Předmět: Práce s vědeckým materiálem (EBN) v klinické praxi ošetřovatelství

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Práce s vědeckým materiálem (EBN) v klinické praxi ošetřovatelství
Kód předmětu UOP/OPEBN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tóthová Valérie, prof. PhDr. Ph.D., dr.h.c.
Obsah předmětu
Úvod k teoriím, metodám a nástrojům k získávání informací. Pokládání otázek, volba metody a nástroje k efektivnímu vyhledání informací v ošetřovatelství. Internet. Tři definice internetu. Internet formát a jeho limitace. Formáty: Textové dokumenty, webové stránky, e-mailové zprávy, tištěné články. Výhody a nevýhody související s výběrem formátu zvolené informace a jeho vztahu k "evidence-based" v ošetřovatelství. Nástroje pro vyhledávání specifických formátů. Typologie nástrojů pro získání informací. Toky informací. Textové dokumenty. Význam knih v současné společnosti. Typologie knih. Nástroje na vyhledávání knih. Vládní databáze knih - MOCAT, AGIP, Stationery Office Online Catalogue, LOCOC - Library of Congress, British Library aj. Nejrozsáhlejší databáze katalogů obchodů s knihami - Books-in-Print databáze. Knižní rešerše - Book Review Digest Databáze. Problematika "knih z druhé ruky" (second-hand book). Aplikace efektivních technik na vyhledávání knih. Možnosti českých vydavatelství. Články - jejich hodnota a význam. Placené služby k získání plných textů článků - Severoamerické CARL, Northern Light, aj. Další databáze k vyhledávání článků (Web of Science, SCOPUS, MEDLINE, PUBMED, aj). Typy rešeršních článků, databáze Campbell Collaboration a PsycARTICLES a PsychINFO. Zdroje informací pro praxi založenou na důkazech, vědecké databáze Vyhledávání v systematickém přehledu důkazů prostřednictvím the Cohrane Library. Formulace klinické otázky Druhy a design studií Výzkumná validita a metody její kontroly, kritéria hodnocení výzkumů, návrh obecných kritérií pro hodnocení Příklady implementace změn do praxe

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalostí získaných v ostatních ošetřovatelských, humanitních a behaviorálních předmětech. Naučí studenta pracovat s vědeckým materiálem získaným z vědeckých publikací a EBN a tyto aplikovat v klinické praxi ve vybraných oborech - např. v hospicové péči, v domácí péči anebo na jiném komunitním pracovišti. Předpokládá určitou úroveň schopnosti kreativity, klinickou zkušenost, schopnost rozpoznat hodnoty pacienta a využívat dostupné prostředky. Naučí studující základům kritického - vědeckého myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi, vedení studentů k aplikaci kritického myšlení v ošetřovatelské praxi, rozpoznání ovlivňujících faktorů a jejich vlivu na klinická rozhodnutí - uplatnit vědecké informace při rozhodování sestry v průběhu ošetřovatelského procesu. Dále formulovat klinické otázky, identifikovat nejdostupnější zdroje informací pro praxi založenou na důkazech v ošetřovatelství vyhledávat studie k tématu (systematické přehledy, metaanalýzy, klinické kontrolované a randomizované studie, prospektivní studie, studie případů a kontrol, průřezové studie, kazuistiky) posoudit validitu studií podle pravidel evidence a provést následný výběr, shrnout výsledky v přehledné podobě nebo pomocí metaanalýzy, zahrnout pacienta do rozhodovacího procesu, implementovat změny do praxe a využít pro další výzkum dle oblasti specializačního zaměření.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student si připraví prezentaci seminární práce ve struktuře reflektující postup praxe založené na důkazech (6 kroků, včetně grafu s analýzou literatury) - a to zejména na téma úzce související či shodné se zaměřením disertační práce. Diskuse v rámci zkoušky bude zaměřena na vybrané téma a na způsob jeho zpracování včetně kritické reflexe související s přenosem praxe založené na důkazech do českého prostředí. Odevzdaná seminární práce v rozsahu cca 20 stran (A4, řádkování 1, Times New Roman 12).
Doporučená literatura
  • Cochrane Database of Systematic Reviews. Oxford : The Cochrane Collaboration.
  • DANGDANG, D., DEARHOLT, S.L. Johns Hopkins Nursing Evidence Based practice: model and quidelines. Indianapolis: Sigma Theta Tau International, 2018.
  • DiCenso, Alba; Guyatt, Gordon,; Ciliska, Donna. Evidence-based nursing : a guide to clinical practice. St. Louis : Mosby, 2005. ISBN 0-323-02591-9.
  • Fawcett, Jacqueline; Garity, Joan. Evaluating research for evidence-based nursing practice. Philadelphia : F.A. Davis, 2009. ISBN 978-0-8036-1489-5.
  • GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0310-6.
  • Hamer, Susan; Collinson, Gill. Achieving evidence-based practice : a handbook for practitioners. 2nd ed. Edinburgh : Bailliére Tindall, 2005. ISBN 0-7020-2776-6.
  • JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: Evidence Based Nursing. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
  • Malloch, K., Porter-O'grady,T. Introduction to Evidence-Based practice in Nursing and Health Care.. Sudbury: Jones and Bartett Publishersnd Bartett Publishers, 2010.
  • MELNYK, B. M., FINEOUT-OVERHOLT, E. Evidence-Based Practice in Nursing Healthcare. Philadelphia: Lippincott Williams, 2011. ISBN 13-978-1-60547-77.
  • PEARSON, A., FIELD, J., JORDAN, Z. Evidence-Based Clinical Practice in Nursing and Healthcare. Oxford: Blackwell Publishers, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr