Předmětem zkoumání bakalářské práce je proměna gotického žánru a jeho parodií v literatuře pro dětské čtenáře. Práce se v teoretické rovině zaměří na charakteristiku gotického žánru v průběhu staletí s ohledem na dynamiku gotických prvků v dílech dětské literatury a poté v interpretační rovině přejde k literární analýze textu románu pro dětské čtenáře The Graveyard Book současného britského autora Neila Gaimana. Práce si klade za cíl porovnání a literární analýzu textu The Graveyard Book s textem parodie gotického románu Oscara Wildea The Canterville Ghost a pokusí se zhodnotit přínos a oblibu gotického žánru v současné britské próze.
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor thesis is the transformation of the Gothic genre and its parodies in literature for children's readers. On the theoretical level, the thesis will focus on the characteristics of the Gothic genre over the centuries with regard to the dynamics of Gothic elements in works of children's literature and then, on the interpretive level, will proceed to a literary analysis of the text of the children's novel The Graveyard Book by the contemporary British author Neil Gaiman. The thesis aims to compare and literary analyse the text of The Graveyard Book with the text of Oscar Wilde's parody gothic novel The Canterville Ghost and attempts to assess the contribution and popularity of the gothic genre in contemporary British prose.
Klíčová slova
Gotický žánr, parodie, Gaiman, Wilde, dětská literatura
Klíčová slova v angličtině
Gothic genre, parody, Gaiman, Wilde, Children's literature
Rozsah průvodní práce
37 s.
Jazyk
AN
Anotace
Předmětem zkoumání bakalářské práce je proměna gotického žánru a jeho parodií v literatuře pro dětské čtenáře. Práce se v teoretické rovině zaměří na charakteristiku gotického žánru v průběhu staletí s ohledem na dynamiku gotických prvků v dílech dětské literatury a poté v interpretační rovině přejde k literární analýze textu románu pro dětské čtenáře The Graveyard Book současného britského autora Neila Gaimana. Práce si klade za cíl porovnání a literární analýzu textu The Graveyard Book s textem parodie gotického románu Oscara Wildea The Canterville Ghost a pokusí se zhodnotit přínos a oblibu gotického žánru v současné britské próze.
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor thesis is the transformation of the Gothic genre and its parodies in literature for children's readers. On the theoretical level, the thesis will focus on the characteristics of the Gothic genre over the centuries with regard to the dynamics of Gothic elements in works of children's literature and then, on the interpretive level, will proceed to a literary analysis of the text of the children's novel The Graveyard Book by the contemporary British author Neil Gaiman. The thesis aims to compare and literary analyse the text of The Graveyard Book with the text of Oscar Wilde's parody gothic novel The Canterville Ghost and attempts to assess the contribution and popularity of the gothic genre in contemporary British prose.
Klíčová slova
Gotický žánr, parodie, Gaiman, Wilde, dětská literatura
Klíčová slova v angličtině
Gothic genre, parody, Gaiman, Wilde, Children's literature
Zásady pro vypracování
Předmětem zkoumání bakalářské práce je proměna gotického žánru a jeho parodií v literatuře pro dětské čtenáře. Práce se v teoretické rovině zaměří na charakteristiku gotického žánru v průběhu staletí s ohledem na dynamiku gotických prvků v dílech dětské literatury a poté v interpretační rovině přejde k literární analýze text románu pro dětské čtenáře The Graveyard Book současného britského autora Neila Gaimana. Práce si klade za cíl porovnání a literární analýzu textu The Graveyard Book s textem parodie gotického románu Oscara Wildea The Canterville Ghost a pokusí se zhodnotit přínos a oblibu gotického žánru v současné britské próze.
Zásady pro vypracování
Předmětem zkoumání bakalářské práce je proměna gotického žánru a jeho parodií v literatuře pro dětské čtenáře. Práce se v teoretické rovině zaměří na charakteristiku gotického žánru v průběhu staletí s ohledem na dynamiku gotických prvků v dílech dětské literatury a poté v interpretační rovině přejde k literární analýze text románu pro dětské čtenáře The Graveyard Book současného britského autora Neila Gaimana. Práce si klade za cíl porovnání a literární analýzu textu The Graveyard Book s textem parodie gotického románu Oscara Wildea The Canterville Ghost a pokusí se zhodnotit přínos a oblibu gotického žánru v současné britské próze.
