Na začátku 21. století byl popularizován herní žánr MMORPG (massive multiplayer online role-playing game), což přivedlo miliony hráčů z různých koutů naší planety do společných fiktivních světů, v nichž dochází k různým druhům interakce, zejména pak jazykové. Podobné herní tituly jsou přínosné z hlediska učení se díky tzv. "vystavení jazyku" (language exposure), do jisté míry však ovlivňují způsob vyjadřování i mimo herní situace. Tato práce se bude zabývat lexikálními specifiky psané komunikace v herním titulu Star Wars: The Old Republic (SWTOR).
V teoretické části práce autor po prostudování relevantních zdrojů popíše základy derivační morfologie angličtiny a zaměří se především na slovotvorné procesy produktivní v současné angličtině (PDE). Dále autor nastíní způsob komunikace v rámci online her a přiblíží specifika komunikačních situací relevantních pro svůj výzkum.
V praktické části autor nejprve s pomocí softwaru #Lancsbox sestaví vlastní korpus psaného jazyka, který následně podrobí nejdříve kvantitativní, následně pak kvalitativní analýze (zaměřenou na jazyk v konkrétních situacích). Data budou získána z autentických komunikačních situací mezi lidmi v rámci online herního titulu SWTOR. Výzkum bude formou "corpus driven", autor se tedy bude věnovat jevům, které se ukážou být nejčastější v rámci získaných dat, přičemž hlavní důraz bude kladen na oblast lexika.
Cílem práce je prozkoumat specifika psané komunikace mezi hráči v situacích, kde je nutné spolupracovat, jelikož tyto návyky budou mít vliv na užívání jazyka i mimo herní komunitu. Výsledkem pak bude generalizovaný seznam lexikálních jevů, které jsou typické pro herní situace, nicméně se vlivem popularity her objevují i v běžném jazyce.
Zásady pro vypracování
Na začátku 21. století byl popularizován herní žánr MMORPG (massive multiplayer online role-playing game), což přivedlo miliony hráčů z různých koutů naší planety do společných fiktivních světů, v nichž dochází k různým druhům interakce, zejména pak jazykové. Podobné herní tituly jsou přínosné z hlediska učení se díky tzv. "vystavení jazyku" (language exposure), do jisté míry však ovlivňují způsob vyjadřování i mimo herní situace. Tato práce se bude zabývat lexikálními specifiky psané komunikace v herním titulu Star Wars: The Old Republic (SWTOR).
V teoretické části práce autor po prostudování relevantních zdrojů popíše základy derivační morfologie angličtiny a zaměří se především na slovotvorné procesy produktivní v současné angličtině (PDE). Dále autor nastíní způsob komunikace v rámci online her a přiblíží specifika komunikačních situací relevantních pro svůj výzkum.
V praktické části autor nejprve s pomocí softwaru #Lancsbox sestaví vlastní korpus psaného jazyka, který následně podrobí nejdříve kvantitativní, následně pak kvalitativní analýze (zaměřenou na jazyk v konkrétních situacích). Data budou získána z autentických komunikačních situací mezi lidmi v rámci online herního titulu SWTOR. Výzkum bude formou "corpus driven", autor se tedy bude věnovat jevům, které se ukážou být nejčastější v rámci získaných dat, přičemž hlavní důraz bude kladen na oblast lexika.
Cílem práce je prozkoumat specifika psané komunikace mezi hráči v situacích, kde je nutné spolupracovat, jelikož tyto návyky budou mít vliv na užívání jazyka i mimo herní komunitu. Výsledkem pak bude generalizovaný seznam lexikálních jevů, které jsou typické pro herní situace, nicméně se vlivem popularity her objevují i v běžném jazyce.
Seznam doporučené literatury
Bauer, L.; Lieber, R.; Plag, I. (2013) The Oxford Reference Guide to English Morphology. Oxford: OUP.
Bawa, P. (2018). Massively Multiplayer Online Gamers' Language: Argument for an M-Gamer Corpus. The Qualitative Report, 23(11), 2714-2753. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2018.3119Retrieved from: https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol23/iss11/8
Crystal, D.: Internet Linguistics: A Student Guide. Routledge, 2011.
Plag, I. (2003) Word-Formation in English. Cambridge University Press.
Lipka, L. (2002) English Lexicology. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Peterson, M. (2013) Computer Games and Language Learning. Palgrave Macmillan.
Seznam doporučené literatury
Bauer, L.; Lieber, R.; Plag, I. (2013) The Oxford Reference Guide to English Morphology. Oxford: OUP.
Bawa, P. (2018). Massively Multiplayer Online Gamers' Language: Argument for an M-Gamer Corpus. The Qualitative Report, 23(11), 2714-2753. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2018.3119Retrieved from: https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol23/iss11/8
Crystal, D.: Internet Linguistics: A Student Guide. Routledge, 2011.
Plag, I. (2003) Word-Formation in English. Cambridge University Press.
Lipka, L. (2002) English Lexicology. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Peterson, M. (2013) Computer Games and Language Learning. Palgrave Macmillan.