Tématem předkládané bakalářské práce je proces individuální plánování v sociálních službách Diakonie ČCE, střediska Rolnička v Táboře.
Hlavním cílem mé bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem probíhá v Diakonii ČCE, ve středisku Rolnička v sociálních službách v Táboře individuální plánování. S ohledem na hlavní cíl práce jsem si zvolila tři výzkumné otázky: Jaká metoda je používána k individuálnímu plánování? Kdo se podílí na sestavování individuálního plánu klienta? Jakou zkušenost mají klíčoví pracovníci s průběhem individuálního plánování?
V praktické části je popsán výzkum, pro který byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Data potřebná pro výzkum byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný vzorek tvořilo deset informantů z řad klíčových pracovníků jednotlivých sociálních služeb táborského střediska Rolnička. Následná analýza dat probíhala pomocí interpretativní fenomenologické analýzy. Z této analýzy vzešlo pět témat. Jsou to: zkušenost klíčového pracovníka s procesem individuálního plánování na svém pracovišti, význam vzdělávacího kurzu pro průběh individuálního plánování, jak vnímá klíčový pracovník autonomii klienta během individuálního plánování, jak vnímá klíčový pracovník klienta během individuálního plánování a vztah klíčového pracovníka s jeho klíčovými klienty.
Výzkum ukázal, že v sociálních službách střediska Rolnička v Táboře je používána metoda individuálního plánování zaměřeného na člověka tzv. Mapa. Z témat IPA analýzy pak vzešly odpovědi na zbylé dvě výzkumné otázky. Na sestavování individuálního plánu klienta se podílí především klient, jeho klíčový pracovník, sociální pracovník, vedoucí sociální služby a v některých případech pak rodiče či opatrovníci klienta. Klíčoví pracovníci pak popisovali vztahy ke svým klíčovým klientům, své vnímání autonomie klienta nebo klientovy pocity během procesu individuálního plánování. Významné bylo z jejich pohledu i vzdělávání v oblasti individuálního plánování.
Informace získané z výzkumu této bakalářské práce by mohly posloužit jako podklad k doplnění stávajících metodik individuálního plánování sociálních služeb ve středisku Rolnička v Táboře.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the process of individual planning in social services.
The main aim of my bachelor thesis is to find out how the individual planning is carried out in Diakonia ČCE, in the Rolnička centre, in social services in Tábor. With regard to the main objective of the thesis, I have chosen three research questions. Who is involved in the preparation of the individual plan of the client? What experience do key workers have with the individual planning process?
The empirical section describes the research for which a qualitative research strategy was chosen. The data required for the research was collected through semi-structured interviews. The research sample consisted of ten informants from among the key workers of the individual social services of the Rolnička centre in Tábor. Subsequent data analysis was conducted using Interpretative Phenomenological Analysis. Five themes emerged from this analysis. These are: the key worker's experience of the individual planning process at his/her workplace, the importance of the training course for the course of individual planning, how the key worker perceives the client's autonomy during individual planning, how the key worker perceives the client during individual planning, and the key worker's relationship with his/her key clients.
The research showed that the method of person-centred individual planning called Map is used in the social services of the Rolnička centre in Tabor. The themes of the IPA analysis then led to the answers to the remaining two research questions. The client, the client's key worker, the social worker, the head of the social service and in some cases the client's parents or guardians are mainly involved in drawing up the individual plan. Key workers then described their relationships with their key clients, their perceptions of the client's autonomy, or the client's feelings during the individual planning process. Training in individual planning was also significant from their perspective.
The information obtained from the research of this bachelor thesis could serve as a basis for supplementing the existing methodologies of individual planning of social services in the Rolnička centre in Tábor.
Klíčová slova
Diakonie, středisko Rolnička, individuální plánování, standardy sociálních služeb, individuální plánování zaměřené na člověka
Klíčová slova v angličtině
Diakonia, center Rolnička, individual planning, social service standards, Person Centered Planning
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem předkládané bakalářské práce je proces individuální plánování v sociálních službách Diakonie ČCE, střediska Rolnička v Táboře.
Hlavním cílem mé bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem probíhá v Diakonii ČCE, ve středisku Rolnička v sociálních službách v Táboře individuální plánování. S ohledem na hlavní cíl práce jsem si zvolila tři výzkumné otázky: Jaká metoda je používána k individuálnímu plánování? Kdo se podílí na sestavování individuálního plánu klienta? Jakou zkušenost mají klíčoví pracovníci s průběhem individuálního plánování?
