Cílem bakalářské práce bylo sestavení environmentálně zaměřeného výukového plánu. V teoretické části byla popsána teoretická východiska, ze kterých tematický celek vychází. V této části byla definována environmentální výchova, její cíle, metody a zásady. Prostor byl věnován i jejímu uplatnění v mateřské škole, významu školních zahrad a propojení s aktuálním Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. V neposlední řadě bylo popsáno prožitkové učení, hra a plynulé učení. Praktická část zahrnuje sestavený výukový plán, evaluaci dnů a závěrečnou evaluaci s dětmi. V tematickém celku byly použity environmentální činnosti, které u dětí rozvíjí environmentální senzitivitu a vytváří kladný vztah k přírodě. V závěru bylo zjištěno, že nejúspěšnější se stala aktivita prováděná přímo v lese, a to stavení skřítčí vesnice. Nejméně děti nadchla cesta k lesu, která podle jejich slov byla moc dlouhá. Dalším problematickým úkolem, který byl však dobrovolný, byl dotek žížaly. Většina dětí se této aktivity vzdala a těm, kteří to zkusili, to bylo nepříjemné.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis's intended purpose was to create an environmental lesson plan. In the theoretical part, there was a described theoretical basis from which the lesson plan came out. This section defined environmental education, its goals, methods, and principles. There was devoted space to its application in kindergarten, the importance of the school garden, and the connection between environmental education and the curriculum for preschool education. Last but not least experience learning, game, and flow learning have been described. The practical part includes an assembled lesson plan, daily evaluation, and final evaluation with children. In the plan were environmental activities, which developed environmental sensivity and created a positive attitude toward nature. In the end, it was found that the most successful aktivity was the one carried out directly in the forest, namely the building of a village for gnomes. The least liked activity was walking to the forest, which was too long in their words. Another unliked activity was earthworm touching, but it was voluntary. Most children gave up on the activity and those who tried it found it unpleasant.
Klíčová slova
environmentální výchova, mateřská škola, prožitkové učení, příroda, dítě předškolního věku, týdenní výukový plán
Cílem bakalářské práce bylo sestavení environmentálně zaměřeného výukového plánu. V teoretické části byla popsána teoretická východiska, ze kterých tematický celek vychází. V této části byla definována environmentální výchova, její cíle, metody a zásady. Prostor byl věnován i jejímu uplatnění v mateřské škole, významu školních zahrad a propojení s aktuálním Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. V neposlední řadě bylo popsáno prožitkové učení, hra a plynulé učení. Praktická část zahrnuje sestavený výukový plán, evaluaci dnů a závěrečnou evaluaci s dětmi. V tematickém celku byly použity environmentální činnosti, které u dětí rozvíjí environmentální senzitivitu a vytváří kladný vztah k přírodě. V závěru bylo zjištěno, že nejúspěšnější se stala aktivita prováděná přímo v lese, a to stavení skřítčí vesnice. Nejméně děti nadchla cesta k lesu, která podle jejich slov byla moc dlouhá. Dalším problematickým úkolem, který byl však dobrovolný, byl dotek žížaly. Většina dětí se této aktivity vzdala a těm, kteří to zkusili, to bylo nepříjemné.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis's intended purpose was to create an environmental lesson plan. In the theoretical part, there was a described theoretical basis from which the lesson plan came out. This section defined environmental education, its goals, methods, and principles. There was devoted space to its application in kindergarten, the importance of the school garden, and the connection between environmental education and the curriculum for preschool education. Last but not least experience learning, game, and flow learning have been described. The practical part includes an assembled lesson plan, daily evaluation, and final evaluation with children. In the plan were environmental activities, which developed environmental sensivity and created a positive attitude toward nature. In the end, it was found that the most successful aktivity was the one carried out directly in the forest, namely the building of a village for gnomes. The least liked activity was walking to the forest, which was too long in their words. Another unliked activity was earthworm touching, but it was voluntary. Most children gave up on the activity and those who tried it found it unpleasant.
Klíčová slova
environmentální výchova, mateřská škola, prožitkové učení, příroda, dítě předškolního věku, týdenní výukový plán
V teoretické části práce je obecně charakterizována environmentální výchova, její cíle, metody a formy. Dále autorka popisuje začlenění environmentální výchovy do režimu předškolního vzdělávání a její propojení s rámcovým vzdělávacím program. V praktické části je vypracován týdenní tematický celek, který vede děti k objevování přírody. V uvedeném bloku jsou uvedeny činnosti, které spojuje problematika objevování pokladů naší přírody. Aktivity obsahují podrobný metodický popis, mezipředmětové přesahy a všechny podpůrné materiály (obrázky, pracovní listy...), tak aby byly využitelné i dalšími pedagogy. Jednotlivé náměty jsou vyzkoušeny v praxi. Na základě evaluace je sepsána patřičná zpětná vazba.
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce je obecně charakterizována environmentální výchova, její cíle, metody a formy. Dále autorka popisuje začlenění environmentální výchovy do režimu předškolního vzdělávání a její propojení s rámcovým vzdělávacím program. V praktické části je vypracován týdenní tematický celek, který vede děti k objevování přírody. V uvedeném bloku jsou uvedeny činnosti, které spojuje problematika objevování pokladů naší přírody. Aktivity obsahují podrobný metodický popis, mezipředmětové přesahy a všechny podpůrné materiály (obrázky, pracovní listy...), tak aby byly využitelné i dalšími pedagogy. Jednotlivé náměty jsou vyzkoušeny v praxi. Na základě evaluace je sepsána patřičná zpětná vazba.
Seznam doporučené literatury
Jančaříková K., 2010: Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe
Kirchnerová V., Rubešová R., 2013: Výchova prožitkem. Portál
Leblová E., 2012: Environmentální výchova v mateřské škole. Portál
Jančaříková K., Kapuciánová M., 2013: Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Raabe
Činčera J., 2007: Enviromentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido
Opravilová E., Gebhartová V., 2011: Rok v mateřské škole, Portál
Smolíková K. a spol., 2021: RVP PV, MŠMT
Seznam doporučené literatury
Jančaříková K., 2010: Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe
Kirchnerová V., Rubešová R., 2013: Výchova prožitkem. Portál
Leblová E., 2012: Environmentální výchova v mateřské škole. Portál
Jančaříková K., Kapuciánová M., 2013: Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Raabe
Činčera J., 2007: Enviromentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido
Opravilová E., Gebhartová V., 2011: Rok v mateřské škole, Portál
Smolíková K. a spol., 2021: RVP PV, MŠMT