Cílem této bakalářské práce je zjistit, jaké metody a formy výuky jsou používány jak v česko- anglických mateřských školách, tak v mateřských školách s využitím anglického jazyka pro výuku angličtiny u dětí předškolního věku. Teoretická část pojednává o vývoji jazyka od narození po šestý rok života dítěte, specifikách bilingvního vzdělávání a didaktických postupech směřujících k rozvoji anglického jazyka u dětí. Praktická část je realizována ve vybraných mateřských školách, v nichž výzkumník pozoruje, jakým způsobem učitelé u dětí anglický jazyk rozvíjejí. Pozorování je následně doplněno o rozhovory s pozorovanými učiteli.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to find out what methods and forms of teaching are used both in Czech-English kindergartens and in kindergartens using the English language for teaching English to children of preschool age. The theoretical part discusses the development of language from birth to the sixth year of a child's life, the specifics of bilingual education and didactic procedures aimed at the development of the English language in children. The practical part is implemented in selected kindergartens, where the researcher observes how the teachers develop the children's English language. The observation is subsequently supplemented by interviews with the observed teachers.
Klíčová slova
Anglický jazyk, dítě předškolního věku, metody, formy, vzdělávání, výuka, mateřské školy.
Klíčová slova v angličtině
English language, preschool child, methods, forms, education, teaching, kindergartens.
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jaké metody a formy výuky jsou používány jak v česko- anglických mateřských školách, tak v mateřských školách s využitím anglického jazyka pro výuku angličtiny u dětí předškolního věku. Teoretická část pojednává o vývoji jazyka od narození po šestý rok života dítěte, specifikách bilingvního vzdělávání a didaktických postupech směřujících k rozvoji anglického jazyka u dětí. Praktická část je realizována ve vybraných mateřských školách, v nichž výzkumník pozoruje, jakým způsobem učitelé u dětí anglický jazyk rozvíjejí. Pozorování je následně doplněno o rozhovory s pozorovanými učiteli.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to find out what methods and forms of teaching are used both in Czech-English kindergartens and in kindergartens using the English language for teaching English to children of preschool age. The theoretical part discusses the development of language from birth to the sixth year of a child's life, the specifics of bilingual education and didactic procedures aimed at the development of the English language in children. The practical part is implemented in selected kindergartens, where the researcher observes how the teachers develop the children's English language. The observation is subsequently supplemented by interviews with the observed teachers.
Klíčová slova
Anglický jazyk, dítě předškolního věku, metody, formy, vzdělávání, výuka, mateřské školy.
Klíčová slova v angličtině
English language, preschool child, methods, forms, education, teaching, kindergartens.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jaké metody a formy vzdělávání jsou používány v česko-anglických mateřských školách pro výuku angličtiny u dětí předškolního věku. Teoretická část bude pojednávat o vývoji jazyka od narození po šestý rok života dítěte, specificích bilingvního vzdělávání a didaktických postupech směřujících k rozvoji anglického jazyka u dětí. Praktická část bude realizována ve vybraných mateřských školách, v nichž výzkumník bude pozorovat, jakým způsobem učitelé u dětí anglický jazyk rozvíjejí. Pozorování bude následně doplněno o rozhovory s pozorovanými učiteli.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jaké metody a formy vzdělávání jsou používány v česko-anglických mateřských školách pro výuku angličtiny u dětí předškolního věku. Teoretická část bude pojednávat o vývoji jazyka od narození po šestý rok života dítěte, specificích bilingvního vzdělávání a didaktických postupech směřujících k rozvoji anglického jazyka u dětí. Praktická část bude realizována ve vybraných mateřských školách, v nichž výzkumník bude pozorovat, jakým způsobem učitelé u dětí anglický jazyk rozvíjejí. Pozorování bude následně doplněno o rozhovory s pozorovanými učiteli.
Seznam doporučené literatury
1. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
2. HANUŠOVÁ, Světlana. Language learning advising in English language teacher education. Lingua Viva. České Budějovice: Katedry jazyků Jihočeské univerzity, 2011, roč. 7, č. 13, s. 16-23. ISSN 1801-1489.
3. HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ a Tomáš KOHOUTEK. Novice Teachers of English as a Foreign Language in the Czech Republic and their Drop-Out Intentions. Journal of Language and Cultural Education. Nitra: OZ SlovakEdu, 2019, roč. 7, č. 2, s. 51-77. ISSN 1339-4045.
