovat funkční parametry spolupráce učitele MŠ s dalšími odborníky v kontextu procesu dlouhodobé rehabilitace.\\
V teoretické části budou vymezeny základní terminologické pojmy souvisejících sluchových postižení, bude popsána kochleární impantace a protetika a kompexní služby, které garantují jednotlivá ministerstva (MŠMT, MZ, MPSV) a neziskový sektor.\\
V praktické části práce bude provedeno šetření, v rámci kterého budou realizovány rozhovory s učiteli MŠ, kteří ve své třídě vzdělávají dítě s KI. Šetření bude doplněno o rozhovor s lékařem, logopedem a rodiči dětí s KI.
Seznam doporučené literatury
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.\\
HAHN, Aleš. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0529-3.\\
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.\\
LANGER, Jiří. Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3745-3.\\
LANGER, Jiří. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3674-6.\\
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.\\
LANE, Harlan L. Pod maskou benevolence: zneschopňování neslyšící komunity. Praha: Karolinum, 2013. Lingvistika. ISBN 978-80-246-2449-5.\\
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.\\
MOJŽÍŠOVÁ, Adéla. Sociální práce s osobami se zdravotním postižením. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2019. ISBN 978-80-7394-738-5.\\
HEAR-IT AISBL., 1999 Children and hearing implants[online]. Home/Implamts/Children [cit. 2022-03-21]. Dostupné z: https://www.hear-it.org/children-and-hearing-implants
Seznam doporučené literatury
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.\\
HAHN, Aleš. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0529-3.\\
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.\\
LANGER, Jiří. Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3745-3.\\
LANGER, Jiří. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3674-6.\\
ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.\\
LANE, Harlan L. Pod maskou benevolence: zneschopňování neslyšící komunity. Praha: Karolinum, 2013. Lingvistika. ISBN 978-80-246-2449-5.\\
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.\\
MOJŽÍŠOVÁ, Adéla. Sociální práce s osobami se zdravotním postižením. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2019. ISBN 978-80-7394-738-5.\\
HEAR-IT AISBL., 1999 Children and hearing implants[online]. Home/Implamts/Children [cit. 2022-03-21]. Dostupné z: https://www.hear-it.org/children-and-hearing-implants