Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi inovace výuky dějepisu a anglického jazyka pro žáky gymnázií. V úvodní části je představen kontext historického období konfliktu Severního Irska mezi lety 1968-1998, taktéž nazývaného jako The Troubles, na kterém chceme propojení obsahu obou předmětů demonstrovat. Dále se práce věnuje charakteristice, definici a metodice badatelsky orientované výuky a metodického přístupu CLIL (Content and Language Intergrated Learning). V poslední kapitole se práce zabývá propojením zmíněných metodických přístupů a jsou zde představeny návrhy pro výukový blok pro žáky předmaturitních a maturitních ročníků, kteří jsou na úrovni anglického jazyka B1
Anotace v angličtině
This thesis aims to propose an innovative approach to teaching history and English language to high school students. The introductory section provides a contextual background on the historical period of the Northern Ireland conflict (1968-1998), known as The Troubles. Subsequently, the thesis examines the characteristics, definition, and methodology of inquiry-based learning and CLIL (Content and Language Integrated Learning). The final chapter presents a teaching unit proposal, utilizing worksheets, that establishes a connection between the methodological approaches and the historical event, targeting pre- and final-year students at the B1+ level of English proficiency. The goal is to offer a comprehensive educational framework that enhances historical understanding and English language skills.
Klíčová slova
CLIL, badatelsky orientovaná výuka, výuka dějepisu, výuka anglického jazyka, konflikt v Severním Irsku 1968-1998, The Troubles, inovativní prvky výuky
Klíčová slova v angličtině
CLIL, inquiry-based learning, history teaching, English language teaching, conflict in Northern Ireland 1968-1998, The Troubles, innovative elements of teaching
Rozsah průvodní práce
60 s. (109 990 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi inovace výuky dějepisu a anglického jazyka pro žáky gymnázií. V úvodní části je představen kontext historického období konfliktu Severního Irska mezi lety 1968-1998, taktéž nazývaného jako The Troubles, na kterém chceme propojení obsahu obou předmětů demonstrovat. Dále se práce věnuje charakteristice, definici a metodice badatelsky orientované výuky a metodického přístupu CLIL (Content and Language Intergrated Learning). V poslední kapitole se práce zabývá propojením zmíněných metodických přístupů a jsou zde představeny návrhy pro výukový blok pro žáky předmaturitních a maturitních ročníků, kteří jsou na úrovni anglického jazyka B1
Anotace v angličtině
This thesis aims to propose an innovative approach to teaching history and English language to high school students. The introductory section provides a contextual background on the historical period of the Northern Ireland conflict (1968-1998), known as The Troubles. Subsequently, the thesis examines the characteristics, definition, and methodology of inquiry-based learning and CLIL (Content and Language Integrated Learning). The final chapter presents a teaching unit proposal, utilizing worksheets, that establishes a connection between the methodological approaches and the historical event, targeting pre- and final-year students at the B1+ level of English proficiency. The goal is to offer a comprehensive educational framework that enhances historical understanding and English language skills.
Klíčová slova
CLIL, badatelsky orientovaná výuka, výuka dějepisu, výuka anglického jazyka, konflikt v Severním Irsku 1968-1998, The Troubles, inovativní prvky výuky
Klíčová slova v angličtině
CLIL, inquiry-based learning, history teaching, English language teaching, conflict in Northern Ireland 1968-1998, The Troubles, innovative elements of teaching
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je propojit inovativně pojatou výuku dějepisu s výukou anglického jazyka na gymnáziu. V úvodu práce student přestaví význam výuky historie a reálií ve vztahu k rozvíjení interkulturní jazykové kompetence v anglickém jazyce. Zaměří se na průběh a důsledky konfliktů v Severním Irsku v období mezi 60.tými léty 20. století a rokem 1998 a to jak tyto konflikty ovlivnili vzájemné vztahy mezi Velkou Británií a Irskem. Dále shrne základní charakteristiky a metodické principy badatelsky orientované výuky dějepisu a propojí je se zásadami metody CLIL (Content and Language Integrated Learning) pro anglický jazyk v úrovních Společného evropského referenčního rámce odpovídajících výuce prvního cizího jazyka na gymnáziu dle RVP-G (případně na bilingvním gymnáziu). V závěru práce navrhne sadu aktivit, jejichž cílem je pomocí badatelsky či úkolově zaměřených aktivit představit průběh a dopady konfliktů v Severním Irsku na vzájemné společensko-politické vztahy s Velkou Británií v druhé polovině 20.století.
