Cílem bakalářské práce je obohatit stávající způsoby výuky suprasegmentálních jevů ve výslovnosti anglického jazyka na středních školách se zaměřením na možnosti využití autentických materiálů. V úvodní části se seznámíme s podstatou suprasegmentálních jevů, které v této práci budeme zkoumat. Následně shrneme základní didaktické principy výuky výslovnosti cizího jazyka, přičemž se zaměříme především na výslovnost suprasegmentálních jevů. Dále zmapujeme stávající způsoby prezentace a nácviku suprasegmentálních jevů na základě analýzy cvičení ve vybraných učebnicích anglického jazyka pro střední školy zaměřených na nácvik suprasegmentálních jevů. Terminologicky vymezíme pojem autentický materiál a upřesníme typy autentických materiálů, které jsou využitelné k nácviku výslovnosti cizích jazyků. Následně navrhneme sadu aktivit postavených na základě vybraných autentických materiálů, které obohatí stávající typy cvičení zaměřených na nácvik výslovnosti těchto jevů.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to enrich the existing ways of teaching suprasegmental pronunciation features in English pronunciation in secondary schools with a focus on the possibilities of using authentic materials. In the introductory section, we will introduce the nature of the suprasegmental pronunciation features, which we investigate in this thesis. Then, we will summarize basic didactic principles of teaching second language
pronunciation, focusing primarily on the pronunciation of suprasegmental
pronunciation features. Next, we will map the existing ways of presenting and practising suprasegmental phenomena, based on the analysis of exercises in selected English language textbooks for secondary schools aimed at practising suprasegmental phenomena. We will define terminologically the notion of authentic material and specify the types of authentic materials that can be used to teach second language pronunciation. Subsequently, we will propose a set of activities based on selected authentic materials to enrich existing types of exercises aimed at pronunciation training.
Klíčová slova
suprasegmentální jevy, prozódie, autentické materiály, analýza učebnic, střední škola, cvičení využívaná k výuce suprasegmentálních jevů, didaktika anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
suprasegmental pronunciation features, prosody, authentic materials, textbook
analysis, secondary school, exercises used to teach suprasegmental pronunciation
features, EFL methodology
Rozsah průvodní práce
76 s. (136596)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je obohatit stávající způsoby výuky suprasegmentálních jevů ve výslovnosti anglického jazyka na středních školách se zaměřením na možnosti využití autentických materiálů. V úvodní části se seznámíme s podstatou suprasegmentálních jevů, které v této práci budeme zkoumat. Následně shrneme základní didaktické principy výuky výslovnosti cizího jazyka, přičemž se zaměříme především na výslovnost suprasegmentálních jevů. Dále zmapujeme stávající způsoby prezentace a nácviku suprasegmentálních jevů na základě analýzy cvičení ve vybraných učebnicích anglického jazyka pro střední školy zaměřených na nácvik suprasegmentálních jevů. Terminologicky vymezíme pojem autentický materiál a upřesníme typy autentických materiálů, které jsou využitelné k nácviku výslovnosti cizích jazyků. Následně navrhneme sadu aktivit postavených na základě vybraných autentických materiálů, které obohatí stávající typy cvičení zaměřených na nácvik výslovnosti těchto jevů.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to enrich the existing ways of teaching suprasegmental pronunciation features in English pronunciation in secondary schools with a focus on the possibilities of using authentic materials. In the introductory section, we will introduce the nature of the suprasegmental pronunciation features, which we investigate in this thesis. Then, we will summarize basic didactic principles of teaching second language
pronunciation, focusing primarily on the pronunciation of suprasegmental
pronunciation features. Next, we will map the existing ways of presenting and practising suprasegmental phenomena, based on the analysis of exercises in selected English language textbooks for secondary schools aimed at practising suprasegmental phenomena. We will define terminologically the notion of authentic material and specify the types of authentic materials that can be used to teach second language pronunciation. Subsequently, we will propose a set of activities based on selected authentic materials to enrich existing types of exercises aimed at pronunciation training.
