Tato bakalářská práce se zabývá tématem historie školství na Horažďovicku v letech
1845-1947 a je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. V úvodu teoretické části
je zmíněna historie samotného města Horažďovice a jeho nejstarších dějin v oblasti
školství. Na tuto kapitolu navazuje porevoluční vývoj školství v této oblasti od roku 1848
až do konce 2. světové války. Jsou zde zároveň popsány také lokální a světové události z
této doby, které ukazují, jaký vliv měly na vývoj místního školství. Dále je popsán vývoj
obecných a měšťanských škol na Horažďovicku, které v 19. století poznamenal největší
rozkvět. Poslední kapitola je věnována Kongregaci školských sester, které mají v
Horažďovicích sídlo jedné ze svých komunit a ovlivnily vývoj školství v této oblasti.
Praktická část je zaměřena na kvalitativní analýzu obsahu školních kronik. Zkoumá
zejména důvody vzniku, a vývoj počtu žáků, vybraného vzorku škol v určitých obdobích,
které měly na vývoj zásadní vliv. Následně jsou položeny tři výzkumné otázky, které mezi
sebou porovnávají informace, jak jsou podané v jednotlivých školních kronikách.
Výzkumné otázky se zaměřují na roky 1939-1947 a zejména na vliv germanizace na
horažďovické školství. V závěru práce je provedena diskuze, která je obohacena o vlastní
názory autora.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the history of education in the area of the town
Horažďovice in years 1845 - 1947 and is divided in two parts - theoretical and practical.
The theoretical part begins with introduction of history of town Horažďovice and it's
oldest history of education in the area. The next chapter follows with post-revolutionary
evolution of school education since 1848 to the end of the second World War. The thesis
also describes local and worldwide historical affairs, that had impact on evolution of
education in specified area. In following chapters, the thesis covers the evolution of
different schools in Horažďovice and it's adjacent areas, that recorded great expansion.
Last chapter describes catholic Congregation of Scholastics Sisters, which has one of it's
seats in Horažďovice and also influenced the education in the area.
Practical part of the thesis focuses on qualitative analysis of contents of school
chronicles in stated time period. It mainly investigates reasons of establishment of
selected schools, as well as the trend in the number of pupils. Afterwards the thesis
focuses on three research questions. These questions compare information that are
described in individual school chronicles. Questions target years 1939 - 1947 and the
influence of Germanization on school education in Horažďovice and it's adjacent area.
The practical part is finished by discussion that is enriched with the author's own
opinions on this problematic.
Klíčová slova
Horažďovice, školství, Kongregace školských sester de Notre Dame,
obecné školy, měšťanské školy, nacistická ideologie
Klíčová slova v angličtině
Horažďovice, education, Congregation of the School Sisters of Notre Dame,
primary schools, municipal schools, nazism ideology
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem historie školství na Horažďovicku v letech
1845-1947 a je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. V úvodu teoretické části
je zmíněna historie samotného města Horažďovice a jeho nejstarších dějin v oblasti
školství. Na tuto kapitolu navazuje porevoluční vývoj školství v této oblasti od roku 1848
až do konce 2. světové války. Jsou zde zároveň popsány také lokální a světové události z
této doby, které ukazují, jaký vliv měly na vývoj místního školství. Dále je popsán vývoj
obecných a měšťanských škol na Horažďovicku, které v 19. století poznamenal největší
rozkvět. Poslední kapitola je věnována Kongregaci školských sester, které mají v
Horažďovicích sídlo jedné ze svých komunit a ovlivnily vývoj školství v této oblasti.
Praktická část je zaměřena na kvalitativní analýzu obsahu školních kronik. Zkoumá
zejména důvody vzniku, a vývoj počtu žáků, vybraného vzorku škol v určitých obdobích,
které měly na vývoj zásadní vliv. Následně jsou položeny tři výzkumné otázky, které mezi
sebou porovnávají informace, jak jsou podané v jednotlivých školních kronikách.