4. JANÍKOVÁ, Věra a Světlana HANUŠOVÁ. Výzkum učení a vyučování cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 241 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 173. ISBN 978-80-210-8497-1.
5. KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
6. LOJOVÁ, Gabriela a Kateřina VLČKOVÁ. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.
7. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
8. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. [Přel. Křížová, J.]. Praha: Portál, 2003. 360 s. ISBN 80-7178-801-5.
9. NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Úvahy nad cizím jazykem v mateřské škole. Informatorium: Učitelské noviny, 2006, roč. 109, č. 6, s. 10-11. ISSN 0139-5718.
10. NAJVAR, Petr. Raná výuka cizích jazyků v České republice na přelomu 20. a 21. století. In: Pedagogická orientace. Olomouc: Česká pedagogická společnost, 2008, roč. 2008, č. 2, s. 37-51. ISSN 1211-4669.
11. ŠTEFFLOVÁ, Jaroslava. Angličtina jako hra. In: Učitelské noviny, 2005, roč. 108, č. 46, s. 8-9.ISSN 0139-5718.
12. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
13. ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyk a specifické poruchy učeni. Praha: Tobiáš, 2010. ISBN: 978-80-7311-022-2.
Časopisy:
14. BITLJANOVÁ, Věra. Angličtina ve školce. S učebnicí, nebo bez ní? Informatorium: Časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. 2008, roč. 15, č.4, s.10. ISSN 1210-7506.
15. KOTTOVÁ, R. Seznamujeme děti s angličtinou. Informatorium 3-8, 2001, roč. 8, č. 3. ISSN 1210-7506
16. PALATINOVÁ, M. Angličtina v mateřské škole ano, nebo ne? Informatorium 3-8, 2004, roč. 11, č. 8. ISSN 1210-7506.
17. STRAKATÁ, M. Cizí jazyk v programu mateřské školy. Informatorium 3-8, 2007, roč. 14, č. 2. ISSN 1210-7506
Seznam doporučené literatury
1. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
2. HANUŠOVÁ, Světlana. Language learning advising in English language teacher education. Lingua Viva. České Budějovice: Katedry jazyků Jihočeské univerzity, 2011, roč. 7, č. 13, s. 16-23. ISSN 1801-1489.
3. HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ a Tomáš KOHOUTEK. Novice Teachers of English as a Foreign Language in the Czech Republic and their Drop-Out Intentions. Journal of Language and Cultural Education. Nitra: OZ SlovakEdu, 2019, roč. 7, č. 2, s. 51-77. ISSN 1339-4045.
4. JANÍKOVÁ, Věra a Světlana HANUŠOVÁ. Výzkum učení a vyučování cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 241 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 173. ISBN 978-80-210-8497-1.
5. KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
6. LOJOVÁ, Gabriela a Kateřina VLČKOVÁ. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.
7. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
8. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. [Přel. Křížová, J.]. Praha: Portál, 2003. 360 s. ISBN 80-7178-801-5.
9. NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Úvahy nad cizím jazykem v mateřské škole. Informatorium: Učitelské noviny, 2006, roč. 109, č. 6, s. 10-11. ISSN 0139-5718.
10. NAJVAR, Petr. Raná výuka cizích jazyků v České republice na přelomu 20. a 21. století. In: Pedagogická orientace. Olomouc: Česká pedagogická společnost, 2008, roč. 2008, č. 2, s. 37-51. ISSN 1211-4669.
11. ŠTEFFLOVÁ, Jaroslava. Angličtina jako hra. In: Učitelské noviny, 2005, roč. 108, č. 46, s. 8-9.ISSN 0139-5718.
12. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
13. ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyk a specifické poruchy učeni. Praha: Tobiáš, 2010. ISBN: 978-80-7311-022-2.
Časopisy:
14. BITLJANOVÁ, Věra. Angličtina ve školce. S učebnicí, nebo bez ní? Informatorium: Časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. 2008, roč. 15, č.4, s.10. ISSN 1210-7506.
15. KOTTOVÁ, R. Seznamujeme děti s angličtinou. Informatorium 3-8, 2001, roč. 8, č. 3. ISSN 1210-7506
16. PALATINOVÁ, M. Angličtina v mateřské škole ano, nebo ne? Informatorium 3-8, 2004, roč. 11, č. 8. ISSN 1210-7506.
17. STRAKATÁ, M. Cizí jazyk v programu mateřské školy. Informatorium 3-8, 2007, roč. 14, č. 2. ISSN 1210-7506