Diplomová práce se zabývá možností využití únikové hry ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Hlavním cílem práce je vytvoření tří výukových aktivit využívajících metodu únikové hry. Předkládaná práce je tvořena dvěma částmi, části teoretické a z ní vycházející části praktické. Teoretická část má za úkol vymezit únikovou hru jako formu didaktické hry a možnosti jejího využití ve výuce, zvláště pak ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Tato část věnuje pozornost také obecným informacím týkajících se únikové hry (jako je historie, druhy únikových her aj.). Praktická část obsahuje tři vytvořené aktivity využívající metodu únikové hry a jiných metod (např. questing, geocaching, QR kódy a metodu BYOD), jejich metodiku, realizaci a následnou reflexi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the potential use of Escape Games in Teaching Geography at lower secondary school. The main aim of the diploma theses is the creation of three educational activities using the method of Escape Game. The presented thesis consists of two parts, the theoretical part and the practical part based on it. The goal of theoretical part is to define Escape game as a kind of didactical game and its potential uses in teaching, especially in teaching Geography at lower secondary school. This part also gives attention to general information about the Escape Game (such as its history, its kinds etc.) The practical part contains the three created activities using the method of Escape Game and other methods (for example questing, geocaching, QR codes and the method of BYOD), its methodology, realisation and the following reflexion.
Diplomová práce se zabývá možností využití únikové hry ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Hlavním cílem práce je vytvoření tří výukových aktivit využívajících metodu únikové hry. Předkládaná práce je tvořena dvěma částmi, části teoretické a z ní vycházející části praktické. Teoretická část má za úkol vymezit únikovou hru jako formu didaktické hry a možnosti jejího využití ve výuce, zvláště pak ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Tato část věnuje pozornost také obecným informacím týkajících se únikové hry (jako je historie, druhy únikových her aj.). Praktická část obsahuje tři vytvořené aktivity využívající metodu únikové hry a jiných metod (např. questing, geocaching, QR kódy a metodu BYOD), jejich metodiku, realizaci a následnou reflexi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the potential use of Escape Games in Teaching Geography at lower secondary school. The main aim of the diploma theses is the creation of three educational activities using the method of Escape Game. The presented thesis consists of two parts, the theoretical part and the practical part based on it. The goal of theoretical part is to define Escape game as a kind of didactical game and its potential uses in teaching, especially in teaching Geography at lower secondary school. This part also gives attention to general information about the Escape Game (such as its history, its kinds etc.) The practical part contains the three created activities using the method of Escape Game and other methods (for example questing, geocaching, QR codes and the method of BYOD), its methodology, realisation and the following reflexion.
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití konceptu únikové hry ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Hlavním cílem práce je vytvoření vlastních výukových aktivit využívajících konceptu únikové hry ve výuce zeměpisu.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Provést rozbor literatury a materiálů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (hlavní principy navozované RVP ZV, postavení a význam únikových her jako formy didaktické hry a možnosti jejího využití ve výuce zeměpisu aj. ?).
2. Na základě diskuse s literaturou vytvořit metodiku práce analyzující využití vlastních praktických výukových aktivit uplatňujících koncept únikové hry ve vlastní praktické výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ.
3. Reflektovat projevy a dopady vytvořených výukových aktivit na žáky samotné, ale i vlastní sebereflexi začínajícího učitele.
4. Zjištěné skutečnosti zařadit do širšího kontextu a analyzovat z hlediska využití v rámci geografického vzdělávání na 2. stupni ZŠ.
5. Syntetizovat hlavní výsledky a vyvodit závěry.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití konceptu únikové hry ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Hlavním cílem práce je vytvoření vlastních výukových aktivit využívajících konceptu únikové hry ve výuce zeměpisu.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Provést rozbor literatury a materiálů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (hlavní principy navozované RVP ZV, postavení a význam únikových her jako formy didaktické hry a možnosti jejího využití ve výuce zeměpisu aj. ?).
2. Na základě diskuse s literaturou vytvořit metodiku práce analyzující využití vlastních praktických výukových aktivit uplatňujících koncept únikové hry ve vlastní praktické výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ.
3. Reflektovat projevy a dopady vytvořených výukových aktivit na žáky samotné, ale i vlastní sebereflexi začínajícího učitele.
4. Zjištěné skutečnosti zařadit do širšího kontextu a analyzovat z hlediska využití v rámci geografického vzdělávání na 2. stupni ZŠ.
5. Syntetizovat hlavní výsledky a vyvodit závěry.
Seznam doporučené literatury
PETTY, G. (2006): Moderní vyučování. Portál, Praha. 380 s.
VELDCAMP, A. (2020): Escape education: A systematic review on escape rooms in education. Educational Research Review, Volume 31.
SANCHÉZ-MARTÍN, J.(2020): Exit for success. Gamifying science and technology students using escape-room. A preliminary approach, Heliyon, Volume 6, Issue 7.
IVERSON, L., JIZBA, T., MANNING, L. (2023): Beat the clock! Implementation and Evaluation of an Escape Room. The Journal for Nurse Practitioners. Volume 19, Issue 5.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portál www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.
Studentka Cacková Ivana, Bc. (P19385) je na uznané době rodičovství od 2.11.2020 do 28.12.2023.
V současné době předložila téměr hotovou diplomovou práci. Bohužel bylo zjištěno, že zadání práce
nebylo vloženo do IS STAG. Bylo vypracováno pouze v listinné podobě, dle které studentka velmi
dobře téma práce zpracovala. Tímto prohlašuji, jako vedoucí kvalifikační práce, že práce Bc. Ivany
Cackové je v době zadání do IS STAG, až na malé drobnosti hotová a splňuje veškeré požadavky na ní
kladené a lze ji tak obhajovat v únorovém termínu SZZ daného Harmonogramem AR 2023/2024 PF JU
v Českých Budějovicích.
Seznam doporučené literatury
PETTY, G. (2006): Moderní vyučování. Portál, Praha. 380 s.
VELDCAMP, A. (2020): Escape education: A systematic review on escape rooms in education. Educational Research Review, Volume 31.
SANCHÉZ-MARTÍN, J.(2020): Exit for success. Gamifying science and technology students using escape-room. A preliminary approach, Heliyon, Volume 6, Issue 7.
IVERSON, L., JIZBA, T., MANNING, L. (2023): Beat the clock! Implementation and Evaluation of an Escape Room. The Journal for Nurse Practitioners. Volume 19, Issue 5.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portál www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.
Studentka Cacková Ivana, Bc. (P19385) je na uznané době rodičovství od 2.11.2020 do 28.12.2023.
V současné době předložila téměr hotovou diplomovou práci. Bohužel bylo zjištěno, že zadání práce
nebylo vloženo do IS STAG. Bylo vypracováno pouze v listinné podobě, dle které studentka velmi
dobře téma práce zpracovala. Tímto prohlašuji, jako vedoucí kvalifikační práce, že práce Bc. Ivany
Cackové je v době zadání do IS STAG, až na malé drobnosti hotová a splňuje veškeré požadavky na ní
kladené a lze ji tak obhajovat v únorovém termínu SZZ daného Harmonogramem AR 2023/2024 PF JU
v Českých Budějovicích.