Cílem této diplomové práce bylo zjistit, zda využití moderního experimentu využívajícího badatelsky orientovaný přístup k výuce a měření s pomocí moderního měřícího přístroje, kterým bylo optické čidlo pro měření rozpuštěného kyslíku a pH ve vodě vede ke zlepšení žákovského porozumění tématu fotosyntéza. Sledován byl také vliv využití tohoto experimentu na atraktivitu výuky přírodopisu a odstranění žákovských miskoncepcí. Výzkum byl prováděn formou pretest a posttest. Ze získaných statisticky vyhodnocených dat lze usuzovat, že moderní experiment se spojením s badatelsky orientovaným vyučováním může mít kladný vliv na žákovské porozumění tématu.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to validate a modern experiment using a inquiry-based education to teaching using a modern measuring instrument, which was an optical sensor for measuring dissolved oxygen in water. My thesis presents the results of the influence of the students' practical activities during the teaching on the students' understanding of the topic. It also brings verification whether this approach to teaching using a modern experiment has an impact on the attractiveness of science teaching and is able to remove pupils' misconceptions. Data were collected in the form of pretest and posttest. From the obtained statistically evaluated data, it can be concluded that modern experiment combined with inquiry-based education can have a positive effect on students' understanding of the topic.
Klíčová slova
Fotosyntéza, miskoncepce, badatelsky orientovaná přírodovědná výuka, moderní metody výuky, inovace výuky
Klíčová slova v angličtině
Photosynthesis, misconception, inquiry-based science education, modern teaching methods, innovations in teaching
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce bylo zjistit, zda využití moderního experimentu využívajícího badatelsky orientovaný přístup k výuce a měření s pomocí moderního měřícího přístroje, kterým bylo optické čidlo pro měření rozpuštěného kyslíku a pH ve vodě vede ke zlepšení žákovského porozumění tématu fotosyntéza. Sledován byl také vliv využití tohoto experimentu na atraktivitu výuky přírodopisu a odstranění žákovských miskoncepcí. Výzkum byl prováděn formou pretest a posttest. Ze získaných statisticky vyhodnocených dat lze usuzovat, že moderní experiment se spojením s badatelsky orientovaným vyučováním může mít kladný vliv na žákovské porozumění tématu.
Anotace v angličtině
The aim of my thesis is to validate a modern experiment using a inquiry-based education to teaching using a modern measuring instrument, which was an optical sensor for measuring dissolved oxygen in water. My thesis presents the results of the influence of the students' practical activities during the teaching on the students' understanding of the topic. It also brings verification whether this approach to teaching using a modern experiment has an impact on the attractiveness of science teaching and is able to remove pupils' misconceptions. Data were collected in the form of pretest and posttest. From the obtained statistically evaluated data, it can be concluded that modern experiment combined with inquiry-based education can have a positive effect on students' understanding of the topic.
Klíčová slova
Fotosyntéza, miskoncepce, badatelsky orientovaná přírodovědná výuka, moderní metody výuky, inovace výuky
Klíčová slova v angličtině
Photosynthesis, misconception, inquiry-based science education, modern teaching methods, innovations in teaching
Zásady pro vypracování
V teoretické části autorka zpracuje na základě odborné, zčásti zahraniční, literatury problematiku výuky fotosyntézy jako jednoho z kritických míst ve výuce přírodopisu na ZŠ. Zaměří se na doposud známé miskoncepce ve výuce. Další součástí teoretického úvodu budou: a) přehled metod měření fotosyntézy s důrazem na vhodnost a možnosti využití těchto metod pro žákovské experimenty na úrovni základní školy a b) stručný popis a přehled vybraných moderních výukových přístupů tzv. orientovaných na žáka, jejichž využití by se jevilo jako vhodné pro inovaci výuky fotosyntézy na úrovni ZŠ.
Jádrem praktické části diplomové práce bude ověření žákovského experimentu využívajícího některou z metod měření fotosyntézy a zpracovaného za pomoci moderních výukových metod (vlastní design tohoto experimentu není součástí řešení DP a bude dodán vedoucí DP). Pro účely praktického ověření experimentu zpracuje autorka dotazník, který bude využit formou pre-test/post-test. Získaná data autorka statisticky vyhodnotí, rozebere v navazující diskusi a vyvodí závěry.
Zásady pro vypracování
V teoretické části autorka zpracuje na základě odborné, zčásti zahraniční, literatury problematiku výuky fotosyntézy jako jednoho z kritických míst ve výuce přírodopisu na ZŠ. Zaměří se na doposud známé miskoncepce ve výuce. Další součástí teoretického úvodu budou: a) přehled metod měření fotosyntézy s důrazem na vhodnost a možnosti využití těchto metod pro žákovské experimenty na úrovni základní školy a b) stručný popis a přehled vybraných moderních výukových přístupů tzv. orientovaných na žáka, jejichž využití by se jevilo jako vhodné pro inovaci výuky fotosyntézy na úrovni ZŠ.
Jádrem praktické části diplomové práce bude ověření žákovského experimentu využívajícího některou z metod měření fotosyntézy a zpracovaného za pomoci moderních výukových metod (vlastní design tohoto experimentu není součástí řešení DP a bude dodán vedoucí DP). Pro účely praktického ověření experimentu zpracuje autorka dotazník, který bude využit formou pre-test/post-test. Získaná data autorka statisticky vyhodnotí, rozebere v navazující diskusi a vyvodí závěry.
Uno G.E.: Botanical literacy: What and how should students learn about plants?, American Journal of Botany, 96(10), (2009), 1753-1759.
Pelikán J. 2004: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů, Karolinum, Praha.
Keles, E.& Kefeli, P. (2010). Determination of student misconceptions in "photosynthesis and respiration" unit and correcting them with the help of cai material. Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 3111-3118.
Marmaroti, P. & Galanopoulou, D. (2006). Pupils' Understanding of Photosynthesis: A questionnaire for the simultaneous assessment of all aspects. International Journal of Science education 28, 383-403.
Larcher, W. 2003. Physiological plant ecology: ecophysiology and stress physiology of functional groups. Springer, 513 s.
aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU
\end{quote}
Uno G.E.: Botanical literacy: What and how should students learn about plants?, American Journal of Botany, 96(10), (2009), 1753-1759.
Pelikán J. 2004: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů, Karolinum, Praha.
Keles, E.& Kefeli, P. (2010). Determination of student misconceptions in "photosynthesis and respiration" unit and correcting them with the help of cai material. Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 3111-3118.
Marmaroti, P. & Galanopoulou, D. (2006). Pupils' Understanding of Photosynthesis: A questionnaire for the simultaneous assessment of all aspects. International Journal of Science education 28, 383-403.
Larcher, W. 2003. Physiological plant ecology: ecophysiology and stress physiology of functional groups. Springer, 513 s.
aktuální články k tématu v odborných periodikách v rámci dostupnosti on line ze sítě JU
\end{quote}