V praktické části je popsán výzkum, pro který byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Data potřebná pro výzkum byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný vzorek tvořilo deset informantů z řad klíčových pracovníků jednotlivých sociálních služeb táborského střediska Rolnička. Následná analýza dat probíhala pomocí interpretativní fenomenologické analýzy. Z této analýzy vzešlo pět témat. Jsou to: zkušenost klíčového pracovníka s procesem individuálního plánování na svém pracovišti, význam vzdělávacího kurzu pro průběh individuálního plánování, jak vnímá klíčový pracovník autonomii klienta během individuálního plánování, jak vnímá klíčový pracovník klienta během individuálního plánování a vztah klíčového pracovníka s jeho klíčovými klienty.
Výzkum ukázal, že v sociálních službách střediska Rolnička v Táboře je používána metoda individuálního plánování zaměřeného na člověka tzv. Mapa. Z témat IPA analýzy pak vzešly odpovědi na zbylé dvě výzkumné otázky. Na sestavování individuálního plánu klienta se podílí především klient, jeho klíčový pracovník, sociální pracovník, vedoucí sociální služby a v některých případech pak rodiče či opatrovníci klienta. Klíčoví pracovníci pak popisovali vztahy ke svým klíčovým klientům, své vnímání autonomie klienta nebo klientovy pocity během procesu individuálního plánování. Významné bylo z jejich pohledu i vzdělávání v oblasti individuálního plánování.
Informace získané z výzkumu této bakalářské práce by mohly posloužit jako podklad k doplnění stávajících metodik individuálního plánování sociálních služeb ve středisku Rolnička v Táboře.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the process of individual planning in social services.
The main aim of my bachelor thesis is to find out how the individual planning is carried out in Diakonia ČCE, in the Rolnička centre, in social services in Tábor. With regard to the main objective of the thesis, I have chosen three research questions. Who is involved in the preparation of the individual plan of the client? What experience do key workers have with the individual planning process?
The empirical section describes the research for which a qualitative research strategy was chosen. The data required for the research was collected through semi-structured interviews. The research sample consisted of ten informants from among the key workers of the individual social services of the Rolnička centre in Tábor. Subsequent data analysis was conducted using Interpretative Phenomenological Analysis. Five themes emerged from this analysis. These are: the key worker's experience of the individual planning process at his/her workplace, the importance of the training course for the course of individual planning, how the key worker perceives the client's autonomy during individual planning, how the key worker perceives the client during individual planning, and the key worker's relationship with his/her key clients.
The research showed that the method of person-centred individual planning called Map is used in the social services of the Rolnička centre in Tabor. The themes of the IPA analysis then led to the answers to the remaining two research questions. The client, the client's key worker, the social worker, the head of the social service and in some cases the client's parents or guardians are mainly involved in drawing up the individual plan. Key workers then described their relationships with their key clients, their perceptions of the client's autonomy, or the client's feelings during the individual planning process. Training in individual planning was also significant from their perspective.
The information obtained from the research of this bachelor thesis could serve as a basis for supplementing the existing methodologies of individual planning of social services in the Rolnička centre in Tábor.
Klíčová slova
Diakonie, středisko Rolnička, individuální plánování, standardy sociálních služeb, individuální plánování zaměřené na člověka
Klíčová slova v angličtině
Diakonia, center Rolnička, individual planning, social service standards, Person Centered Planning
Zásady pro vypracování
Klíčová slova: Diakonie; centrum Rolnička; individuální plánování; kvalita sociálních služeb; standardy sociálních služeb.
Teoretické vymezení problematiky
Bakalářská práce se bude zabývat individuální plánováním v Diakonii ČCE, v táborském centru Rolnička, které je zákonem č. 108/2006 Sb. o sociálních službách nařízeným procesem. Poskytovatelé sociálních služeb jsou povinni plánovat poskytování sociální služby každému klientovi. Rovněž jsou poskytovatelé povinni pravidelně hodnotit u každého klienta, zda a jak mu bylo poskytování sociální služby užitečné. Individuálním plánováním tedy můžeme rozumět proces, kdy pracovníci sociální služby přemýšlejí o svých klientech a o tom, jak organizovat pobyt v dané sociální službě, aby byl ku prospěchu a spokojenosti danému klientovi.