Klíčová slova
suprasegmentální jevy, prozódie, autentické materiály, analýza učebnic, střední škola, cvičení využívaná k výuce suprasegmentálních jevů, didaktika anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
suprasegmental pronunciation features, prosody, authentic materials, textbook
analysis, secondary school, exercises used to teach suprasegmental pronunciation
features, EFL methodology
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je obohatit stávající způsoby výuky suprasegmentálních jevů ve výslovnosti anglického jazyka na středních školách se zaměřením na možnosti využití autentických dokumentů. Studentka v úvodní části shrne principy výuky výslovnosti cizího jazyka, přičemž se zaměří na typické problémy českých mluvčí angličtiny ve vztahu k výslovnosti suprasegmentálních jevů. Dále provede analýzu nejčastěji využívaných typů cvičení z vybraných učebnic anglického jazyka pro SŠ zaměřených na nácvik suprasegmentálních jevů. Terminologicky vymezí pojem autentický dokument a upřesní typy autentických dokumentů, které jsou využitelné k nácviku výslovnosti cizích jazyků. Následně navrhne sadu aktivit postavených na základě vybraných autentických dokumentů, které obohatí stávající typy cvičení zaměřených na nácvik výslovnosti. Práce bude napsána v českém jazyce a bude obsahovat resumé v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je obohatit stávající způsoby výuky suprasegmentálních jevů ve výslovnosti anglického jazyka na středních školách se zaměřením na možnosti využití autentických dokumentů. Studentka v úvodní části shrne principy výuky výslovnosti cizího jazyka, přičemž se zaměří na typické problémy českých mluvčí angličtiny ve vztahu k výslovnosti suprasegmentálních jevů. Dále provede analýzu nejčastěji využívaných typů cvičení z vybraných učebnic anglického jazyka pro SŠ zaměřených na nácvik suprasegmentálních jevů. Terminologicky vymezí pojem autentický dokument a upřesní typy autentických dokumentů, které jsou využitelné k nácviku výslovnosti cizích jazyků. Následně navrhne sadu aktivit postavených na základě vybraných autentických dokumentů, které obohatí stávající typy cvičení zaměřených na nácvik výslovnosti. Práce bude napsána v českém jazyce a bude obsahovat resumé v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
CELCE-MURCIA, Marianne, Donna BRINTON a Janet M. GOODWIN. Teaching pronunciation: a reference for teachers of English to speakers of other languages. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-40694-3.
HANCOCK, Mark. English pronunciation in use: self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-00185-4.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. Fifth edition. Harlow: Pearson Education Limited, 2015. ISBN 978-1-4479-8025-4.
KELLY, Gerald. How to teach pronunciation. Harlow: Longman, 2000. ISBN 0582429757.
KENWORTHY, Joanne. Teaching English pronunciation. 5. impres. London: Longman, 1990. ISBN 0-582-74621-3.
ROACH, Peter. English phonetics and phonology: a practical course. 3rd ed., 9th print. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-78613-4.
ROGERSON-REVELL, Pamela. English phonology and pronunciation teaching. London: Bloomsbury, 2013. ISBN 978-0-8264-2403-7.
UNDERHILL, Adrian. Sound foundations: learning and teaching pronunciation. Oxford: Macmillan,
2005. ISBN 1-4050-6410-2.
Seznam doporučené literatury
CELCE-MURCIA, Marianne, Donna BRINTON a Janet M. GOODWIN. Teaching pronunciation: a reference for teachers of English to speakers of other languages. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-40694-3.
HANCOCK, Mark. English pronunciation in use: self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-00185-4.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. Fifth edition. Harlow: Pearson Education Limited, 2015. ISBN 978-1-4479-8025-4.
KELLY, Gerald. How to teach pronunciation. Harlow: Longman, 2000. ISBN 0582429757.
KENWORTHY, Joanne. Teaching English pronunciation. 5. impres. London: Longman, 1990. ISBN 0-582-74621-3.
ROACH, Peter. English phonetics and phonology: a practical course. 3rd ed., 9th print. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-78613-4.
ROGERSON-REVELL, Pamela. English phonology and pronunciation teaching. London: Bloomsbury, 2013. ISBN 978-0-8264-2403-7.
UNDERHILL, Adrian. Sound foundations: learning and teaching pronunciation. Oxford: Macmillan,
2005. ISBN 1-4050-6410-2.