Cílem této bakalářské práce je vytvořit návrh aktivit pro práci s literárním textem ve výuce anglického jazyka na gymnáziích. Konkrétně jsou pro tyto účely použity díla, nebo úryvky děl americké gotické fikce. V prvním oddílu je vymezen literární text jako specifický typ autentického materiálu a také jeho přínos do výuky anglického jazyka na gymnáziích. Následně jsou popsány očekávané výstupy žáků gymnázií podle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a je také definována úroveň B2 podle Společného evropského referenčního rámce ve vztahu k práci s literárním textem. Možnosti práce s literárním textem ve výuce cizího jazyka včetně možných inovací jsou představeny v části následující.
Ve druhém oddílu je vymezena americká gotická fikce pro potřeby gymnaziálních učitelů a také je obhájeno její využití ve výuce anglického jazyka. V posledním oddílu jsou představena kritéria pro výběr vhodného literárního textu do výuky anglického jazyka. Následně jsou podle těchto kritérií vybrána konkrétní díla americké gotické fikce a poté jsou na jejich základě navrženy modelové příklady využití konkrétních děl ve výuce rozvíjející základní řečové dovednosti, jako jsou čtení s porozuměním, mluvení a psaní.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to create activities for working with literary text, in the English language classroom at grammar schools. The first section defines the literary text as a specific type of authentic material and discusses its possible contribution to English language teaching at grammar schools. Additionally, it describes the expected outcomes for grammar school students according to the Framework Education Program for Czech Secondary General Education, and the B2 level of the Common European Framework of Reference for Languages with focus on competence descriptors related to working with literary texts. This section also introduces innovative teaching methods suitable for literary texts. The second section defines American gothic fiction for the needs of grammar school teachers and it justifies its role in the English language classroom. The final section presents criteria for selecting suitable literary texts for English language teaching. Based on these criteria, specific works of American gothic fiction are chosen, and model examples of possible usage of these specific works in teaching are proposed. These examples focus on developing fundamental language skills such as reading comprehension, speaking, and writing.
Klíčová slova
americká gotická fikce, výuka angličtiny, gymnázium, didaktika literatury, autentický dokument ve výuce anglického jazyka, literární text, výuka čtení s porozuměním
Klíčová slova v angličtině
American gothic fiction, English teaching, grammar school, literature didactics, an authentic document in teaching English, literary text, teaching reading comprehension
Rozsah průvodní práce
75 s. (127 373 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je vytvořit návrh aktivit pro práci s literárním textem ve výuce anglického jazyka na gymnáziích. Konkrétně jsou pro tyto účely použity díla, nebo úryvky děl americké gotické fikce. V prvním oddílu je vymezen literární text jako specifický typ autentického materiálu a také jeho přínos do výuky anglického jazyka na gymnáziích. Následně jsou popsány očekávané výstupy žáků gymnázií podle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a je také definována úroveň B2 podle Společného evropského referenčního rámce ve vztahu k práci s literárním textem. Možnosti práce s literárním textem ve výuce cizího jazyka včetně možných inovací jsou představeny v části následující.
Ve druhém oddílu je vymezena americká gotická fikce pro potřeby gymnaziálních učitelů a také je obhájeno její využití ve výuce anglického jazyka. V posledním oddílu jsou představena kritéria pro výběr vhodného literárního textu do výuky anglického jazyka. Následně jsou podle těchto kritérií vybrána konkrétní díla americké gotické fikce a poté jsou na jejich základě navrženy modelové příklady využití konkrétních děl ve výuce rozvíjející základní řečové dovednosti, jako jsou čtení s porozuměním, mluvení a psaní.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to create activities for working with literary text, in the English language classroom at grammar schools. The first section defines the literary text as a specific type of authentic material and discusses its possible contribution to English language teaching at grammar schools. Additionally, it describes the expected outcomes for grammar school students according to the Framework Education Program for Czech Secondary General Education, and the B2 level of the Common European Framework of Reference for Languages with focus on competence descriptors related to working with literary texts. This section also introduces innovative teaching methods suitable for literary texts. The second section defines American gothic fiction for the needs of grammar school teachers and it justifies its role in the English language classroom. The final section presents criteria for selecting suitable literary texts for English language teaching. Based on these criteria, specific works of American gothic fiction are chosen, and model examples of possible usage of these specific works in teaching are proposed. These examples focus on developing fundamental language skills such as reading comprehension, speaking, and writing.
Klíčová slova
americká gotická fikce, výuka angličtiny, gymnázium, didaktika literatury, autentický dokument ve výuce anglického jazyka, literární text, výuka čtení s porozuměním
Klíčová slova v angličtině
American gothic fiction, English teaching, grammar school, literature didactics, an authentic document in teaching English, literary text, teaching reading comprehension
Zásady pro vypracování
anglického jazyka na gymnáziu vycházejících z práce se specifickým typem autentického dokumentu - literárním textem, a to konkrétně s vybranými díly (úryvky) z americké gotické fikce. Studentka v úvodu práce vymezí roli autentických dokumentů (se zaměřením na literární text) ve výuce cizích jazyků. Dále představí metodické principy práce s literárním textem ve vztahu k úrovním Společného referenčního rámce pro jazyky odpovídajícím očekávaným výstupům RVP-G pro první cizí jazyk (anglický jazyk) a zdůvodní výběr sady literárních textů z americké gotické fikce s ohledem na jejich možné začlenění do výuky angličtiny na gymnáziu. Následně k vybraným textům navrhne sadu aktivit, v níž bude zohledněn požadavek na rozvíjení všech základních řečových dovedností (čtení a poslechu s porozuměním, mluvení a psaní).
