Tato bakalářská práce se zabývá manipulaci a handlingem novorozence pro správný psychomotorický vývoj.
Řeší, jaký vliv má manipulace a handling na vývoj novorozence, jak by měli rodiče provádět správný handling a manipulaci s novorozencem. Jsou zde diskutovány nejčastější chyby rodičů při manipulaci a handlingu.
V teoretické části je definován novorozenec a jeho psychomotorický vývoj. Jsou popsány obecné zásady handlingu a manipulace včetně jejich správné a nesprávné formy. Je zde uveden i handling s pomůckami.
Praktická část se skládá z polostrukturovaného rozhovoru a praktického zaškolení včetně zhodnocení předvedených výkonů rodičů. Výzkumný vzorek tvořilo 17 rodičů s 12 novorozenci. Rodiče byli zaškoleni na správnost a kvalitu úchopu, plynulost, kvalitu a bezpečnost přehmatů. Manipulace a handling obsahovaly: zvedání a pokládání novorozence, nastavení polohy na odříhnutí, nošení v bočním a vyvýšeném klubíčku, nošení v poloze tygříka a klubíčka, polohování na břicho, polohování na spánek a způsob přebalování. Na výstupní kontrole po uplynutí 5 až 8 týdnů byly zhodnoceny zaškolené úkony s dítětem a bylo provedeno zhodnocení vývoje predilekčního držení hlavy dítěte.
Tato práce upozorňuje na nejčastější chyby rodičů při handlingu a manipulaci s novorozencem. Lze ji tedy využít pro eliminaci těchto chyb jak pro laickou veřejnost především rodiče, tak i pro odbornou veřejnost například pro školitele v předporodních kurzech. Práci lze též využít jako námět ke zpracování podrobnější studie k danému tématu a připravit tak rozsáhlejší školící materiály pro výuku v předporodních kurzech.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with how to handle and hold a newborn to ensure the baby's proper psychomotor development.
It addresses the influence of the way of handling and holding a newborn on the baby's development and how parents should handle and hold their newborn properly. It explores the most frequent mistakes parents make when handling and holding a newborn.
The theoretical part defines the term "newborn" and their "psychomotor development". It includes a description of general handling and holding guidelines, including proper and improper methods. Handling with equipment is also covered in this section.
The practical part consists of a semi-structured interview and practical training and includes an assessment of the parents' performance. The research sample included 17 parents and 12 newborns. The parents were trained in how to correctly hold their baby, focusing on the smoothness, quality and safety of holding. Handling and holding included: lifting and lowering a newborn, position for burping, carrying on the side and up curled up in a ball, the "tiger in the tree" position and curled-up position, prone position, sleeping position and method of changing the diaper. During the final inspection after 5 to 8 weeks the trained methods were evaluated, and the development of the baby's predilection head posture was assessed.
The thesis highlights the most common mistakes parents make when handling and holding a newborn. It can therefore be used to eliminate the mistakes both by the public, mainly parents, and by professionals, e.g. by prenatal course instructors. The thesis can also be used as a basis for a more detailed study on the topic and for compiling more extensive training materials for prenatal course education.
most common mistakes; holding; handling; newborn; instruction manual; education
Rozsah průvodní práce
83 s. (113 710 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá manipulaci a handlingem novorozence pro správný psychomotorický vývoj.
Řeší, jaký vliv má manipulace a handling na vývoj novorozence, jak by měli rodiče provádět správný handling a manipulaci s novorozencem. Jsou zde diskutovány nejčastější chyby rodičů při manipulaci a handlingu.
V teoretické části je definován novorozenec a jeho psychomotorický vývoj. Jsou popsány obecné zásady handlingu a manipulace včetně jejich správné a nesprávné formy. Je zde uveden i handling s pomůckami.
Praktická část se skládá z polostrukturovaného rozhovoru a praktického zaškolení včetně zhodnocení předvedených výkonů rodičů. Výzkumný vzorek tvořilo 17 rodičů s 12 novorozenci. Rodiče byli zaškoleni na správnost a kvalitu úchopu, plynulost, kvalitu a bezpečnost přehmatů. Manipulace a handling obsahovaly: zvedání a pokládání novorozence, nastavení polohy na odříhnutí, nošení v bočním a vyvýšeném klubíčku, nošení v poloze tygříka a klubíčka, polohování na břicho, polohování na spánek a způsob přebalování. Na výstupní kontrole po uplynutí 5 až 8 týdnů byly zhodnoceny zaškolené úkony s dítětem a bylo provedeno zhodnocení vývoje predilekčního držení hlavy dítěte.
