Předmět: Teoretická a metodologická východiska ošetřovatelství v primární péči

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Teoretická a metodologická východiska ošetřovatelství v primární péči
Kód předmětu UOP/OPRIM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedová Lenka, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretické východiska ošetřovatelství v primární zdravotní péči. Metodologie ošetřovatelství v primární zdravotní péči. Rozvinutá ošetřovatelská praxe (advanced nursing), konceptuální propojení. Vzdělávání v oblasti pokročilé ošetřovatelské praxe. Nejčastější intervence používané v komunitním ošetřovatelství a jejich validizace. Klasifikační systémy a jejich využití v primární péči. Možnosti implementace vědeckých informací a EBN v oblasti primární péče, komunitního ošetřovatelství. Hodnotící nástroje, dokumentování péče, managament kvality péče, efektivita péče. Mezioborová spolupráce v primární péči a v péči o komunitu. Výzkum a jeho využití pro rozvoj primární a komunitní péče. Systémy evaluace v primární péči a v péči o komunitu. Národní a mezinárodní legislativní podklady pro systém primární péče. Odraz politiky EU a mezinárodních organizací na strategii rozvoje péče a oboru.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět vybaví studenta teoretickými a metodologickými vědomostmi, které budou východiskem pro jeho samostatnou práci a stanou se základem pro rozvinuté ošetřovatelství v primární zdravotní péči. Předkládá možnosti využití ošetřovatelského procesu v této oblasti v podmínkách České republiky s ohledem na sociokulturní základy a vzrůstající multikulturní potřeby. Definuje současná místa působení sester v primární péči, možnosti jejich profesního působení a možnosti využití kompetencí sester ke zvýšení poskytované péče v různých zařízeních primární péče včetně ordinací praktických lékařů. Využívá teoreticko-praktických zahraničních zkušeností. Připravuje studenty k samostatné činnosti sestry v primární péči, která sleduje, analyzuje, syntetizuje, plánuje, provádí cílený výzkum, a tak připravuje podklady a důkazy pro obhajobu rozšíření kompetencí sestry i v této oblasti zdravotního systému. Předmět zdůrazňuje zvýšené nároky na potřebu interdisciplinární spolupráce pro poskytování a zajištění kontinuity péče. Sleduje aktuální trendy v oblasti primární a komunitní péče ve smyslu naplňování cílů programu Zdraví 2020 a poukazuje na Národní a mezinárodní legislativní podklady. Využívá zdroje vědeckých informací, zjišťuje možnost aplikace a možnosti implementace EBN v oblasti primární péče, komunitního ošetřovatelství. Poskytuje cenné teoretické znalosti a praktické dovednosti k implementaci navrhovaných změn a vypracovaných projektů do praxe s postupem transformace primární zdravotní péče.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Vypracovat projekt: Mapování prioritních potřeb komunity v určených oblastech - zjistit nejzávažnější problémy: 1/ za účelem jejich redukce 2/ za účelem jejich kontroly (bude na základě provedeného výzkumu/šetření, kdy se stanoví priority pro danou oblast)
Doporučená literatura
  • Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2012-2014.. Praha: Grada Publishing, 2013.
  • Zdraví 2020. Osnova evropské zdravotní politiky pro 21. století. Praha: MZ ČR, 2014.
  • BULECHEK, GM., BUTCHER HK., DOCHTERMAN, JM. Nursing Interventions Classifi cation (NIC). St. Louis: Mosby, 2008. ISBN 978-0-323-05340-2.
  • BULECHEK, GM., BUTCHER HK., DOCHTERMAN, JM. Nursing Interventions Classifi cation (NIC). St. Louis: Mosby, 2019.
  • CAMPBELL, LA, HARMON, MJ, JOYCE, BL, LITTLE, SH. Quad Council Coalition community/public health nursing competencies: Building consensus through collaboration. Public Health Nurs., 2020.
  • COOPER, J, ZIMMERMAN, W. The effect of a faith community nurse network and public health collaboration on hypertension prevention and control. Public Health Nurs. 34: 444-453., 2017.
  • LÄNNERSTRÖM, L, HOLMSTRÖM, IK, WALLMAN, T. The effect of a short educational intervention in social insurance medicine: A randomized controlled trial.. Nursing Open. 7: 523-529, 2020.
  • MAGWOOD, G S.; NICHOLS, M; JENKINS, C; LOGAN, A; et al. Community-Based Interventions for Stroke Provided by Nurses and Community Health Workers: A Review of the Literature. Journal of Neuroscience Nursing: Volume 52 - Issue 4, p 152-159, 2020.
  • MAIER C.B., AIKEN L.H. Task shifting from physicians to nurses in primary care in 39 countries: a cross-country comparative study. European Journal of Public Health, Volume 26, Issue 6, Pages 927-934, 2016.
  • MOORHEAD, S., JOHNSON, M., MAAS, ML., SWANSON, E. Nursing Outcomes Classification (NOC).. Mosby, 2018.
  • POITRAS, M.E, CHOUINARD M-CH, GALLAGHER F & FORTIN, M. Nursing Activities for Patients With Chronic Disease in Primary Care Settings: A Practice Analysis. Nursing Research, 67, 35-42., 2018.
  • REYNOLDS, R., DENNIS, S., HASAN, I. A systematic review of chronic disease management interventions in primary care. BMC Fam Pract, 2018.
  • SNATERSE M, DOBBER J, JEPMA P, et al. Effective components of nurse-coordinated care to prevent recurrent coronary events: a systematic review and meta-analysis. Heart; 102:50-56, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr