Bakalářská práce zpracovává téma začleňování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí do kolektivu mateřské školy. Jejím cílem je identifikovat efektivní metody
a přístupy učitelů při začleňování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
do kolektivu mateřské školy. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část zahrnuje rodinu a sociální a emoční vývoj dítěte v předškolním věku. Dále vymezuje pojem dítě ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a zabývá se současným systémem
při začleňování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, včetně spolupráce mateřských škol s rodinami a s dalšími institucemi a odborníky na vzdělávání dětí v předškolním věku. Pro praktickou část práce bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření. Zpracovány byly dvě případové studie, které nalézají odpovědi na to, jakým způsobem, a za jakých podmínek jsou začleňovány děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí do kolektivu mateřské školy. K tomuto výzkumnému šetření bylo využito metod hloubkového rozhovoru a zúčastněného pozorování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is processing the theme of integration of children
from socioculturally disadvantaged environment into the collective of kindergarten. Target of this bachelor thesis is to identify effective methods and approaches of teachers during integration of children from socioculturally disadvantaged environment into the collective of kindergarten. The thesis is divided into two parts. Theoretical part includes family and social and emotional development of preschool-aged child. Further it defines the concept of a child from socioculturally disadvantaged environment and deals with current system during integration of children from socioculturally disadvanteged environment, including cooperation between kindergartens and families and other institutions and experts for education of preschool-aged children. For the pracital part of the thesis it was chosen a qualitative research. There are processed two case studies in this work, which look for how and under what conditions are integrated children from socioculturally disadvantaged environment into the collective of kindregarten. For this research survey were used methods of in-depth interview and participant observation.
Klíčová slova
dítě ze sociokulturně znevýhodněného prostředí; kolektiv mateřské školy; začleňování; metody a přístupy
Klíčová slova v angličtině
Child from socioculturally disadvantaged environment; collective of kindergarten; integration; methods and approaches
Rozsah průvodní práce
83 s. (155 410 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zpracovává téma začleňování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí do kolektivu mateřské školy. Jejím cílem je identifikovat efektivní metody
a přístupy učitelů při začleňování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
do kolektivu mateřské školy. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část zahrnuje rodinu a sociální a emoční vývoj dítěte v předškolním věku. Dále vymezuje pojem dítě ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a zabývá se současným systémem
při začleňování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, včetně spolupráce mateřských škol s rodinami a s dalšími institucemi a odborníky na vzdělávání dětí v předškolním věku. Pro praktickou část práce bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření. Zpracovány byly dvě případové studie, které nalézají odpovědi na to, jakým způsobem, a za jakých podmínek jsou začleňovány děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí do kolektivu mateřské školy. K tomuto výzkumnému šetření bylo využito metod hloubkového rozhovoru a zúčastněného pozorování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is processing the theme of integration of children
from socioculturally disadvantaged environment into the collective of kindergarten. Target of this bachelor thesis is to identify effective methods and approaches of teachers during integration of children from socioculturally disadvantaged environment into the collective of kindergarten. The thesis is divided into two parts. Theoretical part includes family and social and emotional development of preschool-aged child. Further it defines the concept of a child from socioculturally disadvantaged environment and deals with current system during integration of children from socioculturally disadvanteged environment, including cooperation between kindergartens and families and other institutions and experts for education of preschool-aged children. For the pracital part of the thesis it was chosen a qualitative research. There are processed two case studies in this work, which look for how and under what conditions are integrated children from socioculturally disadvantaged environment into the collective of kindregarten. For this research survey were used methods of in-depth interview and participant observation.
Klíčová slova
dítě ze sociokulturně znevýhodněného prostředí; kolektiv mateřské školy; začleňování; metody a přístupy
Klíčová slova v angličtině
Child from socioculturally disadvantaged environment; collective of kindergarten; integration; methods and approaches
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Teoretická část bude zpracována na základě aktuálních odborných zdrojů a bude zaměřena na následující témata:
- vymezení pojmu dítě ze sociokulturně znevýhodněného prostředí;
- vývoj dítěte v předškolním věku;
- dítě ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a jeho rodina;
- negativní dopady sociokulturně znevýhodněného prostředí na dítě v předškolním věku;
- možnosti spolupráce mateřské školy s dalšími institucemi v případě péče o dítě ze sociokulturně znevýhodněného prostředí (podpůrná opatření, spolupráce s ŠPZ a OSPOD).
Cílem praktické části práce bude identifikovat efektivní přístupy při začleňování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí do kolektivu mateřské školy. Pro tuto část práce bude zvoleno kvalitativní výzkumné šetření a využity metody hloubkového rozhovoru a zúčastněného pozorování.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Teoretická část bude zpracována na základě aktuálních odborných zdrojů a bude zaměřena na následující témata:
- vymezení pojmu dítě ze sociokulturně znevýhodněného prostředí;
- vývoj dítěte v předškolním věku;
- dítě ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a jeho rodina;
- negativní dopady sociokulturně znevýhodněného prostředí na dítě v předškolním věku;
- možnosti spolupráce mateřské školy s dalšími institucemi v případě péče o dítě ze sociokulturně znevýhodněného prostředí (podpůrná opatření, spolupráce s ŠPZ a OSPOD).
Cílem praktické části práce bude identifikovat efektivní přístupy při začleňování dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí do kolektivu mateřské školy. Pro tuto část práce bude zvoleno kvalitativní výzkumné šetření a využity metody hloubkového rozhovoru a zúčastněného pozorování.
Seznam doporučené literatury
1. CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
2. CVIKOVA, Jana, FILADELFIOVA, Jarmila. Rodovy pohľad na školstvo. Dunajska Streda: Aspekt, Valeur, 2008. ISBN 978-80-85549-79-9.
3. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6.
4. JAKOUBEK, Marek (2005): Multikulturalizmus vs. kultura (na příkladu tzv. Romů a "jejich" kultury). In: Hirt, Tomáš - Jakoubek, Marek, eds., Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit. Antropologická perspektiva. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk
5. MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 7. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0853-2.
6. POHNĚTALOVÁ, Yveta. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-626-1.
7. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. Vyd. 4. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0532-6.
8. SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 2. Přeložil Hana KAŠPAROVSKÁ. Praha: Portál, 2004. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-964-x.
9. ŠTECH, Stanislav, VIKTOROVÁ, Ida. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 456 s. ISBN 80-7178-585- 7. s. 64 - 65
10. VÁGNEROVÁ, Marie. Úvod do psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0015-3.
Seznam doporučené literatury
1. CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
2. CVIKOVA, Jana, FILADELFIOVA, Jarmila. Rodovy pohľad na školstvo. Dunajska Streda: Aspekt, Valeur, 2008. ISBN 978-80-85549-79-9.
3. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6.
4. JAKOUBEK, Marek (2005): Multikulturalizmus vs. kultura (na příkladu tzv. Romů a "jejich" kultury). In: Hirt, Tomáš - Jakoubek, Marek, eds., Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit. Antropologická perspektiva. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk
5. MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 7. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0853-2.
6. POHNĚTALOVÁ, Yveta. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-626-1.
7. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. Vyd. 4. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0532-6.
8. SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 2. Přeložil Hana KAŠPAROVSKÁ. Praha: Portál, 2004. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-964-x.
9. ŠTECH, Stanislav, VIKTOROVÁ, Ida. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 456 s. ISBN 80-7178-585- 7. s. 64 - 65
10. VÁGNEROVÁ, Marie. Úvod do psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0015-3.