Tato práce upozorňuje na nejčastější chyby rodičů při handlingu a manipulaci s novorozencem. Lze ji tedy využít pro eliminaci těchto chyb jak pro laickou veřejnost především rodiče, tak i pro odbornou veřejnost například pro školitele v předporodních kurzech. Práci lze též využít jako námět ke zpracování podrobnější studie k danému tématu a připravit tak rozsáhlejší školící materiály pro výuku v předporodních kurzech.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with how to handle and hold a newborn to ensure the baby's proper psychomotor development.
It addresses the influence of the way of handling and holding a newborn on the baby's development and how parents should handle and hold their newborn properly. It explores the most frequent mistakes parents make when handling and holding a newborn.
The theoretical part defines the term "newborn" and their "psychomotor development". It includes a description of general handling and holding guidelines, including proper and improper methods. Handling with equipment is also covered in this section.
The practical part consists of a semi-structured interview and practical training and includes an assessment of the parents' performance. The research sample included 17 parents and 12 newborns. The parents were trained in how to correctly hold their baby, focusing on the smoothness, quality and safety of holding. Handling and holding included: lifting and lowering a newborn, position for burping, carrying on the side and up curled up in a ball, the "tiger in the tree" position and curled-up position, prone position, sleeping position and method of changing the diaper. During the final inspection after 5 to 8 weeks the trained methods were evaluated, and the development of the baby's predilection head posture was assessed.
The thesis highlights the most common mistakes parents make when handling and holding a newborn. It can therefore be used to eliminate the mistakes both by the public, mainly parents, and by professionals, e.g. by prenatal course instructors. The thesis can also be used as a basis for a more detailed study on the topic and for compiling more extensive training materials for prenatal course education.
most common mistakes; holding; handling; newborn; instruction manual; education
Zásady pro vypracování
Současný stav
Dnešní doba nám nabízí nepřeberné množství informací a desinformací ohledně manipulace a handlingu s novorozencem. Budoucí rodiče mají spoustu možností, kde získat potřebné informace od navštěvování předporodních kurzů, vyhledávaní informací na internetu nebo během edukace v nemocnici. Přesto, že máme spoustu možností, páry odcházejí domů s různým stupněm zkušeností v manipulaci s novorozencem a leckdy i s větší či menší obavou. Správná manipulace s dítětem je klíčová pro optimální vývoj, tudíž důkladná edukace rodičů je nezbytná. Z tohoto důvodů může být zásah fyzioterapeuta v oblasti handlingu a manipulace pro podporu správného psychomotorického vývoje nezbytný.
Cíl práce
Popsat nejčastější chyby, kterých se dopouští rodiče při manipulaci s novorozencem.
Instruktáž rodičů ve správném handlingu a manipulaci s novorozencem.
Popsat vliv vhodného handlingu a manipulace na správný psychomotorický vývoj.
Výzkumné otázky
Jakých chyb se nejčastěji dopouští rodiče při manipulaci s novorozencem?
Jak by měl vypadat správný handling a manipulace v podání rodičů u novorozence?
Jakým způsobem ovlivňuje handling a manipulace správný psychomotorický vývoj?
Popis metodiky
Teoretická část se zaměřuje na popis novorozeneckého období, psychomotoriky novorozence a popsání zásad správné manipulace a využití handlingu u novorozence.
Praktická část se opírá o kvalitativní výzkum. Ke sběru dat bude použitý polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Výzkumný soubor bude tvořit 8-10 rodičů, kteří budou edukováni v oblasti manipulace a handlingu s novorozencem. Následovat bude zhodnocení znalostí a schopností v oblasti manipulace s novorozencem a vyhodnocení přínosu edukace z pohledu rodičů. Zpracování výsledků proběhne na základě sběru dat v nemocnici České Budějovice a.s. z polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Na závěr bude vyhotoven edukační materiál s návrhem na zlepšení efektivity edukace v oblasti manipulace a handlingu u novorozenců v domácím i nemocničním prostředí.
Předpokládané využití v praxi
Tato práce a vytvořený edukační materiál může sloužit, jako podklad pro zlepšení efektivity a edukace rodičů v oblasti manipulace a handlingu u novorozenců v domácím i v nemocničním prostředí.