Práce bude napsána v českém jazyce a bude obsahovat resumé v angličtině.
Zásady pro vypracování
anglického jazyka na gymnáziu vycházejících z práce se specifickým typem autentického dokumentu - literárním textem, a to konkrétně s vybranými díly (úryvky) z americké gotické fikce. Studentka v úvodu práce vymezí roli autentických dokumentů (se zaměřením na literární text) ve výuce cizích jazyků. Dále představí metodické principy práce s literárním textem ve vztahu k úrovním Společného referenčního rámce pro jazyky odpovídajícím očekávaným výstupům RVP-G pro první cizí jazyk (anglický jazyk) a zdůvodní výběr sady literárních textů z americké gotické fikce s ohledem na jejich možné začlenění do výuky angličtiny na gymnáziu. Následně k vybraným textům navrhne sadu aktivit, v níž bude zohledněn požadavek na rozvíjení všech základních řečových dovedností (čtení a poslechu s porozuměním, mluvení a psaní).
Práce bude napsána v českém jazyce a bude obsahovat resumé v angličtině.
Seznam doporučené literatury
ATHERTON, Carol, Andrew GREEN a Gary SNAPPER. TeachingEnglishliterature 16-19: anessentialguide. Ilustrované vydání. London: Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-52823-8.
BEACH, Richard, Deborah APPLEMAN, Bob FECHO a Rob SIMON. Teachingliterature to adolescents. Thirdedition. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-89124-1.
BÍNA, Daniel. Literární komunikace v multimediální době. V Českých Budějovicích: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2009. ISBN 978-80-7394-184-0.
CHAMBERS, Ellie a Marshall GREGORY. Teaching and Learning EnglishLiterature. London: SAGE, 2006. ISBN 9781847877239.
KYLOUŠKOVÁ, Hana. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4373-2.
LARSEN-FREEMAN, Diane a Marti ANDERSON. Techniques and principles in languageteaching. Thirdedition. Oxford: Oxford University Press, [2014]. Teachingtechniques in English as a second language. ISBN 978-0-19-442360-1.
LOYD-SMITH, Allan. AmericanGothic Fiction: An Introduction. Anotace. New York: BloomsburyPublishing, 2004. ISBN 9781441190444.
RYAN, Jason a Jackie BOLEN. TipsforTeaching ESL/EFL to Teenagers, University Students&Adults: A PracticalGuide. IndependentlyPublished, 2020. ISBN 9798617704688.
SKOPEČKOVÁ, Eva. Literární text ve výuce anglického jazyka: specifické aspekty didaktiky anglicky psané literatury ve výuce anglického jazyka v kontextu současných proměn české vzdělávací soustavy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-935-7.
WEINSTOCK, Jeffrey Andrew, ed. The Cambridge Companion to AmericanGothic. Ilustrované vydání, dotisk. Cambridge: Cambridge University Press, 2017. ISBN 9781107117143.
Seznam doporučené literatury
ATHERTON, Carol, Andrew GREEN a Gary SNAPPER. TeachingEnglishliterature 16-19: anessentialguide. Ilustrované vydání. London: Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-52823-8.
BEACH, Richard, Deborah APPLEMAN, Bob FECHO a Rob SIMON. Teachingliterature to adolescents. Thirdedition. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-89124-1.
BÍNA, Daniel. Literární komunikace v multimediální době. V Českých Budějovicích: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2009. ISBN 978-80-7394-184-0.
CHAMBERS, Ellie a Marshall GREGORY. Teaching and Learning EnglishLiterature. London: SAGE, 2006. ISBN 9781847877239.
KYLOUŠKOVÁ, Hana. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4373-2.
LARSEN-FREEMAN, Diane a Marti ANDERSON. Techniques and principles in languageteaching. Thirdedition. Oxford: Oxford University Press, [2014]. Teachingtechniques in English as a second language. ISBN 978-0-19-442360-1.
LOYD-SMITH, Allan. AmericanGothic Fiction: An Introduction. Anotace. New York: BloomsburyPublishing, 2004. ISBN 9781441190444.
RYAN, Jason a Jackie BOLEN. TipsforTeaching ESL/EFL to Teenagers, University Students&Adults: A PracticalGuide. IndependentlyPublished, 2020. ISBN 9798617704688.
SKOPEČKOVÁ, Eva. Literární text ve výuce anglického jazyka: specifické aspekty didaktiky anglicky psané literatury ve výuce anglického jazyka v kontextu současných proměn české vzdělávací soustavy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-935-7.
WEINSTOCK, Jeffrey Andrew, ed. The Cambridge Companion to AmericanGothic. Ilustrované vydání, dotisk. Cambridge: Cambridge University Press, 2017. ISBN 9781107117143.