Bakalářská práce se zabývá přístupy ve výuce anglického jazyka v předškolním věku. Cílem práce je tvorba vlastní metodiky výuky anglického jazyka na základě praktické realizace v mateřské škole. Teoretická část je rozdělena do tří klíčových kapitol. První kapitola je věnována předškolnímu věku obecně. Jsou zde uvedeny stěžejní informace pro pedagogy a lektory cizího jazyka v předškolním věku, neboť umožňují přizpůsobit výuku vývojovým specifikům a potřebám dětí v tomto období. Dále je zde uvedena definice předškolního věku a jeho vývojových specifik v různých oblastech, které souvisí s výukou anglického jazyka. Další podkapitola je věnována potřebám předškolního dítěte a významu hry. Druhá kapitola souvisí přímo s výukou anglického jazyka. Jsou zde popsány názory na rané osvojování cizího jazyka, důvody pro ranou výuku i výhody dětského věku při jeho osvojování. V další podkapitole je zahrnut souhrn nejčastějších přístupů a metod, které jsou využívány při výuce cizího jazyka u dětí předškolního věku. Třetí kapitola se věnuje činitelům ovlivňujícím kvalitu výuky, a to charakteristikou učitele, jeho osobností a kompetencemi, dále zásadami pro výuku v cílové skupině. Ve čtvrté kapitole je popsán cíl práce a použité metody. Dále je zde představena vlastní metodika pomocí úvodních poznámek k metodice, jejích základních pilířů a organizace výuky. Dále je zde uvedena posloupnost i obsah jednotlivých částí lekce. Výukový program byl evaluován v souladu s kompetencemi uvedenými v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, dále pomocí hloubkové sebereflexe metodou pozorování a na základě dotazníkového šetření s rodiči předškolních dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with approaches in teaching English in the preschool age. The aim of the work is to develop my own methodology of English language teaching based on the practical implementation in the kindergarten. The theoretical part is divided into three key chapters. The first chapter is dedicated to preschool age in general, where we can find the main information about the specifics of the preschool age, which allows the teacher to adapt his lessons to the developmental specifics of preschool children and their needs. The definition of the preschool age and the preschool developmental skills are also explained in this chapter. The next subchapter deals with the needs of preschool children and the importance of playing games. The second chapter relates directly to the English language teaching. The various views of
early foreign language acquisition are explained here as well as the reasons for early English teaching, the key factors affecting teaching and the benefits that arise from the early age. A summary of the most common methods used in foreign language teaching to preschool children is also included in the second chapter of the bachelor´s thesis. The third chapter deals with factors affecting the quality of teaching, namely the characteristics of the teacher, his personality and competencies. It also includes the main principles for teaching the target group. The aim of the bachelor´s thesis and the research methods are stated in the fourth chapter of the bachelor´s thesis. Here I describe my own methodology, which is based on my own realization. The methodology is described through the introductory words, the basic pillars and the organisation of English teaching. Furthermore, the sequence and the content of each part of the lesson are explained in this chapter. The teaching program was evaluated in accordance with
the competence specified in the Framework educational program for pre-school
education, further with the in-depth self-reflection by the method of observation and a questionnaire survey with parents of pre-school children.
Klíčová slova
anglický jazyk, výuka, předškolní věk, metody, přístupy
Klíčová slova v angličtině
English language, teaching, preschool age, methods, approaches
Rozsah průvodní práce
57
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá přístupy ve výuce anglického jazyka v předškolním věku. Cílem práce je tvorba vlastní metodiky výuky anglického jazyka na základě praktické realizace v mateřské škole. Teoretická část je rozdělena do tří klíčových kapitol. První kapitola je věnována předškolnímu věku obecně. Jsou zde uvedeny stěžejní informace pro pedagogy a lektory cizího jazyka v předškolním věku, neboť umožňují přizpůsobit výuku vývojovým specifikům a potřebám dětí v tomto období. Dále je zde uvedena definice předškolního věku a jeho vývojových specifik v různých oblastech, které souvisí s výukou anglického jazyka. Další podkapitola je věnována potřebám předškolního dítěte a významu hry. Druhá kapitola souvisí přímo s výukou anglického jazyka. Jsou zde popsány názory na rané osvojování cizího jazyka, důvody pro ranou výuku i výhody dětského věku při jeho osvojování. V další podkapitole je zahrnut souhrn nejčastějších přístupů a metod, které jsou využívány při výuce cizího jazyka u dětí předškolního věku. Třetí kapitola se věnuje činitelům ovlivňujícím kvalitu výuky, a to charakteristikou učitele, jeho osobností a kompetencemi, dále zásadami pro výuku v cílové skupině. Ve čtvrté kapitole je popsán cíl práce a použité metody. Dále je zde představena vlastní metodika pomocí úvodních poznámek k metodice, jejích základních pilířů a organizace výuky. Dále je zde uvedena posloupnost i obsah jednotlivých částí lekce. Výukový program byl evaluován v souladu s