Zásady pro vypracování
Současný stav
Dnešní doba nám nabízí nepřeberné množství informací a desinformací ohledně manipulace a handlingu s novorozencem. Budoucí rodiče mají spoustu možností, kde získat potřebné informace od navštěvování předporodních kurzů, vyhledávaní informací na internetu nebo během edukace v nemocnici. Přesto, že máme spoustu možností, páry odcházejí domů s různým stupněm zkušeností v manipulaci s novorozencem a leckdy i s větší či menší obavou. Správná manipulace s dítětem je klíčová pro optimální vývoj, tudíž důkladná edukace rodičů je nezbytná. Z tohoto důvodů může být zásah fyzioterapeuta v oblasti handlingu a manipulace pro podporu správného psychomotorického vývoje nezbytný.
Cíl práce
Popsat nejčastější chyby, kterých se dopouští rodiče při manipulaci s novorozencem.
Instruktáž rodičů ve správném handlingu a manipulaci s novorozencem.
Popsat vliv vhodného handlingu a manipulace na správný psychomotorický vývoj.
Výzkumné otázky
Jakých chyb se nejčastěji dopouští rodiče při manipulaci s novorozencem?
Jak by měl vypadat správný handling a manipulace v podání rodičů u novorozence?
Jakým způsobem ovlivňuje handling a manipulace správný psychomotorický vývoj?
Popis metodiky
Teoretická část se zaměřuje na popis novorozeneckého období, psychomotoriky novorozence a popsání zásad správné manipulace a využití handlingu u novorozence.
Praktická část se opírá o kvalitativní výzkum. Ke sběru dat bude použitý polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Výzkumný soubor bude tvořit 8-10 rodičů, kteří budou edukováni v oblasti manipulace a handlingu s novorozencem. Následovat bude zhodnocení znalostí a schopností v oblasti manipulace s novorozencem a vyhodnocení přínosu edukace z pohledu rodičů. Zpracování výsledků proběhne na základě sběru dat v nemocnici České Budějovice a.s. z polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Na závěr bude vyhotoven edukační materiál s návrhem na zlepšení efektivity edukace v oblasti manipulace a handlingu u novorozenců v domácím i nemocničním prostředí.
Předpokládané využití v praxi
Tato práce a vytvořený edukační materiál může sloužit, jako podklad pro zlepšení efektivity a edukace rodičů v oblasti manipulace a handlingu u novorozenců v domácím i v nemocničním prostředí.
Seznam doporučené literatury
BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2003. ISBN 80-210-3067-4.
HELLBRÜGGE, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte: psychomotorický vývoj kojence. Praha: Grada, 2010. Sestra. ISBN 978-80-247-3457-6.
KIEDROŇOVÁ, Eva. Něžná náruč rodičů: moderní poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a malým dítětem. Praha: Grada Publishing, 2005. Baby club Kenny [Grada Publishing, edice]. ISBN 80-247-1210-5.
KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Druhé vydání. Praha: Galén, [2020]. ISBN 978-80-7492-500-9.
GODDARD, Sally. Dítě v rovnováze: pohyb a učení v raném dětství. Přeložil Mariana DACHOVÁ, přeložil Naďa JUREČKOVÁ. [Bratislava]: Inštitút psychoterapie a socioterapie, 2012. ISBN 978-80-971033-0-9.
GREGORA, Martin a Miloš VELEMÍNSKÝ. Čekáme děťátko. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-3781-2.
Seznam doporučené literatury
BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2003. ISBN 80-210-3067-4.
HELLBRÜGGE, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte: psychomotorický vývoj kojence. Praha: Grada, 2010. Sestra. ISBN 978-80-247-3457-6.
KIEDROŇOVÁ, Eva. Něžná náruč rodičů: moderní poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a malým dítětem. Praha: Grada Publishing, 2005. Baby club Kenny [Grada Publishing, edice]. ISBN 80-247-1210-5.
KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Druhé vydání. Praha: Galén, [2020]. ISBN 978-80-7492-500-9.
GODDARD, Sally. Dítě v rovnováze: pohyb a učení v raném dětství. Přeložil Mariana DACHOVÁ, přeložil Naďa JUREČKOVÁ. [Bratislava]: Inštitút psychoterapie a socioterapie, 2012. ISBN 978-80-971033-0-9.
GREGORA, Martin a Miloš VELEMÍNSKÝ. Čekáme děťátko. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-3781-2.