Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem celotáborových her, které doprovázejí letní dětské tábory. Nejprve se seznámíme s pojmy jako volný čas, tábor a hra, které úzce souvisí s celotáborovou hrou a pomohou nám pochopit principy její přípravy. Další část je věnována charakteristice vybraných spolků, které využívají celotáborové hry pro svoji činnost na táborech, které organizují. Dále následuje srovnání metodik příprav, realizace a závěru celotáborových her dle literatury, které jsou zmíněny v první části této práce, s postupy jednotlivých spolků.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis explores the phenomenon of camp-wide games that accompany summer camps for children. First, concepts and terms such as leisure time, camp, and game are introduced, which are closely related to camp-wide games and help us understand the principles of their preparation. The next section provides an overview of selected organizations that use camp-wide games as part of their activities at the camps they organize. Subsequently, methods for preparing, implementing, and concluding camp-wide games discussed in the literature reviewed in the first part of this thesis are compared with methods used by individual organizations.
Klíčová slova
celotáborová hra, tábor, letní dětský tábor, hra, metodika, volný čas
Klíčová slova v angličtině
camp-wide game, camp, summer camp for children, game, methodology, leisure
Rozsah průvodní práce
48 s. (102 645 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem celotáborových her, které doprovázejí letní dětské tábory. Nejprve se seznámíme s pojmy jako volný čas, tábor a hra, které úzce souvisí s celotáborovou hrou a pomohou nám pochopit principy její přípravy. Další část je věnována charakteristice vybraných spolků, které využívají celotáborové hry pro svoji činnost na táborech, které organizují. Dále následuje srovnání metodik příprav, realizace a závěru celotáborových her dle literatury, které jsou zmíněny v první části této práce, s postupy jednotlivých spolků.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis explores the phenomenon of camp-wide games that accompany summer camps for children. First, concepts and terms such as leisure time, camp, and game are introduced, which are closely related to camp-wide games and help us understand the principles of their preparation. The next section provides an overview of selected organizations that use camp-wide games as part of their activities at the camps they organize. Subsequently, methods for preparing, implementing, and concluding camp-wide games discussed in the literature reviewed in the first part of this thesis are compared with methods used by individual organizations.
Klíčová slova
celotáborová hra, tábor, letní dětský tábor, hra, metodika, volný čas
Klíčová slova v angličtině
camp-wide game, camp, summer camp for children, game, methodology, leisure
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je porovnání metodických doporučení na přípravu celotáborových her pro letní dětské tábory získaných z odborné literatury. K tomuto zhodnocení budu mít k dispozici metodické materiály z odborných zdrojů, jak už jsem zmínil, celotáborové hry z uplynulých let tábora pořádaného organizací 29. Pávkovský spolek a také ze sebereflexe vlastní zkušenosti, protože jsem se daných celotáborových her zúčastnil. Na začátku se pokusím popsat základní pojmy – volný čas dětí a mládeže, tábor, pedagogika zážitku, hra a celotáborová hra. Dále také představím neziskovou organizaci 29. Pávkovský spolek Tábor, protože konkrétní celotáborové hry byly vytvořeny přímo pro konkrétní tábor pořádaný každoročně touto organizací. Následovat bude zhodnocení a srovnání vybraných již uskutečněných celotáborových her s poznatky získanými v teoretické části, společně s doporučením ke změnám či tipy na vylepšení.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je porovnání metodických doporučení na přípravu celotáborových her pro letní dětské tábory získaných z odborné literatury. K tomuto zhodnocení budu mít k dispozici metodické materiály z odborných zdrojů, jak už jsem zmínil, celotáborové hry z uplynulých let tábora pořádaného organizací 29. Pávkovský spolek a také ze sebereflexe vlastní zkušenosti, protože jsem se daných celotáborových her zúčastnil. Na začátku se pokusím popsat základní pojmy – volný čas dětí a mládeže, tábor, pedagogika zážitku, hra a celotáborová hra. Dále také představím neziskovou organizaci 29. Pávkovský spolek Tábor, protože konkrétní celotáborové hry byly vytvořeny přímo pro konkrétní tábor pořádaný každoročně touto organizací. Následovat bude zhodnocení a srovnání vybraných již uskutečněných celotáborových her s poznatky získanými v teoretické části, společně s doporučením ke změnám či tipy na vylepšení.