kompetencemi uvedenými v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, dále pomocí hloubkové sebereflexe metodou pozorování a na základě dotazníkového šetření s rodiči předškolních dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with approaches in teaching English in the preschool age. The aim of the work is to develop my own methodology of English language teaching based on the practical implementation in the kindergarten. The theoretical part is divided into three key chapters. The first chapter is dedicated to preschool age in general, where we can find the main information about the specifics of the preschool age, which allows the teacher to adapt his lessons to the developmental specifics of preschool children and their needs. The definition of the preschool age and the preschool developmental skills are also explained in this chapter. The next subchapter deals with the needs of preschool children and the importance of playing games. The second chapter relates directly to the English language teaching. The various views of
early foreign language acquisition are explained here as well as the reasons for early English teaching, the key factors affecting teaching and the benefits that arise from the early age. A summary of the most common methods used in foreign language teaching to preschool children is also included in the second chapter of the bachelor´s thesis. The third chapter deals with factors affecting the quality of teaching, namely the characteristics of the teacher, his personality and competencies. It also includes the main principles for teaching the target group. The aim of the bachelor´s thesis and the research methods are stated in the fourth chapter of the bachelor´s thesis. Here I describe my own methodology, which is based on my own realization. The methodology is described through the introductory words, the basic pillars and the organisation of English teaching. Furthermore, the sequence and the content of each part of the lesson are explained in this chapter. The teaching program was evaluated in accordance with
the competence specified in the Framework educational program for pre-school
education, further with the in-depth self-reflection by the method of observation and a questionnaire survey with parents of pre-school children.
Klíčová slova
anglický jazyk, výuka, předškolní věk, metody, přístupy
Klíčová slova v angličtině
English language, teaching, preschool age, methods, approaches
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zkoumat problematiku výuky anglického jazyka u předškolních dětí. Výstupem práce bude vlastní metodika výuky anglického jazyka, kterou autorka vytvoří na základě praktické realizace výuky v předškolním zařízení a průběžné evaluace vybraných postupů.
Teoretická část se bude zabývat vývojovými specifiky předškolních dětí, zejména vývojem řeči, problematikou osvojování cizího jazyka v raném věku, metodami výuky anglického jazyka a v neposlední řadě osobností a kompetencemi učitele cizího jazyka.
V praktické části autorka představí vlastní pojetí výuky anglického jazyka na základě získaných znalostí a zkušeností s výukou konkrétní skupiny předškolních dětí. Vytvořenou koncepci zhodnotí, a to jednak prostřednictvím pozorování a hloubkové reflexe , a dále pak prostřednictvím rozhovoru/dotazníku s rodiči předškolních žáků.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zkoumat problematiku výuky anglického jazyka u předškolních dětí. Výstupem práce bude vlastní metodika výuky anglického jazyka, kterou autorka vytvoří na základě praktické realizace výuky v předškolním zařízení a průběžné evaluace vybraných postupů.
Teoretická část se bude zabývat vývojovými specifiky předškolních dětí, zejména vývojem řeči, problematikou osvojování cizího jazyka v raném věku, metodami výuky anglického jazyka a v neposlední řadě osobností a kompetencemi učitele cizího jazyka.
V praktické části autorka představí vlastní pojetí výuky anglického jazyka na základě získaných znalostí a zkušeností s výukou konkrétní skupiny předškolních dětí. Vytvořenou koncepci zhodnotí, a to jednak prostřednictvím pozorování a hloubkové reflexe , a dále pak prostřednictvím rozhovoru/dotazníku s rodiči předškolních žáků.
Seznam doporučené literatury
1. Brumfit, C., Moon, J., & Tongue, R. (1991). Teaching English to Children: From Practice to Principle. Pearson English Language Teaching.
2. Celce-Murcia, M. (1991). Teaching English as a Second or Foreign Language. Heinle & Heinle publishers.
3. Hennová, I. (2015). Angličtina pro předškoláky. Portál.
5. Krejčová, V., Poche Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Portál.
6. Matějček, Z. (2017). Rodiče a děti. Vyšehrad.
7. Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Grada.
8. Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání. Wolters Kluwer.
9. MŠMT ČR. (2021). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický.
10. Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Portál.
11. Svobodová, E. (2022). Aby nám tu bylo hezky. Tvoříme pravidla v MŠ. Portál.
12. Vágnerová, M. (2019). Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum.
Seznam doporučené literatury
1. Brumfit, C., Moon, J., & Tongue, R. (1991). Teaching English to Children: From Practice to Principle. Pearson English Language Teaching.
2. Celce-Murcia, M. (1991). Teaching English as a Second or Foreign Language. Heinle & Heinle publishers.
3. Hennová, I. (2015). Angličtina pro předškoláky. Portál.