Seznam doporučené literatury
Botting, Fred (2004) Gothic, London: Routledge.
Botting, Fred (2008) Gothic Romanced, London: Routledge.
Coats, Karen, ed. (2009) The Gothic in Children´s Literature, London: Taylor & Francis Ltd.
Goodenough, Elizabeth (1999) "Oscar Wilde, Victorian Fairy Tales, and the Meanings of Atonement", The Lion and the Unicorn 23 (3), pp. 336-354.
Hogle, Jerrold E. (2002) The Cambridge Companion to Gothic Fiction, Cambridge: C.U.P.
Hunt, Peter (1995) Children ´s Literature: An Illustrated History. Oxford: Oxford University.
Jones, J.T. (2011) "Morality's Ugly Implications in Oscar Wilde's Fairy Tales", Studies in English Literature, 1500-1900, 51 (4), pp. 883-903.
Kileen, Jarlath (2007) The Fairy Tales of Oscar Wilde. Aldershot: Ashgate Publishing Limited.
Mallan, Kerry (1993) Laugh Lines: Exploring Humour in Children's Literature. Literature Support Series. Newtown: Primary English Teaching Association.
Neill, Natalie (2016) Romantic Gothic. An Edinburgh Companion. Cambridge University Press, pp. 185-204.
Punter, David (1996) The Literature of Terror, London: Taylor & Francis.
Quintus, John Allen (1977) "The Moral Prerogative in Oscar Wilde: A Look at the Fairy Tales", The Virginia Quarterly Review, 53 (4, Autumn), pp. 708-717.
Raby, Peter (ed.) (2004) The Cambridge Companion to Oscar Wilde. Cambridge: Cambridge University Press.
Sage, Victor and A. L. Smith, eds. (1996) Modern Gothic. Manchester and New York, Manchester University Press.
Sloan, John (2009) Oscar Wilde. Oxford: Oxford University Press.
Seznam doporučené literatury
Botting, Fred (2004) Gothic, London: Routledge.
Botting, Fred (2008) Gothic Romanced, London: Routledge.
Coats, Karen, ed. (2009) The Gothic in Children´s Literature, London: Taylor & Francis Ltd.
Goodenough, Elizabeth (1999) "Oscar Wilde, Victorian Fairy Tales, and the Meanings of Atonement", The Lion and the Unicorn 23 (3), pp. 336-354.
Hogle, Jerrold E. (2002) The Cambridge Companion to Gothic Fiction, Cambridge: C.U.P.
Hunt, Peter (1995) Children ´s Literature: An Illustrated History. Oxford: Oxford University.
Jones, J.T. (2011) "Morality's Ugly Implications in Oscar Wilde's Fairy Tales", Studies in English Literature, 1500-1900, 51 (4), pp. 883-903.
Kileen, Jarlath (2007) The Fairy Tales of Oscar Wilde. Aldershot: Ashgate Publishing Limited.
Mallan, Kerry (1993) Laugh Lines: Exploring Humour in Children's Literature. Literature Support Series. Newtown: Primary English Teaching Association.
Neill, Natalie (2016) Romantic Gothic. An Edinburgh Companion. Cambridge University Press, pp. 185-204.
Punter, David (1996) The Literature of Terror, London: Taylor & Francis.
Quintus, John Allen (1977) "The Moral Prerogative in Oscar Wilde: A Look at the Fairy Tales", The Virginia Quarterly Review, 53 (4, Autumn), pp. 708-717.
Raby, Peter (ed.) (2004) The Cambridge Companion to Oscar Wilde. Cambridge: Cambridge University Press.
Sage, Victor and A. L. Smith, eds. (1996) Modern Gothic. Manchester and New York, Manchester University Press.
Sloan, John (2009) Oscar Wilde. Oxford: Oxford University Press.