Vrámci diplomové práce byl vytvořen výukový program na téma geologie. Jeho úkolem bylo zatraktivnit výuku tohoto nepříliš oblíbeného tématu na základních školách. Program se skládá zbloku pro venkovní výuku čítajícího devět aktivit, přidružené diskuse a zbloku pro vnitřní výuku, který je koncipován formou pěti stanovišť, kde se žáci střídají. Žáci 9. třídy ZŠ Dubné si prošli programem a vrámci evaluace vyplnili dotazníky postavené na principu jednotného systému pre-test - post-test. Výsledky ukázaly, že vědomosti žáků z popisované problematiky byly před realizovaným programem jen velmi omezené a program jim pomohl klepší kognitivní orientaci voblasti geologie. Navíc žáci shodně odpovídali, že je výuka bavila a že by podobný výukový styl rádi zažívali častěji.
Anotace v angličtině
As part of this diploma thesis, a teaching program on the topic of geology was created. Its task was to make the teaching of this not-quite-popular topic in elementary schools more enjoyable. The program consists of a block for outdoor studying, consisting of nine activities and associated discussions, and a block for indoor studying, which is designed in the form of five stations where the pupils take turns. Pupils of the 9th grade of ZŠ Dubné tried the program and filled out questionnaires in the form of a pre-test - post-test, which showed that the pupils' knowledge of this topic was very limited before the program and that the program helped them to get a better orientation in the field of geology. Moreover, the pupils unanimously answered that they enjoyed the educational program and would like to experience a similar teaching style more often.
Vrámci diplomové práce byl vytvořen výukový program na téma geologie. Jeho úkolem bylo zatraktivnit výuku tohoto nepříliš oblíbeného tématu na základních školách. Program se skládá zbloku pro venkovní výuku čítajícího devět aktivit, přidružené diskuse a zbloku pro vnitřní výuku, který je koncipován formou pěti stanovišť, kde se žáci střídají. Žáci 9. třídy ZŠ Dubné si prošli programem a vrámci evaluace vyplnili dotazníky postavené na principu jednotného systému pre-test - post-test. Výsledky ukázaly, že vědomosti žáků z popisované problematiky byly před realizovaným programem jen velmi omezené a program jim pomohl klepší kognitivní orientaci voblasti geologie. Navíc žáci shodně odpovídali, že je výuka bavila a že by podobný výukový styl rádi zažívali častěji.
Anotace v angličtině
As part of this diploma thesis, a teaching program on the topic of geology was created. Its task was to make the teaching of this not-quite-popular topic in elementary schools more enjoyable. The program consists of a block for outdoor studying, consisting of nine activities and associated discussions, and a block for indoor studying, which is designed in the form of five stations where the pupils take turns. Pupils of the 9th grade of ZŠ Dubné tried the program and filled out questionnaires in the form of a pre-test - post-test, which showed that the pupils' knowledge of this topic was very limited before the program and that the program helped them to get a better orientation in the field of geology. Moreover, the pupils unanimously answered that they enjoyed the educational program and would like to experience a similar teaching style more often.
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních zdrojů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (viz doporučená, ale i další běžně dostupná literatura).
Rekognoskace terénu v okolí klinické vzdělávací instituce.
Návrh terénních vzdělávacích aktivit s geologickou tematikou v okolí ZŠ a MŠ Dubné. Aktivity budou obsahovat všechny podpůrné materiály (např. pracovní listy, autorská řešení...).
Evaluace aktivit na klinické škole. Jejich účinnost bude vyhodnocena na základě systému pre-test - post-test.
Autorka zpracuje na základě výše uvedených bodů vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:\\
Přípravná fáze bude spočívat v literární rešerši českých i zahraničních zdrojů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce tak bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (viz doporučená, ale i další běžně dostupná literatura).
Rekognoskace terénu v okolí klinické vzdělávací instituce.
Návrh terénních vzdělávacích aktivit s geologickou tematikou v okolí ZŠ a MŠ Dubné. Aktivity budou obsahovat všechny podpůrné materiály (např. pracovní listy, autorská řešení...).
Evaluace aktivit na klinické škole. Jejich účinnost bude vyhodnocena na základě systému pre-test - post-test.
Autorka zpracuje na základě výše uvedených bodů vlastní text práce (finální rukopis bude odevzdán minimálně dva měsíce před termínem obhajoby).
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
BIČÍK, I. a kol. (2009): Půda v České republice. Consult Praha, Praha. 250 s.
DEMEK, J., MACKOVČIN, P. a kol.(2006): Hory a nížiny. Zeměpisný lexikon ČR. AOPK ČR, Brno.
DVOŘÁČKOVÁ, S. (2013). Vliv lidské činnosti na geologii a geomorfologii krajiny. Envigogika: Charles University E-journal for Environmental Education. [cit. 24. 9. 2020]. Dostupné z: https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/402/528
CHÁBERA, S. (1998): Fyzický zeměpis jižních Čech: přehled geologie, geomorfologie, horopisu a vodopisu. Jihočeská univerzita, České Budějovice, 139 s.
CHLUPÁČ, I., BRZOBOHATÝ, R., KOVANDA, J., & STRÁNÍK, Z. (2011). Geologická minulost České republiky. Praha: Academia.
KOČÁREK, E., & PAVLÍČEK, V. (1990). Úvod do všeobecné didaktiky geologie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
KRAFT, J., & MENTLÍK, P. (2004). Úvod do geologie pro geografy: Endogenní a exogenní dynamika. Plzeň: Západočeská univerzita.
KUKAL, Z. (2010). Geologická abeceda. Praha: Česká geologická služba a Mladá fronta.
QUITT, E. (1971): Klimatické oblasti Československa. Studia geographica 16, GÚ ČSAV, Brno. 73 s.
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
BIČÍK, I. a kol. (2009): Půda v České republice. Consult Praha, Praha. 250 s.
DEMEK, J., MACKOVČIN, P. a kol.(2006): Hory a nížiny. Zeměpisný lexikon ČR. AOPK ČR, Brno.
DVOŘÁČKOVÁ, S. (2013). Vliv lidské činnosti na geologii a geomorfologii krajiny. Envigogika: Charles University E-journal for Environmental Education. [cit. 24. 9. 2020]. Dostupné z: https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/402/528
CHÁBERA, S. (1998): Fyzický zeměpis jižních Čech: přehled geologie, geomorfologie, horopisu a vodopisu. Jihočeská univerzita, České Budějovice, 139 s.
CHLUPÁČ, I., BRZOBOHATÝ, R., KOVANDA, J., & STRÁNÍK, Z. (2011). Geologická minulost České republiky. Praha: Academia.
KOČÁREK, E., & PAVLÍČEK, V. (1990). Úvod do všeobecné didaktiky geologie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
KRAFT, J., & MENTLÍK, P. (2004). Úvod do geologie pro geografy: Endogenní a exogenní dynamika. Plzeň: Západočeská univerzita.
KUKAL, Z. (2010). Geologická abeceda. Praha: Česká geologická služba a Mladá fronta.
QUITT, E. (1971): Klimatické oblasti Československa. Studia geographica 16, GÚ ČSAV, Brno. 73 s.
\end{quote}