Bakalářská práce se zabývá výtvarnou tvorbou v prostředí MŠ inspirovanou koncepcí duchovní a smyslové výchovy Marty Pohnerové. Koncepci zasazuje do animo-centrického pojetí výtvarné výchovy. Dále se zabývá spojitostí této koncepce s RVP PV a krátce se věnuje kresbě v předškolním věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with art creation in the kindergarten environment inspired by the concept of spiritual and sensory education of Marta Pohnerová. This concept is situated in the animo-centric approach to art education. It also deals with the connection of this concept with the Framework Educational Programme for Pre-School Education and briefly covers drawing in pre-school age.
Klíčová slova
animo-centrismus, výtvarná výchova, duchovní a smyslová výchova, Marta Pohnerová, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
animo-centrism, art education, spiritual and sensory education, Marta Pohnerová, kindergarten
Rozsah průvodní práce
85 s. (89 906 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výtvarnou tvorbou v prostředí MŠ inspirovanou koncepcí duchovní a smyslové výchovy Marty Pohnerové. Koncepci zasazuje do animo-centrického pojetí výtvarné výchovy. Dále se zabývá spojitostí této koncepce s RVP PV a krátce se věnuje kresbě v předškolním věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with art creation in the kindergarten environment inspired by the concept of spiritual and sensory education of Marta Pohnerová. This concept is situated in the animo-centric approach to art education. It also deals with the connection of this concept with the Framework Educational Programme for Pre-School Education and briefly covers drawing in pre-school age.
Klíčová slova
animo-centrismus, výtvarná výchova, duchovní a smyslová výchova, Marta Pohnerová, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
animo-centrism, art education, spiritual and sensory education, Marta Pohnerová, kindergarten
Zásady pro vypracování
Práce formou přehledné rešerše představí koncepci tzv. Smyslové a duchovní výchovy výtvarné pedagožky Marty Pohnerové a usadí ji do kontextu animocentrického proudu výtvarné edukace. Komparací s obsahovou náplní a cíli RVP PV bude dále řešena aktuálnost výše zmíněné koncepce v současném pojetí předškolního vzdělávání. Možnosti uplatnění vybraných metod a obsahů koncepce budou ověřeny v praktické části práce.
Teoretická část
Teoretická část představí stručnou charakteristiku knih M. Pohnerové (Duchovní a smyslová výchova 1. - 3.) a zhodnotí její aktuálnost vzhledem k RVP PV.
Praktická část
Praktická (projektová) část bude sledovat možnosti uplatnění vybraných metod a obsahů koncepce ve výuce v MŠ.
Zásady pro vypracování
Práce formou přehledné rešerše představí koncepci tzv. Smyslové a duchovní výchovy výtvarné pedagožky Marty Pohnerové a usadí ji do kontextu animocentrického proudu výtvarné edukace. Komparací s obsahovou náplní a cíli RVP PV bude dále řešena aktuálnost výše zmíněné koncepce v současném pojetí předškolního vzdělávání. Možnosti uplatnění vybraných metod a obsahů koncepce budou ověřeny v praktické části práce.
Teoretická část
Teoretická část představí stručnou charakteristiku knih M. Pohnerové (Duchovní a smyslová výchova 1. - 3.) a zhodnotí její aktuálnost vzhledem k RVP PV.
Praktická část
Praktická (projektová) část bude sledovat možnosti uplatnění vybraných metod a obsahů koncepce ve výuce v MŠ.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ STEHLÍKOVÁ, H. (1999). Symbol v dětském výtvarném projevu. Masarykova univerzita.
DAVID, J. (2008). Století dítěte a výzva obrazů (eseje). Muni Press.
HAZUKOVÁ, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Dr. Josef Raabe, s.r.o.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2021). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. https://www.msmt.cz/file/56051/.
POHNEROVÁ, M. (1997). Duchovní a smyslová výchova. Ježek.
POHNEROVÁ, M. (1992). Duchovní a smyslová výchova. Díl 1. Fantisk.
POHNEROVÁ, M. (1995). Duchovní a smyslová výchova. Díl 2. Identický tvar pohybu psychické energie. DTP centrum.
READ, H. (1967). Výchova uměním. Odeon.
SLAVÍK, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově - Artefiletika. Karolinum.
SLAVÍK, J., HAZUKOVÁ H., SLAVÍKOVÁ V. (2000). Výtvarné čarování. Univerzita Karlova.
STADLEROVÁ H., a kol. (2020). Uměním tě proměním Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ STEHLÍKOVÁ, H. (1999). Symbol v dětském výtvarném projevu. Masarykova univerzita.
DAVID, J. (2008). Století dítěte a výzva obrazů (eseje). Muni Press.
HAZUKOVÁ, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Dr. Josef Raabe, s.r.o.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2021). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. https://www.msmt.cz/file/56051/.
POHNEROVÁ, M. (1997). Duchovní a smyslová výchova. Ježek.
POHNEROVÁ, M. (1992). Duchovní a smyslová výchova. Díl 1. Fantisk.
POHNEROVÁ, M. (1995). Duchovní a smyslová výchova. Díl 2. Identický tvar pohybu psychické energie. DTP centrum.
READ, H. (1967). Výchova uměním. Odeon.
SLAVÍK, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově - Artefiletika. Karolinum.
SLAVÍK, J., HAZUKOVÁ H., SLAVÍKOVÁ V. (2000). Výtvarné čarování. Univerzita Karlova.
STADLEROVÁ H., a kol. (2020). Uměním tě proměním Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. Masarykova univerzita.