Seznam doporučené literatury
BEROUŠEK, Petr.: Rádce provozovatele a vedoucího dětského tábora. Praha: Sondy, 1999. 64 s. ISBN 80-238-7053-0.
BURDA, Jan, ŠLOSAROVÁ, Vladimíra. a kol.: Tábory a další zotavovací akce. Aktualizované vydání. Praha: NIDM MŠMT, 2008. 144 s. ISBN 978–80–86784-59-5
DOLEŽALOVÁ, Edita. Hry na dětské tábory. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 303 s. ISBN 80-247-0702-0.
FOGLAR, Jaroslav., Chour, Jiří., Zapletal, Miloš. Etapové hry, Liberec: Skauting, 1997. 301 s. ISBN 80-8542-118-6
FOGLOVÁ, Majka. Táborové etapové hry, Praha: Portál, 2006, 216 s. ISBN 80- 7367-128-X
FORETNÍKOVÁ, Šárka. Celotáborová hra jako hlavní program letního dětského tábora. Olomouc, 2012. Bakalářská práce. UPOL. Vedoucí práce Mgr. Pavla Vyhnálková,Ph. D.
HARMACH, Jaromír. Vybrané paragrafy k letní činnosti. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT ČR,1996.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178- 927-5
KAPLÁNEK, Michal. Pedagogika volného času. Skripta TF JCU, 2003
NEJEDLÝ, P., HVĚZDOVÁ, J., HVĚZDA, J., SCHLANGER, J.: Připravujeme tábor. Práce, Praha 1992. 119 s. ISBN 80-208-0085-9
PÁVKOVÁ, Jiřina et al. Pedagogika volného času. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2002. 231 s. ISBN 80-7178-711-6.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Přeložil Eva VYSKOČILOVÁ. Praha: Portál, 2014. Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0.
Seznam doporučené literatury
BEROUŠEK, Petr.: Rádce provozovatele a vedoucího dětského tábora. Praha: Sondy, 1999. 64 s. ISBN 80-238-7053-0.
BURDA, Jan, ŠLOSAROVÁ, Vladimíra. a kol.: Tábory a další zotavovací akce. Aktualizované vydání. Praha: NIDM MŠMT, 2008. 144 s. ISBN 978–80–86784-59-5
DOLEŽALOVÁ, Edita. Hry na dětské tábory. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 303 s. ISBN 80-247-0702-0.
FOGLAR, Jaroslav., Chour, Jiří., Zapletal, Miloš. Etapové hry, Liberec: Skauting, 1997. 301 s. ISBN 80-8542-118-6
FOGLOVÁ, Majka. Táborové etapové hry, Praha: Portál, 2006, 216 s. ISBN 80- 7367-128-X
FORETNÍKOVÁ, Šárka. Celotáborová hra jako hlavní program letního dětského tábora. Olomouc, 2012. Bakalářská práce. UPOL. Vedoucí práce Mgr. Pavla Vyhnálková,Ph. D.
HARMACH, Jaromír. Vybrané paragrafy k letní činnosti. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT ČR,1996.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 176 s. ISBN 80-7178- 927-5
KAPLÁNEK, Michal. Pedagogika volného času. Skripta TF JCU, 2003
NEJEDLÝ, P., HVĚZDOVÁ, J., HVĚZDA, J., SCHLANGER, J.: Připravujeme tábor. Práce, Praha 1992. 119 s. ISBN 80-208-0085-9