Práce se zabývá vnímáním smyslu života v období rané dospělosti. Teoretická část nejprve charakterizuje dospělost, ranou dospělost a krizi mladého věku. Dále je zaměřena na smysl života a jeho výklady od autorů jako V. E. Frankl, A. Längle, P. Tavel a J. Křivohlavý. Poslední kapitola teoretické části je věnována sebepoznání. Praktická část obsahuje popis kvalitativního výzkumu, jehož data byla získána uskutečněním polostrukturovaných hloubkových rozhovorů s respondenty, kteří se v období rané dospělosti nacházejí. Je představen cíl výzkumu, jednotliví respondenti a popis průběhu rozhovorů včetně jejich přípravy. Poté je popsán postup zvolené metody interpretativní fenomenologické analýzy dat. Výsledky analýzy jsou prezentovány skrze perspektivu jednotlivých respondentů a nechybí ani závěrečná diskuse.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the perception of the meaning of life in early adulthood. The theoretical part characterises maturity, early adulthood and a quarter-life crisis. Next it is focused on the meaning of life and its interpretation by authors such as V. E. Frankl, A. Längle, P. Tavel and J. Křivohlavý. The last chapter is dedicated to self-knowledge. In the practical part there is a description of qualitative research based on semi-structured in-depth interviews with young adults. It includes introducing the research objective, respondents, the preparation and course of the interviews. The research is carried out using interpretative phenomenological analysis. The analysis results are presented through the perspective of each respondent separately. There is also a discussion at the end.
early adulthood, meaning of life, quarter-life crisis, self-knowledge, qualitative research, interviews
Rozsah průvodní práce
52 s. (88 211)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vnímáním smyslu života v období rané dospělosti. Teoretická část nejprve charakterizuje dospělost, ranou dospělost a krizi mladého věku. Dále je zaměřena na smysl života a jeho výklady od autorů jako V. E. Frankl, A. Längle, P. Tavel a J. Křivohlavý. Poslední kapitola teoretické části je věnována sebepoznání. Praktická část obsahuje popis kvalitativního výzkumu, jehož data byla získána uskutečněním polostrukturovaných hloubkových rozhovorů s respondenty, kteří se v období rané dospělosti nacházejí. Je představen cíl výzkumu, jednotliví respondenti a popis průběhu rozhovorů včetně jejich přípravy. Poté je popsán postup zvolené metody interpretativní fenomenologické analýzy dat. Výsledky analýzy jsou prezentovány skrze perspektivu jednotlivých respondentů a nechybí ani závěrečná diskuse.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the perception of the meaning of life in early adulthood. The theoretical part characterises maturity, early adulthood and a quarter-life crisis. Next it is focused on the meaning of life and its interpretation by authors such as V. E. Frankl, A. Längle, P. Tavel and J. Křivohlavý. The last chapter is dedicated to self-knowledge. In the practical part there is a description of qualitative research based on semi-structured in-depth interviews with young adults. It includes introducing the research objective, respondents, the preparation and course of the interviews. The research is carried out using interpretative phenomenological analysis. The analysis results are presented through the perspective of each respondent separately. There is also a discussion at the end.
early adulthood, meaning of life, quarter-life crisis, self-knowledge, qualitative research, interviews
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem práce je zjistit, jak vnímají smysl života lidé v období rané dospělosti (20–25 let). Teoretická část se bude nejspíše opírat o poznatky z logoterapie a psychologie. Bude se snažit rozebrat smysl pro člověka jako takový, příčiny a metody jeho hledání. Mohou se zde také objevit pojmy jako existencionální krize, seberealizace či poslání. Praktická část bude obsahovat hloubkové rozhovory pátrající po tom, v čem podle dotazovaných spočívá smysl života. Zda si připadají, že svůj smysl již nalezli či jej nějak vědomě hledají nebo jestli se cítí ztracení a zda je vlastně normální být v tomhle věku ztracený.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem práce je zjistit, jak vnímají smysl života lidé v období rané dospělosti (20–25 let). Teoretická část se bude nejspíše opírat o poznatky z logoterapie a psychologie. Bude se snažit rozebrat smysl pro člověka jako takový, příčiny a metody jeho hledání. Mohou se zde také objevit pojmy jako existencionální krize, seberealizace či poslání. Praktická část bude obsahovat hloubkové rozhovory pátrající po tom, v čem podle dotazovaných spočívá smysl života. Zda si připadají, že svůj smysl již nalezli či jej nějak vědomě hledají nebo jestli se cítí ztracení a zda je vlastně normální být v tomhle věku ztracený.
Seznam doporučené literatury
FRANKL, Viktor Emil a Elisabeth S. LUKAS. Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii. [3. vyd.]. Brno: Cesta, c2006. ISBN 80-7295-084-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál, c2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Seznam doporučené literatury
FRANKL, Viktor Emil a Elisabeth S. LUKAS. Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii. [3. vyd.]. Brno: Cesta, c2006. ISBN 80-7295-084-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál, c2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.