Předpokládaný cíl práce:
Zjistit, jakým způsobem probíhá v Diakonii ČCE v táborském centru Rolnička individuální plánování.
Výzkumné otázky:
Jaká metoda je používána k individuálnímu plánování?
Kdo se podílí na sestavování individuálního plánu klienta?
Jakou zkušenost mají klíčoví pracovníci s průběhem individuálního plánování?
Techniky sběru dat: Technika polostrukturovaného rozhovoru a analýza dokumentů.
Popis sběru dat: Sběr dat bude proveden formou polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky, kteří se podílejí na procesu individuálního plánování klientů, a porovnáváním listinných dokumentů vztahujících se k danému tématu.
Způsob zpracování dat: Předpokládá se analýza přepsaných rozhovorů pomocí kódování. To znamená, zkoumání nashromážděných dat s cílem najít společné znaky a klasifikovat je.
Přínos práce
Využití výsledků práce pro případné vytvoření metodiky individuálního plánování.
Etika výzkumu
Všechny osobní údaje byly v rámci BP/DP zpracovány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady EU 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES. Při sběru dat byla zajištěna anonymita a z účasti na výzkumu neplynula pro informanty žádná rizika.
Zásady pro vypracování
Klíčová slova: Diakonie; centrum Rolnička; individuální plánování; kvalita sociálních služeb; standardy sociálních služeb.
Teoretické vymezení problematiky
Bakalářská práce se bude zabývat individuální plánováním v Diakonii ČCE, v táborském centru Rolnička, které je zákonem č. 108/2006 Sb. o sociálních službách nařízeným procesem. Poskytovatelé sociálních služeb jsou povinni plánovat poskytování sociální služby každému klientovi. Rovněž jsou poskytovatelé povinni pravidelně hodnotit u každého klienta, zda a jak mu bylo poskytování sociální služby užitečné. Individuálním plánováním tedy můžeme rozumět proces, kdy pracovníci sociální služby přemýšlejí o svých klientech a o tom, jak organizovat pobyt v dané sociální službě, aby byl ku prospěchu a spokojenosti danému klientovi.
Předpokládaný cíl práce:
Zjistit, jakým způsobem probíhá v Diakonii ČCE v táborském centru Rolnička individuální plánování.
Výzkumné otázky:
Jaká metoda je používána k individuálnímu plánování?
Kdo se podílí na sestavování individuálního plánu klienta?
Jakou zkušenost mají klíčoví pracovníci s průběhem individuálního plánování?
Techniky sběru dat: Technika polostrukturovaného rozhovoru a analýza dokumentů.
Popis sběru dat: Sběr dat bude proveden formou polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky, kteří se podílejí na procesu individuálního plánování klientů, a porovnáváním listinných dokumentů vztahujících se k danému tématu.
Způsob zpracování dat: Předpokládá se analýza přepsaných rozhovorů pomocí kódování. To znamená, zkoumání nashromážděných dat s cílem najít společné znaky a klasifikovat je.
Přínos práce
Využití výsledků práce pro případné vytvoření metodiky individuálního plánování.
Etika výzkumu
Všechny osobní údaje byly v rámci BP/DP zpracovány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady EU 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES. Při sběru dat byla zajištěna anonymita a z účasti na výzkumu neplynula pro informanty žádná rizika.
Seznam doporučené literatury
BUREŠOVÁ, M., 2016. Dobrá praxe sociální služby v procesu "inspekce hrůzy". Týn nad Vltavou: Nová Forma. ISBN 978-80-7453-732-5.
CHLOUPKOVÁ, S., 2013. Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4678-4.
Management a kvalita sociálních služeb, 2020. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. ISBN 978-80-88361-06-0.
MATOUŠEK, O., 2011. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-802-6200-413.
MALÍK HOLASOVÁ, V., 2014. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4315-8.
Seznam doporučené literatury
BUREŠOVÁ, M., 2016. Dobrá praxe sociální služby v procesu "inspekce hrůzy". Týn nad Vltavou: Nová Forma. ISBN 978-80-7453-732-5.
CHLOUPKOVÁ, S., 2013. Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4678-4.
Management a kvalita sociálních služeb, 2020. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. ISBN 978-80-88361-06-0.
MATOUŠEK, O., 2011. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-802-6200-413.
MALÍK HOLASOVÁ, V., 2014. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4315-8.