Diplomová práce s názvem Hodnocení žáků při výuce Výchovy k občanství na druhém stupni základních škol je zaměřena na současný pohled na způsoby hodnocení v hodinách občanské výchovy, které je v různých školách odlišné. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části se práce zabývá vymezením pojmu hodnocení, jeho význam, cíle a faktory, které ho ovlivňují. Dále se věnuje typům a formám hodnocení, kritériím hodnocení a v neposlední řadě Výchovou k občanství jako vyučovacímu předmětu na základní škole. Cílem praktické části diplomové práce bylo získat informace o tom, jak učitelé Výchovy k občanství přistupují k hodnocení žáků v tomto předmětu, v rámci různých základních škol v Jihočeském kraji, a zároveň o tom, jaký postoj mají žáci těchto vybraných škol k hodnocení ve Výchově k občanství. Pro sběr dat byl využit kvalitativní a kvantitativní výzkum. Kvalitativní výzkum byl proveden pomocí rozhovoru s učiteli Výchovy k občanství a kvantitativní výzkum pomocí dotazníku, který byl určen pro žáky 2. stupně vybraných základních škol. Výsledky z dotazníkové šetření jsou znázorněny v tabulkách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis named Assessment of pupils during the teaching of Citizenship Education at the second level of basic education focuses on the current view on the methods of evaluation in civic education classes that vary in different schools. The diploma thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the definition of the concept of evaluation, its meaning, goals and factors that influence it. It also deals with types and forms of assessment, assessment criteria and, last but not least, Citizenship Education as a teaching subject in primary schools. The aim of the practical part of the diploma thesis was to obtain information about how the teachers of Citizenship Education approach the assessment of pupils in this subject within the framework of various primary schools in the South Bohemian Region, and at the same time, about the attitude of the pupils of these selected schools towards the assessment in Education citizenship. Qualitative and quantitative research was used for data collection. Qualitative research was conducted using an interview with Citizenship Education teachers, and quantitative research was conducted using a questionnaire intended for pupils of the 2nd level of selected primary schools. The results of the questionnaire survey are shown in the tables.
Klíčová slova
hodnocení; typy hodnocení; formy hodnocení; školní hodnocení; občanská výchova
Klíčová slova v angličtině
evaluation; types of evaluation; forms of evaluation; school evaluation; civic education
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Hodnocení žáků při výuce Výchovy k občanství na druhém stupni základních škol je zaměřena na současný pohled na způsoby hodnocení v hodinách občanské výchovy, které je v různých školách odlišné. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části se práce zabývá vymezením pojmu hodnocení, jeho význam, cíle a faktory, které ho ovlivňují. Dále se věnuje typům a formám hodnocení, kritériím hodnocení a v neposlední řadě Výchovou k občanství jako vyučovacímu předmětu na základní škole. Cílem praktické části diplomové práce bylo získat informace o tom, jak učitelé Výchovy k občanství přistupují k hodnocení žáků v tomto předmětu, v rámci různých základních škol v Jihočeském kraji, a zároveň o tom, jaký postoj mají žáci těchto vybraných škol k hodnocení ve Výchově k občanství. Pro sběr dat byl využit kvalitativní a kvantitativní výzkum. Kvalitativní výzkum byl proveden pomocí rozhovoru s učiteli Výchovy k občanství a kvantitativní výzkum pomocí dotazníku, který byl určen pro žáky 2. stupně vybraných základních škol. Výsledky z dotazníkové šetření jsou znázorněny v tabulkách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis named Assessment of pupils during the teaching of Citizenship Education at the second level of basic education focuses on the current view on the methods of evaluation in civic education classes that vary in different schools. The diploma thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the definition of the concept of evaluation, its meaning, goals and factors that influence it. It also deals with types and forms of assessment, assessment criteria and, last but not least, Citizenship Education as a teaching subject in primary schools. The aim of the practical part of the diploma thesis was to obtain information about how the teachers of Citizenship Education approach the assessment of pupils in this subject within the framework of various primary schools in the South Bohemian Region, and at the same time, about the attitude of the pupils of these selected schools towards the assessment in Education citizenship. Qualitative and quantitative research was used for data collection. Qualitative research was conducted using an interview with Citizenship Education teachers, and quantitative research was conducted using a questionnaire intended for pupils of the 2nd level of selected primary schools. The results of the questionnaire survey are shown in the tables.
Klíčová slova
hodnocení; typy hodnocení; formy hodnocení; školní hodnocení; občanská výchova
Klíčová slova v angličtině
evaluation; types of evaluation; forms of evaluation; school evaluation; civic education
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude rozdělena na dvě části. V teoretické části práce bude objasněn pojem hodnocení v obecné rovině, na to posléze naváže pojem školní hodnocení a jeho typy a formy. Ve výzkumné části bude cílem zjistit, jakým způsobem učitelé občanské výchovy hodnotí, a jaký postoj mají k tomuto hodnocení žáci. Za tímto účelem budou vedeny rozhovory s vybranými učiteli. Dotazníkovým šetřením pak bude zkoumáno, jaké jsou postoje žáků dotazovaných učitelů k jejich hodnocení.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude rozdělena na dvě části. V teoretické části práce bude objasněn pojem hodnocení v obecné rovině, na to posléze naváže pojem školní hodnocení a jeho typy a formy. Ve výzkumné části bude cílem zjistit, jakým způsobem učitelé občanské výchovy hodnotí, a jaký postoj mají k tomuto hodnocení žáci. Za tímto účelem budou vedeny rozhovory s vybranými učiteli. Dotazníkovým šetřením pak bude zkoumáno, jaké jsou postoje žáků dotazovaných učitelů k jejich hodnocení.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0219-6
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0219-6