Bakalářská práce se zabývá rozvojem hudebních schopností u dětí předškolního věku pomocí vybraných hudebních nástrojů. Práce je rozdělena do čtyř velkých kapitol. První z kapitol se věnuje stručné charakteristice předškolního věku z hlediska tělesného, rozumového, emočního vývoje a socializace. Také je zde popsán i vliv hry v tomto vývojovém období. Další kapitola popisuje klasifikaci hudebních schopností. Hudební schopnosti se dělí do 8 kategorií: schopnosti hudebně sluchové, rytmické cítění, tonální cítění, harmonické cítění, hudební paměť, hudební představivost, hudební myšlení a hudebně tvořivé schopnosti. Následující kapitola pojednává o rozvoji hudebnosti u dětí předškolního věku. Poslední kapitola se zabývá výrobou hudebních nástrojů z dostupných materiálů. Její součástí jsou i návrhy činností, u kterých lze využít hudební nástroje a rozvíjet pomocí nich své hudební schopnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the development of musical skills in preliminary education with the support of specified musical instruments. This thesis contains four extended parts. The first part covers a formal characteristic of preschool age from a psychical, mental, emotional and social aspect. The influence of games on this development period is also covered here. The next chapter hosts the structure of musical skills. They can be comprised into eight separate categories: musical auditory skills, rhythmic sense, tonal sense, harmonic sense, musical memory, musical imagination, musical thinking as well as musical creative abilities. The third part of this thesis covers the musical evolvement of preschool children. The closing part deals with the process of designing and making simple musical instruments from available materials. It also presents suggestions for activities featuring musical instruments to further improve musical skills.
Klíčová slova
předškolní věk, hudební schopnosti, hudebnost, hudební nástroj
Klíčová slova v angličtině
preschool age, musical skills and abilities, musicality, musical instrument
Rozsah průvodní práce
60 s. (77 392 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem hudebních schopností u dětí předškolního věku pomocí vybraných hudebních nástrojů. Práce je rozdělena do čtyř velkých kapitol. První z kapitol se věnuje stručné charakteristice předškolního věku z hlediska tělesného, rozumového, emočního vývoje a socializace. Také je zde popsán i vliv hry v tomto vývojovém období. Další kapitola popisuje klasifikaci hudebních schopností. Hudební schopnosti se dělí do 8 kategorií: schopnosti hudebně sluchové, rytmické cítění, tonální cítění, harmonické cítění, hudební paměť, hudební představivost, hudební myšlení a hudebně tvořivé schopnosti. Následující kapitola pojednává o rozvoji hudebnosti u dětí předškolního věku. Poslední kapitola se zabývá výrobou hudebních nástrojů z dostupných materiálů. Její součástí jsou i návrhy činností, u kterých lze využít hudební nástroje a rozvíjet pomocí nich své hudební schopnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the development of musical skills in preliminary education with the support of specified musical instruments. This thesis contains four extended parts. The first part covers a formal characteristic of preschool age from a psychical, mental, emotional and social aspect. The influence of games on this development period is also covered here. The next chapter hosts the structure of musical skills. They can be comprised into eight separate categories: musical auditory skills, rhythmic sense, tonal sense, harmonic sense, musical memory, musical imagination, musical thinking as well as musical creative abilities. The third part of this thesis covers the musical evolvement of preschool children. The closing part deals with the process of designing and making simple musical instruments from available materials. It also presents suggestions for activities featuring musical instruments to further improve musical skills.
Klíčová slova
předškolní věk, hudební schopnosti, hudebnost, hudební nástroj
Klíčová slova v angličtině
preschool age, musical skills and abilities, musicality, musical instrument
Zásady pro vypracování
Teoretická práce, ve které bude v úvodních kapitolách popsán vývoj dítěte předškolního věku z pohledu tělesného, kognitivního, emočního vývoje a socializace. Dále bude následovat stručný nástin vlivu hudby na vývoj dítěte a popis rozvoje hudebnosti u dětí v oblastech hudebního sluchu, rytmického, tonálního a harmonického cítění.
Hlavní část práce se bude zabývat vybranými aktivitami a činnostmi, které slouží pro rozvoj dětských muzikálních dovedností. Akcentováno bude využití hudebních nástrojů vlastní výroby pro rozvoj hudebního cítění.
Práce bude psána v souladu s metodickou příručkou pro závěrečné práce na TF.
Zásady pro vypracování
Teoretická práce, ve které bude v úvodních kapitolách popsán vývoj dítěte předškolního věku z pohledu tělesného, kognitivního, emočního vývoje a socializace. Dále bude následovat stručný nástin vlivu hudby na vývoj dítěte a popis rozvoje hudebnosti u dětí v oblastech hudebního sluchu, rytmického, tonálního a harmonického cítění.
Hlavní část práce se bude zabývat vybranými aktivitami a činnostmi, které slouží pro rozvoj dětských muzikálních dovedností. Akcentováno bude využití hudebních nástrojů vlastní výroby pro rozvoj hudebního cítění.
Práce bude psána v souladu s metodickou příručkou pro závěrečné práce na TF.
Seznam doporučené literatury
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.
Z POLEDŇÁK, I.; FUKAČ, J.: Úvod do studia hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0285-8
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
KANTOR, J. a kol. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
CMÍRAL, A. Základní pojmy hudební. Praha: SUPRAPHON, 1974. ISBN 02-001-74.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
PÁVKOVÁ, J. : Pedagogika volného času : teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha, Portál 2002. ISBN 80-7178-711-6.
SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
FUKAČ, J. Mýtus a skutečnost hudby. Praha: Panton, 1989. ISBN 80-7039-011-5.
ZELEIOVÁ, J. Muzikoterapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-237-9.
Seznam doporučené literatury
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.
Z POLEDŇÁK, I.; FUKAČ, J.: Úvod do studia hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0285-8
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
KANTOR, J. a kol. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
CMÍRAL, A. Základní pojmy hudební. Praha: SUPRAPHON, 1974. ISBN 02-001-74.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
PÁVKOVÁ, J. : Pedagogika volného času : teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha, Portál 2002. ISBN 80-7178-711-6.
SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
FUKAČ, J. Mýtus a skutečnost hudby. Praha: Panton, 1989. ISBN 80-7039-011-5.
ZELEIOVÁ, J. Muzikoterapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-237-9.