Výzkumné otázky se zaměřují na roky 1939-1947 a zejména na vliv germanizace na
horažďovické školství. V závěru práce je provedena diskuze, která je obohacena o vlastní
názory autora.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the history of education in the area of the town
Horažďovice in years 1845 - 1947 and is divided in two parts - theoretical and practical.
The theoretical part begins with introduction of history of town Horažďovice and it's
oldest history of education in the area. The next chapter follows with post-revolutionary
evolution of school education since 1848 to the end of the second World War. The thesis
also describes local and worldwide historical affairs, that had impact on evolution of
education in specified area. In following chapters, the thesis covers the evolution of
different schools in Horažďovice and it's adjacent areas, that recorded great expansion.
Last chapter describes catholic Congregation of Scholastics Sisters, which has one of it's
seats in Horažďovice and also influenced the education in the area.
Practical part of the thesis focuses on qualitative analysis of contents of school
chronicles in stated time period. It mainly investigates reasons of establishment of
selected schools, as well as the trend in the number of pupils. Afterwards the thesis
focuses on three research questions. These questions compare information that are
described in individual school chronicles. Questions target years 1939 - 1947 and the
influence of Germanization on school education in Horažďovice and it's adjacent area.
The practical part is finished by discussion that is enriched with the author's own
opinions on this problematic.
Klíčová slova
Horažďovice, školství, Kongregace školských sester de Notre Dame,
obecné školy, měšťanské školy, nacistická ideologie
Klíčová slova v angličtině
Horažďovice, education, Congregation of the School Sisters of Notre Dame,
primary schools, municipal schools, nazism ideology
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce autor popíše nejprve historický vývoj školství na Horažďovicku v období od roku 1845 do 1947 v kontextu doby a zákonů, které v této době platily.
V praktické části autor prozkoumá některé původní dokumenty primární povahy například školní kroniky z Horažďovic a okolí. Autor bakalářské práce se zaměří především na roky 1939-1947, kde bude zkoumat, jak se projevila tehdejší ideologie ve školních kronikách. Autor použije při svém výzkumu analýzu pramenů primární povahy.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce autor popíše nejprve historický vývoj školství na Horažďovicku v období od roku 1845 do 1947 v kontextu doby a zákonů, které v této době platily.
V praktické části autor prozkoumá některé původní dokumenty primární povahy například školní kroniky z Horažďovic a okolí. Autor bakalářské práce se zaměří především na roky 1939-1947, kde bude zkoumat, jak se projevila tehdejší ideologie ve školních kronikách. Autor použije při svém výzkumu analýzu pramenů primární povahy.
Seznam doporučené literatury
" KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.
" NĚMEC, Karel, Ferdinand VANĚK a František ŠVEC. Dějiny města Horažďovic. Horažďovice: Okrašlovací spolek, 1936.
" ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky: vysokoškolská příručka pro studenty vysokých škol připravujících učitele. 2.dopl.vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
" Městská kronika v Horažďovicích od roku 1914
" JAKŠIČOVÁ, Dana. Dcery své doby?: školské sestry v českých zemích v letech 1851-1938 (1950). V Českých Budějovicích: Jihočeské muzeum, 2012. Jihočeský sborník historický. ISBN 978-80-87311-29-5.
Seznam doporučené literatury
" KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.
" NĚMEC, Karel, Ferdinand VANĚK a František ŠVEC. Dějiny města Horažďovic. Horažďovice: Okrašlovací spolek, 1936.
" ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky: vysokoškolská příručka pro studenty vysokých škol připravujících učitele. 2.dopl.vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
" Městská kronika v Horažďovicích od roku 1914
" JAKŠIČOVÁ, Dana. Dcery své doby?: školské sestry v českých zemích v letech 1851-1938 (1950). V Českých Budějovicích: Jihočeské muzeum, 2012. Jihočeský sborník historický. ISBN 978-80-87311-29-5.