Práce bude napsána v českém jazyce a bude obsahovat resumé v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je propojit inovativně pojatou výuku dějepisu s výukou anglického jazyka na gymnáziu. V úvodu práce student přestaví význam výuky historie a reálií ve vztahu k rozvíjení interkulturní jazykové kompetence v anglickém jazyce. Zaměří se na průběh a důsledky konfliktů v Severním Irsku v období mezi 60.tými léty 20. století a rokem 1998 a to jak tyto konflikty ovlivnili vzájemné vztahy mezi Velkou Británií a Irskem. Dále shrne základní charakteristiky a metodické principy badatelsky orientované výuky dějepisu a propojí je se zásadami metody CLIL (Content and Language Integrated Learning) pro anglický jazyk v úrovních Společného evropského referenčního rámce odpovídajících výuce prvního cizího jazyka na gymnáziu dle RVP-G (případně na bilingvním gymnáziu). V závěru práce navrhne sadu aktivit, jejichž cílem je pomocí badatelsky či úkolově zaměřených aktivit představit průběh a dopady konfliktů v Severním Irsku na vzájemné společensko-politické vztahy s Velkou Británií v druhé polovině 20.století.
Práce bude napsána v českém jazyce a bude obsahovat resumé v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
AUGHEY, Arthur. The Politics of Northern Ireland: Beyond the Belfast Agreement. 2005.
BARDON, Jonathan. A History of Ulster. Blackstaff Press, 1992
Content and language integrated learning (CLIL): at school in Europe. Brussels: Eurydice, 2006. ISBN 92-79-00580-4.
FAY, Marie-Therese, Mike MORRISSEY a Marie SMYTH. Northern Ireland's Troubles: The Human Costs. Pluto Press, 1999.
FRANK, Jan. Konflikt v Severním Irsku. Triton, 2006.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. Fifth edition. Harlow: Pearson Education Limited, 2015. ISBN 978-1-4479-8025-4.
JAN, Frank. Irsko. Praha: Libri, 2006.
MOODY, Theodore William a Francis Xavier MARTIN. Dějiny Irska. Nakladatelství Lidové noviny, 2012.
MULHOLLAND, Marc. The Longest War. Northern Ireland's Troubled History. Oxford University Press, 2002.
ŠLOSARČÍK, Ivo. Politický systém Irska. 2007.
The Belfast Agreement. In: . The Stationery Office Limited, 1998.
'The Green Book: I' from 'The IRA' by Tim Pat Coogan (1993) [online]. [cit. 2022-05-06]. Dostupné z: https://cain.ulster.ac.uk/othelem/organ/docs/coogan/coogan93.htm
'We Will Remember Them': Report of the Northern Ireland Victims Commissioner, Sir Kenneth Bloomfield, April 1998 [online]. [cit. 2022-05-06]. Dostupné z: https://cain.ulster.ac.uk/issues/violence/victims.htm#21
Seznam doporučené literatury
AUGHEY, Arthur. The Politics of Northern Ireland: Beyond the Belfast Agreement. 2005.
BARDON, Jonathan. A History of Ulster. Blackstaff Press, 1992
Content and language integrated learning (CLIL): at school in Europe. Brussels: Eurydice, 2006. ISBN 92-79-00580-4.
FAY, Marie-Therese, Mike MORRISSEY a Marie SMYTH. Northern Ireland's Troubles: The Human Costs. Pluto Press, 1999.
FRANK, Jan. Konflikt v Severním Irsku. Triton, 2006.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. Fifth edition. Harlow: Pearson Education Limited, 2015. ISBN 978-1-4479-8025-4.
JAN, Frank. Irsko. Praha: Libri, 2006.
MOODY, Theodore William a Francis Xavier MARTIN. Dějiny Irska. Nakladatelství Lidové noviny, 2012.
MULHOLLAND, Marc. The Longest War. Northern Ireland's Troubled History. Oxford University Press, 2002.
ŠLOSARČÍK, Ivo. Politický systém Irska. 2007.
The Belfast Agreement. In: . The Stationery Office Limited, 1998.
'The Green Book: I' from 'The IRA' by Tim Pat Coogan (1993) [online]. [cit. 2022-05-06]. Dostupné z: https://cain.ulster.ac.uk/othelem/organ/docs/coogan/coogan93.htm
'We Will Remember Them': Report of the Northern Ireland Victims Commissioner, Sir Kenneth Bloomfield, April 1998 [online]. [cit. 2022-05-06]. Dostupné z: https://cain.ulster.ac.uk/issues/violence/victims.htm#21